Friday, February 9, 2018

Kompilasi penting Tahun Baru Cina 2018 / 2018 Chinese New Year essential compilation

Salam sejahtera,

Untuk entri kali ini, saya akan bawakan kepada anda kompilasi himpunan waktu nasihat masa perjalanan (TTA), diskaun tol, laluan-laluan alternatif serta beberapa petua mengenai apa yang anda perlu lakukan sepanjang tempoh ini. Kalau diikutkan, ia benda sama yang saya tulis berulang kali semasa musim perayaan, tetapi saya tetap perlu berpesan-pesan agar anda semua selamat pulang ke kampung dan kembali semula sepanjang musim perayaan kali ini.

Pada musim perayaan Tahun Baru Cina kali ini, dijangkakan sebanyak 1.6 juta kenderaan akan menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2, peningkatan sebanyak 10.3% berbanding jumlah purata. Seperti biasa, peningkatan bilangan kenderaan yang mendadak itu bermaksud kesesakan teruk sudah tentu akan dijangkakan. Bagi menghadapi peningkatan mendadak kadar aliran trafik tersebut, syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres sudah pun menyusun strategi masing-masing agar perjalanan menjadi lancar, tetapi akhirnya pengguna lebuh raya sendiri tetap menjadi faktor penentu muktamad bagi kelancaran perjalanan masing-masing. Di samping itu, Jabatan Kerja Raya (JKR) selaku pemilik rangkaian jalan persekutuan antarabandar turut sama mengatur strategi tersendiri.

Jadi apakah strategi yang diatur oleh syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres...?

  1. Jadual Nasihat Waktu Perjalanan (TTA) - Punca nombor satu bagi masalah kesesakan lebuh raya ekspres utama setiap kali musim perayaan ialah terlalu banyak kenderaan menggunakan lebuh raya ekspres secara serentak sehingga menyebabkan waktu perjalanan menjadi belasan jam. Untuk mengurangkan masalah tersebut, syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres mengeluarkan jadual nasihat waktu perjalanan (TTA) untuk mengagihkan blok trafik mengikut destinasi supaya tidak berlaku kesesakan yang berpunca daripada terlalu banyak blok trafik aliran tinggi menggunakan lebuh raya ekspres serentak, di samping memanfaatkan sepenuhnya kapasiti lebuh raya. Formulanya amat mudah - pemandu yang hendak ke destinasi-destinasi paling jauh seperti ke Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Johor perlu bergerak paling dahulu semasa awal pagi, manakala bagi yang hendak ke destinasi yang dekat seperti Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan pula bergerak lebih kemudian.
  2. Diskaun tol, rebat tol & tol percuma (jika ada) - Jika selama ini anda mahukan kadar tol yang lebih murah, maka musim perayaan adalah waktu di mana anda boleh menikmatinya. Tetapi diskaun & rebat tol selalunya diberikan pada waktu paling kurang kenderaan yang hendak pulang ke kampung. Jadi, sudah tentulah ramai yang mempersoalkan, kenapa diskaun tol diberikan terlalu awal atau terlalu lewat...? Kenapa tidak bagi sahaja tol percuma semasa paling ramai orang pulang ke kampung...? Sebenarnya ada rasional di sebaliknya. Sebenarnya, rasional utama kenapa diskaun tol sengaja diberikan pada waktu paling sedikit orang pulang ke kampung adalah untuk menarik sebahagian trafik untuk menggunakan lebuh raya pada masa itu, sekaligus mengurangkan kesesakan pada hari di mana paling banyak pengguna lebuh raya pulang ke kampung. Diskaun tol (dan tol percuma) memang tidak akan diberikan pada hari paling banyak orang pulang ke kampung kerana jumlah kenderaan yang terlalu tinggi bermaksud stress yang terlalu tinggi yang terpaksa ditampung oleh lebuh raya, sekaligus memendekkan jangka hayat servisnya, yang pastinya akan menyebabkan kos penyelenggaraan yang lebih tinggi. Justeru, jika anda tidak berpuas hati kerana tidak dapat diskaun tol (atau tol percuma) pada hari paling banyak orang menggunakan lebuh raya, anggaplah itu satu bentuk denda atau caj kesesakan kerana kegagalan anda sendiri merancang perjalanan.
  3. Penutupan perkhidmatan tambah nilai kad Touch 'n Go - Saya percaya pasti ramai yang tidak berpuas hati atas penutupan ini, tetapi memang ada sebabnya. Untuk pengetahuan, setiap kali urusan tambah nilai di plaza tol, ia mengambil masa sehingga 3 minit, sedangkan dalam tempoh sama juga 6 hingga 8 buah kereta boleh menyentuh kad Touch 'n Go di plaza tol. Kepada mereka yang mendakwa lebuh raya sesak kerana adanya plaza tol, sebenarnya golongan yang menambah nilai di plaza tol inilah punca nombor satu kesesakan di plaza tol. Justeru, jika anda hendak tambah nilai kad Touch 'n Go, tambah nilai awal-awal sebelum memasuki lebuh raya.
  4. Perberhentian kerja-kerja penyelenggaraan berkala - Kerja-kerja penyelenggaraan di lebuh raya juga merupakan punca kesesakan kerana ada yang melibatkan penutupan lorong. Jika ada lorong yang ditutup, sudah tentulah lebuh raya akan jadi sesak kerana cerutan trafik.
  5. Ketika di hentian rehat & rawat (R&R) - Pertambahan bilangan kenderaan pada musim perayaan bermaksud kesemua hentian rehat utama dibanjiri pengguna lebuh raya sehingga sukar untuk mencari petak parkir. Sudah jumpa petak parkir, tandas pula asyik penuh. Jadi apa strategi syarikat-syarikat konsesi...? Secara keseluruhan, tangki air tambahan disediakan untuk menampung pertambahan keperluan air di hentian rehat. Di samping tandas sedia ada, tandas-tandas sementara turut didirikan bagi memenuhi keperluan lebih ramai pengguna lebuh raya yang mahu "melepaskan hajat" masing-masing. Juga, pasukan RELA turut digerakkan bagi memastikan pengguna lebuh raya memparkir kenderaan di petak yang disediakan dan bukannya parkir menghalang sehingga laluan menjadi sempit.

