Sunday, June 30, 2013

Kapcai pancitan bahan api sulung Modenas sudah dilancarkan di pasaran domestik, dan namanya ialah Modenas 118EFI...!!! / Modenas' first fuel-injected underbone was launched for domestic market, and its name is Modenas 118EFI...!!!



Modenas 118EFI yang baru sahaja dilancarkan hari ini di Pulau Pinang (sumber: laman Facebook rasmi Modenas)

Salam sejahtera,

Hari ini (30 Jun 2013) tercatatlah satu sejarah baru dalam industri automotif Malaysia, iaitu pelancaran motosikal pancitan bahan api pertama keluaran syarikat motosikal Malaysia. Jika sebelum ini ramai yang berteka-teki mengenai nama model motosikal kapcai pancitan bahan api ini seperti Kriss 125i, CT125i dan CT120i, nama sebenar model itu untuk pasaran Malaysia akhirnya dimuktamadkan sebagai Modenas 118EFI. Sebelum ia dikeluarkan di pasaran negara sendiri, Modenas 118EFI sebenarnya sudah dijual bagi pasaran Greece dengan menggunakan nama Modenas Kriss 125i EFI. Modenas 118EFI dilancarkan  oleh Pengarah Urusan DRB-Hicom, Tan Sri Mohd. Kamil Jamil, sempena DRB-Hicom Autofest 2013 di Pulau Pinang.

Blog Jalan Raya Malaysia sebelum ini telah menyiarkan beberapa entri mengenai motosikal kapcai pertama keluaran Modenas ini. Bermula dengan pelancaran Modenas Kriss 125i EFI di Greece pada 22 Mac 2013, ia disusuli pula dengan anatomi sistem pancitan bahan apinya yang dibekalkan oleh Synerject. Saya juga turut membawakan beberapa gambar motosikal tersebut bagi pasaran Greece untuk dikongsi bersama.


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Sebenarnya, kalau diikutkan, pelancaran 118EFI ini boleh dikatakan 10 tahun lebih lambat daripada sepatutnya, memandangkan Thailand sudah lama menerajui teknologi pancitan bahan api untuk motosikal kapcai pada model Wave 125i mereka, diikuti Yamaha Spark 135i (Yamaha 135LC model Thailand) dan Suzuki Shogun Axelo 125i. Namun demikian, ia tetap menunjukkan bahawa Modenas benar-benar serius dan komited untuk menghasilkan motosikal yang lebih berkuasa dan lebih jimat minyak tetapi dalam masa yang sama pula lebih mesra alam.

Modenas 118EFI dijual dengan harga atas jalan RM4,755.40 dan boleh didapati dalam dua warna iaitu Hijau Alam dan Biru Semesta.

Ikuti berita selanjutnya dalam Berita Harian.

Spesifikasi Modenas 118EFI

Enjin: 4 lejang SOHC 2 injap silinder tunggal 120 cc
Sesaran: 120.3 cc
Lubang x lejang: 55 x 50.6 mm
Nisbah mampatan: 9.8:1
Kuasa kuda: 5.76 kW (8.13 PS) @ 8,000 rpm
Tork: 8.4 N-m @ 4,000 rpm
Jarak roda: 1,245 mm
Berat kering: 101 kg
Muatan tangki bahan api: 4.3 liter
Saiz tayar: 70/90 - 17 38P (depan); 80/90 - 17 47P (belakang)

Apa yang saya suka
  1. Harga yang sangat murah bagi sebuah motosikal pancitan bahan api
  2. Kesemua faedah sistem pancitan bahan api (sangat jimat minyak, mudah dihidupkan semasa awal pagi, mesra alam, kurang pelepasan emisi dsb.)
  3. Populariti dan reputasi terbukti di Greece
  4. Penghidup elektrik, rim sport dan tayar tanpa tiub adalah standard
Apa yang saya tidak suka
  1. Enjin mengalami penurunan kuasa kuda yang ketara berbanding enjin sama yang digunakan pada Modenas Ace 115 (8.13 PS berbanding 10.3 PS) - bersiap sedialah untuk modifikasi enjin yang lebih ekstrim
  2. Saiz sebenar tangki yang kurang berbanding keluarga CT yang lain (4.3L berbanding 5.3L) berikutan modul penghantar bahan api yang banyak memakan ruang tangki - kelemahan ini diatasi oleh sifat pancitan bahan api itu sendiri yang jauh lebih jimat minyak

(Nota: Siri kembara Blog Jalan Raya Malaysia @ Cameron Highlands 2013 akan bersambung selepas entri ini.)

No comments:

Post a Comment

Advertisement