Wednesday, November 23, 2011

Jalan Pintasan Kajang / Kajang Bypass

Jalan Pintasan Kajang dibina bagi mengelakkan kesesakan di bandar Kajang terutamanya di sepanjang Jalan Semenyih FT1. Sebelum Kajang mempunyai sebegitu banyak lebuh raya sebagaimana sekarang, pemandu yang melalui bandar Kajang terpaksa mengharungi kesesakan jalan raya yang sangat teruk, memandangkan Kajang adalah sebahagian daripada kawasan metropolitan Lembah Klang sejak tahun 1980an.

Jalan Pintasan Kajang bermula sebaik selepas Lebuhraya Cheras-Kajang E7 tamat di Exit 708 Persimpangan Saujana Impian dekat Tesco Kajang. Sesetengah peta tersalah melabelkan jalan ini sebagai E7 atau E21 memandangkan jalan tersebut menghubungkan antara kedua-dua lebuh raya tersebut.

Fasa terawal laluan tersebut dari E7 ke Sungai Kantan adalah sebagai jalan masuk ke Saujana Impian. Keadaan jajaran berkenaan yang terletak dalam bidang kuasa Majlis Perbandaran Kajang agak teruk terutamanya di simpang lampu isyarat Saujana Impian, berikutan bilangan kenderaan yang banyak di jajaran tersebut.

Persimpangan Desa Jenaris adalah persimpangan bertingkat pertama di Jalan Pintasan Kajang. Meskipun Jalan Pintasan Kajang sendiri tidak sesak, namun Jalan Sungai Kantan pula sering sesak, memandangkan persimpangan tersebut merupakan jalan masuk ke lima taman perumahan.

Saya meneruskan perjalanan selepas berhenti mengisi minyak di Shell Prima Saujana. Bahagian Jalan Pintasan Kajang selepas Prima Saujana pula lebih baik dan diletakkan di bawah kendalian JKR Hulu Langat. Jalan Pintasan Kajang tamat sebaik sahaja selepas Exit 1804 Persimpangan Kajang Perdana, di mana ia berterusan sebagai Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) E21.

Untuk galeri penuh gambar, sila klik sini.





Simpang Saujana Impian adalah persimpangan lampu isyarat paling sibuk di laluan ini






Persimpangan Jenaris






Jajaran bawah seliaan JKR Hulu Langat berkeadaan lebih baik daripada jajaran bawah seliaan Majlis Perbandaran Kajang






Penamat Jalan Pintasan Kajang di Exit 1804 Persimpangan Kajang Perdana

No comments:

Post a Comment