Sunday, February 25, 2018

Datuk Seri, saya juga tidak suka tol, tetapi... / Datuk Seri, I also dislike toll, but...

Khas kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak.

Sebagai penulis blog mengenai jalan raya di Malaysia, saya terpanggil untuk mengulas mengenai video yang diposkan pada 22 Februari 2018 dalam wawancara bersama Datuk Seri yang diadakan dalam talian secara langsung sempena perkongsian Bajet 2018 Bersama Rakyat mengenai Kesejahteraan Isi Rumah.




Pada minit ke-23, Datuk Seri ada menyebut mengenai isu pemansuhan tol, yang mana Datuk Seri mendakwa bahawa Datuk Seri tidak suka tol. Saya memetik kata-kata Datuk Seri seperti berikut:-

"[...] Macam mansuh tol, oh very easy. Bukan easylah, but I don't believe that kalau kita kenakan tol on daily basis, it's good for the rakyat. Tidak, I don't believe in that. Tapi kalau North-South Highway (Expressway E1/E2), kalau KL-Karak Highway (Expressway E8/FT2), yes once in a while kita kena pakai. Tapi kalau hari-hari bayar tol, dua kali, empat kali, siapa pun sakit hati. So I don't believe that. My predecessor was a great believer in toll. I do not like toll. Sebab tu Pan Borneo Highway (FT1/FT13/FT22) tak ada tol for the people of Sabah & Sarawak. Batu Tiga, Sungai Rasau (di Lebuhraya Persekutuan FT2), Bukit Kayu Hitam (di Lebuhraya Utara Selatan E1/FT1), EDL (E14), then Cheras punya tol before, kita mansuh (kutipan tol). Wherever I can, I will hapuskan, abolish toll because I don't think it's good. Sakit hati dan creates jam, but we can do it because I have to unravel some of the earlier decisions, legacy problem. I will unravel what I think is not to the interest of the people of Malaysia, that I will do." - Datuk Seri Mohd. Najib Razak, 22 Februari 2018

Memang benar, ramai yang tidak suka tol. Saya juga tidak suka kena bayar tol setiap hari. Tetapi adakah dengan memansuhkan tol semata-mata tanpa mencari jalan penyelesaian bagi mengurangkan beban warga kota yang membayar tol semasa berulang-alik ke pejabat berupaya menyelesaikan masalah...? Kenapa Datuk Seri tidak batalkan sahaja projek Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Klang (SUKE) E19, Lebuhraya Damansara-Shah Alam (DASH) E31 & Lebuhraya Lembah Klang Timur (EKVE) E27 yang juga bertol...? Bukankah itu juga bakal membebankan rakyat dengan kutipan tol...? Kenapa Datuk Seri perlu salahkan pendahulu Datuk Seri atas permasalahan isu tol dan bukannya mencari jalan penyelesaian muktamad...? Adakah isu tol itu isu legasi...? Kenapa tidak Datuk Seri salahkan juga Tunku Abdul Rahman kerana mengenakan kutipan tol pada Jambatan Sultan Ismail FT5 di Muar, Jambatan Peserai FT5 di Batu Pahat, Jambatan Sultan Yahya Petra FT3 di Kota Bharu & Lebuhraya Tanjung Malim-Slim River FT1 di Perak yang mana kesemuanya itu sekadar jalan dua lorong sahaja...? Kenapa Datuk Seri tidak salahkan juga almarhum ayahanda Datuk Seri sendiri iaitu Tun Abdul Razak kerana mengenakan tol pada Jambatan Sultan Abu Bakar FT3 di Pekan & membina Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak FT2 yang hanya 2 lorong sahaja & Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37/E2  sebagai lebuh raya bertol...?

