Wednesday, February 4, 2015

Aplikasi Jalan Raya Malaysia: Aplikasi mudah alih PLUS Expressways - aplikasi wajib ada buat pengguna telefon pintar / Malaysian Highway App - PLUS Expressways mobile app - a must-have app for smartphone users

Salam sejahtera,

Pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 telah memberi impak besar terhadap sejarah sistem pengangkutan darat negara, setelah lebuh raya terpanjang di Malaysia tersebut mengambil alih peranan Jalan Persekutuan 1 sebagai laluan tulang belakang utara-selatan utama di Semenanjung Malaysia. Ia terbukti hasil peningkatan bilangan penggunanya saban tahun, sehingga memaksa PLUS Malaysia Berhad selaku syarikat konsesi untuk melebarkan beberapa jajaran sesak seperti jajaran Seremban-Ayer Keroh dan Rawang-Slim River kepada 6 lorong, serta jajaran Nilai-Seremban, Shah Alam-Jalan Duta dan Bukit Lanjan-Rawang kepada 8 lorong (jajaran Subang-Damansara pula kepada 10 lorong).Sungguhpun demikian, ia tetap tidak berupaya menyelesaikan masalah kesesakan secara mutlak, terutamanya semasa musim perayaan, berikutan kadar pertambahan bilangan kenderaan bermotor yang tinggi saban tahun.

Sehubungan dengan itu, PLUS Malaysia Berhad mengambil inisiatif membangunkan satu aplikasi telefon pintar khusus buat pengguna rangkaian lebuh raya PLUS. Aplikasi tersebut bukan sahaja membolehkan pengguna mengenal pasti jajaran sesak hasil integrasi peta Google Maps dan video kamera litar tertutup secara langsung (memerlukan sambungan internet dihidupkan) malah pengguna juga dapat menyemak kadar tol serta memperoleh maklumat persimpangan bertingkat serta hentian rehat di sepanjang lebuh raya agar mereka dapat merancang perjalanan dengan lebih berkesan. Jika anda mendaftar kad Touch 'n Go PLUSMiles anda, anda juga boleh menggunakan aplikasi sama untuk menyemak mata yang diperolehi.

Versi pertama aplikasi telefon pintar PLUS Expressways mula dilancarkan pada 27 Januari 2014 di Persada Plus oleh Pengarah Urusan PLUS Malaysia Berhad, Datuk Noorizah Abd. Hamid, khusus buat pengguna telefon pintar dan tablet Android dan iOS (iPhone dan iPad). Ia sangat mesra pengguna dan amat mudah digunakan walaupun oleh pengguna baharu. Bagi pelantar Android, telefon pintar anda mestilah menggunakan sekurang-kurangnya Android Ice Cream Sandwich 4.0 untuk menggunakan aplikasi tersebut. Bagaimana pula dengan Android Lollipop 5.0...? Saya tidak pasti, kerana saya perlu menunggu sehingga bulan Mac untuk mendapatkan kemas kini Android Lollipop 5.0 untuk Sony Xperia Z. 

Versi 2.0.0 bagi aplikasi PLUS Expressways mula dikeluarkan pada 31 Januari 2015. Sungguhpun demikian, ramai pengguna telefon pintar Android yang merungut kerana aplikasi tersebut terhenti (crash / force-stop) setelah dinaik taraf daripada versi 1.0.6 kepada versi 2.0.0. Pasukan pembangun aplikasi tersebut dengan pantas bertindak menampal aplikasi tersebut dan menasihati pengguna agar mengemas kini aplikasi tersebut dengan cara membuang dahulu versi lama sebelum memuat turun dan memasang semula versi baharu, dan bukannya dengan mengemas kini secara terus melalui Google Play.

Sayangnya, aplikasi tersebut tiada untuk pengguna Windows Phone atau BlackBerry. Justeru, saya ingin menggesa agar pasukan pembangun aplikasi PLUS Expressways agar turut menghasilkan aplikasi tersebut untuk pelantar Windows Phone dan BlackBerry agar semua pengguna telefon pintar tanpa mengira jenis pelantar dapat merasai manfaat penggunaan aplikasi PLUS Expressways dalam membantu mereka merancang perjalanan.



S: Boleh terangkan mengenai Pusat Pengurusan Trafik (TMC) yang ditubuhkan Plus?

J: TMC berfungsi sebagai 'jantung' kepada Plus.Di sini kita dapat maklumat semua yang berlaku di sepanjang lebuh raya kendalian Plus melalui maklumat yang dihantar ke TMC ini.

Maklumat tersebut kami peroleh melalui pasukan ronda Plus yang meronda setiap masa. Selain itu, kami juga mendapatkan maklumat daripada kamera yang diletakkan di setiap plaza tol dan di lokasi strategik kami di sepanjang lebuh raya.


S: Selain pasukan ronda Plus, apa mekanisme lain yang boleh digunakan untuk menyalurkan maklumat?

J: Maklumat juga kami peroleh daripada pengguna yang menghubungi kami terus melalui talian 1-800-88-0000. Sekurang-kurangnya 3,000 panggilan sehari kami terima daripada pengguna, sama ada untuk membuat aduan ataupun untuk memberikan maklumat.