Bagi JKR pula, terdapat beberapa jajaran jalan persekutuan sesak yang telah dikenal pasti. Maka, strategi yang diaturkan oleh mereka adalah seperti berikut:-

  1. Penurunan Had Laju Kebangsaan kepada 80 km/j - Setiap kali musim perayaan, Had Laju Kebangsaan di jalan-jalan persekutuan diturunkan daripada 90 km/j kepada 80 km/j melalui pewartaan penangguhan pelaksanaan Perintah Had Laju Kebangsaan 1989 yang dibentangkan oleh Menteri Kerja Raya di Parlimen. Rasional yang diberikan terhadap penurunan had laju ini ialah bagi menurunkan kadar kemalangan jalan raya yang berpunca daripada tabiat memandu laju, tetapi sebenarnya ada 2 lagi manfaat bagi pelaksanaannya. Pertama, had laju yang lebih rendah bermaksud jarak mengekor yang lebih pendek, membolehkan kapasiti jalan persekutuan dimanfaatkan sepenuhnya. Kedua, di sepanjang jalan persekutuan terdapat lebih banyak titik konflik yang ketara, jadi pengguna jalan raya yang hendak ke kampung halaman masing-masing dapat keluar dari jalan raya dengan lebih selamat.
  2. Kompilasi laluan pemintas kesesakan - Terdapat beberapa bandar persinggahan yang sering sesak setiap kali musim perayaan. Justeru, beberapa JKR daerah telah mencadangkan beberapa laluan alternatif pemintas kesesakan, yang telah pun dikompilasikan oleh JKR Malaysia. Saya hanya akan mengambil beberapa laluan utama sahaja, sementara kompilasi penuh boleh dibaca di sini.
  3. Penutupan beberapa persimpangan lampu isyarat paling sesak - Lampu isyarat adalah salah satu punca kesesakan di jalan persekutuan. Justeru, kesesakan di persimpangan utama dikurangkan dengan menutup persimpangan tersebut supaya aliran trafik terus dapat berjalan lancar. Penutupan dilakukan dengan dua cara, iaitu sama ada dengan menukar mod lampu isyarat ke mod lampu kuning berkelip (kawalan lalu lintas hanya melalui aturan keluar masuk simpang), ataupun penutupan sepenuihnya menjadi persimpangan LILO; pengguna jalan raya perlu membuat pusingan U jika mahu membelok ke kanan.
  4. Pemberhentian kerja-kerja penyelenggaraan berkala - Sudah diterangkan di atas, jadi rasanya tidak perlu saya ulang lagi.


