Friday, November 6, 2015

Memintas tol Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 / Shunpiking the Damansara-Puchong Expressway (LDP) E11



Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 sering dianggap sebagai "lebuh raya pukat tunda" terutamanya di kalangan orang-orang Puchong - tetapi siapa sangka bahawa LDP E11 kini boleh dipintas...?


Salam sejahtera,

Setelah entri mengenai laluan percuma Kuala Lumpur-Putrajaya disiarkan semalam, kami dihujani dengan permintaan bagi beberapa laluan pintasan tol yang lain, terutamanya laluan Shah Alam-Putrajaya. Permintaan tersebut muncul kerana semua laluan utama dari Shah Alam ke Putrajaya (sama ada melalui Lebuhraya Elite E6 ataupun Lebuhraya Damansara-Puchong E11) kesemuanya dikenakan tol. Atas permintaan ramai, kami cuba mengkaji laluan pintasan tol Shah Alam-Putrajaya yang dikompilasikan bersama-sama dengan plaza tol lain di sepanjang Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11.

Sebelum kami teruskan, biar kami mulakan dahulu dengan latar belakang LDP E11 ini. Lebuhraya Damansara-Puchong E11 dibina sebagai pelengkap kepada Jalan Lingkaran Tengah Kuala Lumpur 2 (KL MRR2) FT28 yang dibina sepanjang sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur-Selangor. Namun, lebuh raya tersebut sering dihujani kontroversi sejak awal lagi. Apa tidaknya, LDP E11 dibina dengan sekadar melebarkan beberapa batang jalan arteri perumahan sedia ada yang asalnya percuma kepada rakyat, seterusnya membina persimpangan bertingkat dan plaza tol, tanpa mengambil kira sebegitu banyak bilangan simpang jalan-jalan kecil di sepanjang laluannya sehingga menjejaskan darjah kawalan masuknya, sedangkan simpang jalan-jalan kecil sebegitu tidak sepatutnya wujud pada mana-mana lebuh raya ekspres. Dianggarkan sekarang terdapat lebih 140 simpang jalan kecil di sepanjang LDP E11. Bilangan bilangan simpang jalan-jalan kecil yang tidak terkawal inilah yang menjejaskan tahap kawalan masuknya, sehingga mengakibatkan LDP E11 tidak mematuhi piawaian JKR U6 yang telah ditetapkan dalam Arahan Teknik 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads oleh Jabatan Kerja Raya (JKR). 

Selain masalah kesesakan, penggunaan jalan arteri biasa sebagai laluan lebuh raya LDP E11 juga telah mengakibatkan satu lagi masalah besar yang sering membangkitkan kemarahan warga kota iaitu kutipan tol. Penggunaan jalan-jalan arteri yang asalnya percuma sebagai laluan LDP E11 telah mengakibatkan LDP E11 sering dicemuh dan diberi jolokan "lebuh raya pukat tunda" kerana tiada laluan pemintas tol yang dikenal pasti. Turut menambah parah keadaan, Datuk Seri Samy Vellu iaitu Menteri Kerja Raya pada masa itu pula telah mengeluarkan kenyataan bahawa laluan alternatif bebas tol tidak diwajibkan bagi lebuh raya yang dinaik taraf daripada jalan raya sedia ada. Kenyataan sebegitu sudah tentu mengakibatkan kemarahan penduduk yang tinggal di sepanjang LDP E11, terutamanya penduduk Puchong, kerana Puchong dikelilingi plaza tol LDP E11 di sebelah utara, selatan dan barat.

Jadi bagaimana hendak memintas tol LDP E11 ini...? Memintas tol LDP E11 memerlukan anda banyak meredah jalan-jalan perumahan, yang boleh jadi mengelirukan jika anda tidak biasa menggunakan laluan tersebut. Laluan-laluan pemintas tol yang telah kami kenal pasti ini sebenarnya wujud hasil daripada pembinaan sebegitu banyak kawasan perumahan yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan di sepanjang LDP E11, sedangkan lebuh raya ekspres sepatutnya tidak boleh sama sekali dihubungkan terus kepada mana-mana premis hartanah dan hanya boleh dihubungkan ke lebuh raya lain, jalan raya utama dan jalan arteri sahaja. Maka, jalan-jalan perumahan ini boleh dieksploitasikan bagi membentuk laluan pemintas tol LDP E11.




