Sunday, August 18, 2013

Proton Suprima S - Padat dengan nilai hebat / Proton Suprima S - Fully loaded with built-in value

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Proton Holdings Berhad atas pelancaran model terbaru Proton Suprima S, yang sebelum ini dikenali sebagai Proton Preve Hatchback, pagi semalam (17 Ogos 2013). Buat pertama kalinya dalam sejarah Proton, majlis pelancarannya tidak disiarkan di kaca televisyen sebaliknya siaran langsung majlis pelancarannya disiarkan melalui YouTube dan boleh ditonton melalui laman blog automotif Paul Tan. Keputusan tersebut sebenarnya agak mengecewakan, memandangkan ramai yang melayari internet menggunakan perkhidmatan jalur lebar prabayar yang sangat kedekut kuota data, justeru saya ingin menyeru kepada Proton agar pelancaran model-model akan datang disiarkan melalui media televisyen dan YouTube supaya para peminat mempunyai pilihan untuk menonton majlis pelancaran.

Saya berkesempatan ke Proton Edar Taman Samudera Batu Caves untuk melihat sendiri Proton Suprima dari dekat. Jika dilihat dari hadapan, mungkin kebanyakan orang akan mengatakan bahawa ia hanyalah Proton Preve hatchback tanpa ada apa-apa yang istimewa, hanya gril radiator sahaja yang berbeza. Namun, jika dilihat dari belakang pula, jujur saya katakan bahawa rekaan lampu belakangnya memang cantik, mantap dan sangat bersesuaian - sangat berbeza daripada lampu belakang Preve yang saya sifatkan sebagai "hodoh" kerana model konsep Proton Tuah yang direkabentuk oleh Italdesign Guigaro asalnya mempunyai lampu belakang yang sangat cantik, tetapi saya patut salahkan vendor lampunya kerana gagal menghasilkan lampu belakang yang secantik Tuah. Jika dilihat pada lampu belakang Suprima S, mungkin pada awalnya kebanyakan orang akan menganggap ia kelihatan "biasa-biasa sahaja", tetapi setelah lampu dihidupkan, anda akan melihat garisan merah terang yang cantik di belakang seakan-akan seperti pada kereta Hyundai atau BMW; lampu belakang "biasa" itu sebenarnya ialah lampu brek. Lampu kabut belakang Suprima S adalah jenis tunggal yang ditempatkan di bahagian bawah bampar, tidak seperti Preve yang menempatkan lampu kabut belakang pada lampu-lampu belakang yang lain.

Hanya satu sahaja pilihan enjin yang disediakan bagi Suprima S ini, iaitu enjin Campro CFE turbo yang sama seperti yang digunakan pada Preve.Dalam brosur, ia dijenamakan semula sebagai Campro Turbo, sungguhpun ia sebenarnya memang enjin Campro CFE yang sama seperti Preve dan Exora Bold, mungkin bagi menarik minat golongan muda yang menjadi golongan sasaran bagi Suprima S ini. Tiada pilihan enjin Campro IAFM+ pada Suprima S ini, mungkin kerana para jurutera dari Jabatan Rangkaian Kuasa Proton sudah pun mengambil iktibar daripada Preve IAFM+ yang dikecam kerana menggunakan enjin yang tidak cukup kuasa (underpowered) bagi menggerakkan sebuah kereta seberat 1.3 tan itu yang lebih berat daripada Honda Civic 2.0. Buat masa sekarang hanya pilihan transmisi CVT sahaja boleh didapati, tetapi buku panduan penggunanya ada menunjukkan tombol gear manual 6 kelajuan, yang menunjukkan kemungkinan pilihan transmisi manual 6 kelajuan akan ditawarkan pada masa akan datang.

