Thursday, November 24, 2011

Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) E21 / Kajang-Seremban Expressway E21

Reviu mengenai Lebuhraya Kajang-Seremban E21, atau lebih dikenali sebagai Lebuhraya Lekas, merupakan siri ketiga daripada lima siri reviu jalan raya hujung minggu lalu yang saya bawakan untuk tatapan anda. Ia bermula betul-betul selepas penamat Jalan Pintasan Kajang di Exit 1804 Persimpangan Kajang Perdana dan berakhir di Exit 2107 Persimpangan Paroi iaitu persimpangan lampu isyarat dengan Jalan Seremban-Kuala Pilah FT51 sebelum ia berterusan sebagai Persiaran Senawang 1 FT97 sehinggalah bertemu dengan Lebuhraya Utara-Selatan E2 di Exit 220 Persimpangan Senawang.

Pembinaan Lebuhraya Lekas E21 memakmurkan kembali pekan-pekan di sepanjang Laluan Persekutuan 1 dari Kajang ke Seremban. Selepas siapnya Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban (kini sebahagian Lebuhraya Utara-Selatan E2) pada tahun 1977, pekan-pekan di sepanjang jalan lama FT1 iaitu Semenyih, Beranang dan Mantin hilang serinya dan tidak ubah seperti pekan koboi, memandangkan lebuh raya tersebut telah membunuh nadi utama ekonomi pekan-pekan tersebut. Sungguhpun demikian, jajaran Kuala Lumpur-Seremban di lebuh raya E2 semakin sesak walaupun setelah jajaran tersebut dilebarkan dari 4 lorong kepada 6 lorong pada tahun 1992. Pengumuman pembinaan Lebuhraya Kajang-Seremban E21 sebagai alternatif kepada Lebuhraya Utara-Selatan E2 pada tahun 1997 memberikan nafas baru kepada pekan-pekan di sepanjang FT1 dan disambut baik para penduduk di situ.

Namun, harapan penduduk pekan Semenyih, Beranang dan Mantin kembali punah apabila syarikat konsesi asal, Kajang-Seremban Highway Sdn. Bhd. (Kaseh) tidak berupaya untuk menyiapkan lebuh raya tersebut akibat kegawatan ekonomi tahun 1997; satu-satunya bahagian yang berjaya disiapkan hanyalah jajaran Kajang Perdana-Kajang Selatan yang jaraknya hanya 2 km. Harapan yang suram kembali terang apabila IJM Corporation menubuhkan syarikat usaha sama dengan konsesi asal dengan nama baru iaitu Lebuhraya Kajang-Seremban Sdn. Bhd. (Lekas) pada tahun 2006. Hasilnya, lebuh raya yang terbengkalai itu akhirnya berjaya disiapkan dalam masa tidak sampai 4 tahun.

Kilometer sifar lebuh raya Lekas ini terletak betul-betul selepas persimpangan antara Jalan Pintasan Kajang dengan Lebuhraya Silk E18. 2 kilometer kemudian terletak Exit 2101 Persimpangan Kajang Selatan yang dihubungkan dengan Jalan Semenyih FT1. Sebelum E21 disambung pembinaannya pada tahun 2006, persimpangan ini menjadi simpang lampu isyarat sementara untuk dihubungkan ke Jalan Pintasan Kajang (dan seterusnya Lebuhraya Cheras-Kajang E7) bagi memintas kesesakan bandar Kajang. 1 km seterusnya menempatkan Plaza Tol Kajang Selatan yang turut menempatkan ibu pejabat Lekas.

2 km kemudian, Exit 2102 Persimpangan Semenyih pula menyusul. Kewujudan persimpangan tersebut seakan tidak bermakna kerana memandu keluar dari arah utara ke Jalan Semenyih FT1 di Exit 2101 untuk ke Semenyih sebenarnya lebih dekat – kecualilah kalau hendak ke pekan Bangi Lama atau jika berlaku kesesakan luar biasa di Jalan Semenyih FT1.

Seterusnya, tiada persimpangan terus ke pekan Beranang, sebaliknya ada sepasang kawasan rehat dan rawat di situ. Kalau hendak ke Semenyih, perlu keluar dari lebuh raya melalui Exit 2102 Persimpangan Semenyih atau Exit 2103 Persimpangan Pajam. Tak apalah, asalkan masih melalui Semenyih. Semasa berehat sebentar di Kawasan Rehat dan Rawat Beranang, keadaan di situ nampak lesu dan sungguh menyedihkan meskipun reka bentuk hentian rehat tersebut sangat menarik serta pembinaannya tiada sebarang cacat-cela. Daripada sebegitu banyak lot kedai makan di situ, bilangan yang beroperasi boleh dibilang dengan sebelah jari sahaja. Bilangan pelanggan juga sedikit dan tiada stesen minyak di situ. Pihak Lekas seharusnya mencari jalan untuk menceriakan kembali hentian rehat tersebut dan mempromosikannya habis-habisan. Seperti kes Lebuhraya Latar E25, syarikat minyak sepatutnya membina stesen minyak di situ sebagai melengkapkan fardu kifayah menyediakan kemudahan mengisi minyak di situ dan bukannya sekadar mementingkan keuntungan sendiri semata-mata.

