Thursday, January 15, 2015

Relevankah beca berenjin di atas jalan raya Kuala Lumpur...? / Are autorickshaws relevant on Kuala Lumpur highways...?



Beca berenjin di New Delhi, India


Salam sejahtera,

Baru-baru ini, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar, mencadangkan agar beca berenjin, yang popular dengan panggilan "tuk-tuk" ataupun "bajai", dibawa masuk ke Kuala Lumpur bagi menyediakan satu penyelesaian alternatif bagi mengurangkan kesesakan jalan raya, di samping menyediakan alternatif kepada teksi konvensional yang berkemungkinan akan dinaikkan tambangnya tidak lama lagi. Namun, cadangan tersebut ternyata mendapat tentangan di kalangan warga kota, dibuktikan melalui satu undian yang dijalankan oleh Astro Awani pada 13 Januari baru-baru ini. Saya juga turut menentang cadangan membawa masuk beca berenjin ke Kuala Lumpur atas beberapa sebab yang akan saya nyatakan dalam entri ini.

Kenapa rata-rata warga KL menentang keras akan cadangan membawa masuk tuk-tuk ini...?




Sebelum saya menjawab soalan tersebut, biar saya mulakan dengan sedikit penerangan mengenai beca berenjin ini. Sebagaimana namanya itu sendiri, beca berenjin merupakan sejenis kenderaan bermotor beroda tiga yang menyerupai beca konvensional kecuali digerakkan oleh enjin pembakaran dalaman serta mempunyai saiz roda yang kecil. Ia dipandu dengan cara yang sama seperti menunggang skuter Vespa lama - gear ditukar dengan cara memulas hendal sebelah kiri. Beca berenjin lazimnya menggunakan sama ada enjin petrol dua lejang 145 cc, enjin petrol empat lejang 200 cc, dan enjin diesel 450 cc, dengan transmisi empat atau lima kelajuan hadapan dan satu gear undur. Disebabkan saiz enjinnya yang kecil, beca berenjin menggunakan nisbah penurunan yang besar untuk meningkatkan kilasannya, sekaligus menghasilkan kelajuan maksimum serendah sekitar 65 km/j sahaja. Seperti beca konvensional, beca berenjin mampu membawa antara dua hingga tiga orang penumpang. Antara syarikat pengeluar beca berenjin utama di dunia termasuklah Bajaj Auto dari India, yang merupakan pengeluar beca berenjin terbesar di dunia. Di India sahaja terdapat lebih daripada lima juta pengendali beca berenjin, malah beca berenjin merupakan salah satu pengangkutan awam paling utama di sana.

Sekarang kita kembali semula kepada soalan tadi - kenapa orang KL membantah cadangan membawa masuk tuk-tuk...? Sebab utama kenapa beca berenjin tidak relevan sama sekali di atas jalan raya KL adalah disebabkan oleh kelajuan pengendaliannya yang terlalu rendah. Rata-rata beca berenjin mempunyai kelajuan maksimum serendah sekitar 65 km/j disebabkan enjinnya yang kecil dan berkuasa rendah. Kelajuan yang terlalu rendah ini seterusnya mendedahkan pengendali dan penumpang beca berenjin kepada risiko dilanggar dari belakang oleh kenderaan lain yang jauh lebih laju. Semakin besar perbezaan kelajuan antara beca berenjin dengan kenderaan dari belakang, semakin dahsyat jugalah kesan pelanggaran yang bakal terhasil. Selain itu, kelajuan yang terlalu rendah juga menyukarkan pengendali tuk-tuk untuk menukar lorong untuk membelok, juga atas alasan yang sama.

Sebab kedua kenapa orang-orang KL menentang cadangan membawa masuk tuk-tuk adalah disebabkan risiko keselamatan yang dihadapi oleh pengendali dan penumpang tuk-tuk. Risiko keselamatan yang dihadapi mereka ini datang dalam pelbagai cara. Memang benar kesemua beca berenjin memang berbumbung bagi melindungi mereka daripada panas dan hujan, tetapi beca berenjin tidak berpintu...!!! Akibatnya, peragut boleh menggunakan kesempatan untuk meragut beg penumpang tuk-tuk mahupun pengendalinya sendiri. Selain itu, binaan kerangka tuk-tuk yang hanya sekadar diperbuat daripada paip-paip dan kepingan keluli yang dikimpal bersama sebelum dipasang dengan bumbung kanvas, menjadikan struktur binaan beca berenjin sangat lemah dan tidak berupaya untuk menyerap impak pelanggaran melindungi pemandu dan penumpangnya daripada impak pelanggaran tersebut, ditambah pula dengan ketiadaan tali pinggang keledar. Di samping itu, kelajuan pengendalian tuk-tuk yang terlalu rendah juga meningkatkan risiko kemalangan sebagaimana yang telah saya jelaskan tadi.

