Sunday, March 31, 2013

Apa Kejadahnya: Dasar Automotif Nasional yang caca-marba dan tiada hala tuju - Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan! / What The Hell: The sloppy, aimless National Automotive Policy - Feed the outsiders and let the locals die!



Salam sejahtera,

Minggu lalu, saya ada menulis mengenai pelancaran model motosikal terbaru Modenas Kriss 125i EFI di pasaran Greece dan bukannya di Malaysia seperti yang diharapkan. Sebelum ini, kereta global pertama keluaran syarikat automotif nasional sulung Malaysia, Proton Preve, didatangkan dengan enam beg udara di Australia sebagai ciri standard walaupun bagi varian paling murah, sedangkan model yang sama di Malaysia hanya dipasang paling banyak pun empat biji sahaja. Melalui kedua-dua berita ini, jelas sekali rakyat Malaysia dianaktirikan apabila hanya mendapat kurang ciri keselamatan dan unsur teknologi automotif terkini berbanding pasaran eksport, sekaligus menjadi punca utama kenapa industri automotif Malaysia sentiasa dikecam oleh rakyat sendiri. Kenapa semua ini berlaku? Semuanya kerana Dasar Automotif Nasional Malaysia (NAP) yang caca-marba dan tiada hala tuju.


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Dasar Automotif Nasional 2006 mula diumumkan kerajaan susulan kritikan dan kecaman oleh rakyat berikutan permasalahan dan kebobrokan yang dialami dalam industri automotif tanahair. Pada masa tersebut, Proton yang dipimpin oleh Tengku Mahaleel selaku Ketua Pegawai Eksekutif sedang mengalami skandal kualiti yang kritikal sehingga menyaksikan jumlah jualan menjunam 55% pada tahun 2006 berbanding tahun sebelumnya. Tengku Mahaleel serta bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir menyalahkan "lambakan" kereta-kereta jenama luar sebagai punca kemerosotan Proton walaupun setelah diberikan perlindungan yang amat melampau, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku pada masa tersebut ialah skandal kualiti komponen kereta yang sangat kritikal. Sehubungan dengan itu, NAP mula dirangka untuk "membela" nasib syarikat automotif tempatan. Itu sahaja. 

Jadi, ke manakah perginya matlamat membangunkan teknologi automotif tempatan? Mana perginya insentif pembangunan teknologi automotif hijau yang mesra alam, jimat minyak dan berprestasi tinggi? Mana perginya insentif pembangunan dan penerapan ciri keselamatan automotif? Ada sebut tak sasaran untuk mencapai berapa kilometer seliter penggunaan bahan api bagi setiap kelas kenderaan? Ke manakah sasaran untuk mengurangkan kandungan karbon monoksida, hidrokarbon, karbon dioksida, nitrogen oksida dan partikel halus dalam asap kenderaan? Semuanya langsung tak disebut, walaupun dalam pindaan semula NAP pada tahun 2009. Apa tidaknya, "garis panduan" NAP (yang asal) cuma setebal enam halaman sahaja! Apa kejadahnya semua ini? Bila "garis panduan" yang dikatakan itu terlalu nipis dan tiada hala tuju, memang sudah terang lagi bersuluh bahawa kerajaan sememangnya tidak pernah serius dalam membangunkan industri automotif negara ke peringkat global. Patutlah Malaysia yang sebelum ini menjuarai industri automotif peringkat Asia Tenggara kini hanyalah pasaran picisan dan sampah, kerana dasar automotif negara itu sendiri tiada hala tuju utama.

Turut menambah parah akan kebobrokan industri automotif negara ialah sikap "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan". Apa tidaknya, rakyat negara luar berseronok membeli kereta buatan kita dengan kualiti pembuatan yang lebih bagus, lebih banyak ciri keselamatan serta penerapan teknologi automotif lebih canggih pada harga yang lebih murah, sedangkan kita pula membayar harga yang lebih mahal tetapi kurang ciri kecanggihan teknologi automotif yang diterapkan. Alasan yang sering menjadi halwa telinga ialah kos, tetapi sebab sebenar ialah tiada satu pun garis panduan dan peraturan di Malaysia mengenai piawaian emisi, kadar penggunaan bahan api, ciri keselamatan, dsb. Jadi, para pemain industri automotif menganggap tak guna pun  kalau ciri-ciri tersebut diterapkan, sebab bukannya ada peraturan pun yang mewajibkannya - rakyat Malaysia cuma dianggap hanya tahu memakai kereta sahaja, sungguhpun pada masa sekarang sudah ramai di kalangan rakyat Malaysia yang semakin celik teknologi automotif. Ia sememangnya ironik kerana di negara-negara luar, pengguna di negara asal dapat merasa peralatan dan teknologi yang lebih canggih daripada model eksport. Lihat sajalah, Proton Preve di Malaysia cuma ada paling banyak pun 4 biji beg udara sahaja, itu pun pada varian paling mahal, sedangkan model yang sama di Australia didatangkan dengan 6 beg udara sebagai ciri standard walaupun pada varian termurah. Ia sememangnya satu lawak yang tidak kelakar langsung - lagi menyakitkan hati adalah!

