Saturday, March 26, 2016

Brotherhood kini ada aspal jenama sendiri...!!! / Brotherhood now has a self-branded asphalt...!!!




Salam sejahtara,

Siapa tidak kenal akan kumpulan Ikatan Silaturrahim Brotherhood pimpinan Lando Zawawi, sebuah kumpulan motosikal yang bertindak menurap jalan berlubang yang tidak diambil tindakan oleh pihak berwajib. Sejak mereka menjadi terkenal setelah heboh cerita Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor menyelar usaha mereka menurap jalan berlubang di serata Kuala Lumpur pada penghujung 2014, kumpulan Brotherhood semakin mendapat perhatian di kalangan masyarakat. Dalam masa yang sangat singkat, semakin ramai anak muda yang menyertai perjuangan Brotherhood, menjadikan kumpulan tersebut membesar sehingga merangkumi 7 buah negeri dan sebuah Wilayah Persekutuan - Kuala Lumpur, Selangor, Kedah, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Sarawak. Begitulah hebatnya penangan anak-anak muda yang bangkit kerana tidak mahu para penunggang motosikal yang lain menjadi korban lubang-lubang puaka di jalan raya.

Sejak itu jugalah Blog Jalan Raya Malaysia banyak menulis cerita-cerita tentang mereka. Hasilnya, Brotherhood dan Blog Jalan Raya Malaysia menjadi sekutu rapat dalam usaha memartabatkan jalan raya. Sungguhpun demikian, hanya semasa Malam Cybernite Dinner sempena Kursus Pemantapan Media Sosial Kementerian Kerja Raya 2016 barulah saya dan Lando Zawawi berpeluang bertemu buat kali pertama.

Masa begitu pantas berlalu. Kini, kumpulan Brotherhood sudah mempunyai aspal jenama sendiri. Sebenarnya, saya diundang untuk menghadiri majlis perasmian aspal jenama Brotherhood di sebuah kilang aspal di Kajang pagi tadi (26 Mac 2016), tetapi saya tidak dapat menghadirinya atas urusan kerja.

Mungkin ada di antara anda yang musykil, kenapa pula Brotherhood bersusah-payah mengeluarkan tar sendiri...? Jawapannya mudah sahaja - kawalan kualiti. Mereka mahu tar yang digunakan oleh mereka mematuhi tahap kualiti yang diingini, kerana tar yang tidak berkualiti adalah salah satu punca utama kenapa jalan yang baru ditampal cepat berlubang semula. Sepanjang pengalaman saya sendiri, saya dapati memang ramai kontraktor yang menggunakan aspal yang berkualiti rendah untuk memaksimumkan keuntungan. Ada aspal yang kandungan bitumen yang dicampurkan terlalu sedikit ataupun terlalu nipis. Akibatnya, batu-batu halus tidak dapat melekat dengan baik. Selain itu, kandungan bitumen yang terlalu sedikit atau terlalu nipis juga amat mudah dihakis oleh tumpahan minyak diesel dari tangki minyak lori yang bocor. Jika lori-lori berat melaluinya, jalan yang diturap menggunakan aspal cap ayam itu juga sudah tentulah mudah mendap dan mudah dihakis oleh kilasan tinggi daripada pusingan tayar lori. Sebab itulah jalan boleh cepat rosak...!!!




Valentino Rossi sendiri terlibat dalam pembikinan jentera perlumbaannya - sebab itulah beliau semakin di depan...!!!