Seterusnya, beca berenjin dibantah kemasukannya oleh warga KL kerana beca berenjin boleh menambah parah akan kesesakan jalan raya sedia ada.  Apa tidaknya, saiz badan beca berenjin itu sendiri memakan ruang jalan lebih kecil sedikit sahaja daripada Perodua Kancil. Maka, sudah tentulah kebanjiran beca berenjin bukan hanya tidak mampu mengurangkan kesesakan jalan raya, tetapi menjadikan masalah kesesakan sedia ada menjadi lebih parah pula. Disebabkan beca berenjin masih memakan ruang jalan yang agak besar, maka beca berenjin tidah berupaya mencelah ketika kesesakan jalan raya sebagaimana motosikal. Selain penggunaan ruang tambahan di atas jalan raya, beca berenjin juga berupaya menjadikan masalah kesesakan jalan raya lebih parah disebabkan kelajuan operasi yang terlalu rendah, menyebabkan kenderaan di belakang terpaksa mengekor panjang semasa waktu gegas.

Akhir sekali, warga KL membantah penggunaan tuk-tuk kerana masalah pencemaran yang dibawanya. Kebanjiran beca berenjin di KL akan membawa kepada tiga jenis pencemaran, iaitu pencemaran udara, pencemaran bunyi dan pencemaran visual. Sesetengah tuk-tuk masih menggunakan enjin petrol dua lejang, dan kesemuanya tidak dilengkapi pemangkin asap pada sistem ekzosnya. Sistem ekzos beca berenjin pula sangat ringkas selain tidak dilengkapi pemangkin asap, menyebabkan bunyi bising enjin tuk-tuk tidak diredam dengan baik. Sementara itu, reka bentuk beca berenjin selalunya dianggap terlalu kuno dan ketinggalan zaman, menyebabkan rekaan beca berenjin tidak disenangi warga kota. Namun, ketiga-tiga masalah pencemaran tersebut boleh diatasi dengan mudah melalui penggunaan sistem pancitan bahan api elektronik sepenuhnya, penggunaan sistem ekzos yang lebih cekap serta dilengkapi pemangkin asap, dan penggunaan rekaan yang lebih moden dan kontemporari.

Jadi apakah penyelesaian terbaik bagi menambah baik akan kecekapan sistem pengangkutan awam di Kuala Lumpur sekiranya warga kota rata-rata menolak cadangan membawa masuk tuk-tuk ini...? Seperti yang kita sedia maklum, tahap penggunaan pengangkutan awam yang masih rendah di Kuala Lumpur adalah disebabkan tiga masalah utama yang dihadapi sistem pengangkutan awam sedia ada, iaitu masa perjalanan yang terlalu lambat, tambang yang mahal dan liputan yang tidak meluas. Teksi kereta konvensional beleh meliputi kesemua kawasan Lembah Klang, tetapi tambangnya pula sangat mahal jika dinaiki berseorangan kerana tambang teksi dicaj mengikut teksi itu sendiri dan bukannya mengikut penumpang - tambang bagi teksi yang dinaiki hanya seorang penumpang adalah sama sahaja dengan jumlah tambang bagi teksi yang dinaiki empat orang penumpang. Setakat ini bas Rapid KL mampu memberikan tambang paling murah, tetapi masa perjalanannya pula sangat lambat kerana kerap berhenti mengambil penumpang, di samping liputan yang masih tidak menyeluruh meskipun lebih baik daripada LRT, monorel dan kereta api komuter - kawasan-kawasan mewah seperti Bukit Kiara dan Sri Hartamas tidak dilalui bas disebabkan tiada permintaan oleh "orang-orang kaya" di sana. Maka, mod pengangkutan awam yang paling pantas dan murah hanyalah sistem pengangkutan rel (LRT, MRT, komuter dan monorel), tetapi liputannya buat masa sekarang sangat terhad. Jika Tan Sri Syed Hamid Albar mahu memperkenalkan satu mod pengangkutan awam alternatif yang mampu memenuhi ketiga-tiga kriteria yang diingini sebagaimana yang telah saya sebutkan tadi, maka teksi motosikal adalah alternatif tambang murah terbaik, terutamanya apabila hanya melibatkan seorang penumpang sahaja tanpa barangan berat.




