Friday, October 3, 2014

Tragedi Oktober: "Rasionalisasi subsidi bahan api" yang tidak rasional / The October Tragedy: The irrational "fuel subsidy rationalisation"



Kenaikan harga minyak mendorong kepada pembelian panik oleh pengguna pada malam sebelumnya (arkib gambar oleh: Sinar Harian)



Salam sejahtera,

Pada lewat petang 1 Oktober 2014, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) buat kesekian kalinya mengumumkan kenaikan harga petrol RON95 sebanyak 20 sen, daripada RM2.10 seliter kepada RM2.30 seliter berkuatkuasa tengah malam 2 Oktober 2014, atas alasan "rasionalisasi subsidi" bagi "mengukuhkan ekonomi negara" serta "mengurangkan ketirisan subsidi serta penyeludupan bahan api". Kenaikan harga bahan bakar tersebut seterusnya membangkitkan kemarahan rakyat (kecuali pengusaha kedai motosikal dan basikal) seperti biasa - bukan sahaja dari kalangan penyokong pembangkang, malah dari kalangan penyokong kerajaan sendiri. Ada juga yang memberikan respons sinis dengan ucapan-ucapan seperti "terima kasih Najib" dan sebagainya.

Terus-terang saya katakan, saya sebenarnya sudah letih kerana terpaksa bercakap mengenai perkara yang sama berulang-ulang kali, tetapi pihak yang dipertanggungjawabkan pula langsung tidak pernah mengambil iktibar. Setiap kali harga minyak dinaikkan, setiap kali itu jugalah kerajaan berjanji hendak menambah baik sistem pengangkutan awam, tetapi hakikatnya pengangkutan awam tetap di takuk lama - sudahlah kurang liputan, lama pula hendak menunggu, kalau dapat naik pun terpaksa bersesak-sesak ibarat tin sardin. Itu baru di Kuala Lumpur, bagaimana pula dengan tempat-tempat lain...? Cadangan projek landasan kereta api dari Mentakat ke Terengganu pernah dicanangkan sebelum ini tetapi sehingga kini senyap begitu sahaja. Akibatnya, ramai pemandu lori mengambil jalan singkat untuk "menjimatkan kos penghantaran" dengan membawa muatan berlebihan. Sebab itulah banyak jalan raya terutamanya Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14 dan Lebuhraya Tun Razak FT12 selalu rosak. Bas ekspres pula...? Harapkan tambang sahaja semakin mahal, tetapi keselamatan semakin terancam disebabkan ramai pemandu bas ekspres yang memandu melebihi had laju kenderaan berat 90 km/j di lebuh raya atas alasan mahu mengejar trip, meskipun mereka sepatutnya sedar bahawa kenderaan berat yang dipandu laju sebenarnya semakin pelahap, berbanding kereta biasa yang mana tahap kelajuan 90-110 km/j merupakan zon ekonomi maksimum (iaitu, penggunaan bahan api paling jimat dan paling optimum pada kelajuan tersebut). Maka, kita boleh jangkakan bahawa semua situasi yang telah saya ceritakan ini sudah tentu akan menjadi semakin parah apabila harga minyak dinaikkan. Sebab itulah "rasionalisasi subsidi bahan api" (atau lebih mudah disebut sebagai kenaikan harga petrol) kali ini sememangnya tidak rasional sama sekali.

Kenapa "rasionalisasi subsidi" kali ini tidak rasional sama sekali...?

Pertama, harga petrol RON95 dinaikkan tatkala harga minyak dunia sedang turun. Menurut KPDNHEP, harga sebenar RON95 sekarang ialah sekitar RM2.58 seliter. Dengan kata lain, kerajaan hanya mensubsidi sekitar 28 sen seliter sahaja hasil kenaikan harga bahan bakar tersebut. Memang saya akui kerajaan sekarang terpaksa menanggung beban subsidi yang begitu tinggi sehinggakan Malaysia dilabelkan sebagai antara negara yang paling banyak memberi subsidi kepada rakyat, namun pemasaannya pula tidak kena sama sekali. Sebab itulah rakyat mempersoalkan dan mempertikaikan rasional kenaikan harga minyak kali ini. Sudahlah harga minyak Malaysia naik pada waktu harga minyak dunia turun, naik banyak pula tu. Kalau naik 5 sen sahaja tak apa lagi. Jika harga minyak Malaysia naik pada waktu harga minyak global sedang turun, maka sudah tentulah sesiapa sahaja (termasuklah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir sendiri) akan mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena pada pengurusan ekonomi negara.