Menurut Lando Zawawi lagi, satu-satunya cara terbaik bagi memastikan kualiti sesuatu produk berada pada tahap yang dikehendaki adalah dengan terlibat secara langsung dalam penghasilannya. Lihat sajalah bagaimana pelumba lagenda MotoGP, Valentino Rossi menjuarai kelas premier Grand Prix Motosikal (MotoGP) sebanyak tujuh kali dan keseluruhan kelas sebanyak sembilan kali. Kenapa beliau boleh menjadi pelumba lagenda MotoGP...? Kerana beliau terlibat secara langsung dalam pembikinan jentera-jentera perlumbaannya. Kerana penglibatan beliau itulah motosikal Honda RC211V menapau habis pelumba-pelumba lain seawal perlumbaan sulung musim 2002. Kerana penglibatan beliau jugalah beliau mentransformasikan motosikal Yamaha YZR-M1 daripada sebuah motosikal yang "tidak boleh belah" hendak bersaing dengan Honda kepada sebuah jentera yang digeruni seterunya. Melalui pendekatan yang sama, kumpulan Brotherhood bekerjasama dengan sebuah kilang aspal di Kajang dan terlibat sendiri dalam proses R&D produk bagi memastikan aspal cold mix yang dihasilkan mencapai tahap kualiti yang dikehendaki, yang dibuktikan melalui ketahanan turapan yang dilakukan.




Inisiatif JKR Kulai memantau sendiri tahap kualiti aspal di sebuah kilang aspal di Kulai wajar dicontohi JKR daerah yang lain
(Kredit gambar: JKR Daerah Kulai)


Jika dibandingkan, Jabatan Kerja Raya (JKR) dahulunya mempunyai banyak kuari dan kilang aspal sendiri. Namun, bermula dari tahun yang saya sendiri tidak sedari, JKR kini lebih banyak mendapatkan bekalan tar daripada sumber luar. Memanglah tidak salah hendak mendapatkan sumber bekalan tar daripada sumber luar, tetapi ada kalanya bekalan yang diperolehi itu tidak begitu konsisten kualitinya kerana mereka mungkin tidak mengetahui sama ada pembekal tar itu benar-benar mematuhi tahap piawaian kualiti yang dikehendaki kerana JKR sudah tidak lagi terlibat dalam pengeluaran aspal. Namun, bermula daripada kempen #zeropotholes yang dilancarkan oleh JKR, sudah mula ada pejabat-pejabat JKR yang memantau sendiri tahap kualiti aspal yang dihasilkan agar wang wakyat tidak dibazirkan hanya untuk menampal jalan yang sama semata-mata.

Kesimpulannya, satu-satunya cara bagi memastikan sesuatu produk memiliki sesuatu ciri yang diingini hanyalah dengan terlibat secara langsung dalam pembikinannya. Brotherhood sudah pun membuktikan melalui tar jenama mereka sendiri yang terbukti tahan lama meskipun digunakan sebagai tampalan sementara. JKR sendiri sudah kembali memantau tahap kualiti aspal di kilang-kilang agar mencapai tahap kualiti yang diingini. Namun, ada juga pihak yang hanya tahu komplen apabila jalan rosak tetapi hendak buat laporan kerosakan jalan pun malas. Ada ramai pemandu kereta yang komplen apabila harga minyak naik, tol naik, jalan sesak dan petak parkir sukar dicari, tetapi dalam masa yang sama mereka tetap berkereta seorang sebuah, meskipun mereka hanya sekadar berlenggang-kangkung ke pejabat tanpa memikul barang yang berat. Bagaimana hendak mencapai apa yang diingini sekiranya kita sendiri malas berusaha hendak mendapatkannya...? Ingatlah bahawa Allah tidak akan mengubah nasih sesuatu kaum melainkan jika kaum itu sendiri berusaha mengubahnya (Surah ar-Ra'd, ayat 11). Oleh itu, daripada sekadar banyak komplen, merintih dan meminta-minta semata-mata, lebih baik anda contohi kumpulan Brotherhood yang berusaha sendiri menurap jalan berlubang pada tahap kualiti turapan yang dikehendaki tanpa sebarang gebang.




Kumpulan Brotherhood kini boleh berbangga dengan aspal jenama sendiri




Kumpulan Brotherhood membuat demonstrasi bagaimana mereka menampal jalan berlubang kepada pihak media




Demonstrasi memampatkan aspal yang dihamparkan menggunakan penggelek tangan




Pihak media dibawa melihat sendiri bagaimana aspal cold mix dihasilkan
(Semua kredit gambar: Lando Zawawi)

No comments:

Post a Comment