Untuk pengetahuan Datuk Seri, mekanisme kutipan tol digunakan bagi membiayai projek-projek infrastruktur yang mana kalau diikutkan keadaan kewangan semasa kerajaan, memang kerajaan tidak mampu membinanya. Pada zaman Tunku Abdul Rahman misalnya, kerajaan pada masa itu hendak bina jambatan dua lorong merentasi sungai yang besar pun kerajaan tidak mampu, sebab itulah Jambatan Sultan Ismail FT5 di Muar, Jambatan Peserai FT5 di Batu Pahat dan Jambatan Sultan Yahya Petra FT3 di Kota Bharu dikenakan tol. Malah, Lebuhraya Tanjung Malim-Slim River FT1 yang sekadar dua lorong pun kena tol. Sebab apa...? Sebabnya pada masa itu kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja yang amat besar bagi menyiapkan rangkaian jalan raya asas negara, sedangkan sumber kewangan negara pada masa itu amat terhad. Namun, pada zaman pengganti beliau pula, kerajaan sudah mampu membiayai infrastruktur seumpamanya tanpa perlu mengutip tol.

Kes sama juga bagi ayahanda Datuk Seri sendiri iaitu Tun Abdul Razak. Beliau membina Lebuhraya Persekutuan FT2 sebagai lebuh raya ekspres capaian terkawal pertama di Malaysia hasil naik taraf Jalan Kuala Lumpur-Klang FT2 sedia ada sebagai lebuh raya percuma tanpa tol, tetapi dibiayai secara berhutang kepada Bank Dunia. Jajaran yang dinaik taraf itu pendek sahaja, dari Persimpangan Seputeh sehinggalah ke Persimpangan Motorola (kini Exit 1111 Persimpangan Freescale) di Sungai Way. Disebabkan kos terlalu tinggi, maka beliau memutuskan untuk membina Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37/E2 yang juga dibiayai dana pinjaman daripada Bank Dunia sebagai lebuh raya ekspres bertol. Atas sebab sama juga Tun Abdul Razak membina Lebuhraya KL-Karak FT2 sebagai lebuh raya bertol meskipun ia sekadar jalan super two sahaja pada waktu itu (jalan dua lorong JKR R5; lebar lorong: 3.5 m).

Juga untuk pengetahuan Datuk Seri, idea membina Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 sebagai lebuh raya bertol sebenarnya bukan berasal daripada pendahulu Datuk Seri iaitu Tun Dr. Mahathir. Sebaliknya, idea pembinaannya sebagai lebuh raya bertol sebenarnya berakar-umbi pada tahun 1977 semasa zaman Tun Hussein Onn. Tun Hussein Onn ingin membina Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 sebagai lebuh raya bertol disebabkan kosnya yang amat tinggi dan tidak tertanggung oleh kerajaan sekiranya kutipan tol tidak dilaksanakan. Beliau menjemput banyak syarikat-syarikat besar dalam pembinaan jalan raya, tetapi tiada satu pun yang sudi menerima tawaran kerajaan untuk membinanya kerana keadaan ekonomi yang tidak menentu pada masa itu serta tiada jaminan daripada kerajaan untuk melindungi mereka daripada kerugian sekiranya kadar tol tidak dinaikkan secara berkala. Inilah sebab utama yang membawa kepada "perjanjian konsesi berat sebelah" bagi syarikat-syarikat konsesi generasi pertama seperti PLUS. Bukan kerana Tun Dr. Mahathir mahupun Tun Hussein Onn.

Justeru, kepada Datuk Seri Najib Razak, setelah saya mendedahkan sejarah awal kutipan tol di Malaysia, adakah adil bagi Datuk Seri untuk terus mendakwa kononnya isu tol di Malaysia berpunca daripada "isu legasi" serta menyalahkan pendahulu Datuk Seri sendiri...?

Mengenai permasalahan tol di lebuh raya yang tiada laluan alternatif bebas tol, sekali lagi saya menggesa Datuk Seri agar mengkaji sejarah di sebaliknya dan bukannya sekadar menyalahkan pendahulu Datuk Seri secara membuta-tuli. Ambil contoh Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 misalnya, yang terkenal kerana orang-orang Puchong dikelilingi tol di utara, barat dan selatan serta mustahil untuk mencari laluan pemintas tol, di samping isu pencabulan piawaian lebuh raya ekspres. Dalam entri Cerita (dan reviu) LDP E11, saya telah mendedahkan 3 punca utama yang membawa kepada pencabulan piawaian lebuh raya ekspres di LDP E11, iaitu tiada perancangan teliti & terperinci oleh Litrak sendiri, syarat daripada Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang mahukan Litrak mengekalkan darjah kawalan masuk di jalan-jalan arteri perbandaran yang digunakan sebagai jajaran E11, serta keputusan kerajaan persekutuan untuk membuka banyak persimpangan jalan baharu di sepanjang LDP E11, meskipun ia bakal menyebabkan kesesakan lebih parah. Mengenai isu terpaksa bayar tol di lebuh raya yang tiada alternatif pemintas tol seperti LDP E11, selain isu pencabulan piawaian lebuh raya ekspres, masalah tiada laluan alternatif bebas tol juga berpunca daripada keputusan yang diambil semasa majlis pembukaan LDP E11 oleh Menteri Kerja Raya pada masa itu, Datuk Seri Samy Vellu kerana enggan membina laluan pemintas tol bagi meringankan beban penduduk tempatan di sepanjang LDP E11. Kepada Datuk Seri Najib, sekali lagi saya ingatkan bahawa ia bukan salah Tun Dr. Mahathir kerana beliau bukan Menteri Kerja Raya.

