Tuesday, March 22, 2016

Hard-Boiled Territory of Kuala Lumpur Part 2: Sony Xperia M4 Aqua Dual - telefon pintar lapan teras pertama Sony / Sony's first octa-core smartphone





Antara muka pada Sony Xperia M4 Aqua Dual (atas) dengan Sony Xperia Z (bawah)


Salam sejahtera,

Dalam episod kedua siri entri Hard-Boiled Territory of Kuala Lumpur, saya ingin membawakan kepada anda "senjata" baharu Blog Jalan Raya Malaysia bagi menggantikan Sony Xperia Z sebagai telefon pintar rasmi kami. Telefon pintar rasmi terbaru kami ialah Sony Xperia M4 Aqua Dual yang merupakan telefon pintar lapan teras pertama keluaran Sony Mobile, yang mana reviu Jalan Lingkaran Tengah 1 Kuala Lumpur (KL MRR1) merupakan reviu pertama yang menggunakan Sony Xperia M4 Aqua Dual ini.

Berbeza dengan Sony Xperia Z yang memang merupakan model flagship Sony, Sony Xperia M4 Aqua Dual ini pula merupakan model pertengahan. Ironinya, Xperia M4 Aqua ini merupakan model telefon pintar pertama Sony yang dikuasakan oleh pemproses lapan teras. Jika dibandingkan, model flagship yang dilancarkan sezaman dengan Xperia M4 Aqua iaitu Xperia Z3 pula masih menggunakan pemproses empat teras; model flagship pertama Sony yang menggunakan pemproses lapan teras ialah Xperia Z3+. Pemproses lapan teras yang digunakan oleh Xperia M4 Aqua Dual ialah Qualcomm Snapdragon 615 yang menggabungkan pemproses Cortex-A53 1.5 GHz dan Cortex-A53 1 GHz pada cipset yang sama. Sungguhpun M4 Aqua Dual ini menggunakan pemproses yang hampir dua kali ganda lebih laju daripada Z, namun ingatan capaian rawak masih sama dengan Z iaitu 2 GB sahaja, menyebabkan potensi sebenar pemproses lapan teras yang digunakan tidak dapat dieksploitasikan ke tahap maksimum.

Kamera yang digunakan adalah sama seperti Z, iaitu kamera belakang 13 megapiksel dan kamera hadapan 5 megapiksel. Namun, apa yang menarik perhatian saya ialah kualiti gambar M4 Aqua Dual pada waktu malam sebenarnya lebih bagus daripada Z. Ia hasil penambahbaikan berterusan yang dilakukan oleh jurutera Sony - maka tidak hairanlah kenapa Samsung sendiri pun ada menggunakan sensor kamera Sony untuk model telefon pintar Samsung Galaxy S7 terbaru mereka. Tatkala saya sering bergelut mencari setting paling sesuai untuk mengambil gambar waktu malam ketika menggunakan Sony Xperia Z, saya agak terkejut apabila mendapati kualiti gambar waktu malam ketika menggunakan Sony Xperia M4 Aqua Dual pula jauh lebih bagus walaupun dalam mod automatik tanpa mengusik apa-apa setting. Tak percaya...? Cuba bandingkan antara 3 setting di lokasi sama menggunakan kamera Sony Xperia Z seperti di bawah.




Perbandingan antara tiga jenis setting: Mod High Sensitivity




Mod Night Scene




Mod Fireworks


Tiga keping gambar di atas diambil menggunakan Sony Xperia Z di lokasi sama iaitu di jejantas Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (KL MRR2) FT28 dekat stesen minyak Shell dari arah Kepong menghala ke Batu Caves. Gambar paling atas menggunakan mod High Sensitivity, manakala gambar tengah pula menggunakan mod Night Scene; gambar paling bawah pula menggunakan mod Fireworks. Antara ketiga-tiga gambar tersebut, gambar yang mana paling cantik...? Saya sendiri pun sakit kepala hendak memikirkan setting yang paling sesuai...!!!








Sementara itu, tiga gambar di atas ini pula diambil di Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Seremban. Berbeza dengan gambar di KL MRR2 yang diambil menggunakan mod manual, gambar di Seremban pula menggunakan mod automatik tanpa mengusik sebarang setting lain. Bagaimana, jauh lebih cantik kan...?




Ruang storan dalaman terlalu sedikit, jadi saya tidak boleh memasang banyak aplikasi


Namun, satu perkara yang paling saya tidak senangi akan Xperia M4 ini ialah kapasiti storan dalamannya yang terlalu kecil iaitu 8 GB sahaja. Sistem pengendalian Android Lollipop sahaja sudah memakan separuh daripada ruang ingatan dalaman. Setelah memasang hanya beberapa aplikasi sahaja, hanya tinggal sekitar 500 MB sahaja ruang kosong yang tinggal walaupun setelah memindahkan kesemua aplikasi yang boleh dipindahkan ke kad SD. Mujurlah M4 Aqua Dual ini menyokong kad SD sehingga sebesar 128 GB, tetapi masih tidak boleh memasang banyak aplikasi. Kalau setakat simpan banyak lagu, gambar dan video tu bolehlah.

Satu lagi perkara yang saya agak kurang senangi ialah pengecas yang dibekalkan pula terlalu perlahan iaitu berkapasiti 850 mA sahaja. Ia dua kali ganda lebih perlahan berbanding pengecas yang dibekalkan pada Sony Xperia Z saya sebelum ini (1,500 mA). Memandangkan bateri yang digunakan oleh Sony Xperia M4 Aqua Dual ini lebih besar sedikit kapasitinya berbanding Sony Xperia Z (2,400 mAj vs 2,330 mAj), maka masa mengecasnya juga dua kali lebih lama berbanding ketika menggunakan pengecas Xperia Z saya.

Memandangkan M4 Aqua Dual ini model pertengahan, maka sudah tentulah ia kekurangan beberapa lagi ciri lain berbanding model flagship seperti tiada sokongan USB On-the-Go untuk membolehkan saya memalamkan pemacu kilat USB, tiada sokongan MHL untuk membolehkan saya menyambungkan telefon pintar ke TV melalui port HDMI, dan juga tiada sambungan 4G LTE, tetapi saya tidak kisah akan semua itu. Ia sedikit pun tidak mempengaruhi reviu daripada laman-laman mengenai telefon bimbit yang kebanyakannya memberi reaksi positif terhadap Sony Xperia M4 Aqua Dual ini. Ciri pemproses lapan teras menjadikannya sebagai telefon pintar dengan nilai terbaik untuk wang, tetapi kritikan utama sudah tentulah ruang simpanan dalaman yang terlalu kecil.

Setakat ini sahaja reviu saya mengenai telefon bimbit rasmi terbaru Blog Jalan Raya Malaysia ini. Meskipun ia mempunyai beberapa kekurangan berbanding Xperia Z sebelum ini, namun ia masih mempunyai kelebihannya yang tersendiri berbanding Xperia Z, terutamanya pemproses lapan teras yang hampir dua kali ganda lebih laju. Lagipun, tujuan saya memiliki telefon pintar pun bukanlah untuk bergaya, tetapi lebih kepada untuk mengambil gambar-gambar dan video-video mengenai jalan raya untuk dikongsikan kepada anda semua. Yang penting, saya menang membeli dan memang memakai.

No comments:

Post a Comment