Kita tinggalkan dahulu kisah sedih para peniaga di Kawasan Rehat dan Rawat Beranang. Destinasi seterusnya ialah Exit 2103 Persimpangan Pajam yang boleh dihubungkan ke bandar Nilai dan Lebuhraya Utara-Selatan E2 melalui Jalan Persekutuan 3265. 2 kilometer sebelum persimpangan tersebut terletaknya lokasi di mana arwah Achik Spin meninggal dunia akibat kemalangan setelah Toyota Estima yang dipandunya hilang kawalan dan merempuh papan tanda, menyebabkan kereta tersebut terbakar. Saya sempat berhenti di lokasi tersebut untuk menyedekahkan Surah al-Fatihah kepada Allahyarham.

Exit 2104 Persimpangan Mantin terletak hanya 5 km dari Exit 2103 Persimpangan Pajam. Selepas melepasi Exit 2104, lebuh raya bertukar daripada 6 lorong kepada 5 lorong, iaitu 3 lorong bagi arah Seremban dan 2 lorong bagi arah Kajang. Dari Exit 2104, saya mendaki kawasan Bukit Galla dengan kecerunan lebih kurang 7% sebelum tiba di Plaza Tol Setul yang merupakan plaza tol tertinggi di Malaysia.

Satu perkara menarik mengenai E21 ialah ia merupakan satu-satunya lebuh raya yang betul-betul mengharamkan kenderaan berat daripada menggunakan lorong kanan melalui penggunaan papan tanda, dan saya amat berharap agar semua syarikat konsesi lebuh raya lain mencontohi inisiatif yang dilakukan oleh Lekas ini.

1 km selepas Plaza Tol Setul terletaknya Exit 2105 Persimpangan Setul yang menjadi pintu masuk ke Seremban dari arah utara. Di situ pula saya menuruni bukit dengan kecerunan lebih kurang 8%, tetapi pendek sahaja berbanding semasa pendakian Bukit Galla yang lebih panjang. Selepas menuruni bukit, lebuh raya bertukar menjadi 4 lorong sahaja.

Lebuhraya Lekas E21 menggunakan dua sistem tol iaitu sistem tol terbuka dan tertutup. Jajaran Kajang-Setul menggunakan sistem tol tertutup di mana pengguna mengambil tiket atau kad tol di plaza tol masuk dan membayar tol di plaza tol keluar mengikut jarak yang dilalui. Plaza Tol Ampangan pula mengamalkan sistem tol terbuka dengan kadar tol yang telah ditetapkan. Exit 2106 Persimpangan Ampangan terletak 2 km dari Plaza Tol Ampangan serta menjadi pintu masuk kedua ke Seremban melalui Jalan Jelebu FT86.

Selepas Exit 2106, saya perlu mendaki bukit curam lagi dengan kecerunan lebih kurang 8% sebelum ia mengarah ke Paroi. Di jajaran Paroi, terdapat dua persimpangan jalan kecil ke Taman Bukit Margosa yang sepatutnya tidak wujud tetapi terpaksa dibina susulan kontroversi Taman Bukit Margosa terpisah dua semasa peringkat pembangunannya. Namun, itu sahajalah laluan yang sesuai digunakan untuk dihubungkan terus ke Persiaran Senawang 1 FT97 dan seterusnya Lebuhraya Utara-Selatan E2. Lebuh raya tamat di Exit 2107 Persimpangan Paroi yang hanya sekadar simpang empat searas berlampu isyarat.

Secara amnya saya amat berpuas hati sepanjang melalui E21 berikutan turapan yang cantik dan bermutu tinggi tanpa sebarang cacat-cela di samping keadaan lebuh raya yang lengang menyebabkan saya bersemangat untuk memecut laju di lebuh raya tanpa sebarang lengahan, sesuai dengan namanya iaitu “lekas”. Cuma, saya masih belum berpuas hati dengan lanskap lebuh raya serta kemudahan stesen minyak yang perlu didirikan di Kawasan Rehat dan Rawat Beranang, yang saya sifatkan masih boleh diperbaiki lagi. Apa pun, saya ucapkan syabas kepada Lekas Sdn. Bhd. kerana telah menyediakan satu laluan alternatif Kuala Lumpur-Seremban yang bermutu tinggi dan selesa.

Untuk galeri penuh gambar, sila klik sini.



Maklumat lebuh raya

Kod laluan: E21
Panjang: 44 km
Bilangan lorong: 4 (Setul-Paroi); 5 (Mantin-Setul); 6 (Kajang-Mantin)
Senarai persimpangan: Klik sini
Laman web rasmi: Laman web rasmi Lekas








Lebuhraya Lekas bermula di Exit 1804 Persimpangan Kajang Perdana






Exit 2101 Persimpangan Kajang Selatan






Exit 2102 Persimpangan Semenyih






Exit 2103 Persimpangan Pajam






Exit 2104 Persimpangan Mantin






Exit 2105 Persimpangan Setul






Exit 2106 Persimpangan Ampangan






Exit 2107 Persimpangan Paroi

4 comments:

  1. Bahu Jalan/Emergency Lane dia besar pula!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya lebar lorong kecemasannya lebih kurang sama sahaja seperti Lebuhraya Utara-Selatan.

      Delete
  2. LEKAS ni mcm dh sambung dgn E2 je baru2 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak, Lebuhraya Lekas E21 tidak dihubungkan secara terus ke Lebuhraya Utara-Selatan E2, sebaliknya pengguna lebuh raya dari E21 perlu melalui Persiaran Senawang 1 FT242 untuk memasuki E2 dan sebaliknya. Cadangan hubungan terus hanya dikemukakan baru-baru ini tetapi penjajaran laluannya masih belum dimuktamadkan.

      Delete