Cuba kita bandingkan dengan negara-negara serantau yang rata-ratanya tiada syarikat pengeluar kereta mahupun motosikal seperti Thailand, Vietnam dan Indonesia. Mereka kesemuanya tiada syarikat pengeluar kereta ataupun motosikal, tetapi industri automotif mereka kini jauh lebih maju daripada Malaysia. Kita pula? Dalam rantau Asia Tenggara, jika kita dahulunya menjuarai industri automotif Asia Tenggara, kini industri automotif kita sudah jatuh ke tempat keempat ataupun kelima sahaja. Tambah memalukan, kita sendiri pun kalah dengan Vietnam! Buktinya, motor-motor kapcai di sana pun sudah mula pakai pancitan bahan api. Thailand yang tiada pengeluar motosikal nasional sendiri sudah lama mempelopori pembangunan sistem pancitan bahan api bagi motosikal kapcai pada tahun 2003 melalui Honda Wave 125i. Kita pula? Hanya 10 tahun selepas Thailand mula mengeluarkan motosikal kapcai pertama di dunia dengan sistem pancitan bahan api, barulah Modenas mengeluarkan model kapcai pancitan sulung mereka, Modenas Kriss 125i - itu pun di Greece dan bukannya di negara sendiri!

Tentang harga pula, Malaysia sangat dikenali sebagai sebuah negara yang sangat suka mengetuk cukai import dan cukai eksais yang amat melampau pada semua kenderaan, menjadikan margin perbezaan harga antara kereta nasional dengan bukan nasional adalah amat besar. Ironinya, semasa Proton Saga mula-mula dikeluarkan pada tahun 1985, ia dijual dengan harga RM17,000 manakala salah satu pesaingnya iaitu Honda Civic dijual pada harga RM24,000 - perbezaan hanya RM7,000 - tetapi Proton Saga masih berupaya menguasai sepenuhnya pasaran automotif negara selama hampir sedekad. Kenapa sekarang Proton gagal mempertahankannya meskipun margin harga antara model keluaran Proton dengan pesaing terdekatnya ibarat langit dengan bumi? Kalau kereta mahal tetapi pengangkutan awam bagus, tak apa juga. Kalau kereta mahal tetapi jalan raya sentiasa dalam keadaan baik serta sentiasa diselenggara sehingga kelihatan seperti baru diturap, pun tak apa juga. Tapi apa yang menyakitkan hati ialah pengangkutan awam sangat teruk dan tidak boleh diharap, dan dalam masa yang sama pula kereta tetap mahal - keadaan sebegini sememangnya tidak boleh dimaafkan sama sekali. 

Berikutan harga kereta di Malaysia yang didakwa cekik darah, ada pihak yang menuntut untuk menurunkan harga kereta, Namun demikian, sekadar menurunkan harga kereta pun tak guna juga; ia langsung tidak menyelesaikan apa-apa masalah berkaitan industri automotif negara, selain sekadar menambah hutang baru dan menjadikan penyakit "biar papa asal bergaya" semakin parah. Oleh itu, penyelesaian yang lebih baik ialah pemberian insentif potongan harga kepada kenderaan yang melepasi piawaian emisi terkini serta penggunaan bahan api yang ditetapkan, tetapi kenderaan yang tidak lulus piawaian emisi serta kuat makan minyak pula wajar dikenakan denda "pelahap minyak".

Sehubungan dengan pendedahan yang saya nyatakan ini, terus-terang saya katakan bahawa saya cukup muak, meluat, menyampah dan sakit hati dengan perangai para pemain industri automotif negara. Dua situasi yang telah saya nyatakan pada permulaan entri ini ternyata satu penghinaan besar terhadap rakyat Malaysia, seolah-oleh rakyat Malaysia ini buta teknologi automotif dan hanya layak memakai kereta berteknologi purba yang harganya mencekik darah berasap banyak, lembik macam tin Milo, dan kuat makan minyak. Rakyat Malaysia sepatutnya berhak memiliki kereta nasional dengan penuh rasa bangga kerana dilengkapi teknologi automotif tempatan yang berupaya menandingi kereta-kereta buatan negara luar, bukannya memiliki kereta nasional atas dasar terpaksa akibat harga kereta jenama luar yang menjerut leher. Perlindungan yang sepatutnya diberikan kepada syarikat automotif negara ialah piawaian emisi, keselamatan dan penggunaan bahan api, bukannya cukai-cukai bodoh yang hanya mengkayakan pak-pak menteri. Syarikat automotif tempatan sepatutnya menganggap perkembangan industri automotif global sebagai cabaran buat mereka dan bukannya ancaman. Mereka sebenarnya berupaya membina kereta yang jimat minyak, mesra alam dan berkuasa, jadi kenapa mereka seharusnya berasa terancam? Proton misalnya telah berjaya meningkatkan kecekapan bahan api melalui penggunaan kotak gear CVT bagi menggantikan transmisi automatik biasa. Perodua pula berjaya membina enjin 850 cc DVVT sendirian setelah salah satu syarikat induk mereka, Daihatsu, menghentikan pembangunan enjin 850 cc. Oleh itu, satu-satunya cara untuk syarikat automotif Malaysia terus maju ialah dengan menjadi berani dan "ada telur" untuk bersaing dengan pemain industri automotif global, bukannya menjadi bacul dan mengharapkan kerajaan untuk terlalu memanjakan mereka sehingga mereka hilang daya saing.

No comments:

Post a Comment