Thursday, November 7, 2013

Padan muka: Padah melanggar had laju kenderaan berat dan memandu di lorong kanan / Serves you right: The consequences for disobeying the heavy vehicle speed limit and driving on the right lane




Salam sejahtera,

Lebuh raya ekspres dibina bagi memudahkan pengguna jalan raya bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan lebih cepat dan lebih selesa pada kelajuan tinggi. Ia dicapai melalui penggunaan konsep kawalan masuk penuh yang melarang sebarang bentuk capaian terus ke mana-mana premis hartanah dan hanya membenarkan keluar masuk lebuh raya melalui persimpangan bertingkat dengan pengasingan aras yang diwartakan dan dihadkan bilangannya ke jalan-jalan arteri utama, bagi mengurangkan titik konflik. Selain itu, lebuh raya ekspres selalunya dibina sebagai lebuh raya kembar bagi membolehkan pengguna lebuh raya memotong dengan selamat tanpa mengganggu lalu lintas dari arah bertentangan.

Selalunya, kebanyakan lebuh raya ekspres dibina empat lorong (dua bagi setiap hala) dan hanya terdiri daripada lorong perlahan dan lorong memotong. Namun demikian, ada juga lebuh raya ekspres yang dibina lebih lebar (6 lorong atau lebih) bagi menampung kadar aliran trafik yang tinggi. Maka, kenderaan berat hanya dibenarkan untuk menggunakan dua lorong paling kiri sebagai lorong trafik dan juga lorong memotong agar tidak mengganggu kelancaran aliran trafik, memandangkan kenderaan berat selalunya bergerak lebih perlahan daripada kenderaan biasa. Dengan kata lain, kenderaan berat dilarang keras daripada menggunakan lorong paling kanan di lebuh raya enam lorong ke atas, kerana selain mengganggu kelancaran aliran trafik lebuh raya, kenderaan berat yang hilang kawalan seterusnya akan merempuh pembahagi lebuh raya dan melanggar mana-mana kenderaan dari arah bertentangan.

Malangnya, masih terdapat banyak pemandu kenderaan berat bebal - terutamanya bas ekspres - yang bukan sahaja mengingkari had laju kenderaan berat, malah turut mengingkari larangan penggunaan lorong paling kanan bagi kenderaan berat. Puak-puak bebal lagi haram jadah yang seolah-olah menjadikan pil kuda sebagai makanan asasi bagi menggantikan nasi ini langsung tidak pernah mengambil iktibar daripada nahas yang mengorbankan 12 nyawa di Lebuhraya Utara-Selatan E2 dekat Alor Gajah yang berpunca daripada bas yang dipandu laju di lorong kanan sehingga hilang kawalan dan merempuh pembahagi lebuh raya. Kalau nak mampus sangat tu mampus seorang diri sajalah, jangan libatkan orang lain...!!!




Video detik-detik sebelum kemalangan di SKVE E26 akibat kedegilan si pemandu lori kontena bebal yang memandu laju di lorong kanan


Baru-baru ini terdapat satu klip video yang tersebar luas melalui laman sosial Facebook mengenai seorang lagi pemandu bebal yang memandu lori treler dengan laju di lorong kanan sehingga hilang kawalan dan melanggar sebuah SUV Jabatan Perdana Menteri (JPM) di laluan bertentangan di SKVE E26 dekat Hospital Serdang, pada 30 Oktober 2013. Akibat kedegilan si pemandu bangsat tersebut, SKVE E26 sesak sehingga berkilo-kilometer jauhnya. 

Inilah padahnya akibat memandu kenderaan berat di lorong kanan dengan laju, seolah-olah baru lepas pekena pil kuda sepinggan. Memang menyakitkan hati apabila pemandu SUV itu tidak fasal-fasal menjadi mangsa kebobrokan si drebar lori kontena bangang tersebut, tetapi sekurang-kurangnya kedegilan si pemandu lori kontena bangsat tersebut dibalas secara tunai. Hanya dua patah perkataan sahaja yang saya patut katakan kepada pemandu lori kontena bebal tersebut - padan muka...!!!

Kredit kepada: Brotherssam.blogspot.com

No comments:

Post a Comment