Tuesday, January 15, 2013

Honda EX5 Dream motosikal kapcai kegemaran Malaysia / Honda EX5 Dream, Malaysia's favourite underbone motorcycle




Salam sejahtera,

Sebagaimana yang kita semua sedia maklum, Honda Cub merupakan motosikal yang paling laris di dunia sejak ia mula dikeluarkan pada tahun 1958. Bukan itu sahaja, malah Honda Cub juga merupakan kenderaan bermotor yang paling banyak dikeluarkan di dunia, dengan lebih 60 juta unit terjual. Honda Cub mula dibawa masuk oleh Boon Siew Honda tidak lama setelah ia mula dikeluarkan. Berikutan populariti Honda Cub, Boon Siew Honda memulakan program pemasangan tempatan di kilangnya di Mak Mandin, Pulau Pinang pada tahun 1969. Kini, Boon Siew Honda sedang membina kilang kedua di Batu Kawan, Pulau Pinang bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Sejak Honda Cub mula diperkenalkan, pelbagai evolusi telah dilaluinya - daripada enjin pushrod kepada enjin SOHC, daripada saiz enjin sekecil 50 cc kepada 100 cc, daripada lampu bulat kepada lampu petak, dsb. Hasilnya, model 100 cc mula dikeluarkan di Thailand pada tahun 1986 sebagai Honda Dream dan di Malaysia pada tahun 1987 sebagai Honda EX5. EX5 ini merupakan peningkatan ketara terhadap model-model lama Cub, dengan menggunakan sistem gantungan hadapan teleskopik yang lebih moden, transmisi 4 kelajuan, sistem elektrik 12 volt bagi menggantikan sistem 6 volt yang lama, sistem penyalaan CDI (sebelum ini mula digunakan pada Honda C70 lampu petak), dan sistem pengunci hendal yang disatukan dengan kunci penyalaan (yang diceduk dari model Honda Fame 90 cc). Cuma elemen Honda Cub lama yang dikekalkan dalam EX5 ialah penggunaan kerangka jenis keluli bercap serta penggunaan karburetor, sungguhpun Honda Cub terbaru di Jepun kini menggunakan sistem pancitan bahan api serta menggunakan kerangka tiub keluli yang sama seperti Honda Wave. Sehingga hari ini, model EX5 ini tetap laris di pasaran, sungguhpun berdepan dengan persaingan daripada Modenas Kriss pada penghujung 1990an yang merampas takhta motosikal kapcai paling laris di Malaysia sebelum ia dirampas pula oleh Yamaha Lagenda pada tahun 2005. Kini, cabaran yang dialami Honda EX5 ialah reputasinya sebagai antara motosikal "panas" yang paling banyak dicuri selain Yamaha 135LC.

Apa sebenarnya yang membuatkan Honda EX5 ini sangat diminati? Pertama, motosikal ini sangat jimat minyak. Di kawasan bandar, kadar penggunaan petrol Honda EX5 ialah sekitar 50 km/L Selain itu, EX5 juga tahan lasak, berikutan penggunaan kerangka jenis keluli bercap yang juga membentuk badan motosikal ini. Harganya pun agak murah iaitu di bawah RM4,000. Ia juga sangat mudah untuk ditunggang walaupun oleh penunggang baru. Alat gantinya juga sangat mudah untuk dicari dan kos penyelenggaraannya sangat rendah. Boleh dikatakan semua mekanik bengkel motosikal boleh memperbaiki motosikal ini. Dan kenapa pula pencuri motosikal dan mat rempit sangat menyukai motor ini? Honda EX5 ini ringan sahaja, jadi ia merupakan motosikal yang paling mudah untuk berwheelie berikutan nisbah kuasa kepada berat yang agak besar. Sistem keselamatannya juga agak primitif; pengunci hendal yang digunakan sangat mudah untuk dipecahkan oleh pencuri motosikal. Tak percaya, tanyalah mana-mana pegawai polis yang mengendalikan kes curi motosikal - mereka sendiri pun boleh menunjukkan demonstrasi bagaimana pencuri mencuri EX5 dengan mudah.