Saya juga ingin menggesa Datuk Seri Najib Razak agar berhenti membanding-bandingkan antara Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22 yang dicanang-canangkan sebagai "lebuh raya tanpa tol" dengan Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 yang bertol kerana kedua-duanya merupakan jalan raya yang tidak sama jenis dan berada dalam hirarki yang berbeza. Untuk makluman Datuk Seri, Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 merupakan lebuh raya ekspres capaian terkawal (controlled-access expressway) manakala Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22 yang sedang dibina pula merupakan lebuh raya kembar capaian terhad (limited-access divided highway). Kedua-duanya jauh berbeza bagai langit dengan bumi. Lebuh raya ekspres capaian terkawal terletak di tangga teratas hirarki jalan raya kerana dibina dengan piawaian kejuruteraan jalan raya yang tertinggi, direkabentuk dengan had laju reka bentuk tertinggi 120 km/j dan dengan piawaian geometri yang tertinggi, dengan cerun selandai mungkin dan jejari selekoh sebesar mungkin. Ia melibatkan banyak kerja tarahan, penambakan benteng & pembinaan struktur jambatan, jejambat & terowong. Bagi membolehkan had laju operasi setinggi 110 km/j dikenakan, maka semua akses ke rumah-rumah, kedai-kedai, bangunan, kebun, ladang, tanah orang dan premis hartanah disekat sepenuhnya melalui pemasangan pagar di sepanjang laluannya, dan akses ke lebuh raya ekspres dihadkan kepada lebuh raya lain, jalan persekutuan, dalan negeri dan jalan arteri melalui persimpangan bertingkat berlainan aras yang dihadkan bilangannya serta diwartakan.

Sementara itu, lebuh raya kembar capaian terhad pula terletak di tangga kedua dalam hirarki jalan raya, bawah daripada lebuh raya ekspres capaian terkawal. Ia boleh jadi sama lebar seperti lebuh raya ekspres, tetapi masih boleh ada jalan masuk kecil ke rumah-rumah orang yang dihubungkan dengannya dan boleh ada banyak persimpangan searas. Sebab itulah Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22 dikategorikan sebagai lebuh raya kembar capaian terhad dan bukannya lebuh raya ekspres capaian terkawal. Lebuh raya ekspres capaian terkawal tidak boleh ada jalan masuk ke rumah-rumah panjang sebagai mana Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22. Atas sebab sama juga, had laju operasi bagi Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22 nanti ialah 90 km/j dan bukannya 110 km/j. Justeru, Datuk Seri sewajarnya berhenti membanding-bandingkan antara Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22 dengan Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 kerana kedua-duanya tidak sama jenis. Bandingkan enggang sama enggang, pipit sama pipit. Compare an apple with an apple. Untuk penjelasan lebih lanjut mengenai perbezaan antara lebuh raya ekspres capaian terkawal dengan lebuh raya kembar capaian terhad, saya sarankan kepada Datuk Seri agar merujuk kepada Arahan Teknik (Jalan) 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads di Jabatan Kerja Raya (JKR), ataupun menbaca entri Blog Jalan Raya Malaysia mengenai kawalan masuk jalan raya serta hirarki jalan raya.