Bahagian dalaman Suprima S adalah lebih kurang sama seperti Preve, tetapi terdapat beberapa perubahan yang ketara. Antaranya ialah jenis sistem GPS terbina dalam yang digunakan kali ini adalah dari jenis yang lebih baik daripada Preve, dengan skrin yang lebih besar serta menggunakan sistem pengendalian Andriod. Jadi bayangkanlah anda bermain permainan Angry Birds atau Candy Crush Saga pada sistem GPS itu nanti! Kemasan dalaman yang digunakan kali ini menggunakan tema yang lebih bersesuaian, berbeza daripada Preve yang mempunyai tema warna dalaman yang agak membosankan pada varian lebih rendah. Keenam-enam butang atau paparan kecil pada konsol tengah sudah pun diisi sepenuhnya, yang menunjukkan paparan status beg udara penumpang, lampu amaran tali pinggang keledar penumpang hadapan, suis penyahkabut belakang, suis pengunci pintu, suis sistem Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dan suis pengesan parkir hadapan (tidak terdapat pada Preve). Oh, hampir terlupa pula... Suprima S juga mendapat satu lagi ciri yang tidak terdapat pada Preve iaitu kamera undur.

Satu lagi perubahan kecil yang dilakukan pada Suprima S ialah butang paparan maklumat LCD yang terletak pada suis pengelap cermin kali ini dilabelkan dengan jelas. Sebelum ini, suis sama pada Preve tidak dilabelkan, menyebabkan kesukaran pada pemandu untuk mencarinya bagi menukar paparan (odometer, tripmeter, jarak sebelum tangki kosong, penggunaan bahan api dalam unit liter setiap 100 km dan kelajuan purata).

Buat pertama kalinya dalam sejarah Proton, Suprima S ini mendapat enam biji beg udara bagi varian Premium manakala varian yang lebih rendah menerima empat biji beg udara. Sebelum ini saya pernah meluahkan kekecewaan saya dan mengkritik Proton berikutan Preve di Malaysia yang hanya ada paling banyak pun empat biji beg udara, sedangkan Preve di Australia dan Thailand pula mendapat enam biji beg udara, dan kali ini saya patut tabik Proton kerana telah mengambil pengajaran daripada Preve dahulu dan tidak lagi mengamalkan dasar "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan" pada Suprima S ini. Selain itu, Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), ABS dengan EBD dan kawalan cengkaman dijadikan komponen standard walaupun pada varian lebih rendah.

Ruangan but belakang boleh disifatkan begitu besar bagi sebuah hatchback segmen C seperti Suprima ini. Ia boleh memuatkan sejumlah 309 liter barangan; jika dicampur dengan barangan yang boleh diletakkan pada pelantar penutup ruang but, ruang simpanan akan ditingkatkan kepada 427 liter. Ia kecil sedikit daripada ruang simpanan Preve sebesar 509 liter. But belakang boleh dibuka secara elektrik menggunakan suis pada kunci ataupun melalui satu suis tersembunyi pada kocek pintu pemandu, yang kelihatan seperti suis tingkap kuasa.


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Di Proton Edar Taman Samudera, kereta pandu uji memang sudah ada, tetapi ia hanya boleh digunakan minggu hadapan kerana perlu didaftarkan terlebih dahulu dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Insya-Allah saya akan menyiarkan hasil pandu uji Suprima S ini nanti.

Kesimpulannya, Proton Suprima S kali ini didatangkan dengan pelbagai pembaharuan bagi mengatasi beberapa kelemahan ketara pada Proton Preve sebelum ini. Walaupun harga kereta ini lebih mahal (lebih kurang RM80,000 berbanding RM74,000 pada Preve), namun ia jauh lebih berbaloi dan jauh lebih banyak pembaharuan serta ciri-ciri hebat sesuai dengan cogan kata Proton iaitu "Komited Untuk Menjadi Lebih Baik". Serius saya katakan, anda tidak akan berupaya mencari model pesaing yang mampu memberikan ciri-ciri sama atau lebih baik pada tanda harga sebegitu, kerana kekuatan utama Proton yang memang diakui umum ialah kemampuannya untuk menawarkan model-model kereta dengan nilai yang terbaik untuk wang anda. Jika anda benar-benar mahu mencari model pesaing yang setara, model pesaing yang saya cadangkan ialah Ford Focus dan Mazda3 2.0 hatchback.