Teksi motosikal di Amsterdam, Belanda. Perhatikan lampu penanda teksi pada kotak barangan bagi tujuan pengenalan




Apa yang membezakan teksi motosikal di Thailand dengan motosikal biasa ialah penggunaan pakaian seragam berupa vest pemantul cahaya jingga


Apa itu teksi motosikal...? Teksi motosikal merupakan sejenis mod pengangkutan awam yang melibatkan penggunaan motosikal, yang mana pengusahanya dibayar tambangnya oleh penumpang untuk ke destinasi yang diingininya. Dengan kata lain, teksi motosikal sama sahaja seperti teksi konvensional kecuali penggunaan motosikal yang hanya berupaya mengangkut seorang penumpang sahaja. Mod pengangkutan sebegini diwujudkan bagi memenuhi keperluan pengangkutan awam kepada penumpang yang berseorangan dan sekadar berlenggang-kangkung tanpa membawa banyak barangan, yang memerlukan pengangkutan awam yang murah tetapi pantas dan menyeluruh. Untuk membezakan teksi motosikal dengan motosikal biasa, pengusahanya perlu memakai pakaian seragam termasuk vest pemantul cahaya yang seragam, di samping motosikal yang digunakan perlu menggunakan warna-warna dan pelekat badan yang seragam. Setiap pengusaha teksi motosikal perlu mempunyai dua pasang baju hujan, dua biji topi keledar dan sebuah kotak barangan bagi membolehkan sebahagian barangan dimuatkan.

Jadi bagaimana pula hendak mengimplementasikan penggunaan teksi motosikal di Lembah Klang...? Motosikal yang digunakan mestilah menggunakan warna badan yang seragam (saya cadangkan warna merah ataupun warna-warna seperti teksi biasa) serta ditampal beberapa pelekat pengenalan yang seragam. Pengusahanya juga perlu memakai pakaian seragam (kemeja putih dan vest kuning seragam). Kadar tambang diselaraskan kepada RM1 secara kadar rata (flat rate), tetapi pengusahanya dihadkan operasi mereka kepada hanya satu zon sahaja (dengan mengguna pakai sistem zon seperti Rapid KL). Ia mungkin sangat murah, tetapi sebenarnya dengan hanya mengangkut rakan-rakan sebaya pergi balik ke sekolah setiap hari sudah mencukupi untuk mereka memperoleh keuntungan. Justeru, profesion sebagai pengusaha teksi motosikal berupaya memberi peluang pekerjaan sambilan kepada pelajar-pelajar sekolah yang memiliki lesen motosikal dengan pendapatan yang cukup lumayan. Namun, seperti teksi konvensional, bilangan teksi motosikal perlu dikawal oleh SPAD agar tidak menjejaskan pendapatan para pengusaha teksi motosikal berikutan persaingan sengit akibat lambakan pengusaha teksi motosikal. Untuk menambah baik mutu perkhidmatan mereka, para pengusaha teksi motosikal perlu mengambil insurans dan perlu menjalani kursus dan latihan berkala oleh SPAD. Selain itu, pengusaha teksi motosikal perlu menjalin kerjasama dengan para pengusaha teksi konvensional agar tahap kecekapan operasi mereka dapat ditingkatkan - pengusaha teksi motosikal boleh membantu pengusaha teksi konvensional mendapatkan bilangan penumpang mencukupi agar tambang teksi dapat diminimakan; selain itu, pengusaha teksi motosikal boleh memanggil teksi konvensional untuk mengambil penumpang yang tidak mampu diangkut oleh teksi motosikal (penumpang berkumpulan lebih daripada seorang ataupun seorang penumpang yang membawa banyak barangan).

Jadi adakah beca berenjin tidak relevan sama sekali di atas jalan raya Malaysia...? Sebenarnya beca berenjin masih relevan untuk dibawa masuk, tetapi bukan di Lembah Klang. Sebaliknya, beca berenjin lebih sesuai digunakan sebagai pengganti kepada beca konvensional di beberapa kawasan seperti di Melaka. Untuk meminimakan kos, Modenas boleh membina beca berenjin dengan menjalin kerjasama dengan Bajaj Auto tetapi dengan rekaan sendiri yang lebih moden serta dilengkapi sistem suntikan bahan api dan pemangkin asap. Apa pun, beca berenjin tetap tidak wajar dibenarkan untuk menggunakan lebuh raya ekspres disebabkan kelajuan operasi yang terlalu rendah.

(Kemaskini: Laporan oleh Astro Awani itu sebenarnya disahkan tidak benar kerana cadangan membawa masuk tuk-tuk ini bukan untuk pusat bandar raya Kuala Lumpur tetapi hanya melibatkan kawasan pinggir bandar sahaja yang lazimnya mempunyai tahap kebolehsampaian pengangkutan awam yang kurang baik. Laporan sebenar mengenai cadangan oleh Tan Sri Syed Hamid Albar itu boleh anda baca di sini. Cadangan membawa tuk-tuk oleh SPAD itu sebenarnya lebih bertujuan untuk mengajar segelintir pemandu teksi yang menuntut kenaikan tambang tetapi tidak setimpal dengan mutu perkhidmatan yang teruk.)

No comments:

Post a Comment