Thursday, October 17, 2013

Apa Kejadahnya: Semua jalan membawa kepada kesengsaraan / What The Hell: All roads lead to misery



Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini berikutan kesibukan kerja. Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda satu artikel panas oleh akhbar The Heat mengenai kontroversi kesesakan lebuh raya ekspres di Lembah Klang yang tidak berkesudahan yang dikatakan berpunca daripada kegagalan dasar pengangkutan lebuh raya ekspres yang terbukti bobrok, ketamakan para penyangak hartanah yang rakus membina projek hartanah di sebelah lebuh raya ekspres tanpa kawalan, serta kegagalan pihak berkuasa tempatan menjalankan tanggungjawab mereka memantau projek hartanah yang dibina. Kesemuanya membawa kepada skandal pencabulan piawaian dan hirarki jalan raya secara besar-besaran di Lembah Klang, satu amalan korup yang akhirnya menyebabkan penduduk terbeban dengan kadar tol yang mencekik darah setiap hari akibat terpaksa menggunakan "lebuh raya ekspres" yang tidak mengikut piawaian tanpa sebarang alternatif bebas tol, padahal laluan tersebut asalnya jalan arteri ataupun jalan pengumpul percuma - saya ulangi, percuma - yang hanya dimanfaatkan oleh penduduk setempat sahaja tanpa gangguan trafik daripada lalu lintas luar.

Sudah banyak entri yang saya tulis bagi mengutuk sekeras-kerasnya amalan korup sebegini yang bukan sahaja terang-terangan mencabuli piawaian lebuh raya ekspres seperti yang termaktub dalam Arahan Teknik (Jalan) 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads oleh Jabatan Kerja Raya (JKR). Saya ada menulis bagaimana lebuh raya ekspres di Malaysia berbeza dengan negara lain akibat pencabulan piawaian lebuh raya ekspres. Saya juga mengkritik sekeras-kerasnya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 yang sememangnya tidak layak langsung untuk diwartakan sebagai sebuah Lebuh Raya Ekspres kerana terang-terangan mencabuli piawaian lebuh raya ekspres, dengan sekadar mengambil jalan-jalan arteri perumahan yang percuma, melebarkannya, membina pembahagi jalan, membina persimpangan bertingkat, dan membina plaza tol, tetapi dalam masa yang sama membiarkan sahaja lebih 140 simpang-simpang kecil tanpa sebarang kawalan masuk penuh yang dikenakan. Tidak cukup lagi, saya sudah pun menerangkan secara terperinci mengenai hirarki jalan raya yang perlu dipatuhi oleh mana-mana pembina jalan raya. Saya juga ada menerangkan bahawa salah satu punca utama jalan raya sesak ialah kecacatan rekaan yang  secara terang-terangan mencabuli piawaian yang ditetapkan. Dalam satu entri Mythbuster, saya turut menyelar ketamakan para penyangak hartanah yang rakus membina projek hartanah tanpa kawalan di sebelah lebuh raya ekspres untuk menaikkan harga hartanah di situ sehingga mencekik darah atas alasan kebolehcapaian yang "lebih baik". Ketamakan para penyangak hartanah haram jadah di samping pihak berkuasa tempatan korup yang hanya membiarkan projek hartanah dibina tanpa perancangan rapi sehingga menyumbang kepada kesesakan jalan raya yang teruk turut mencetuskan beberapa siri tunjuk perasaan membantah pembinaan lebuh raya. Soalnya sekarang, kenapa pihak-pihak yang sepatutnya dipersalahkan itu tidak pernah rasa serik? Apakah kerana mereka terlalu kebal untuk dikenakan tindakan undang-undang? Ataupun, apakah pegawai yang bertanggungjawab mewartakan beberapa batang "lebuh raya ekspres" yang tidak layak diwartakan sedemikian itu terdiri daripada spesies-spesies yang tiada tauliah dalam bidang kejuruteraan jalan raya sehinggakan perkara yang terang-terangan haram boleh jadi halal pula?

Dalam entri oleh The Heat tersebut, dua orang pakar dalam bidang kejuruteraan jalan raya menyelar sekeras-kerasnya tentang segala kebobrokan dalam pembinaan rangkaian lebuh raya "ekspres" di Lembah Klang yang menyumbang kepada kesesakan yang jauh lebih teruk walaupun setelah membayar tol. Mereka ialah Prof. Dr. Ahmad Farhan Mohd. Saidullah, Dekan Sekolah Kejuruteraan Awam, Universiti Sains Malaysia merangkap bekas Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros). dan Ir. Adanan Mohamed Hussain, Timbalan Pengarah Kerja Raya (Sektor Bisnes).

