Wednesday, November 21, 2018

Malaysia Local Route: Memartabatkan jalan raya Malaysia melalui perniagaan / Upbringing the prestige of Malaysian highways through businesses



Pitstop A76 Lenggong, perintis kepada usaha memartabatkan jalan raya melalui perniagaan


Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana lama tidak menulis susulan keadaan cuaca akhir-akhir ini yang tidak mengizinkan dan tidak kondusif untuk saya menulis. Sempena ulang tahun ketujuh Blog Jalan Raya Malaysia, saya ingin membawakan kepada anda satu inisiatif memartabatkan jalan raya Malaysia oleh sekumpulan komuniti peniaga yang dikenali sebagai kumpulan Malaysia Local Route.

Komuniti Malaysia Local Route merupakan komuniti peniaga yang bermatlamat memartabatkan jalan raya Malaysia sebagai satu bentuk daya tarikan kepada pengguna jalan raya Malaysia  Komuniti ini diwujudkan susulan daripada kejayaan Pitstop A76 Lenggong, premis perniagaan  milik salah seorang pengasasnya, Encik WBH Yeop yang mula beroperasi sejak 1 April 2018. Pitstop A76 Lenggong ini sangat dikenali kerana menggunakan jata laluan A76 sebagai logo perniagaannya. Perniagaan yang terletak di persimpangan yang menghubungkan antara laluan baharu Jalan Kuala Kangsar-Gerik FT76 dengan jalan lama A76 di Kampung Sumpitan, Lenggong, Perak ini menggunakan produk-produk pelancongan yang ada di Lenggong sebagai daya tarikan kepada para pengguna jalan raya untuk singgah. Kini, Pitstop A76 Lenggong bukan sahaja berfungsi sebagai kedai makan semata-mata, tetapi turut berfungsi sebagai pusat maklumat pelancongan, kedai cenderamata serta pusat dokumentasi bagi para pengguna jalan raya Malaysia yang ingin memasuki Thailand melalui Jalan Pengkalan Hulu-Betong FT77.

Susulan kejayaan perniagaan Pitstop A76 Lenggong ini, maka Encik WBH Yeop bersama-sama beberapa orang rakan niaga seperti Pak Li, Lawyer Bad, Zulkifli Razak & ramai lagi menubuhkan komuniti Malaysia Local Route bagi menerapkan konsep sama iaitu menggunakan logo jata laluan heksagon beserta kod laluan sebagai logo perniagaan dan berfungsi bukan sahaja sebagai kedai makan tetapi sebagai pusat sehenti bagi membangunkan ekonomi tempatan serta sebagai pusat maklumat ekopelancongan, sejarah dan kebudayaan tempatan. Hasilnya, banyak hentian baharu yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan di seluruh negara.




Antara Pitstop yang diusahakan oleh ahli komuniti Malaysia, & angka ini dijangka bertambah


Cuma ada dua teguran yang saya perlu sampaikan kepada rakan-rakan niaga yang mengusahakan Pitstop-Pitstop ini. Pertama, saya perhatikan ada banyak Pitstop yang menggunakan jata laluan Interstate atau Jalan AS sebagai logo perniagaan mereka. Bukan saya kata tak boleh, tapi sebagai pengusaha Pitstop yang menggunakan laluan masing-masing sebagai pengenalan dan daya tarikan, anda sebagai pengusaha merupakan "duta kecil" kepada laluan masing-masing. Justeru, anda seharusnya menggunakan jata laluan Malaysia berbentuk heksagon sebagai logo utama perniagaan anda kerana anda mengiklankan laluan yang menempatkan perniagaan anda, bukannya laluan di Amerika Syarikat. Hendak guna jata Interstate atau Jalan AS tu boleh, tapi sebagai logo kedua atau logo sampingan yang digunakan pada cenderahati seperti baju, rantai kunci, pelekat dan kole. Barulah betul namanya serius memartabatkan jalan raya Malaysia. Ataupun, kalau hendak guna logo "jata AS dalam jata Malaysia" sebagai logo perniagaan pun boleh juga.