Demi mengekalkan populariti EX5 ini, saya ingin mencadangkan agar Boon Siew Honda bekerjasama dengan Honda Thailand untuk membangunkan satu sistem pancitan bahan api PGM-FI kos rendah yang boleh dipasang (retrofit) dengan mudah tanpa perlu membina jaringan abah-abah elektrik yang berbeza dengan EX5 karburetor biasa. Selain mematuhi peraturan emisi terkini, sistem PGM-FI juga lebih jimat bahan api, lebih cekap, lebih mudah dihidupkan semasa cuaca sejuk serta kurang memerlukan penyelenggaraan. Perkembangan industri automotif negara yang lembab serta tiada hala tuju berikutan Dasar Automotif Nasional yang caca-marba serta tiada hala tuju menyebabkan Malaysia kini semakin ketinggalan dalam pembangunan teknologi automotif - model-model motosikail Honda di Thailand, Indonesia dan Vietnam kini sudah mula menggunakan sistem pancitan bahan api PGM-FI. Kita pula bila lagi?

Thursday, January 10, 2013

Jornada del Muerto: Camino de las Yungas (Perjalanan maut: Jalan Yungas / Death journey: Yungas Road)





Salam sejahtera,

Menjelang musim perayaan Aidilfitri tahun lalu, saya ada menyenaraikan jalan-jalan raya di Malaysia yang dikenal pasti oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai El Camino de la Muerte ataupun jalan raya yang kerap berlaku kemalangan maut. Namun demikian, jalan-jalan raya yang disenaraikan itu sebenarnya masih lagi sangat selamat sekiranya pemandu benar-benar berdisiplin di atas jalan raya. Kali ini, jalan raya yang saya ingin persembahkan kepada anda ini tetap banyak meragut korban tak kira walau bagaimana berhati-hati sekalipun pemandu yang melaluinya, dan kita sepatutnya bersyukur kerana kita tidak ada jalan raya yang mempunyai tahap bahaya sebegitu.

Jalan raya yang saya maksudkan itu ialah Jalan Yungas di Bolivia. Jalan sepanjang 61 km tersebut menghubungkan antara bandar raya La Paz dengan Coroico. Ia mula dibina pada tahun 1930an oleh banduan Paraguay semasa Perang Chaco. Jalan ini merentasi Banjaran Andes dan menuruni kawasan hutan hujan Amazon di sebelah timur.

Apa yang menjadikan jalan raya ini sangat berbahaya? Ada banyak faktor yang menyebabkan jalan raya ini banyak memakan korban, sehingga dikatakan antara 200-300 pengguna jalan raya maut setiap tahun di sepanjang jalan itu sahaja. Pertama, jalan ini sangat sempit dan hanya selorong sahaja. Kebanyakan jajaran jalan ini mempunyai lebar tidak melebihi 3.2 m serta tiada rizab atau bahu jalan, menyebabkan kenderaan terutamanya lori dan bas sangat sukar untuk berselisih. Jika dibandingkan, Arahan Teknik (Jalan) 8/86: A Guide on Geometric Designs of Roads oleh Jabatan Kerja Raya Malaysia menetapkan bahawa jalan raya selorong di Malaysia (piawaian R1) mestilah mempunyai lebar minimum 5.0 m termasuk bahu jalan. Jika berlaku tanah runtuh, jalan ini tentunya akan menjadi lebih sempit dan lebih berbahaya.