Apa yang patut anda lakukan semasa menghadapi musim perayaan...?


  1. Rancang perjalanan dengan teliti. Kesilapan paling besar yang dilakukan pemandu Malaysia ialah gagal merancang perjalanan. Jika saya sebut merancang perjalanan, ia bukan sahaja bermaksud waktu perjalanan tetapi juga laluan yang hendak digunakan. Rancang dengan teliti bila hendak ambil cuti, bila hendak servis kenderaan, bila hendak membuat persiapan, bila hendak pulang ke kampung & laluan yang mana hendak dilalui nanti. Juga, pastikan anda mendapat rehat yang mencukupi supaya tidak kelam-kabut dan tergopoh-gapah ketika dalam perjalanan.
  2. Tambah nilai kad Touch 'n Go SEKARANG sebaik anda selesai membaca entri ini. Jangan tunggu esok lusa dan jangan tunggu sehingga hendak balik kampung barulah terhegeh-hegeh hendak menambah nilai, takut nanti ada masalah sekiranya talian Touch 'n Go offline. Sebaik sahaja selepas anda membaca entri ini, terus serbu kedai 7 Eleven, KK Mart, stesen minyak, stesen LRT / MRT ataupun kedai Watsons. Kalau anda ternampak mesin tambah nilai Touch 'n Go layan diri, terus serbu. Alang-alang hendak menambah nilai, terus tambah nilai sekali banyak sehingga sekurang-kurangnya cukup untuk kegunaan sehingga hujung Februari ini.
  3. Pastikan kenderaan anda siap diservis. Kenderaan yang rosak di tengah jalan bukan sahaja akan merabakkan poket anda, malah turut mengundang kemarahan para pemandu di belakang kerana menyebabkan kesesakan yang lebih parah. Jangan tunggu minggu hadapan, gunakan masa hujung minggu ini untuk mencari bengkel kereta untuk menservis kenderaan anda kerana pada minggu hadapan sudah tentu semua bengkel akan penuh sesak.
  4. Jadikan Waze & Google Maps sebagai sahabat anda, tetapi jangan percaya 100% cadangan laluan yang diberikan. Sebaliknya, penilaian daripada anda sendirilah yang terbaik untuk mengelak daripada kesesakan. Pada Google Maps, hidupkan mod Trafik dan pastikan anda hanya melalui laluan yang ditandakan dengan warna hijau (lancar). Jangan guna laluan yang ditandakan dengan warna merah (dan paling teruk, perang) kerana di situlah anda akan terjerumus dalam neraka kesesakan jalan raya.
  5. Lebuh raya ekspres bukan laluan muktamad yang tidak akan sesak. Satu kesilapan paling lazim dilakukan oleh pengguna jalan raya Malaysia ialah terus masuk ke lebuh raya ekspres tanpa menyemak keadaan trafik sama ada ia sesak atau tidak. Anda perlu ingat, seperti mana-mana jenis jalan raya yang lain, lebuh raya ekspres ada kapasiti maksimumnya, Jika ramai pemandu berpakat menggunakan lebuh raya ekspres, sudah tentulah ia akan sesak. Sepatutnya, laluan yang patut anda gunakan ialah laluan yang paling kurang sesak, tidak kira sama ada lebuh raya ekspres ataupun jalan persekutuan. Jika anda tetap perlu menggunakan lebuh raya ekspres, gunakan pada waktu paling sedikit orang yang menggunakannya.



Jadual nasihat waktu perjalanan (TTA)




Jadual nasihat waktu perjalanan di Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2




Jadual nasihat waktu perjalanan di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak E8/FT2 & Lebuhraya Pantai Timur (LPT1) E8




Waktu diskaun tol di Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2



Peta laluan pemintas kesesakan






























Peta laluan pemintas kesesakan oleh JKR

No comments:

Post a Comment