Friday, April 1, 2016

Apa Kejadahnya: Kerana pergolakan politik, Proton pula menjadi mangsa / What The Hell: Because of political turmoil, Proton becomes a victim




Salam sejahtera,

Terlebih dahulu, saya ingin memohon maaf kerana tidak dapat menyiarkan entri mengenai pemandu teksi vs pemandu Uber dan Grabcar seperti yang dijanjikan sebelum ini kerana masih terdapat beberapa kajian yang perlu saya jalankan terlebih dahulu. Entri tersebut akan disiarkan sebaik hasil kajian saya selesai. Sementara itu, izinkan saya untuk menulis mengenai satu isu yang kontroversi , iaitu isu peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir sebagai Pengerusi Proton gara-gara pergolakan politik.

Persengketaan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Razak, dengan mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, kini semakin kritikal sehingga membawa kepada peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir sebagai Penasihat Petronas dan seterusnya Pengerusi Proton, Canselor Universiti Teknologi Petronas dan beberapa jawatan lain dalam kerajaan. Ia susulan kritikan berterusan Tun Dr. Mahathir terhadap Najib berhubung skandal hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan juga skandal "duit derma" RM2.6 bilion yang dimasukkan terus ke dalam akaun bank peribadi Najib. Sebagai tindak balas terhadap kritikan tersebut, Najib bertindak memecat sesiapa sahaja yang tidak memihak kepadanya termasuklah bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal. Selain itu, Proton juga tidak terkecuali daripada menjadi mangsa persengketaan Tun Dr. M dengan Najib, memandangkan syarikat kereta nasional sulung negara itu diterajui oleh Tun Dr. Mahathir.






Sebenarnya, serangan oleh pihak pro-Najib terhadap Proton memang sudah lama bermula sejak tahun 2015 lagi, apabila TV3 sengaja mencipta isu teksi Proton bagi tujuan memburuk-burukkan Proton. Malah, masa setengah jam dalam rancangan Buletin Utama dibazirkan dengan hanya menghentam Tun Dr. Mahathir semata-mata - ada kalanya sehingga beberapa hari berturut-turut. Tatkala krisis antara Tun Dr. M dan Najib semakin memuncak, pentadbiran Najib mula menggunakan taktik ugutan apabila seorang pegawai eksekutif Proton mendedahkan bahawa para pekerja dan vendor pembekal komponen kini didesak sama ada untuk memihak kepada Tun Dr. M ataupun kerajaan.

Sungguhpun demikiran, kerajaan tidak lagi boleh memecat Tun Dr. Mahathir daripada Proton memandangkan ia bukan lagi sebuah entiti milik kerajaan tetapi sebaliknya merupakan sebuah syarikat milik DRB-Hicom. Namun, DRB-Hicom sendiri terperangkap dalam dilema, memandangkan mereka sendiri banyak bergantung kepada perniagaan berasaskan kontrak kerajaan seperti perkhidmatan pos. Sementara itu, Proton pula amat memerlukan wang dana penyelidikan dan pembangunan (R&D) bagi membangunkan barisan model kereta dan enjin-enjin baharu untuk membolehkan mereka kembali mencatatkan keuntungan setelah sekian lama rugi akibat ketandusan model-model baharu dan enjin-enjin baharu yang mampu melepasi piawaian emisi akan datang yang semakin ketat - krisis antara Tun Dr. Mahathir dengan Najib sudah tentunya bermaksud Najib boleh mengancam tidak akan menyalurkan wang geran R&D sekiranya Proton tidak tunduk di bawah telunjuknya.

Perkembangan terkini yang berlaku ini jelas menunjukkan betapa parahnya korupsi yang melanda Malaysia, bahana dasar favouritisme, kronisme dan pilih kasih yang semakin berleluasa sekarang - yang pandai membodek dan menjilat akan mendapat habuannya, manakala yang tidak bersetuju serta mengkritik pula diugut, diancam dan dimatikan kariernya.