Kedua, rangkaian pengangkutan awam masih lagi di takuk lama tanpa sebarang penambahbaikan. Bukan sekali dua rakyat marah akan kenaikan harga minyak, tetapi sudah banyak kali. Dan sudah banyak kali jugalah kerajaan berjanji untuk menambah baik rangkaian pengangkutan awam hasil penjimatan subsidi bahan bakar sebagai ubat tutup mulut. Namun, hakikat sebenar yang berlaku ialah sistem rangkaian landasan kereta api di Malaysia tetap sama sahaja sejak zaman penjajah sehingga sekarang (malah, sebenarnya semakin berkurang kerana ada laluan yang sudah pun ditutup dan dicabut landasannya). Sebelum ini pernah dicanangkan satu laluan kereta api dari Mentakab ke Kuantan dan Kuala Terengganu sebelum bercantum kembali di Kelantan, tetapi malangnya ia hanya sekadar sembang kosong semata-mata. Akibat ketiadaan landasan kereta api di pantai timur, maka bilangan lori-lori yang terlebih muatan juga semakin bertambah sehingga merosakkan jalan raya, mengakibatkan kerugian jutaan ringgit kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) setiap tahun akibat terpaksa membaiki jalan yang sering rosak akibat lori-lori lebih muatan tersebut. Di Sabah pula, Jabatan Keretapi Negeri Sabah (JKNS) sudah berkali-kali menghantar permohonan untuk mendapatkan peruntukan bagi menambah panjang landasan serta menambah bilangan rolling stock, tetapi sehingga sekarang langsung tiada peruntukan yang diterima. Malah, kereta api baharu yang musnah dalam kebakaran akibat dilanggar lori tangki minyak yang bebal itu pula langsung tidak berganti akibat sikap tidak bertanggungjawab oleh pihak pesalah yang langsung tidak membayar pampasan. Jadi bagaimana rakyat hendak beralih kepada pengangkutan awam jika rangkaiannya sendiri tidak meluas di samping tahap perkhidmatan yang teruk...?

Sebab yang terakhir ialah dasar pengangkutan negara sendiri yang lebih cenderung memihak kepada penggunaan kenderaan persendirian (terutamanya kereta) daripada pengangkutan awam atau setidak-tidaknya motosikal. Jika dibandingkan di negara-negara yang lebih maju seperti Singapura, Jepun, United Kingdom dsb., mereka bertindak balas terhadap kenaikan harga bahan bakar dengan menambah baik pengangkutan awam serta menjalankan beberapa dasar bagi mengehadkan penggunaan kenderaan persendirian di pusat bandar raya. Contohnya, Singapura menjalankan dasar mengehadkan bilangan kenderaan persendirian dengan mengenakan bayaran tinggi bagi surat COE (Sijil Kelayakan) kenderaan, yang hanya boleh diperbaharui sekali sahaja sebelum ia dilupuskan, di samping penguatkuasaan ERP (Sistem Harga Jalan Elektronik) serta galakan kepada rakyat untuk menggunakan rangkaian pengangkutan awamnya. Begitu juga dengan United Kingdom apabila pihak berkuasa bandar raya London mengenakan caj kesesakan pada kenderaan persendirian yang memasuki pusat bandar raya bagi mengurangkan bilangan kenderaan di sana. Namun, berbeza pula situasinya di Malaysia apabila kerajaan seolah-olah semakin menggalakkan rakyat berkereta di Kuala Lumpur, meskipun mereka tahu masalah minyak mahal, tol mahal, petak parkir kurang dan kadar kemalangan yang tinggi. Ia dibuktikan melalui lima projek lebuh raya baharu di Lembah Klang (tidak termasuk projek Lebuhraya Duke E33 Fasa 2), berbanding hanya tiga sahaja projek pengangkutan awam yang sedang berlangsung. Terus-terang saya katakan, projek-projek lebuh raya baharu ini sebenarnya hanya menambah parah akan masalah beban subsidi bahan api yang tinggi menggunung, kerana lebuh raya baharu ini membawa kepada peningkatan bilangan kenderaan di ibu kota melalui permintaan teraruh (induced demand) - bilangan kenderaan yang bertambah pula akan menyebabkan permintaan bahan api bertambah dan seterusnya membawa kepada beban subsidi yang bertambah. Saya akan ulas lebih lanjut mengenainya dalam entri Mythbuster akan datang.