Berkenaan dengan pemansuhan kutipan tol di Lebuhraya Persekutuan FT2, JB EDL E14 & Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, saya ingin mengingatkan kepada Datuk Seri bahawa rakyat akan membayar harga yang jauh lebih mahal. Pemansuhan tol tersebut sudah tentu akan melibatkan pampasan yang sangat mahal kerana jauh lebih awal daripada tarikh sepatutnya, yang perlu dibayar dengan menggunakan duit rakyat. Jika dibandingkan dengan pemansuhan tol terdahulu seperti pemansuhan tol Lebuhraya Hubungan Timur-Barat KL E37, ia dilakukan semasa tempoh konsesi memang hampir tamat, sebab itulah kalau perlu bayar pampasan pun, jumlahnya sedikit sahaja. Kalau tak perlu bayar pampasan pun, ia bermakna kadar tol di lebuh raya sedia ada kendalian syarikat konsesi yang sama akan dinaikkan. Jika tidak pun, tempoh konsesi sudah tentu akan dilanjutkan sehingga beberapa puluh tahun lagi. Sebab itulah tol sudah dimansuhkan di keempat-empat plaza tersebut pun masih ramai lagi rakyat yang marah.

Namun, apa mekanisme yang bakal digunakan oleh kerajaan sebagai pampasan kepada isu tol masih lagi menjadi teka-teki sehingga sekarang. Selepas Datuk Seri mengumumkan pemansuhan kutipan tol di 4 plaza tol yang telah saya sebutkan tadi dalam Bajet 2018 tahun lalu, Menteri Kewangan 2, Datuk Johari Abdul Ghani pada 27 Oktober 2017 ada menyatakan bahawa pemansuhan tol tersebut akan menyebabkan kerajaan terpaksa melanjutkan tempoh konsesi PLUS Malaysia Berhad selama beberapa tahun lagi sebagai ganti rugi kepada PLUS. Namun, pada 30 November 2017, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin pula menafikannya dan menegaskan bahawa tempoh konsesi PLUS yang sepatutnya berakhir pada tahun 2038 tidak akan dilanjutkan lagi setelah tiga kali dilanjutkan daripada tahun asal tamat konsesi iaitu pada tahun 2018. Mana satu sebenarnya yang betul ini Datuk Seri Najib...? Pada 2 November 2017, Datuk Johari menyatakan bahawa jika pampasan tunai perlu dibayar oleh kerajaan kepada PLUS hasil pemansuhan tol Lebuhraya Persekutuan FT2 & Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, maka kerajaan perlu membayar pampasan sejumlah RM2.2 bilion kepada PLUS, yang akan dibayar secara ansuran sebanyak RM110 juta setahun selama 20 tahun. Inilah sebabnya kenapa masih ramai rakyat yang marah meskipun kerajaan sudah memansuhkan kutipan tol di 3 plaza tol kendalian PLUS. Jujur saya katakan Datuk Seri, saya pun berasa marah juga kerana wang pampasan RM110 juta setahun sepatutnya boleh dimanfaatkan sebagai tambahan peruntukan kepada JKR untuk menyelenggara jalan-jalan persekutuan yang berlubang supaya tiada lagi alasan "kena tunggu peruntukan".




Pemansuhan tol Lebuhraya Persekutuan FT2 memang menamatkan penderitaan penduduk Shah Alam & Klang, tetapi adakah keadaan jalan akan kekal secantik ini...?