Sementara itu, golongan yang selama ini begitu anti dengan Proton serta menuduh kewujudan Proton sebagai "punca harga kereta jadi mahal" bersorak riang tatkala mendengar berita peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir sebagai Pengerusi Proton. Namun, mereka sedikit pun tidak sedar bahawa Proton itu sendiri sebenarnya mencerminkan perangai buruk sebenar orang-orang Malaysia, khususnya orang-orang Melayu. Tak percaya...? Lihat sajalah apa yang berlaku setiap kali ada orang Melayu yang berniaga. Adakah orang-orang Melayu lain benar-benar menyokong perniagaan anak bangsa sendiri...? Tidak sama sekali, sebaliknya mereka itulah pembunuh nombor satu syarikat-syarikat milik anak bangsa sendiri. Usaha mereka untuk berniaga sering diperlekehkan orang daripada kaum mereka sendiri. Mereka lebih mengagung-agungkan perniagaan bangsa lain daripada bangsa sendiri. Apabila peniaga Melayu terpaksa meletakkan harga tertentu, mereka terus mengatakan bahawa harga tersebut terlalu mahal, walaupun ia memang harga paling murah dalam pasaran. Pelanggan-pelanggan Melayu sering mendabik dada kononnya mereka membantu memajukan perniagaan anak bangsa sendiri, tetapi mereka sering meminta-minta untuk diberikan diskaun dan bukannya membayar lebih tanpa menuntut wang baki. Tidak cukup dengan itu, ada juga segelintir peniaga Melayu lain yang diselubungi sifat dengki khianat dan bertindak untuk menyingkirkan pesaing menggunakan taktik kotor seperti menabur fitnah dan menggunakan benda-benda syirik seperti santau dan pelaris. Maka, tidak hairanlah kenapa kaum Melayu kekal corot dalam bidang perniagaan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain di Malaysia. Bagaimana kita hendak jadi bangsa yang benar-benar maju jika kita sendiri tidak menyokong perusahaan milik anak bangsa kita sendiri dan masih ada sifat hasad dengki sesama sendiri...?

Sungguhpun demikian, tiada gunanya untuk menyalahkan golongan tersebut semata-mata. Orang yang patut dipersalahkan ialah orang yang kononnya menjadi teraju utama orang-orang Melayu, kerana dia telah menunjukkan teladan buruk di hadapan orang-orang Melayu yang lain dengan mempamerkan sifat hasad dengki khianat terhadap seorang tua berusia 91 tahun yang bersusah-payah membawanya ke kemuncak seperti sekarang. Malangnya, si teraju itu bersikap seperti kacang lupakan kulit - dia bertindak menghina orang tua yang menegur kesilapannya dan melayannya seperti bangsat. Bagaimana rakyat hendak menghormati orang yang tidak tahu menghormati orang tua sebegitu...? Jangan haraplah...!!!

Sejak Tun Dr. Mahathir menjadi Pengerusi Proton, beliau tidak seperti pengerusi syarikat-syarikat lain yang hanya duduk di dalam bilik besar berhawa dingin semata-mata. Beliau sendiri terlibat dalam pembangunan model-model baru Proton termasuklah mengujinya sendiri. Dengan kata lain, peranan beliau di dalam Proton bukan sekadar mengarah orang semata-mata, tetapi juga sebagai pemandu ujian. Begitulah perbezaan yang amat ketara antara seorang pemimpin dengan seorang ketua - seorang ketua hanya tahu mengarah sahaja, tetapi seorang pemimpin pula mengepalai operasi bagi organisasi yang dipimpinnya. Seorang ketua memaksa orang untuk ikut arahannya, tetapi seorang pemimpin pula berupaya mempengaruhi orang-orang bawahannya untuk melakukan apa yang dikehendaki tanpa menggunakan kekerasan. Hasil daripada kepemimpinan beliau inilah lahirnya Proton Iriz yang merupakan kereta terbaik keluaran Proton setakat ini.