Spesifikasi Proton Suprima S

Enjin: DOHC 16 injap 4 silinder sebaris 1.6 liter turbo Campro CFE
Sesaran: 1561 cc
Lubang x lejang: 76 x 86 mm
Nisbah mampatan: 8.8:1
Kuasa kuda: 103 kW (140 PS) @ 5,000 rpm
Tork: 205 N-m @ 2,000-4,000 rpm
Jarak roda: 2,650 mm
Berat kering: 1,375-1,575 kg
Muatan tangki bahan api: 50 liter
Saiz tayar: 215/45 R17 (varian Premium); 205/55 R16 (varian lebih rendah)

Apa yang saya suka
  1. Akhirnya Proton akur terhadap desakan memberikan 6 biji beg udara bagi pasaran tempatan - varian rendah pun diberi 4 biji beg udara
  2. Paparan GPS Android yang lebih besar, lebih cantik dan lebih responsif serta menyokong berbilang sentuhan
  3. Tiada lagi pilihan enjin IAFM+ yang tidak cukup berkuasa
  4. Nilai terbaik untuk wang - anda tidak akan berupaya mencari model pesaing yang mempu memberikan sebegitu banyak ciri pada tanda harga sekitar RM80,000
  5. Lampu belakang berprofil rendah yang sangat cantik - nampak macam "biasa-biasa" tetapi sebenarnya sangat cantik apabila lampu dihidupkan
  6. ABS, EBD, kawalan cengkaman dan ESC adalah standard pada kesemua varian
Apa yang saya tidak suka
  1. Masih belum ada varian transmisi manual 6 kelajuan seperti digambarkan pada buku panduan pengguna







Papan pemuka dan stereng Suprima S adalah sama sahaja seperti Preve






Meter Suprima S






Buat pertama kalinya Proton menambah 2 biji beg udara tirai bagi pasaran Malaysia






Butan paparan maklumat LCD kali ini dilabelkan dengan sempurna. Suprima S ini juga menggunakan sistem penghidup tekan seperti Preve






Unit GPS yang digunakan jauh lebih bagus daripada yang digunakan pada Preve






Suis tingkap kuasa






Enjin Campro CFE yang digunakan adalah sama seperti pada Preve dan Exora Bold






Ruang but Suprima S ini memang besar bagi kelasnya






Tulisan "TURBO" menggantikan "CFE". Terdapat juga tulisan timbul "PROTON" yang dijarakkan jauh antara huruf, sama seperti kereta-kereta Volvo model terkini






Suis pembuka but belakang tersembunyi di dalam kocek pintu hadapan pemandu






Kamera undur yang comel ini berupaya memberikan imej yang jelas






Lampu belakang yang nampak cantik apabila dihidupkan






Suprima S menggunakan tayar 17 inci yang besar






Kereta pandu uji ini hanya boleh digunakan minggu hadapan selepas didaftarkan dengan JPJ






Lampu-lampu belakang berprofil rendah menyembunyikan kecantikan sebenarnya

4 comments:

  1. Syabas..banyakkan lg content..diharapkan selepas ni akan lebih byk lg bahan dgn topik yg lebih meluas & bukan hanya berkisar pd jalan raya saja..byk kan lg topic review utk lebuh raya..keselamatan jalan raya..kenderaan & lain2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Ada kalanya saya memang akan menulis mengenai automotif kerana bagi saya sistem jalan raya tak akan lengkap tanpa kenderaan yang menggunakannya.

      Delete
  2. Saya cukup berpuas hati membaca artikel anda, amat memuaskan dan sngat2 lengkap, dah lama saya mencarinya....

    ReplyDelete