Thursday, August 30, 2012

Kembara Tanjung Puteri Part 1: Reviu eksklusif JB EDL E14 / JB EDL E14 exclusive review

Salam sejahtera,

Semalam saya berkesempatan untuk ke Johor Bahru, bandar raya kedua terbesar di Malaysia, kerana menghadiri satu kursus anjuran Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) Malaysia. Kesempatan ini saya manfaatkan sebaik-baiknya untuk membuat dua reviu jalan raya di sana.

Pada bulan April lalu, Blog Jalan Raya Malaysia pernah memetik reviu terawal mengenai lebuh raya JB EDL E14 oleh blog Super 325. Kali ini, giliran Blog Jalan Raya Malaysia pula mengadakan satu reviu eksklusif rasmi mengenai lebuh raya ini.

Lebuh raya ini dibina sebagai hubungan terus dari Lebuhraya Utara-Selatan E2 ke Kompleks Gerbang Selatan Bersepadu ke Singapura. Sebelum ini, pengguna terpaksa melalui sama ada Lebuhraya Tebrau FT3 atau Lebuhraya Skudai FT1 untuk ke Singapura.

Lebuh raya ini pendek sahaja iaitu 8.1 km, dan ia hanya mempunyai 3 persimpangan bertingkat:-



  1. Exit 1401 Persimpangan CIQ
  2. Exit 1402 & 1403 Persimpangan Bakar Batu
  3. Exit 1404 Persimpangan Pandan / Exit 257 Persimpangan Johor Bahru

Exit 1401 merupakan persimpangan berlian tiga aras di mana E14 bertindih seketika dengan Jalan Pasir Pelangi J5 sebelum menaiki jejambat EDL yang didirikan di atas J5. Oleh kerana jejambat ini dibina menggunakan kaedah pembinaan yang begitu ortodoks, nilai hartanah di kawasan sepanjang J5 ini pernah susut dengan banyaknya sehingga ke tahap penduduk terpaksa merayu kepada pihak EDL untuk membeli rumah-rumah mereka.

Persimpangan Bakar batu mempunyai dua kod persimpangan iaitu Exit 1402 dan Exit 1403. Exit 1402 ialah persimpangan separa bagi pemandu dari arah Gerbang Selatan Bersepadu untuk turun ke J5 dan sebaliknya. Exit 1403 pula ialah bagi pemandu dari arah E2 untuk turun ke J5 di samping satu susur keluar dari arah CIQ ke Permas Jaya. Pemandu dari arah Permas Jaya yang hendak memasuki E14 ke arah CIQ perlu memasuki lebuh raya melalui Exit 1402. E14 menuruni jejambat EDL di Exit 1403.

JB EDL E14 mempunyai sepasang hentian rehat yang setakat ini masih belum siap dan belum dibina. Memandangkan lokasinya yang betul-betul terletak sebelum memasuki E2, hentian rehat ini dijangka akan menjadi meriah - itu pun dengan syarat pihat EDL perlu mempromosikan hentian rehat ini dengan giatnya.

Persimpangan terakhir E14 ini juga adalah persimpangan pertama bagi Lebuhraya Utara-Selatan E2. Asalnya persimpangan ini merupakan persimpangan tunas bagi laluan terus; laluan dari arah Kuala Lumpur hanya dilencongkan keluar ke Johor Bahru sahaja melalui Lebuhraya Skudai FT3. Laluan masuk dari FT3 juga hanya dari arah Johor Bahru. Sebelum ini, pemandu yang hendak ke Kota Tinggi perlu keluar di Exit 256 Persimpangan Pasir Gudang melalui Lebuhraya Pasir Gudang FT17. Kini, Exit 257 / 1404 ini menjadi persimpangan penuh yang boleh keluar masuk dari semua arah.

Terdapat dua kelemahan ketara yang saya temui sepanjang melalui lebuh raya ini. Kelemahan pertama ialah penggunaan papan tanda yang saya rasakan berserabut macam belacan, kelemahan sama yang dikongsi dengan Lebuhraya Duke E33 yang juga diuruskan oleh MRCB melalui Lingkaran Kesturi Sdn. Bhd. Kelemahan kedua pula ialah sistem kutipan tol terbuka yang tidak memberi keadilan kepada pemandu Singapura serta pihak EDL sendiri. Sementara penduduk Johor Bahru bersenang-lenang menggunakan lebuh raya ini secara percuma, pemandu yang melalui Gerbang Selatan Bersepadu untuk ke Singapura pula terpaksa membayar tol yang mahal. Akibatnya, kutipan tol terpaksa ditangguhkan 3 bulan daripada sepatutnya untuk memuktamadkan kadar tol yang paling munasabah. Oleh itu, satu-satunya penyelesaian terbaik ialah dengan menggunakan sistem tol tertutup. Mungkin membina pondok-pondok tol di jalan-jalan susur keluar masuk adalah melecehkan dan memakan kos tinggi, tetapi ia lebih baik daripada ada pihak yang menjadi mangsa ketidakadilan sistem tol terbuka ini, termasuklah pihak EDL sendiri. Maka, saya sarankan agar pihak EDL belajar daripada syarikat-syarikat konsesi lebuh raya Jepun tentang bagaimana mereka membina serta mengutip tol di lebuh raya perbandaran seliaan mereka.

Ikuti sambungan kedua Kembara Tanjung Puteri di Lebuhraya Skudai FT1 pula.

Untuk galeri penuh gambar, sila klik sini.

Maklumat lebuh raya

Kod laluan: E14
Panjang: 8.1 km
Arah laluan: Utara-selatan (Lebuhraya Utara-Selatan E2-Gerbang Selatan Bersepadu)
Bilangan lorong: 6
Senarai persimpangan: Klik sini
Laman web: MRCB Lingkaran Selatan Sdn. Bhd.








Memasuki E14 di Exit 257 / 1404 dari Lebuhraya Tebrau FT3






Exit 1403 Persimpangan Bakar Batu






Jejambat EDL dekat Istana Pasir Pelangi






Exit 1401 Persimpangan CIQ

2 comments:

  1. Unfortunately, when the toll system is abolished in 3 years ago, the sign board just turned into blue and the highway itself just not same anymore.

    ReplyDelete
  2. Update! There’s some green sign road gladly, just some interchange for some reason used blue sign road lol

    ReplyDelete