Teguran kedua adalah mengenai konsep "kilometer sifar". Mengikut takrifan Malaysia, kilometer sifar sesebuah bandar terletak di pejabat pos masing-masing. Hanya dua bandar raya yang tidak mengikut takrifan ini, iaitu Bandaraya Melaka (di Bangunan Stadhuy's) dan Kota Kinabalu (di bangunan Lembaga Pembangunan Sabah). Sementara itu, kilometer sifar laluan pula titik di mana sesebuah jalan itu bermula, juga dikenali sebagai Seksyen 0 oleh Jabatan Kerja Raya (JKR). Namun, saya perhatikan ada pengusaha Pitstop yang melabelkan Pitstop mereka sebagai KM0, yang mana ia tidak betul sama sekali. Justeru, saya ingin menegur rakan-rakan niaga tersebut agar tidak melabelkan perniagaan mereka sebagai KM0, melainkan jika Pitstop anda terletak di pejabat pos ataupun betul-betul di pangkal laluan yang anda iklankan itu.

Begitulah teguran saya kepada para pengusaha Pitstop mengenai penggunaan jata laluan dan istilah "kilometer sifar". Saya harap agar para pengusaha tidak ambil hati atas teguran saya tadi, kerana saya sememangnya amat serius dalam perjuangan memartabatkan jalan raya Malaysia. Apa pun, saya amat menyokong penuh segala usaha baik daripada anda semua. Kepada para pembaca Blog Jalan Raya Malaysia, marilah kita bersama-sama memberi sokongan kepada para pengusaha Pitstop ini dengan singgah sebentar di Pitstop mereka selaku duta kecil bagi laluan masing-masing.



Senarai Pitstop Malaysia Local Route di seluruh negara
(klik untuk peta lokasi)


  1. Perak
  2. Kedah
  3. Perlis
    • FT7 Kangar
    • FT186 Kangar
    • R142 Kuala Perlis
  4. Pulau Pinang
  5. Negeri Sembilan
  6. Melaka
  7. Selangor
  8. Terengganu
  9. Johor
  10. Pahang
  11. Kuala Lumpur
  12. Kelantan





Pitstop FT1 Segamat di belakang Dewan Jubli Intan, Segamat




Pitstop LDP E11 di KM28.7 LDP E11 di Puchong




Pitstop FT59 Tanah Rata betul-betul di tengah-tengah pekan Tanah Rata




Pitstop P169 Nibong Tebal




Pitstop FT8 Gua Musang khas untuk anak-anak Kelantan yang hendak ke Kuala Lumpur




Pitstop T1 Penarik yang terletak di jalan raya pesisir pantai utara Terengganu




Pitstop T167 di Besut, Terengganu




Pitstop FT77 khas buat pengguna jalan raya yang hendak ke Thailand melalui Pengkalan Hulu




Pitstop FT67 Baling diharap dapat menghidupkan kembali pekan Baling pada waktu malam
(Semua kredit gambar: Pengusaha Pitstop masing-masing)

7 comments:

  1. bila la nak sampai Baling ni nampak menarik!

    ReplyDelete
  2. Salam..nk tanya ye..sebelum nk pergi route tersebut. Kita kena info dulu atau pergi mcm tu sahaja...maaf. sy ingin bertanya

    ReplyDelete
  3. Mcm saya nak buat route di tempat saya...
    Ada kedai makan...
    Home stay...
    Perkampungan labu sayong...
    Dll

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Pak yeop need your advice to open new pitstop at siputeh Bt Gajah Perak... Cher.. chiter Chiter sikit pay Yeop oiii...

      Delete
  5. Salam,macam mana cara nak daftar buat route pit stop di warung saya ye...tq

    ReplyDelete