Namun, adalah tidak adil sekiranya anda menyalahkan kerajaan 100% dalam isu ini, kerana sebenarnya terdapat juga badan kerajaan yang turut menjadi mangsa keadaan seperti kita juga. Badan yang saya maksudkan itu tidak lain dan tidak bukan ialah Jabatan Kerja Raya (JKR). Akibat kenaikan harga minyak, sudah tentulah semakin banyak kes-kes lori mengangkut barang berlebihan sebagai jalan pintas untuk memaksimumkan keuntungan tatkala harga bahan api semakin mencanak naik. Akibat muatan berlebihan, tegasan yang terlalu tinggi ditumpukan kepada hanya dua gandar sahaja, menyebabkan jalan sering rosak, di samping kilasan tinggi daripada tayar lori yang boleh merosakkan permukaan jalan. Akibat lori-lori lebih muatan ini, JKR mengalami kerugian berjuta-juta ringgit kerana terpaksa memperbaiki jalan raya yang terjejas, sedangkan peruntukan yang diperolehi mereka sangat terhad.




Menurut Honda Malaysia, sistem pengangkutan rel mampu mengurangkan kos pengangkutan dengan ketara serta mengurangkan pelepasan karbon dioksida sehingga 60%


Jadi apa yang boleh dilakukan dalam menghadapi kenaikan harga petrol yang semakin membebankan ini...? Menyelesaikan masalah harga bahan api di Malaysia ini sebenarnya tidaklah semudah mencanangkan harga minyak turun semata-mata seperti yang dituntut oleh Pakatan Rakyat. Sebaliknya, satu-satunya cara yang lebih berkesan untuk menyelesaikan kemelut harga bahan api hanyalah dengan mengurangkan permintaan terhadap bahan api, yang bermaksud mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian serta menggantikan penggunaan lori kepada kereta api bagi penghantaran barang jarak jauh. Honda Malaysia sudah pun menunjukkan contoh terbaik dengan menggunakan kereta api bagi penghantaran komponen-komponen kereta ke Stesen Kereta Api Pulau Sebang / Tampin sebelum diangkut ke kilang di Alor Gajah menggunakan lori. Menurut Honda Malaysia, penghijrahan kepada penggunaan kereta api bukan sahaja menurunkan kos pengangkutan, malah mereka juga berupaya menjimatkan masa penghantaran komponen-komponen kereta serta mengurangkan pelepasan karbon dioksida sehingga 60%.

Bagi warga kota pula, inilah masanya untuk berhijrah kepada penggunaan motosikal sebagai kenderaan utama untuk ke tempat kerja. Bukannya hina pun kalau naik motor ke tempat kerja, sebaliknya banyak manfaatnya jika bermotosikal ke tempat kerja - jimat minyak, tak perlu bayar tol, mudah diparkir, mudah mencelah semasa kesesakan jalan raya, dan kos penyelenggaraan pun murah. Satu-satunya kelemahan motosikal hanyalah ketika hari hujan. Itu sahaja.






