Saturday, August 31, 2013

Kembara Merdeka Sabah 2013 Part 2: Jalan Lintas-Tuaran Bypass

Salam sejahtera dan salam kemerdekaan buat para pembaca,

Sebagai mengisi sambutan Hari Kebangsaan pada hari ini (31 Ogos 2013), saya ingin bawakan kepada anda mengenai sebatang jalan raya yang sering disalah anggap sebagai jalan persekutuan tetapi sebenarnya tidak. Jalan yang saya maksudkan ialah Jalan Lintas-Tuaran Bypass. Terus-terang saya katakan, sebelum saya datang ke Sabah, saya banyak menghabiskan masa mengkaji laluan yang bakal saya gunakan termasuklah peta-peta GPS. Selalunya saya menggunakan peta GPS yang dibekalkan oleh Malfreemaps pada perisian Garmin Mapsource. Di dalam peta tersebut, Jalan Lintas-Tuaran Bypass ditandakan sebagai FT1, tetapi setelah saya pergi sendiri ke Kota Kinabalu, saya mendapati bahawa kod laluan tersebut sebenarnya salah sama sekali.

Setibanya saya di Sabah, saya menyewa sebuah Proton Saga BLM untuk digunakan sepanjang berada di Sabah serta menginap di sebuah homestay di Putatan, lebih kurang 10 km dari Kota Kinabalu melalui Jalan Persekutuan 1 (Jalan Kepayan dan Jalan Putatan). Pada hari pertama, saya terlepas peluang untuk membuat sebarang reviu sebaik sahaja selepas turun dari kapal terbang dan memperoleh kunci kereta yang disewa kerana mengalami migrain teruk, jadi saya hanya banyak berehat sahaja.

Pada hari kedua, saya mengambil kesempatan untuk ke Kundasang dan Ranau bersama-sama teman wanita saya dan ibunya, Makcik Dayang Siti Zaleha. Pada asalnya, saya pernah memasang rancangan untuk memandu sehingga ke Tawau, tetapi saya terpaksa singkatkan sehingga ke Ranau sahaja - atau lebih spesifik lagi, sehingga Ladang Teh Sabah di Kampung Nalapak, Ranau. Apa tidaknya, jika saya hendak memandu ke Tawau, saya terpaksa bertolak pukul 5.00 pagi (di Sabah, pukul 6.30 di sana adalah lebih kurang seperti pukul 7.30 di Semenanjung), dan perjalanan sejauh lebih kurang 600 km akan memakan masa lebih kurang 10 jam. Dengan kata lain, saya tidak boleh balik hari jika saya hendak ke Tawau! Tak apalah, lain kali saya akan ambil cuti sekurang-kurangnya seminggu supaya saya boleh mencuba Jalan Tuaran-Kota Belud FT503, dan Jalan Kota Kinabalu-Kudat FT1 sebelum ke Sandakan melalui Jalan Sapi Nangoh dan seterusnya ke Tawau melalui Jalan Persekutuan 13.

Kita berbalik semula kepada Jalan Lintas-Tuaran Bypass ini. Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini, majoriti jalan raya utama di Sabah merupakan jalan negeri, tetapi saya tidak pasti mengenai status Jalan Lintas-Tuaran Bypass ini, memandangkan ia tiada kod laluan (mohon JKR Sabah dapat beri pencerahan mengenai kod laluan sebenar jalan ini, terima kasih). Hanya selepas melalui pekan Menggatal dan simpang Jalan Sepanggar FT602 barulah jalan tersebut menjadi Jalan Persekutuan 1.

Jalan ini dibina sebagai jalan raya kembar dengan had laju maksimum 90 km/j di sepanjang laluan, meskipun melalui kawasan bandar raya Kota Kinabalu yang sibuk. Persimpangan Bertingkat Petagas yang menghubungkan Jalan Lintas dengan Jalan Kepayan / Jalan Putatan FT1 merupakan satu-satunya persimpangan bertingkat di sepanjang jalan ini, tetapi hendak keluar masuk jalan ini masih terpaksa mengharungi lampu isyarat; pengguna FT1 pula menikmati aliran lancar tanpa perlu berhenti, sungguhpun terdapat sedikit cerutan ke arah Putatan apabila laluan mencerut daripada 3 lorong kepada 2 lorong. Selain itu, pengguna Jalan Lintas juga perlu melalui lintasan kereta api di persimpangan yang sama.

Selain Persimpangan Petagas, terdapat lima lagi persimpangan searas yang sibuk di sepanjang laluan, iaitu Persimpangan Penampang Bypass (menghubungkan Jalan Lintas dengan Jalan Pintasan Penampang FT500 ke Donggonggon, Tambunan, Keningau dan Tenom), Persimpangan Lido (dihubungkan ke Jalan Penampang FT501), Persimpangan Luyang-Bukit Padang, Persimpangan Likas (dihubungkan ke Jalan Tuaran FT1 ke Likas, Inanam dan pusat bandar raya) dan Persimpangan Menggatal (untuk ke pekan Menggatal melalui Jalan Tuaran FT1. Kesesakan teruk di sepanjang persimpangan-persimpangan searas tersebut telah menyebabkan Pengarah JKR Sabah sendiri, Datuk John Anthony, menggesa agar persimpangan-persimpangan searas tersebut menjadi persimpangan bertingkat serta menyalahkan lampu isyarat sebagai punca utama kesesakan. Sebaik sahaja bertemu dengan Jalan Tuaran FT1 di Persimpangan Menggatal, Jalan Lintas-Tuaran Bypass bertukar sebagai sambungan Jalan Tuaran FT1 sehingga ke Berungis dan Tamparuli.

Jadi di mana sebenarnya jajaran FT1 di Kota Kinabalu? Saya akan jelaskan dalam entri seterusnya.

(Kemaskini: Pihak JKR Kota Kinabalu sudah pun memaklumkan bahawa Jalan Lintas dan Jalan Tuaran Bypass sebenarnya adalah dua jalan yang berasingan, dan kedua-duanya merupakan jalan negeri. Terima kasih kepada pihak JKR Kota Kinabalu atas pencerahan.)

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Memasuki Jalan Lintas-Tuaran Bypass di Persimpangan Petagas






Lintasan kereta api di Persimpangan Petagas






Di Sabah, jalan raya kembar seperti inilah yang dianggap sebagai "lebuh raya"






Persimpangan Penampang Bypass untuk ke Keningau dan Tenom melalui Jalan Persekutuan 500






Persimpangan Lido untuk ke Jalan Penampang FT501






Persimpangan Likas untuk ke Inanam, Menggatal dan Likas melalui Jalan Tuaran FT1






Banyak pusingan U disediakan di sepanjang jalan ini

No comments:

Post a Comment