Kedua, tiada pengadang jalan di sepanjang laluan, menjadikan Jalan Yungas ini terlalu berbahaya. Untuk menjadikannya bertambah berbahaya, gaung di sepanjang Jalan Yungas ini sedalam sekurang-kurangnya 600 m. Maka, jika terjatuh ke dalam gaung di sini, pasti mati. Keadaan gaung yang terlalu dalam dan terlalu curam juga menyebabkan usaha menyelamat tidak dapat dilakukan kerana terlalu berbahaya. Berselisih dengan kenderaan lain di sepanjang jalan ini adalah ibarat bermain rolet Rusia kerana salah satu kenderaan berisiko tinggi untuk terjatuh ke dalam gaung. Disebabkan itulah sementara pemandu di jalan-jalan raya lain di Bolivia memandu di sebelah kanan, pemandu di Jalan Yungas pula memandu di sebelah kiri supaya pemandu dapat melihat dengan jelas keadaan roda sebelah luar agar dapat berselisih dengan selamat.

Selain itu, jalan ini juga tidak berturap, menyebabkan jalan ini berlumpur ketika hujan dan berhabuk ketika cuaca kering. Hujan, kabut dan habuk yang dilayangkan boleh mengurangkan jarak penglihatan. Jalan yang berlumpur juga bermakna kerap berlaku tanah runtuh serta boleh menyebabkan batu-batu jatuh daripada jalan terutamanya ketika berselisih.

Saya cuba membuat perbandingan dengan Jalan Gunung Brinchang FT432 yang lebarnya hanya selorong sahaja. Meskipun hanya selorong, FT432 ini jauh lebih selamat kerana ia berturap, agak lebar sedikit iaitu lebih kurang 5 m termasuk bahu jalan, mempunyai pengadang jalan di sesetengah jajaran berbahaya, dan yang paling penting ialah FT432 ini mempunyai kadar perselisihan yang sangat rendah, memandangkan jalan ini hanya digunakan oleh lori-lori teh, pekebun sayur, pekebun strawberi dan juga segelintir pengunjung yang hendak ke Gunung Brinchang. Jalan Yungas pula tidak berturap, sangat sempit, tiada pengadang jalan serta dijadikan laluan utama dengan kadar perselisihan yang sangat tinggi. Jadi tidak hairanlah kenapa Jalan Yungas terlalu berbahaya.

Jadi apa tindakan kerajaan Bolivia menangani kadar kemalangan yang sangat tinggi di jalan raya maut itu? Sebatang jalan raya pengganti berturap telah dibina bermula tahun 1986 dan siap sepenuhnya pada tahun 2006. Jalan raya baharu yang membentuk sebahagian Ruta Nacional 3 (Laluan Kebangsaan 3) itu selebar 2 lorong, ada bahu jalan, ada pengadang jalan, serta mempunyai banyak elemen kejuruteraan jalan raya moden (jambatan, pembetung, longkang, dsb.), menjadikannya jauh lebih selamat daripada jajaran lama Jalan Yungas. Ia samalah seperti Jalan Bukit Putus Baru FT51 yang lebih lebar dan lebih selesa memintas jajaran Jalan Bukit Putus Lama FT51 yang agak sempit dan mempunyai banyak selekoh tajam. Setelah jajaran Jalan Yungas Baru itu siap, Jalan Yungas Lama yang terlalu berbahaya itu sudah tidak lagi digunakan kecuali di kalangan penunggang basikal yang sukakan cabaran - itu pun jika dan hanya jika mereka tak takut mati, tak takut gayat, dan benar-benar ada telur untuk menggunakan jalan itu.











Jalan Yungas Baru, sebahagian jajaran Ruta Nacional 3 di Bolivia




Jadi apa pula pengajaran yang kita boleh ambil daripada kisah Jalan Yungas ini? Kesimpulannya, kita sepatutnya bersyukur kerana Kementerian Kerja Raya tidak pernah dan tidak akan sekali-kali membenarkan pembinaan dan pewartaan jalan raya yang terlalu berbahaya sebegini untuk dijadikan laluan utama. Sebaliknya, angka kemalangan yang tinggi di negara kita sebenarnya berpunca daripada segelintir pemandu Malaysia yang tidak berdisiplin serta memandu secara berbahaya. Memang saya akui, masih terdapat banyak jalan raya yang berkeadaan kurang baik disebabkan penyelenggaraan atau pembinaan yang dilakukan secara cincai tanpa mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Arahan-arahan Teknik JKR; oleh itu, saya menggesa JKR agar bertindak lebih tegas dan mengenakan lebih tekanan kepada kontraktor-kontraktor yang diamanahkan untuk membina dan menyelenggara jalan-jalan persekutuan dan negeri mengikut garis panduan yang telah ditetapkan dalam Arahan-arahan Teknik JKR supaya sentiasa berada dalam keadaan sempurna demi keselamatan pengguna jalan raya.