Pegawai kami bekerja 24 jam dan tujuh hari seminggu dengan sekurang-kurangnya 20 pegawai dalam satu syif akan mengumpul maklumat tersebut di TMC sebelum segala maklumat itu diuar-uarkan kepada pengguna melalui papan tanda elektronik, perkhidmatan Twitter PlusTrafik, hebahan di stesen radio dan melalui aplikasi pintar terbaharu kami iaitu aplikasi Plus Mobile.


S: Bagaimana situasi kesesakan di lebuh raya kendalian Plus?

J: Kami di Plus sentiasa cuba untuk mengatasi masalah kesesakan jalan raya. Antara yang kami lakukan ialah mengeluarkan jadual perjalanan bagi memudahkan pengguna memilih waktu sesuai untuk memulakan perjalanan pada waktu puncak di musim perayaan.

Jumlah pengguna lebuh raya mencecah 1.2 juta setiap hari dan pada waktu menjelang hari perayaan akan mencecah sehingga 1.7 juta di semua lebuh raya kendalian Plus.Sebahagian besar panggilan yang diterima daripada pengguna adalah daripada mereka yang bertanyakan keadaan trafik dan kadar tol.

Namun begitu, terdapat juga pengguna yang menghubungi kami untuk membuat aduan. Pegawai TMC kami akan cuba sebaik mungkin untuk bantu mereka dan berikan informasi yang terbaik pada setiap masa, walaupun pada waktu-waktu puncak.

Pada masa yang sama, kami nasihatkan agar lebih ramai pengguna lebuh raya mematuhi jadual perjalanan yang dikeluarkan pada musim perayaan. Berdasarkan pemerhatian, kajian dan rekod kami, lebih ramai yang mematuhi jadual tersebut, perjalanan di lebuh raya menjadi lebih lancar.


S: Boleh terangkan mengenai aplikasi Plus Mobile?

J: Aplikasi ini merupakan aplikasi pintar yang dibangunkan Plus dengan pelbagai aplikasi di dalamnya bagi memudahkan pengguna merancang perjalanan. Aplikasi ini merupakan inisiatif terbaru Plus untuk menyebarkan maklumat trafik terkini kepada pengguna lebuh raya terus ke telefon bimbit.


S: Bagaimana mahu memuat turun aplikasi tersebut?

J: Bagi yang memiliki telefon pintar atau tablet, boleh memuat turun aplikasi ini secara percuma menerusi AppStore bagi pengguna i-Phone dan i-Pad, manakala pengguna Android pula boleh memuat turun melalui Google Play Store dengan kata carian PLUS Expressways.

Aplikasi ini sangat mesra pengguna kerana segala maklumat yang dihebahkan adalah maklumat terkini yang dikemas kini setiap lima minit dan dapat membantu pengguna lebuh raya merancang perjalanan.


S: Apa keunikan lain ditawarkan aplikasi ini?

J: Aplikasi ini membolehkan pengguna lebuh raya menerima laporan trafik terkini seperti kemalangan, kesesakan, kerja-kerja naik taraf dan penyelenggaraan serta apa sahaja aktiviti yang berlaku di lebuh raya Plus dan akan dihantar terus ke telefon pintar pengguna.

Aplikasi ini turut menawarkan kepada pengguna apa yang sedang berlaku secara langsung. Contohnya, kita ada kamera litar tertutup (CCTV) di setiap kawasan rehat dan rawat (R&R), jika pengguna letih dan mahu berehat, mereka boleh melihat situasi di R&R dalam aplikasi itu terlebih dahulu sebelum berhenti.

Kami juga turut memuatkan majalah bulanan Kembara Plus Online dan juga informasi mengenai makanan yang disediakan di setiap hentian rehat kami. 


S: Apakah penambahbaikan yang akan dilakukan dalam aplikasi ini?

J: Antara penambahbaikan yang telah dibuat adalah seperti pengguna boleh berkongsi maklumat yang terdapat pada aplikasi ke mana-mana aplikasi sosial lain seperti WhatsApp, Facebook, Instagram dan sebagainya.

Selain itu, pengguna juga akan boleh memeriksa kesesakan melalui imej yang diambil dari lokasi strategik di lebuh raya kendalian Plus. Contohnya, pengguna boleh melihat imej keadaan lalu lintas menerusi aplikasi tersebut sebelum tiba di mana-mana plaza tol.

Tujuannya, pengguna dapat mengelak daripada menempuh kesesakan. Ciri terbaru ini belum dimuat naik dalam aplikasi dan ia akan dilancarkan selewat-lewatnya pada Februari depan.


S: Harapan Plus terhadap aplikasi ini?

J: Kami mengharapkan agar pengguna lebuh raya dapat memuat turun aplikasi ini.Setakat ini, sekurang-kurangnya 330,000 sudah memuat turun aplikasi ini, Kami berharap lebih ramai pengguna lebuh raya memuat turun aplikasi ini untuk membantu merancang perjalanan mereka.







Paparan utama aplikasi PLUS Expressways






Anda boleh gunakan aplikasi ini untuk mengenal pasti hentian rehat...






...dan persimpangan bertingkat di sepanjang rangkaian lebuh raya PLUS






Gunakan aplikasi ini untuk menyemak kadar tol untuk perjalanan anda






Anda ada kad Touch 'n Go PLUSMiles...? Semak kutipan mata terkumpul anda menggunakan aplikasi ini!

No comments:

Post a Comment