Zaman harga minyak naik merupakan masa paling sesuai untuk berhijrah kepada motosikal pancitan bahan api seerti Modenas 118EFI (gambar atas) dan Yamaha Lagenda 115ZR Fuel Injection (gambar bawah)




Kit penukaran ke sistem pancitan bahan api oleh Ecotrons berharga USD399 (lebih kurang RM1,300), boleh dibeli secara dalam talian di http://www.ecotrons.com


Kalau pun anda bercadang hendak membeli motosikal bagi menggantikan kereta, ada baiknya jika anda terus memilih model pancitan bahan api kerana ia terbukti jauh lebih jimat bahan api berbanding model berkarburetor. Bagi yang memang sudah memiliki motosikal tetapi menggunakan karburetor, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk membeli set sistem pancitan bahan api. Berapa pula ongkosnya...? Bagi satu set penukaran pancitan bahan api oleh Ecotrons, ongkosnya adalah lebih kurang RM1,300 (USD399). Saya tahu ia memang mahal, tetapi sekurang-kurangnya ia berbaloi untuk perjalanan jauh mahupun untuk berulang-alik ke tempat kerja setiap hari. Saya sendiri pun sedang mempertimbangkan untuk menukar sistem karburetor motosikal saya kepada pancitan bahan api kerana tidak tahan akan kos bahan api yang semakin tinggi, lebih-lebih lagi saya perlu berulang-alik jauh dari tempat kerja.

Namun, masih ramai juga golongan dangkal yang masih berdegil berkereta seorang diri ke pejabat tanpa mengangkut banyak muatan, dan tetap tidak mahu berhijrah kepada penggunaan motosikal atau pengangkutan awam atas alasan "penggunaan kereta itu satu keperluan". Dakwaan tersebut ternyata dakwaan dangkal sama sekali. Ya, memang memiliki kereta itu satu keperluan, tetapi ia hanya benar bagi golongan berkeluarga serta yang sering mengangkut banyak barangan mahupun manusia. Itu sahaja. Kalau anda berkereta ke pejabat, apa pula yang anda dapat selain dapat berlindung ketika hujan dan dapat menikmati penyaman udara ketika hari panas...? Kereta lebih kuat makan minyak berbanding motosikal, hatta kereta hibrid sekalipun. Kalau tersangkut dalam kesesakan, lagilah banyak minyak dibazirkan (kecuali kereta elektrik, kereta hibrid dan kereta biasa yang dilengkapi ciri hentian melahu seperti pada teknologi Mazda Skyactiv). Nak cari parkir pun payah. Kalau parkir menghalang, dengan pantas lori tunda Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) datang untuk menunda kereta tersebut dan pemilik kereta sudah tentu akan disaman. Setiap kali berulang-alik ke tempat kerja, jalan raya sering sesak sehingga ada kalanya anda dimarahi bos kerana lewat tiba di pejabat. Paling teruk, anda telah membazirkan lebih 80% daripada kapasiti muatan kereta sekiranya anda berkereta seorang diri sahaja ke tempat kerja, sedangkan anda sepatutnya memanfaatkan baki empat perlima kapasiti muatan itu dengan menumpangkan jiran-jiran berhampiran yang menggunakan laluan yang sama, selain membazirkan lebih banyak minyak petrol yang berharga.

Jadi, berbaloikah anda berkereta ke pejabat kalau beginilah azab yang perlu anda harungi setiap hari...? Anda sendiri yang menyumbang kepada peningkatan mendadat permintaan bahan api, anda juga yang banyak membazirkannya, dan anda juga yang mencipta bala kenaikan harga minyak akibat permintaan yang semakin tinggi, kenapa hendak salahkan orang lain pula...? Dan tahukah anda berapa banyak harga minyak boleh diturunkan jika dan hanya jika semua warga Lembah Klang berhijrah kepada penggunaan motosikal atau pengangkutan awam yang terbukti jauh lebih jimat minyak...? Jangan jadi terlalu manja sangat. Generasi terdahulu hanya sekadar berbasikal, menaiki bas ataupun paling malas pun bermotosikal sahaja ke tempat kerja, tetapi mereka tidak pernah pun mati kebuluran. Gaji mereka jauh lebih kecil daripada kita, tetapi mereka tetap memperoleh perbelanjaan mencukupi untuk sekeluarga setiap bulan. Sekarang...?

