Monday, May 28, 2012

Perihal lampu jalan / All about street lights

Salam sejahtera,

Lampu jalan merupakan salah satu perabot jalan yang penting bagi menerangi jalan raya supaya pemanduan pada waktu malam atau semasa cuaca buruk menjadi lebih selamat, terutamanya di kawasan-kawasan berisiko tinggi berlaku kemalangan seperti kawasan kediaman dan persimpangan. Namun, tahukan anda apa saluran betul untuk melaporkan kerosakan lampu jalan?

Secara amnya, rata-rata pengadu mensasarkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) sebagai saluran untuk melaporkan kerosakan lampu jalan. Namun, sebenarnya tidak semua lampu jalan adalah milik TNB.

Untuk pengetahuan semua, hanya lampu jalan yang dipasang pada tiang elektrik TNB sahaja yang merupakan lampu jalan milik TNB. Biasanya, kebanyakan lampu jalan TNB mendapat bekalan elektrik daripada wayar khas yang kelihatan seakan "wayar hidup keempat" (jenis halus; dikira dari atas) pada wayar pengagihan elektrik jenis lama, ataupun wayar jenis halus pada wayar pengagihan jenis berpintal yang lebih baharu. Wayar halus itu seterusnya disambungkan ke kotak meter elektrik fasa tunggal yang berisi meter, suis utama, fius, suis pemasa serta suis peka cahaya. Ini memudahkan lampu jalan tersebut dibilkan. Bil elektrik bagi lampu jalan TNB ini ditanggung sepenuhnya oleh TNB.




Tiang lampu jalan individu. Objek kecil berbentuk silinder pada tiang lampu ialah suis peka cahaya.



Ada juga lampu-lampu jalan di luar bandar tidak disambungkan ke wayar halus tersebut, sebaliknya disambungkan terus ke suis peka cahaya dan ke wayar fasa dan neutral sebagaimana rumah biasa. Lampu-lampu individu yang dihidupkan menggunakan suis peka cahaya selalunya terdiri daripada lampu jalan luar bandar di bawah skim pemasangan lampu jalan hasil kerjasama Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta TNB, ataupun lampu jalan individu peribadi. Anda boleh memohon kepada TNB untuk memasang lampu jalan di hadapan rumah ada dengan kadar tarif kadar rata 26.1 sen sekilowatt jam termasuk penyelenggaraan. Oleh itu, sudi-sudikanlah merujuk kepada Pengurus TNB daerah masing-masing untuk memohon lampu jalan individu.





Tiang lampu berhias di Jalan Syed Putra ini adalah tanggung jawab Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)




Lampu jalan Lebuhraya Karak E8/FT2 adalah tanggung jawab MTD Prime



Jenis kedua lampu jalan ialah lampu jalan jenis tiang khas. Tiang lampu jenis besi galvani paling banyak digunakan, diikuti tiang lampu berhias. Namun, tahukan anda bahawa tiang lampu tersebut bukan terletak di bawah tanggung jawab TNB? Tiang-tiang lampu mempunyai pemiliknya sendiri, sama ada pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri, syarikat konsesi lebuh raya, dsb. Hanya tiang lampu besi galvani dalam kawasan premis milik TNB seperti pencawang masuk utama, stesen janakuasa serta Universiti Tenaga Nasional (Uniten) adalah tiang lampu di bawah tanggung jawab TNB.

Jadi bagaimana hendak mengenal pasti pemilik tiang lampu ini? Semua tiang lampu berhias adalah milik PBT. Tiang lampu milik JKR ditandakan dengan pelekat JKR negeri. Semua tiang lampu di sepanjang lebuh raya ekspres adalah milik syarikat konsesi lebuh raya ekspres. Jika tiang lampu besi galvani terletak di bandar tetapi tiada pelekat JKR, maka tiang tersebut adalah milik PBT.

Kesimpulannya, salurkanlah laporan kerosakan lampu jalan pada pihak yang betul untuk mengelak sebarang kesulitan serta kelambatan tindakan.

4 comments:

  1. Kami memproduksi tiang lampu jalan raya; http://helorigrahasarana.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Saya ada prodak lampu jalan yg murah untuk jalan kampung jimas kos elektrik jika minat hubungi saya untuk lihat prodak syedtm90@gmail.com 01161386030 syed

    ReplyDelete