Tuesday, December 22, 2015

VIP (Very Ignoble Person)




Salam sejahtera,

Baru-baru ini heboh di serata alam siber mengenai kes pengguna jalan raya enggan memberikan laluan kepada konvoi VIP yang diiringi polis, yang mana VIP malang tersebut tidak lain dan tidak bukan ialah Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Razak. Tindakan pengguna jalan raya tersebut yang menjadi viral di serata alam siber mengundang pelbagai reaksi, yang mana kebanyakannya menyokong tindakan tersebut. Kenapa boleh jadi begitu...?



Sy dalam perjalanan ke sri petaling utk 1 lg kelas personal coaching.Tiba2 d belakang sy, ada beberapa buah superbike...
Posted by Fadzil Khairi on 15hb Disember 2015


Pada 15 Disember 2015, Fadzil Khairi sedang dalam perjalanan ke Sri Petaling semasa terserempak dengan satu konvoi VIP. Polis pengiring yang menaiki motosikal mengarahkan kesemua kereta di hadapan untuk memberi laluan, tetapi Fadzil dengan selambanya tidak menghiraukan arahan polis tersebut. Rupa-rupanya dia mendapati VIP malang yang tidak diberikan laluan itu sebenarnya ialah Datuk Seri Najib Razak. Sebenarnya, Fadzil bukanlah satu-satunya pemandu yang enggan memberikan laluan kepada VIP tersebut; kereta-kereta lain di hadapannya pun sama juga tidak mahu memberikan laluan, seolah-olah kesemua pemandu di Kuala Lumpur sudah pun berpakat. Oleh kerana kesemua kereta di situ enggan memberikan laluan, polis pengiring tidak dapat berbuat apa-apa; kalau polis pengiring hendak menyaman sekalipun, sudah tentulah lebih 95% pemandu akan melarikan diri sebelum tiba giliran mereka.

Dalam seumur hidup saya sendiri pun, inilah kali pertama saya mendengar kes kesemua pengguna jalan raya enggan memberikan laluan kepada konvoi VIP. Selalunya, setiap kali pengguna jalan raya Malaysia mendengar siren polis yang mengiringi konvoi VIP, mereka secara automatik akan memberikan laluan. Namun, berbeza pula dengan situasi kali ini yang mana tiada seorang pun yang ingin memberikan laluan kepada konvoi VIP malang tersebut, seolah-olah VIP tersebut sangat hina di mata masyarakat. Kependekan VIP yang bermaksud Very Important Person (Orang Sangat Penting) kini bertukar menjadi Very Ignoble Person (Orang Sangat Hina).

Perlu sangatkah kita memberi laluan kepada konvoi VIP...? Jawapannya ialah perlu dan tidak perlu, bergantung kepada keadaan. Jika VIP tersebut sekadar hendak ke kedai, ke pasar mahupun ke masjid, maka tidak perlulah mereka diberi laluan. Sebaliknya, jika VIP tersebut dalam perjalanan menghadiri urusan rasmi, maka VIP tersebut perlu diberikan laluan sekiranya diiringi polis. Justeru, keengganan memberikan laluan kepada konvoi VIP yang diiringi polis sebenarnya merupakan satu kesalahan di bawah Seksyen 61, Akta Polis 1967 yang mana sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM200 atau penjara tidak lebih 2 bulan. Itu dikira masih bernasib baik lagi, tetapi jika didakwa di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam, ia jauh lebih teruk kerana Kanun Keseksaan meletakkan pesalahnya setaraf dengan pencuri, perompak dan pembunuh.




Ke manakah perginya penghayatan pemimpin sekarang terhadap slogan "Kepimpinan Melalui Teladan" dan "Bersih Cekap Amanah" yang dilancarkan kerajaan lebih 3 dekad lalu...?


Namun, apa yang berlaku sekarang ialah terdapat VIP yang menyalahgunakan kuasa mereka dengan mempergunakan polis pengiring untuk menyekat laluan orang lain bagi tujuan bukan rasmi. Sebab itulah rakyat berasa sakit hati kerana kalau diikutkan siapa hendak cepat, semua orang hendak cepat juga. Tambah memburukkan keadaan, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, datuk Abdul Rahman Dahlan, pernah mengeluarkan satu kenyataan yang dangkal lagi memakan diri dengan mengatakan, "bangun awal dan guna jalan alternatif bebas tol untuk menjimatkan wang". Nah, sekarang kenyataan yang dikeluarkan itu memakan diri kembali apabila tiada siapa pun sudi memberikan laluan kepada VIP malang tersebut, dan apabila isu tersebut menjadi viral, rata-rata warga siber menyelar pihak yang "bersimpati" terhadap VIP malang tersebut dengan menyuruh VIP itu sendiri bangun awal dan menggunakan jalan alternatif. Lagipun, Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah melancarkan kempen "Kepimpinan Melalui Teladan", tetapi malangnya sekarang ramai di kalangan pemimpin yang tidak menunjukkan teladan yang bagus di hadapan rakyat.