Terus-terang saya katakan, orang-orang kita sekarang ramai yang sudah kufur nikmat semasa taraf hidup mereka sudah semakin meningkat. Mereka tahu kereta lebih kuat makan minyak daripada motosikal, perlu membayar tol yang mahal, susah nak cari parkir, boleh tersangkut hingga berjam-jam lamanya dalam kesesakan jalan raya (yang memang terhasil daripada golongan seperti mereka juga), tetapi mereka masih enggan berubah kepada pengangkutan awam mahupun motosikal. Malah, lagi dihinanya penunggang motosikal dan pengangkutan awam itu adalah. Bila terperangkap dalam kesesakan jalan raya, mulalah ada pemandu bebal yang membuat onar seolah-olah jalan raya itu milik mak bapak mereka sahaja. Akibat onar yang dihasilkan oleh beberapa ekor mangkuk hayun itu, mulut pengguna jalan raya lain terkumat-kamit dengan sumpah-seranah dan maki-hamun. Dah buat dosa tak fasal-fasal. Bila jalan sesak, akhirnya masuk pejabat pun lambat. Tapi bila nak balik, punyalah laju nak keluar pejabat. Masa di pejabat pula bukannya diisi 100% dengan tugasan yang diberikan, tetapi sempat mencuri tulang melayan Facebook dan Candy Crush di samping mengumpat sesama rakan sekerja. Buat kerja tidak sampai pun 8 jam sehari tapi gaji tetap 8 jam sehari. Sebab itulah ada duit haram di dalam gaji sehingga menghilangkan keberkatannya. Duit gaji itu kemudiannya digunakan untuk memberi makan anak dan isteri. Akibatnya, anak-anak membesar menjadi budak jahat yang biadab, manakala si isteri pula sering merungut akibat duit belanja dapur yang sering tidak mencukupi. Maka, beban kos sara hidup yang semakin menekan ini sebenarnya berpunca daripada hilangnya keberkatan pada gaji masing-masing, yang dicemari dengan duit haram akibat curi tulang, mengumpat dan melayan Facebook ketika bekerja. Nah, bila gaji dirasakan tak mencukupi, semakin banyak pula sumpah-seranah terhadap kerajaan. Sebab itulah semakin banyak keberkatan rezeki dan rahmat yang ditarik oleh Allah daripada golongan-golongan bebal sebegini.

Puak-puak bebal yang hanya tahu memaki-hamun kerajaan setiap kali harga minyak naik sepatutnya berasa malu dengan orang-orang kampung yang majoritinya hanya berpendapatan sepertiga sahaja daripada pendapatan warga kota tetapi mampu hidup senang-lenang tanpa banyak dibebani hutang serta kos sara hidup yang tinggi. Jika dibandingkan, orang kampung hanya menggunakan bahan api mengikut keperluan sahaja. Mereka sekadar bermotosikal sahaja untuk ke kebun, ke kedai mahupun ke masjid. Mereka hanya menggunakan kereta apabila membawa banyak barangan, ramai orang, mahupun ketika hari hujan. Kalau mahukan sayur-sayuran atau daging, mereka hanya perlu petik sahaja di kebun ataupun menyembelih seekor haiwan ternakan; jika tiada barulah mereka membeli di luar. Tatkala warga kota berdepan dengan kos sara hidup tinggi serta hutang keliling pinggang, warga desa pula mampu memiliki rumah tanpa berhutang; selain belanja dapur, mereka hanya perlu bayar hutang kereta dan seterusnya boleh menyimpan wang untuk menunaikan haji.