Di dalam rencana tersebut, Prof. Dr. Ahmad Farhan menyelar sekeras-kerasnya amalan mengambil jalan raya yang sepatutnya dibina sebagai jalan raya arteri sebagai "lebuh raya ekspres", serta amalan membina jalan masuk terus ke lebuh raya ekspres oleh para penyangak hartanah tanpa mengikuti hukum kawalan masuk jalan raya serta hirarki jalan raya. Oleh kerana Lembaga Lebuhraya Malaysia serta pihak berkuasa tempatan dengan mudah meluluskan amalan sedemikian yang ternyata korup, penduduk dan pengguna lebuh raya pula yang terpaksa menanggung padahnya, dalam bentuk kesesakan jalan raya yang jauh lebih teruk serta bebanan bayaran tol yang terang-terangan merompak pengguna "lebuh raya ekspres" sedemikian. Kalau semakin bayar tol, semakin kurang sesak, tak apa juga. Tapi apa kejadahnya kalau terpaksa membayar tol hanya untuk menempuh neraka trafik yang lebih mengazabkan selama berjam-jam lamanya setiap hari? Tahukah anda bahawa jika setiap warga Lembah Klang yang berkereta tersangkut dalam kesesakan jalan raya setiap kali berulang-alik ke pejabat, bermakna sebanyak 11 hari yang berharga dibazirkan hanya untuk tersangkut dalam neraka jahanam trafik? Itu belum kira lagi berapa juta liter petrol dibazirkan di Lembah Klang setiap tahun hanya kerana tersangkut dalam kesesakan jalan raya. Maka, terbuktilah "lebuh raya ekspres" yang sesak sebegini merupakan salah satu pembunuh produktiviti di Lembah Klang.

Prof. Dr. Ahmad Farhan juga menyatakan bahawa bagi menangani masalah kesesakan jalan raya, kerajaan sepatutnya menambah baik sistem pengangkutan awam, bukannya mengambil jalan-jalan berhirarki rendah menjadi jalan-jalan berhirarki lebih tinggi, misalnya jalan raya arteri kepada "lebuh raya ekspres", dan jalan pengumpul sebagai "jalan arteri". Aliran jalan raya mestilah mengikut hirarki yang sepatutnya (misalnya, dari jalan tempatan kepada jalan pengumpul, dari jalan pengumpul ke jalan arteri, dan dari jalan arteri ke lebuh raya ekspres), bukannya tiba-tiba melompat dari jalan tempatan terus ke lebuh raya ekspres! Siapa ada ajar amalan sebegini? Tidak pernah ada walau seorang pun pensyarah dalam bidang kejuruteraan jalan raya yang mengajar main lompat-lompat hirarki jalan raya sebegitu. Cuba renungkan betapa sistematiknya Allah membina sistem saluran darah manusia mengikut hirarki, daripada aorta yang bertindak sebagai lebuh raya ekspres yang mengangkut oksigen kepada arteri primer bagi setiap anggota, dari arteri primer kepada arteri sekunder, dan seterusnya sehinggalah ke kapilari darah yang bertindak sebagai jalan tempatan bagi menghantar oksigen ke sel-sel tubuh manusia. Cuba bayangkan, apa akan terjadi apabila sistem saluran darah manusia dibina bercelaru sebagaimana sistem "lebuh raya ekspres" di Lembah Klang? Pasti akan ada sel-sel tubuh yang mati akibat kekurangan oksigen, dan sudah tentu ramai manusia akan mati dan seterusnya pupus akibat sakit jantung kerana jantung terpaksa mengepam darah dengan penuh rasa terseksa akibat aliran darah yang bercelaru.

Rekaan jalan raya sudah satu hal. Ketamakan para penyangak hartanah yang berlumba-lumba membina projek hartanah di sebelah lebuh raya ekspres agar harga setiap unit melonjak ke tahap tidak masuk akal pun satu lagi hal. Kegagalan pihak berkuasa tempatan merancang dan meluluskan sebarang projek pembangunan mengikut draf Rancangan Tempatan pun satu lagi hal. Lihat sahajalah di sepanjang Lebuhraya Damansara-Puchong E11, sepanjang kiri kanan "lebuh raya" dipenuhi projek-projek hartanah oleh para penyangak hartanah yang rakus. Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) pula meluluskan kesemua projek tersebut secara membabi-buta tanpa sebarang kajian impak terhadap lalu lintas di kawasan tersebut. Kesemua projek hartanah diluluskan secara membabi-buta tanpa sebarang rancangan zon penampan bagi cadangan laluan lebuh raya atau landasan kereta api baharu. Habis tu kenapa pula NKVE E1, Lebuhraya Shah Alam E5 dan Lebuhraya Elite E6 boleh dibina cantik sebagai lebuh raya ekspres sejati dengan rizab lebuh raya yang cukup besar sedangkan "lebuh raya" yang dibina kemudiannya pula tidak boleh ikut piawaian? Semuanya datang daripada perancangan, jika gagal merancang, maka ia bermaksud merancang untuk gagal. Pihak berkuasa tempatan sepatutnya mengambil iktibar daripada Lebuhraya Maju (MEX) E20 yang pernah mencetuskan kontroversi kerana merentasi kawasan Sri Petaling - lebih "kelakar" lagi, pemaju Sri Petaling langsung tidak tahu pun mengenai rancangan pembinaan MEX E20 merentasi kawasan perumahan tersebut. Kontroversi tersebut sepatutnya boleh dielakkan jika kerajaan persekutuan mengambil alih tanah yang ditandakan sebagai laluan lebuh raya lebih awal, manakala Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pula menandakan kawasan laluan lebuh raya sebagai zon penampan yang tidak boleh diusik sama sekali untuk pembangunan. Dah jadi kontroversi macam tu pun masih juga tidak serik.