Selain daripada isu pemimpin yang tidak menunjukkan teladan yang baik kepada rakyat, alasan paling popular kenapa pengguna jalan raya di Sri Petaling pada masa itu enggan memberi laluan kepada Perdana Menteri yang menjadi VIP malang tersebut sudah tentu kerana mereka sudah hilang rasa hormat kepadanya susulan terlalu banyak isu rakyat serta skandal politik yang gagal ditanganinya. Rakyat naik angin akan isu harga barang naik yang gagal ditangani Najib Razak. Rakyat naik minyak akan kecelaruan harga minyak sekarang. Rakyat berasa sangat marah akan kenaikan kadar tol. Rakyat berasa sakit hati kerana terus "dirompak" oleh GST. Rakyat mempersoalkan ke mana perginya "duit derma" RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun bank Najib sendiri. Rakyat mempertikaikan rasional hutang RM42 bilion 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan penjualan aset utiliti negara kepada syarikat dari China yang sudah tentunya mengancam kedaulatan negara. Justeru, tidak hairanlah kenapa rakyat Malaysia memandang hina akan Najib Razak sehingga ke tahap tidak mahu memberikan laluan kepadanya.

Namun demikian, adakah tindakan enggan memberikan laluan kepada konvoi Najib itu satu tindakan betul...? Tidak sama sekali. Saya sendiri pun tidak menyukai Najib Razak berikutan kegagalannya menyelesaikan isu kenaikan harga barang, kegagalannya menangani isu-isu rakyat serta koleksi skandal politiknya yang menjadikan Malaysia terkenal di mata dunia akibat skandal korupsi. Namun, tindakan menghalang konvoi Najib bukanlah satu penyelesaian yang berbaloi kerana pelakunya pula yang tidak fasal-fasal dihumban ke dalam penjara. Sebaliknya, bantahlah dengan cara yang lebih bijak iaitu melalui kertas undi. Selain itu, ahli-ahli Umno seharusnya berhenti menjadi penjilat tegar, tetapi sebaliknya mempergunakan hak mereka untuk memilih pemimpin yang lebih layak, lebih amanah dan lebih kompeten.




DYMM Sultan Ibrahim sanggup makan di warung kampung bersama-sama dengan rakyat




DYMM Sultan Ibrahim sekadar menaiki motor kapcai Honda Wave 110 semasa bertegur sapa dengan rakyat


Kesimpulannya, penghormatan tidak boleh diminta, dipaksa mahupun dibeli melalui wang ringgit; sebaliknya, seseorang perlu berusaha sendiri untuk mendapatkan penghormatan daripada orang lain. Mungkin pihak polis boleh mengambil tindakan dengan menyaman kenderaan yang enggan memberi laluan kepada VIP, tetapi mampukah pihak polis melakukannya sekiranya kesemua pengguna jalan raya di lokasi seolah-olah sudah berpakat enggan memberikan laluan kepada VIP malang tersebut...? Kalau pun pihak polis berupaya melakukannya, ia hanya akan mencalarkan imej pihak polis kerana orang ramai sudah tentu akan menggelarkan polis sebagai "anjing kerajaan" sedangkan mereka hanya menjalankan tugas mengikut peruntukan undang-undang. Isu sebegini perlu ditangani dengan teliti ibarat menarik rambut di dalam tepung, kerana realiti yang berlaku sekarang ialah rakyat sekarang sudah hilang rasa hormat akan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Justeru, daripada sekadar menyaman kesemua kereta yang tidak memberikan laluan kepada Najib Razak, lebih baik bertanya kepada diri sendiri, kenapa rakyat sudah tidak lagi menghormati Najib Razak. Jika menggantikan Najib Razak dengan individu lain yang lebih berkelayakan ialah satu-satunya cara bagi mengembalikan semula keyakinan dan rasa hormat rakyat terhadap kerajaan, lakukanlah sahaja tanpa rasa kesal. Kepada individu yang digelar VIP, belajarlah menghormati hak orang lain. Belajarlah untuk merendah diri dan bukannya berlagak angkuh dan bongkak dengan menyalahgunakan konvoi polis iringan untuk memaksa pengguna jalan raya lain ke tepi dengan sesuka hati sahaja. Sebaliknya, belajarlah daripada Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail - meskipun baginda merupakan sultan paling berkuasa di Malaysia dan boleh memiliki apa sahaja jenis supercar dengan selamba, namun baginda sedikit pun tidak berasa malu untuk makan di warung tepi jalan atau kedai mamak, ataupun menyapa rakyat dengan sekadar menaiki motor kapcai Honda Wave 110 sahaja tanpa memerlukan iringan polis. Sebab itulah baginda merupakan sultan yang paling dihormati bukan sahaja oleh bangsa Johor tetapi oleh rakyat Malaysia keseluruhannya.


No comments:

Post a Comment