Itu baru cerita 3 plaza tol kendalian PLUS yang dimansuhkan kutipan tolnya; tol JB EDL E14 yang juga dimansuhkan pula apa cerita Datuk Seri...? Dalam laporan sama pada 2 November 2017, Datuk Johari ada menyatakan bahawa caj jalan raya RM20 akan digunakan sebagai galang ganti kepada kutipan tol JB EDL E14 yang dimansuhkan. Ok, sekurang-kurangnya sudah tiada lagi teka-teki mengenai ganti rugi kepada syarikat konsesi JB EDL E14. Tetapi Datuk Seri, saya sudah mula mendengar cerita-cerita tidak baik mengenai JB EDL E14. Ada pembaca Blog Jalan Raya Malaysia dari Johor Bahru yang memaklumkan kepada saya bahawa tatkala peralihan pengurusan Lebuhraya Persekutuan FT2 dan Lebuhraya Bukit Kayu Hitam E1/FT1 daripada PLUS Malaysia Berhad kepada Jabatan Kerja Raya dilaksanakan dengan lancar, di JB EDL E14 pula sedang berlaku tolak-menolak antara JKR dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) mengenai siapa yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap pengurusan JB EDL E14. Keadaan sebegini tidak sepatutnya berlaku kerana mengikut dasar Bina-Kendali-Pindah (BOT) yang dilaksanakan dalam industri lebuh raya ekspres sejak sekian lama memang jelas menyatakan bahawa setelah konsesi sesebuah lebuh raya tamat, maka ia akan diserahkan kepada kerajaan persekutuan sebagai Jalan Persekutuan kendalian JKR. Bermakna, JB EDL E14 kini sepatutnya diletakkan di bawah pengurusan JKR dan bukannya MBJB. Akibat daripada tolak-menolak antara JKR dan MBJB itu, maka keadaan di JB EDL E14 menjadi tidak terurus - jalan yang rosak tidak diselenggara, manakala Kawasan Rehat & Rawat (R&R) Pandan pula ditutup kerana ia bukan lagi milik MRCB Lingkaran Selatan. Justeru, saya ingin memohon kepada Datuk Seri Najib Razak agar turun sendiri ke Johor Bahru dan selesaikan kemelut di JB EDL E14, terutamanya mengenai pihak yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap penyelenggaraan JB EDL E14 serta nasib para peniaga di R&R Pandan yang ditutup akibat pemansuhan kutipan tol JB EDL E14.




Nasib JB EDL E14 kini terumbang-ambing setelah pemansuhan tol


Jadi apa yang seharusnya dilakukan bagi menangani isu tol lebuh raya ekspres ini...? Pertama sekali, saya ingin menyeru kepada Datuk Seri Najib Razak serta kesemua pemimpin politik tidak kira daripada parti pemerintah mahupun parti pembangkang agar berhenti mempolitikkan isu tol dan menerima hakikat bahawa lebuh raya ekspres sememangnya tidak bersifat marhaen kerana disasarkan kepada lalu lintas luar sepenuhnya dan dikhususkan hanya untuk kenderaan bermotor yang mampu mencapai had laju lebuh raya sahaja. Para pemimpin politik dan rakyat Malaysia sepatutnya tahu membezakan antara keperluan dengan kehendak - jalan persekutuan merupakan satu keperluan bagi membolehkan rakyat bergerak dari titik A ke titik B, manakala lebuh raya ekspres pula bukan keperluan tetapi kehendak atau infrastruktur premium kerana ia memenuhi kehendak pengguna jalan raya yang inginkan laluan berkelajuan tinggi yang selesa untuk sampai ke titik B dengan lebih cepat. Maka, tanggungjawab kerajaan ialah untuk membina jalan raya asas untuk membolehkan rakyat bergerak untuk mencari rezeki ataupun urusan mustahak lain. Tambahan pula, Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR) melaksanakan Dasar Laluan Alternatif yang mana jalan persekutuan sepatutnya menjadi pilihan laluan utama untuk urusan harian, manakala lebuh raya ekspres pula sepatutnya merupakan laluan premium berbayar untuk mereka yang ingin cepat ke destinasi pilihan mereka. Kalau sudah nama pun laluan premium, sudah tentulah ia berbayar dan tidak percuma, sesuai dengan fungsi dan servis yang diberikan.

Malangnya, realiti yang berlaku sekarang adalah terbalik, dan rakyat Malaysia sekarang mudah melenting setiap kali ada ura-ura kenaikan tol. Sebab apa...? Sebabnya, rakyat Malaysia sekarang sudah jadi manja dan hidup dalam zon selesa kerana sudah biasa menggunakan kemudahan premium dengan bayaran yang murah, sehinggakan kalau naik sedikit sahaja pun sudah melenting. Inilah yang dikatakan sebagai "mentaliti subsidi", dan dalam konteks jalan raya, lebuh raya ekspres dengan kadar tol yang murah - dan kalau boleh, mahu percuma terus - sudah menjadi ganja gred A+ (atau lebih tepat lagi, kokain gred A+) sehinggakan naik tol sedikit sahaja pun sudah bising. Jika Datuk Seri Najib pun terjebak sama melalui kenyataan yang dibuat mengenai isu tol, maka sia-sialah Dasar Rasionalisasi Subsidi yang diperkenalkan Datuk Seri, kerana dasar mengenakan tol di lebuh raya ekspres dan memberikan jalan raya persekutuan percuma kepada rakyat itu sendiri juga sebahagian daripada Dasar Rasionalisasi Subsidi dan Dasar Subsidi Bersasar. Yang mana kurang berduit, yang tidak perlu mengejar masa dan mahu menggunakan jalan raya bagi urusan harian seperti mencari rezeki boleh guna jalan persekutuan. Yang mana yang lebih berduit, ada urusan kecemasan dan mahu cepat sampai pula boleh guna lebuh raya ekspres. Barulah kadar trafik di kedua-duanya dapat diseimbangkan.