Seperti biasa, setiap kali harga minyak naik maka semakin meriahlah pesta naik harga barang. Harga minyak naik 20 sen sahaja seliter, tetapi setiap harga barangan pula naik berlipat kali ganda daripada kenaikan harga minyak, seolah-olah setiap satu barangan diangkut satu demi satu menggunakan lori, sedangkan sebuah lori mampu mengangkut jauh lebih banyak barangan mengikut kapasiti maksimumnya. Lintah darat sebenar dalam isu harga barangan naik ini tidak lain dan tidak bukan ialah orang-orang tengah, yang membeli barangan mentah daripada petani, penternak dan nelayan dengan harga yang terlampau rendah dan tidak setimpal, dan seterusnya menjualnya kembali dengan harga yang lebih mencekik darah, dengan menggunakan alasan "harga minyak naik" sebagai modal. Ironinya, golongan sebeginilah antara golongan yang paling banyak menyalahkan kerajaan atas kenaikan harga barangan, sedangkan kenaikan harga barangan itu sebenarnya berpunca daripada mereka sendiri yang mengetuk margin untung terlampau tinggi tatkala rakyat dibebani kos sara hidup.

Jadi bagaimana hendak mengajar orang-orang tengah pemark-up harga keparat ini...? Cara terbaik adalah dengan membeli bekalan sayur-sayuran, ayam, daging, ikan dan produk pertanian lain terus daripada petani, penternak dan nelayan sendiri. Namun, tidak semua yang mampu hendak ke tepi laut semata-mata untuk mendapatkan sekilogram ikan. Tidak semua yang sanggup meredah jalan tanah merah ke kebun sayur semata-mata hendak mendapatkan seikat sawi. Tidak semua yang sanggup berdepan dengan bau busuk tahi ayam semasa hendak ke ladang ternakan ayam semata-mata untuk membeli seekor ayam. Sebagai alternatif, sebuah lagi agensi kerajaan iaitu Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), salah satu badan berkanun di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA), telah pun mengambil inisiatif mewujudkan pasar tani bagi membolehkan orang ramai membeli produk-produk pertanian terus daripada petani, penternak dan nelayan dengan harga yang lebih murah tetapi masih setimpal dengan titik peluh mereka. Di Sabah pula, anda boleh membeli sayur-sayuran dengan harga lebih murah di tamu-tamu berhampiran, yang mana merupakan asal-usul bagi konsep pasar tani yang diadakan sekarang.

Jadi di mana hendak mencari pasar tani terdekat...? Sila rujuk senarai yang dilampirkan untuk lokasi pasar tani terdekat:-


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.




Selain itu, Kementerian Kerja Raya (KKR) serta Kementerian Pengangkutan (MOT) juga perlu mengubah dasar pengangkutan negara dengan memberi lebih tumpuan terhadap rangkaian pengangkutan awam daripada pengangkutan persendirian. Seperti yang telah saya katakan tadi, pembinaan lebuh raya baharu di Lembah Klang bukan setakat tidak mampu menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya secara holistik dalam jangka masa panjang, malah pembinaan lebuh raya baharu sebenarnya hanya akan menyumbang kepada kesesakan yang lebih parah pada masa akan datang berikutan pertambahan bilangan kenderaan akibat permintaan teraruh (induced demand), di samping meningkatkan beban subsidi yang bakal dipikul oleh kerajaan. Justeru, saya ingin menyeru kepada KKR dan MOT agar membekukan dahulu kesemua projek lebuh raya ekspres di Lembah Klang (kecuali Lebuhraya Duke E33 Fasa 2 yang memang sedang berlangsung) buat sementara waktu dan memberi keutamaan kepada pembinaan lebih banyak landasan kereta api, LRT dan monorel.