Tuesday, January 8, 2013

Lebuhraya Persekutuan FT2: Sepintas lalu / Federal Highway FT2: Overview


Video penuh perjalanan sepanjang Lebuhraya Persekutuan FT2 (kredit kepada: TV Smith)


Salam sejahtera,

Seperti yang anda semua sedia maklum, Lebuhraya Persekutuan FT2 merupakan lebuh raya ekspres pertama di Malaysia dan juga lebuh raya tersibuk di Lembah Klang. Kepentingan Lebuhraya Persekutuan FT2 terbukti apabila ia merupakan lebuh raya tulang belakang timur-barat utama di Lembah Klang sehinggalah apabila lebih banyak lebuh raya timur-barat Lembah Klang dibina seperti Lebuhraya Baru Lembah Klang E1, Lebuhraya Shah Alam E5, Lebuhraya Baru Pantai E10, Lebuhraya Lembah Klang Selatan E26 dan Lebuhraya Latar E25 setelah Lebuhraya Persekutuan mencapai kapasiti kemuncaknya pada tahun 1995.

Sejarah Lebuhraya Persekutuan FT2 ini bermula setelah pemisahan Singapura daripada Malaysia pada tahun 1965, maka kerajaan terpaksa mencari pelabuhan pengganti bagi Singapura sebagai pelabuhan utama di Malaysia. Hasilnya, Port Swettenham (kini Pelabuhan Klang) dipilih sebagai pelabuhan utama negara. Seterusnya, apa yang diperlukan ialah sebuah lebuh raya bagi menghubungkan antara Pelabuhan Klang dengan Kuala Lumpur. Dari situlah lahirnya Lebuhraya Persekutuan FT2.

Lebuhraya Persekutuan FT2 mula dibina pada tahun 1974 dan siap pada tahun 1977. Ia dibina dengan menaik taraf jajaran Jalan Kuala Lumpur-Klang sedia ada kepada sebuah lebuh raya ekspres penuh, dengan menggantikan persimpangan lampu isyarat searas dengan persimpangan bertingkat. Memandangkan Malaysia pada masa itu masih lagi merupakan negara pertanian dengan kadar pertumbuhan ekonomi yang agak rendah, maka pinjaman daripada Bank Dunia dilakukan bagi membiayai projek lebuh raya ini. Lorong basikal turut dibina di sepanjang Lebuhraya Persekutuan, tetapi kini lorong-lorong basikal itu sudah dijadikan sebagai lorong motosikal, suatu perkara yang turut mengejutkan bekas-bekas jurutera yang merekabentuk lebuh raya ini, memandangkan had laju bagi lorong basikal yang dijadikan lorong motosikal itu hanya serendah 60 km/j - satu had laju yang boleh dianggap munasabah bagi penunggang basikal tetapi tidak masuk akal bagi penunggang motosikal. Lebuh raya yang asalnya 100% percuma itu kini bertol apabila PLUS Expressways Berhad menaik taraf jajaran Subang Jaya-Bukit Raja daripada empat lorong kepada enam lorong, siap pada tahun 1993.

Video di atas menunjukkan perjalanan penuh bagi Lebuhraya Persekutuan dari permulaannya di Jalan Syed Putra sehingga tamat di Klang dan berterusan sehingga ke Pelabuhan Klang. Terima kasih kepada TV Smith kerana menyiarkan video penuh ini.