Wednesday, April 29, 2015

Honda EX5 Dream 110 kini dilengkapi pancitan bahan api PGM-FI / The Honda EX5 Dream 110 is now equipped with PGM-FI fuel injection

Salam sejahtera,

Seperti yang anda semua sudah sedia maklum, Honda merupakan syarikat pengeluar motosikal yang mengeluarkan model motosikal kapcai pancitan bahan api pertama di dunia iaitu Honda Wave 125i pada tahun 2003. Model tersebut dibangunkan oleh Honda Thailand hasil daripada kejayaan mereka membangunkan satu sistem pancitan bahan api kos rendah yang diasaskan daripada teknologi pancitan bahan api PGM-FI mereka. Seterusnya, PT Astra Honda Motor membawa masuk teknologi PGM-FI pada tahun 2005, diikuti negara-negara Eropah yang membawa masuk model Honda Innova 125i ke sana.

Malangnya, Boon Siew Honda, pengeluar serta pengedar motosikal Honda di Malaysia, tidak pula membawa masuk teknologi tersebut di Malaysia tatkala negara-negara jiran sudah merasai kecanggihan teknologi pancitan bahan api pada motosikal kapcai, meskipun tatkala harga minyak Malaysia melambung pada takat tertinggi dalam sejarah negara pada tahun 2007. Malah, pesaing-pesaingnya iaitu Modenas, Yamaha dan Suzuki sudah jauh meninggalkan Honda di belakang dengan model-model kapcai pancitan masing-masing, iaitu Modenas 118EFI, Yamaha Lagenda Z 115 Fuel Injection dan Suzuki Smash 115 FI. Akibatnya, Boon Siew Honda sering dikecam oleh peminat motosikal di negara ini kerana tidak membawa masuk teknologi berkenaan sehinggakan sudah jauh ditinggalkan oleh para pesaing. Malah, Malaysia pada keseluruhannya sudah pun ketinggalan 12 tahun di belakang Thailand dalam pembangunan teknologi pancitan bahan api untuk motosikal kapcai.

Hanya pada hari semalam (28 April 2015) barulah Boon Siew Honda melancarkan model Honda EX5 Dream FI bagi menggantikan model Honda EX5 Dream 110 berkarburetor. Sejak model asal EX5 Dream 100 yang mula dikeluarkan pada tahun 1987 dihentikan pengeluarannya pada 31 Disember 2013, EX5 Dream 110 yang menggantikannya gagal meneruskan kegemilangan pendahulunya itu meskipun ia menggunakan enjin yang lebih besar. Antara punca utama kenapa sambutan terhadap EX5 Dream 110 tidak sehebat pendahulunya itu adalah disebabkan oleh rekaan lampu belakangnya yang kurang menarik. Justeru, selain untuk menjadi model motosikal kapcai pancitan bahan api sulung keluaran Boon Siew Honda, EX5 Dream FI dikeluarkan bagi menangani beberapa kelemahan yang ada pada EX5 Dream 110 asal.

Jika diperhatikan pada rekaan lampu belakangnya, EX5 Dream FI ini ternyata lebih menarik daripada EX5 Dream 110 kerana rekaan lampu belakangnya kali ini mempunyai design cues yang menyerupai lampu asal EX5 Dream 100 lama. Namun, saya terpaksa mengakui bahawa ramai di kalangan peminat motosikal kapcai di Malaysia yang tidak suka akan rekaan lampu isyarat membelok jenis "capang" sebegini. Sungguhpun anda tidak suka akan rekaan lampu isyarat membelok sebegini, namun kita terpaksa menerima hakikat bahawa penggunaan lampu isyarat membelok belakang jenis capang kini diwajibkan menurut Peraturan UNECE yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ). Dengan kata lain, jika anda memasang unit lampu belakang yang disepadukan bersama-sama lampu isyarat membelok, anda boleh dikenakan tindakan saman oleh JPJ walaupun lampu isyarat membelok itu berfungsi sepenuhnya.

Sekarang kita beralih pula kepada enjinnya pula. Enjin yang digunakan masih sama, tetapi kali ini ia menggunakan pancitan bahan api PGM-FI bagi menggantikan karburetor lama. Hasilnya, enjin EX5 Dream FI kali ini lebih berkuasa berbanding EX5 Dream 110 berkarburetor (8.47 PS vs 7.67 PS) dan lebih jimat minyak (58.3 km/L vs 53.8 km/L). Oh ya, EX5 Dream FI kali ini menggunakan tangki minyak yang lebih besar (4.3 L vs 4.0 L), jadi setangki penuh petrol pada motosikal EX5 Dream FI boleh membawa anda dengan lebih jauh berbanding EX5 Dream 110 lama (250 km vs 214 km).

Namun, ada satu perkara yang saya kurang senang akan Honda EX5 Dream FI ini - harganya. Jika sebelum ini Honda EX5 Dream 110 dijual dengan harga antara RM3,708.00 (model penghidup tendang) sehingga RM4,145.00 (model penghidup elektrik), EX5 Dream FI pula dijual dengan harga antara RM4,299.00 (model penghidup tendang) sehingga RM4,529.00 (model penghidup elektrik). bagi sebuah model kapcai yang sekadar menggunakan rim lidi dan brek gelendong hadapan dan belakang, harga sebegitu boleh dikatakan begitu mahal. Apa tidaknya, hanya tambah sekitar RM200 lebih sudah boleh dapat beli motosikal Modenas 118EFI yang dilengkapi penghidup elektrik, rim sport dan brek cakera hadapan. Apa pun, pilihan terletak pada tangan anda sendiri.

Spesifikasi Honda EX5 Dream FI

Enjin: SOHC 2 injap silinder tunggal 110 cc
Sesaran: 109.1 cc
Lubang x lejang: 50 x 55.6 mm
Nisbah mampatan: 9.0:1
Kuasa kuda: 8.47 PS @ 7,500 rpm
Tork: 8.4 N-m @ 6,000 rpm
Jarak roda: 1,212 mm
Berat kering: 98 kg (model penghidup tendang); 99 kg (model penghidup elektrik)
Muatan tangki bahan api: 4.3 liter
Saiz tayar: 70/90 R17 M/C 38P (depan); 80/90 R17 M/C 50P (belakang)

Apa yang saya suka
  1. Segala kelebihan yang ada pada motor pancitan bahan api (jimat minyak, mesra alam, lebih mudah dihidupkan ketika sejuk)
  2. Tangki minyak yang lebih besar
  3. Tahan lasak dan boleh dipercayai sehingga berzaman
Apa yang saya tidak suka
  1. Harganya yang kali ini mahal dan kurang berbaloi dengan model motosikal yang hanya menggunakan rim lidi dan brek gelendong hadapan dan belakang
  2. Slot kuncinya masih belum cukup selamat - Honda sepatutnya menggunakan slot kunci berpenutup seperti model-model kapcainya yang lain





Honda EX5 Dream FI menggantikan pendahulunya yang menggunakan karburetor






Rekaan lampu hadapan masih sama seperti pendahulunya






Rekaan lampu belakangnya pula mempunyai sedikit design cues seperti Honda EX5 Dream 100 lama, tetapi dengan lampu isyarat membelok jenis capang






Meternya direka semula agar lebih ringkas tetapi lebuh mudah dibaca






Slot kuncinya masih mempunyai kelemahan yang sama seperti pendahulunya kerana tiada penutup slot
(Semua kredit gambar: Paul Tan)

No comments:

Post a Comment