Kesimpulannya, Proton kini melalui saat sukar bukan kerana ketiadaan sokongan daripada rakyat Malaysia sendiri. Ia terbukti daripada program Alami Proton 2015 yang menyaksikan kehadiran lebih 17,000 pengunjung dan menjana pendapatan sehingga lebih RM30 juta dalam masa 2 hari sahaja hasil tempahan kereta dan jualan alat ganti. Namun, pembunuh sebenar Proton sekarang ialah sikap hasad dengki Najib Razak sendiri yang sanggup menghancurkan Proton demi menutup mulut Tun Dr. Mahathir daripada bersuara tentang skandal hutang 1MDB dan skandal "duit derma" RM2.6 bilion. Kenapa sampai begitu sekali perangai hasad dengki Najib sehingga sanggup menjahanamkan syarikat yang tidak bersalah hanya kerana bersengketa dengan pengerusinya...? Sekarang, Tun Dr. Mahathir sudah pun meletak jawatan sebagai Pengerusi Proton - sudah puas hati sekarang...? Sekurang-kurangnya, Tun Dr. Mahathir telah melakukan satu pengorbanan yang mulia dengan meletak jawatan demi menyelamatkan Proton daripada terus menjadi mangsa pesengketaan politik. Najib pula bila lagi...? Siapa sekarang yang benar-benar berhati besar...?

Dengan ini, Blog Jalan Raya Malaysia mengisytiharkan sokongan penuh terhadap Proton dan menentang segala usaha menjahanamkan Proton yang berpunca daripada pertelingkahan politik.

1 comment:

  1. i like proton, I really do, my family always bought it. had just bought an iriz and would probably bought another persona or new saga for my sis. it cheap even if compared to Thailand prices, the car is comfy and the ride is great. it has it problem particularly, seriously water hose asik tercabut. in fact to promote and ask my family to accept proton is a feats in itself, just because I like it doesn't mean others like it as well, proton has an image problem.

    even though I like it and support it doesn't mean I am not aware of the cost of it. it's already cost the tax payers 15 billion in "free" grants, now they want another 1.5 billion and it won't solve anything other than keep coming again for more money.

    I understand that it cheap so it would have it limitations, but usually people aren't as understanding. they just want things to work and works all the time, the things is people will pay more for better quality and that is a fact, proton shouldn't be run like a government departments that have "limitations" for cost advantage. so proton themselves are at faults for not running it professionally, people much rather having normal a/t transmission than lausy CVT, guess what proton did? what marketing are they running? Apple rarely talk about spefication all they show is a sexy shinny stuff but proton talk about useless spec shit that only engineer would love but the public don't care about.

    so just because we love somethings doesn't mean we should blinded ourselves to reality and pick a side. the fact is proton cost too much. the grants alone is 15 billion, the fuel subsidies introduced to help it go is already 20 billion annually, since we subsidies fuel, road aren't subsidies so we pay tolls or use single carriage federal route, our tared road remains at 70% while Thailand which didn't do shit we do have thousands of KM of double carriage roads for free with 100% of their roads is tared.

    let no forget, closing our markets to help proton, make us lose the competitive edge and now Thailand is the Detroit of Asia, when we could have done it and have it ourselves, in it we lost ten of billion of potential GDP, ten of thousands of jobs that could be created, now we got another chance as we had sign the TPP and Thai didn't. so should we keep on saving proton and let go of another round of ten of billion of GDP and thousands of jobs?


    now add in 70% of Malaysian who owns non proton cars that have less money in the pocket due to artificial increase in car prices, as they are poorer, they are more angry and now we add up another 20 billion of subsidies annually for others stuff and pay BR1M. yes we can blame the 70% of making stupid decisions, but in democracy, majority win eventhough it's stupid.

    so I agree with MITI, go find foreign partners like VW, it may have lots of VW parts too make it more reliable and marketable, it won't be run by Malaysian (who is doing a piss poor jobs running it anyway) but it would still have local workers, it would still be called proton, it would still be Malaysian just like how Jaguars is still British.

    seriously, if people ask me to choose between prides and hundreds of billions, I choose the hundreds of billions. what the use of pride that leads us poor and jobless?

    ReplyDelete