Untuk mengurangkan beban akibat terpaksa membayar tol setiap hari, maka kerajaan dan pengguna lebuh raya sepatutnya mengeksploitasikan "lubang-lubang" yang ada bagi mengurangkan bebanan tol. Bagaimana...? Mudah sahaja. Motosikal tak perlu bayar tol kan...? Jadi, kerajaan boleh melancarkan kempen penggunaan motosikal sebagai kenderaan kerja harian, terutamanya di kawasan yang jaringan pengangkutan awamnya sangat teruk. Selain tak perlu bayar tol, kos bahan api pun jimat banyak, jalan jadi kurang sesak, masa perjalanan pada waktu gegas pun jimat. Cuba fikirkan, berapa banyak penjimatan yang diperolehi setiap bulan hanya dengan menukarkan kenderaan kerja daripada kereta kepada motosikal...? Tetapi kalau perlu mengangkut banyak barangan, banyak penumpang serta sekiranya hari hujan, tak apalah juga kalau guna kereta. Juga, bas dan teksi dikenakan tol lebuh murah daripada lori dan kereta sebagai inisiatif menggalakkan penggunaan pengangkutan awam.




Daripada menyesakkan lebuh raya & menyesakkan poket dengan bayaran tol setiap hari, kan lebih baik naik motor sahaja sebagai kenderaan kerja harian...?


Bagi lebuh raya yang tiada laluan pemintas tol, maka kerajaan persekutuan seharusnya berunding dengan JKR negeri ataupun pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk membangunkan rangkaian jalan raya pemintas tol yang percuma khas untuk penduduk tempatan. Ia tidak semestinya perlu dibina sebagai jalan persekutuan; jalan negeri ataupun jalan arteri kendalian PBT pun sudah memadai. Pembinaan jalan-jalan hadapan (frontage road) pun boleh juga kerana selain menambah baik darjah kawalan masuk di lebuh raya yang asalnya mencabuli piawaian lebuh raya ekspres, ia juga dapat menyediakan laluan percuma untuk penduduk tempatan serta melancarkan aliran trafik lebuh raya bagi lalu lintas luar.

Jika benar mahukan lebuh raya percuma kepada rakyat, maka rakyat Malaysia dan parti-parti politik sama ada parti pemerintah mahupun parti pembangkang sepatutnya berhenti menekan kerajaan mengenai isu tol. Jalan raya dalam peta Malaysia bukan sekadar Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2 dan Lebuhraya Pantai Timur E8 sahaja, jangan jadi jahil dalam geografi negara sendiri. Sebaliknya, sikap pentingkan diri sendiri dengan mendesak pemansuhan tol di laluan bergred premium itulah sebenarnya yang menyebabkan konsesi Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2 yang asalnya tamat tahun ini sudah dilanjutkan ke anak cucu. Justeru, kita semua sepatutnya berasa malu kerana kemelut isu tol ini sebenarnya berpunca daripada sikap kita sendiri yang terlalu manja dan mementingkan diri sendiri. Jika benar kita semua mahukan lebuh raya percuma, kita sepatutnya jangan mengganggu mekanisme kadar tol supaya kerajaan tidak lagi perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi serta tidak perlu melanjutkan tempoh konsesi. Sebaliknya, kita sepatutnya memberi peluang kepada KKR dan JKR menggunakan hasil penjimatan pembayaran pampasan untuk menambah baik rangkaian jalan persekutuan sedia ada supaya tidak lagi berlubang di sana-sini, dan seterusnya menaik taraf jalan-jalan persekutuan utama menjadi lebuh raya kembar percuma untuk rakyat. Ia jauh lebih baik daripada menuntut tol murah tetapi akhirnya bukan setakat jalan persekutuan sahaja yang banyak berlubang, tetapi lebuh raya ekspres pun banyak berlubang kerana tidak cukup wang untuk penyelenggaraan. Akhirnya, kita juga yang rugi bahana sikap terlalu manja dan mementingkan diri sendiri.






