Tuesday, September 30, 2014

Pandu uji Proton Iriz 2014 / 2014 Proton Iriz test drive






Salam sejahtera,

Hujung minggu lalu, Proton Holdings Berhad mengadakan hari terbuka mereka yang dikenali sebagai Alami Proton di Proton Centre of Excellence, Lebuhraya Shah Alam E5, bermula 27 September hingga 28 September 2014. Aktiviti hari terbuka yang berlangsung selama dua hari itu membuktikan sokongan padu rakyat Malaysia terhadap Proton. Buat julung kalinya juga, beberapa vendor utama Proton turut dijemput mempamerkan bahan-bahan ataupun teknologi masing-masing yang diterapkan pada setiap model kereta Proton. Selain itu, Proton juga turut menjemput orang ramai melawat sendiri kilang mereka yang terletak berhampiran untuk menyaksikan sendiri proses pembuatan kereta Proton. Justeru, Proton sewajarnya dipuji kerana mereka tidak pernah kedekut untuk menyampaikan ilmu kejuruteraan automotif kepada rakyat marhaen.

Salah satu daripada aktiviti yang mendapat sokongan hangat di kalangan pengunjung ialah sesi pandu uji model-model Proton, termasuklah Proton Iriz. Seperti yang telah dijangka, model Iriz CVT merupakan model yang mendapat sambutan paling hangat di kalangan pengunjung yang mahu mencuba sendiri kereta tersebut. Saya sendiri pun tidak melepaskan peluang untuk menguji sendiri kehebatan Iriz tersebut semasa saya datang pada hari pertama karnival (27 September 2014), meskipun terpaksa menunggu lama sebelum tiba giliran saya. Semasa saya mengisi borang pendaftaran pandu uji, ada 60 orang yang sedang menanti giliran mereka sebelum saya. Malah, semasa tiba giliran saya, terdapat lebih 107 orang yang menantikan giliran mereka selepas saya. Berikutan sambutan yang sebegitu menggalakkan, pihak urusetia turut menawarkan untuk datang sendiri ke rumah peserta yang tidak sempat memandu uji Proton Iriz sekiranya mereka ada kelapangan.

Setelah menunggu lebih kurang 2 jam setengah, barulah tiba giliran saya. Model kereta yang saya pandu uji ialah Proton Iriz 1.6 Executive CVT. Jutaan terima kasih kepada Proton Holdings Berhad kerana sudi menawarkan sesi pandu uji ini untuk membolehkan peminat-peminat automotif merasai sendiri kehebatan Proton Iriz. Juga terima kasih kepada Encik Wan Kamarudin Wan Mohamad,  jurujual bertugas yang melayan saya sepanjang sesi pandu uji ini kerana sudi mengiringi saya semasa sesi tersebut, di samping menjadi jurukamera saya sepanjang sesi ini.

Sebenarnya, sesi pandu uji ini bukan terdiri daripada kami berdua sahaja. Dua orang gadis yang bertugas di DRB-HICOM yang secara kebetulan baru sahaja datang semasa saya baru melangkah ke kereta pandu uji turut menyertai kami atas keizinan saya. Memandangkan kedua-dua gadis itu berkemungkinan besar tidak akan merasa memandu uji Proton Iriz CVT pada hari yang sama sekiranya mereka baru sahaja hendak mendaftar, maka ada baiknya jika saya izinkan mereka untuk menyertai kami. Hasilnya tetap sama kan...?

Litar ujian pada kali ini pendek sahaja, iaitu di sekitar kawasan perindustrian di belakang Proton Centre of Excellence. Maka, saya diberi peluang untuk melakukan dua pusingan untuk membolehkan saya mengetahui tahap keupayaannya.

Untuk menguji tahap pengendaliannya, Encik Wan Kamarudin ada menyarankan saya supaya mengambil selekoh dengan lebih laju. Memang mantap...!!! Semasa mengambil selekoh, Proton Iriz itu langsung tidak membuang walaupun ketika selekoh diratah dengan laju. Sistem kawalan kestabilan elektronik (ESC), ditambah pula dengan stereng kuasa elektrik mudah suai, banyak membantu dalam menghasilkan pengendalian secemerlang ini. Selalunya untuk mendapatkan pengendalian yang cemerlang memerlukan pengguna untuk menggunakan tayar-tayar yang mahal serta sistem gantungan jenis mahal yang perlu ditala semula dengan lebih teliti.