Ir. Adanan pula mengkritik prosedur penghantaran kertas cadangan projek hartanah yang seterusnya membawa kepada kegagalan perancangan. Dalam prosedur terdahulu, pemaju perumahan menghantar pelan pembangunan tanpa perlu menghantar laporan penilaian impak trafik. Hanya baru-baru ini sahaja laporan tersebut diperlukan, itu pun hanya bagi kawasan perumahan yang hendak dibangunkan sahaja tanpa mengira kemungkinan beberapa projek hartanah seterusnya yang bakal dibangunkan di situ. Akibatnya, jika ada sebarang rancangan untuk membina sebarang lebuh raya ekspres baharu, tiada tanah yang diperuntukkan untuk membina lebuh raya ekspres sejati dengan mutu kejuruteraan tertinggi. Maka, "lebuh raya ekspres" dibina sebagai projek mi segera yang sekadar menggunakan jalan-jalan arteri sedia ada tanpa mematuhi ketetapan keperluan kawalan masuk penuh.

Kesimpulannya, pihak yang sepatutnya dipersalahkan dalam isu pencabulan piawaian lebuh raya ekspres sehingga membawa kepada kesesakan yang tidak berkesudahan ialah pembuat dasar serta perancang lebuh raya (dalam Lembaga Lebuhraya Malaysia mahupun syarikat konsesi), penyangak hartanah bajingan yang rakus membina projek-projek hartanah di tepi lebuh raya ekspres untuk dijual dengan harga mencekik darah, serta pihak berkuasa tempatan yang gagal mengekang pembangunan tidak terkawal serta gagal merancang pembangunan rangkaian pengangkutan di kawasan masing-masing dengan sempurna. Akibat tangan-tangan yang memperkosa piawaian serta hirarki lebuh raya tersebut, penduduk tempatan serta pengguna jalan raya terpaksa menanggung akibatnya iaitu terpaksa menempuhi lautan neraka trafik setiap hari sungguhpun setiap hari membayar tol. Dalam masa yang sama pula, bajingan-bajingan yang menjadi punca kepada onar yang terpaksa ditempuhi pengguna jalan raya pula terlepas tanpa sebarang dakwaan, seolah-olah mereka ini terlalu kebal daripada tindakan undang-undang. Masanya sudah tiba untuk menyeret puak-puak yang mencabuli hirarki dan piawaian jalan raya itu untuk memikul tanggungjawab sepenuhnya terhadap onar yang dilakukan itu. Memandangkan pegawai atasan JKR sendiri bersuara mengkritik kebobrokan yang mencemarkan kredibiliti industri lebuh raya negara, maka Kementerian Kerja Raya sepatutnya memandang serius akan perkara ini, memandangkan ia menyebabkan kredibiliti industri pembinaan jalan raya negara kini dipersoalkan - dua dekad dahulu, kita boleh bermegah dengan status rangkaian jalan raya kita sebagai antara yang terbaik di Asia, tetapi sekarang tidak lagi. "Lebuh raya ekspres" yang tidak memenuhi piawaian serta tidak memenuhi keperluan kawalan masuk penuh wajib dilucutkan warta sebagai Lebuh Raya Ekspres dan diwartakan semula sebagai Jalan Persekutuan biasa, selagi "lebuh raya ekspres" tersebut tidak dibina semula dengan kawalan masuk penuh. Ingatlah bahawa status "lebuh raya ekspres" bukanlah datang daripada berapa banyak bilangan lorong yang ada, tetapi sebenarnya mengikut darjah kawalan masuk yang dikenakan itu sendiri.

2 comments:

  1. Slm bro, nk tnya pasal moto suzuki Belang R 150.
    Guna 2T tak?
    Sesuai utk jln raya yg ada naik turn bukit?
    Spare part senang dapat tak?
    Maintainance blnn mcm mana?
    Penggunaan petrol?
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suzuki Belang R150 adalah motosikal 4 lejang. Enjin yang digunakan pada Belang asalnya digunakan pada Suzuki FXR150 yang merupakan satu-satunya motosikal sport 4 lejang yang menjadi pencabar Yamaha TZM150 dan Honda NSR150 suatu masa dahulu. Jadi, ia tidak menggunakan 2T, dan alat ganti agak mudah didapati (semua alat ganti enjin FXR150 boleh digunakan pada Belang). Motor ini memerlukan lebih banyak minyak enjin daripada model pesaing kerana ia menggunakan sistem sejukan minyak. Dari segi penggunaan petrol pula, ia boleh dikatakan agak lahap sedikit kerana menggunakan purata 35 km/L petrol.

      Delete