Tatkala politikus Malaysia asyik bertekak mengenai isu tol, Indonesia sedang membina rangkaian Jalan Tol Trans Jawa & Trans Sumatera yang bakal merampas takhta rangkaian lebuh raya ekspres terbaik Asia Tenggara daripada Malaysia


Akhir kata, kepada Datuk Seri Najib Razak, saya memohon maaf sekiranya saya terkasar bahasa dalam penulisan kali ini berkaitan isu tol. Bukan apa, tetapi saya sudah terlalu muak apabila isu tol sering dipolitikkan sehingga tidak berkesudahan oleh parti-parti politik, tak kiralah daripada parti mana. Kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya berasa amat malu kerana tatkala kita sedang berbalah dan mempolitikkan isu tol, negara jiran kita Indonesia pula dalam diam sedang membangunkan rangkaian Jalan Tol Trans Jawa dan Jalan Tol Trans Sumatera, yang mana setelah siap kelak akan merampas takhta rangkaian lebuh raya ekspres capaian terkawal terbaik di Asia Tenggara yang selama ini dipegang oleh Malaysia. Mereka tahu jalan tol mereka memang tidak bersifat marhaen kerana motosikal tidak dibenarkan untuk memasuki jalan tol. Satu-satunya isu yang menjadi halangan bagi projek Jalan Tol Trans Jawa dan Trans Sumatera hanyalah isu pengambilalihan tanah. Malah, jika sahabat saya Allahyarham Admin Aiman Abmajid selaku admin kedua Blog Jalan Raya Malaysia masih hidup, sudah tentu beliau akan berasa amat kecewa terhadap sikap suka mempolitikkan isu jalan raya, kerana arwah Aiman amat menyayangi rangkaian jalan raya Malaysia lebih daripada mana-mana orang lain.

Cause you don't know what you've got until it's gone. Wassalam.

3 comments:

  1. Aku setuju dengan entri terbuka ni. Semua benda nak main politik. Taulah nak dapat perhatian rakyat bukan? Apapun bab ni biarlah pihak yang sepatutnya menjawab semua persoalan yang agak kompius ni.

    ReplyDelete
  2. Inilah a person, who knows nothing but just willing to give his personal view to protect the person he love most. For the sake of his own agenda, he think that what ever Najib do is wrong doing. Knows nothing about budget, and whats the blue print behind it, think the toll closure is not important for rakyat. Bro, kekadang, bila kita terlalu rigid pada sesuatu perkara, kita akan lost. Jgn selalu ingat kita punya pandang 200% betul. The idea of pemansuhan toll pastinya telah dibincangkan, and pendapatan to cover other cost has been planned by the government. Just wait and see. For a time being, stop doing what u do. Giving negative perspective. Works together to build the country and stop ruins it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jangan selalu ingat kita punya pandangan 200% betul". Saya pulangkan kembali kata-kata itu kepada anda. If you yourself told me to stop doing what I do, then you're only telling me that you're nothing different than "me".

      Bagaimana anda boleh mendakwa pemansuhan tol itu telah dimansuhkan...? Adakah ia sudah dibincangkan dengan PLUS, sedangkan kenyataan mengenai pemansuhan tol Lebuhraya Persekutuan FT2 sudah pun dikeluarkan, yang mana ia boleh mengakibatkan bebanan kewangan kepada kerajaan kerana terpaksa membayar pampasan yang begitu besar...? Nah, kerana memansuhkan 3 tol kendalian PLUS sahaja sudah menyebabkan tambahan hutang negara sebanyak RM2.2 bilion.

      Menyokong seseorang bukan bermaksud anda perlu menjadi seorang macai politik.

      Delete