Sebut fasal stereng, Proton Iriz ini merupakan kereta pertama Proton yang menggunakan stereng kuasa elektrik. Sebelum ini, saya sudah biasa memandu kereta Honda City generasi kelima yang memang dilengkapi stereng kuasa elektrik (EPS). Apa yang saya kurang berkenan dengan stereng kuasa elektrik Honda City tersebut ialah ia terlalu ringan walaupun pada kelajuan tinggi - pada kelajuan rendah ataupun semasa hendak memparkir kereta, stereng yang lebih ringan amat memudahkan pengendalian, tetapi pada kalajuan tinggi pula stereng perlulah lebih berat agar dapat membantu kestabilan kereta, terutamanya semasa mengambil selekoh pada kelajuan tinggi. Meskipun Iriz ini produk pertama Proton yang menggunakan EPS, namun EPS Iriz ini betul-betul mengikut kelajuan - pada kelajuan rendah, ia menjadi ringan untuk memudahkan pengguna memparkir kereta, tetapi pada kelajuan tinggi pula ia memberat untuk menjadikan pengendalian lebih mantap.

Maka, kesimpulannya ialah Proton Iriz benar-benar sebuah model hatchback subpadat yang mampu mencabar (dan seterusnya menggugat atau merampas) kedudukan Perodua Myvi selaku kereta terlaris di Malaysia. Ia lebih jimat daripada Myvi, dan pengendaliannya juga jauh lebih baik daripada Myvi. Meskipun Iriz ini lebih mahal daripada Myvi, namun Iriz ini dilengkapi dengan pelbagai ciri menarik yang menjadikan pembeliannya lebih berbaloi. Malah, Proton berupaya menangkis persepsi negatif orang ramai terhadap imej kualiti buatan Proton apabila Proton Iriz ini dibina dengan kualiti yang sangat baik, luar dan dalam. Justeru, Proton Iriz ini layak dipanggil sebagai pencabar Perodua Myvi dalam erti kata sebenar.

Laman web rasmi Proton: http;//www.proton.com
Laman web mikro Proton Iriz: http://www.betulbetulonz.com.my

Spesifikasi Proton Iriz 1.3 dan 1.6

Enjin: DOHC 16 injap 4 silinder 4 lejang 1.3 liter atau 1.6 liter sejukan cecair
Sesaran: 1,332 cc (1.3L); 1,597 cc (1.6L)
Lubang x lejang: 76 x 73.4 mm (1.3L); 76 x 88 mm (1.6L)
Nisbah mampatan: 10:1
Kuasa kuda: 94 bhp @ 5,750 rpm (1.3L); 107 bhp @ 5,750 rpm (1.6L)
Tork: 120 N-m @ 4,000 rpm (1.3L); 150 N-m @ 4,000 rpm (1.6L)
Transmisi: Manual 5 kelajuan atau CVT
Jarak roda: 2,555 mm
Berat kering: 1,130-1,185 kg
Muatan tangki bahan api: 40 liter

Apa yang saya suka
  1. Kesemua varian dilengkapi sekurang-kurangnya 2 biji beg udara, ABS, EBD, BA, kawalan cengkaman dan ESC walaupun pada varian termurah
  2. Stereng kuasa elektrik jenis sensitif kelajuan - pertama kali bagi Proton
  3. Port pengecas USB khas untuk telefon pintar
  4. Sistem penghidup tekan yang diperbaharui
  5. Enjin-enjin VVT generasi baharu yang terbukti jauh lebih jimat minyak
  6. Banyak pemegang cawan (ada 7 kesemuanya)
Apa yang saya tidak suka
  1. Lampu kabut pada varian 1.6 Executive dibuang pada varian 1.6 Premium - sepatutnya kedua-dua lampu tersebut perlu ada

No comments:

Post a Comment