Contoh graf lengkuk kuasa dan kilasan bagi lori Scania G 460 CA 4x6 EHZ dengan enjin turbodiesel 12.7 L 6 silinder sebaris
(Sumber: Scania Malaysia)


Di samping itu juga, Kementerian Pengangkutan juga perlu meminda Perintah Had Laju Kebangsaan 1989 dan Akta Pengangkutan Jalan 1987 sedia ada bagi menguatkuasakan had laju maksimum mandatori 90 km/j bagi semua kenderaan berat, dengan toleransi sifar - pemandu kenderaan berat yang memandu antara 91-110 km/j wajar disaman RM300, manakala pemandu kenderaan berat yang memandu melebihi 111 km/j pula wajar dibatalkan lesen memandu mereka. Rasional penguatkuasaan had laju kenderaan berat yang lebih ketat ini adalah kerana sifat enjin diesel itu sendiri yang semakin kuat makan minyak apabila kelajuan enjin semakin bertambah, memandangkan kelajuan enjin dikawal dengan mengawal jumlah masukan bahan api sahaja ke enjin (tiada kawalan masukan udara kerana enjin diesel memang membakar bahan api dalam udara berlebihan). Buktinya, dalam graf lengkuk kuasa kuda dan tork bagi lori Scania yang dilampirkan di atas, tork enjin menjunam dengan ketaranya selepas 1,350 rpm, menyebabkan enjin semakin kuat makan minyak pada kelajuan melebihi 1,350 rpm. Maka, lori dan bas yang dipandu pada kelajuan 110 km/j jauh lebih kuat makan minyak berbanding kenderaan sama yang dipandu pada kelajuan 90 km/j.

Kesimpulannya, tragedi Oktober berupa kenaikan harga bahan api baru-baru ini sememangnya tidak rasional sama sekali kerana ia berlaku tatkala harga minyak dunia sedang turun. Namun, kenaikan harga petrol kali ini menunjukkan ada yang tidak kena pada ekonomi negara kita, kerana beban subsidi masih bertambah meskipun harga minyak dunia sudah turun. Beban subsidi yang semakin tinggi menggunung itu adalah berpunca daripada peningkatan bilangan kenderaan di atas jalan raya akibat kebergantungan yang tinggi terhadap kenderaan persendirian. Justeru, satu-satunya cara untuk mengurangkan beban subsidi (dan seterusnya menurunkan harga minyak) adalah dengan mengurangkan kebergantungan terhadap kereta dan sebaliknya beralih kepada kenderaan yang lebih cekap tenaga seperti motosikal dan pengangkutan awam, sesuai dengan situasi majoriti pemandu kereta di ibu kota yang hanya memandu bersendirian ke pejabat. Namun, sikap warga kota yang enggan berubah menyebabkan kemelut subsidi bahan api masih tidak berkesudahan. Terus-terang saya katakan bahawa saya sudah letih kerana asyik bersuara mengenai perkara sama berulang kali tetapi orang-orang kita masih tidak mengambil iktibar. Jika hendak marahkan kerajaan, anda sepatutnya marahkan kerajaan kerana tidak bersedia dengan pendekatan alternatif seperti membangunkan rangkaian pengangkutan awam agar rakyat lebih bersedia menghadapi kenaikan harga minyak, dan bukannya marahkan kerajaan kerana menaikkan harga minyak itu sendiri. Akhir sekali, ingatlah bahawa Allah akan melipatgandakan rezeki kepada orang-orang yang bersyukur dan akan menarik balik rezeki daripada orang-orang yang kufur nikmat.

2 comments:

  1. Pada pendapat saya kerajaan perlu memperkenalkan kereta diesel yang lebih jimat minyak dan wang daripada kereta hybrid untuk jangka masa panjang.

    http://www.bmw.com.my/com/en/newvehicles/3series/sedan/2012/showroom/compare.html?model_1=320d&model_2=320i

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan pendapat anda. Kerajaan seharusnya menggalakkan penggunaan kereta penumpang diesel yang terbukti lebih cekap dan lebih jimat bahan api. Malangnya, apa yang menjadi penghalang sekarang ialah kadar cukai jalan yang lebih mahal bagi kereta-kereta diesel serta kualiti diesel Malaysia yang sangat teruk, sehingga boleh merosakkan sistem pancitan bahan apinya.

      Delete