Laluan pemintas Plaza Tol Penchala melalui Persiaran Mahogani dan Persiaran Surian
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Kita mulakan dengan plaza tol pertama iaitu Plaza Tol Penchala. Ada dua jalan yang boleh anda gunakan untuk memintasnya. Laluan pintasan pertama ialah kombinasi Jalan Subang-Sungai Buloh FT15, Persiaran Mahogani dan Persiaran Surian, berguna jika anda datang dari arah Sri Damansara, Damansara Damai dan Sungai Buloh. Namun, kelemahan terbesar bagi laluan pertama ini sudah tentulah bilangan persimpangan lampu isyarat yang banyak. Jika anda datang dari arah Kepong pula, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk menggunakan laluan percuma Damansara Link untuk memintas Plaza Tol Penchala, yang mana saya akan terangkan dalam entri pintasan tol Lebuhraya Sprint E23 nanti.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Persiaran Kewajipan
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Laluan pintasan bagi Plaza Tol Petaling Jaya Selatan pula ada dua, iaitu sama ada dengan menggunakan Jalan Puchong B11 ataupun Persiaran Kewajipan, yang mana kedua-duanya memerlukan anda melencong jauh. Antara kedua-dua laluan ini, laluan Persiaran Kewajipan adalah yang paling mudah. Dari arah Kelana Jaya, keluar dari LDP E11 di Exit 1112 Persimpangan Bandar Sunway ke arah Subang Jaya melalui Lebuhraya Baru Pantai E10. Seterusnya, keluar dari E10 di Exit 1002 Persimpangan Bulatan Kewajipan dan ambil pusingan pukul 9 (belok kiri) ke Persiaran Kewajipan. Jalan terus sehingga ke penamat Persiaran Kewajipan yang terletak di Exit 1125 Persimpangan USJ yang membawa anda kembali ke LDP E11 dari arah USJ / Shah Alam. Sila skrol ke bawah untuk sambungan panduan perjalanan bebas tol dari arah USJ / Shah Alam.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Jalan Puchong B11
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Bagi laluan pintasan tol Petaling Jaya Selatan melalui Jalan Puchong B11, ada 2 laluan yang boleh anda pilih, yang mana kedua-duanya memerlukan anda untuk keluar dari LDP E11 ke Lebuhraya Persekutuan FT2 arah Kuala Lumpur dan seterusnya memasuki Lebuhraya Baru Pantai E10/B14. Saya mulakan dengan laluan pertama yang lebih mudah tetapi lebih jauh. Hanya teruskan perjalanan sehingga ke Exit 1006 Persimpangan Jalan Templer dan keluar ke Jalan Klang Lama B14. Seterusnya, teruskan perjalanan sehingga ke persimpangan Jalan Puchong B11 dan belok kanan untuk ke Jalan Puchong B11 sehingga ke Exit 1114 Persimpangan Puchong Jaya.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Taman Kinrara
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Laluan kedua melalui Jalan Puchong B11 pula lebih pendek tetapi lebih rumit. Seperti laluan sebelumnya, anda perlu menggunakan Lebuhraya Baru Pantai E10/B14. Namun, tidak seperti laluan tadi, gunakan Exit 1009 Persimpangan Jalan Templer untuk membuat pusingan U. Seterusnya, anda perlu belok kiri ke Jalan PJS 1/25. Jalan tersebut ditandakan dengan papan tanda ke Lebuhraya Shah Alam E5 jadi pastikan anda tidak terlepas jalan tersebut. Jalan terus sehingga ke penghujungnya dan belok kanan. ke Jalan PJS 3/44. Jalan terus sehingga ke penghujung. Kemudian, belok kiri ke Taman Kinrara (jangan masuk ke Lebuhraya Shah Alam E5). Sebaik anda bertemu dengan Jalan Puchong B11 di Taman Kinrara, belok kanan dan teruskan perjalanan melalui Jalan Puchong B11 sehingga bertemu dengan LDP E11 di Exit 1114 Persimpangan Puchong Jaya.

Untuk perjalanan balik pula, hanya ikut arah berlawanan, tetapi ikuti panduan memintas tol Lebuhraya Baru Pantai E10 bagi memintas Plaza Tol PJS2 yang mengutip tol bagi arah ke Lebuhraya Persekutuan FT2 dan Subang Jaya, yang akan saya tulis tidak lama lagi.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Barat
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Seterusnya, kita susuli pula dengan laluan pemintas Plaza Tol Puchong Barat. Bagi pengguna jalan raya yang berulang-alik dari Shah Alam dan USJ ke Putrajaya atau sebaliknya, sila baca betul-betul panduan di bawah ini kerana laluan percuma yang anda nanti-nantikan ada tercatat di sini. Dari arah Shah Alam dan USJ, hanya perlu jalan terus, buat pusingan U betul-betul sebelum Plaza Tol Puchong Barat dan terus himpit ke lorong paling kiri sebaik sahaja selesai membuat pusingan U. Sebaik menemui simpang pertama di sebelah kiri, terus masuk simpang tersebut ke Jalan Seri Puchong. Seterusnya, anda akan dilencongkan ke kiri ke Lorong 2 Kampung Bersatu. Teruskan perjalanan dan jalan tersebut akan berubah menjadi jalan raya kembar. Sebaik sahaja anda menemui bulatan pertama, ambil pusingan pukul 9 (belok kiri) ke Persiaran Puchong Perdana. Jalan terus, dan jika anda menemui bulatan lagi, ambil pusingan pukul 12 (jalan terus). Jalan terus sehingga anda ditemukan semula dengan LDP E11 di Exit 1119 Persiaran Puchong Perdana. Jika anda ingin terus ke Putrajaya, ikuti panduan memintas Plaza Tol Puchong Selatan di bawah.

Untuk perjalanan balik, hanya ikut arah bertentangan, cuma anda tidak perlu membuat pusingan U kerana Jalan Seri Puchong memang akan melencongkan anda ke kiri.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Selatan (arah Putrajaya) melalui Saujana Puchong
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Plaza tol terakhir yang bakal kita pintasi kali ini ialah Plaza Tol Puchong Selatan. Ada 2 cara untuk memintas Plaza Tol Puchong. Cara pertama ialah menggunakan kombinasi Jalan Puchong B11, Jalan Pulau Meranti B11 dan Persiaran Apec, yang sudah tentunya memerlukan anda melencong jauh meskipun laluan inilah yang paling mudah. Laluan kedua pula lebih pendek tetapi lebih mengelirukan, jadi baca betul-betul dan hafalkan supaya anda tidak tersesat. Anda sudah bersedia...? Mari kita mulakan...!!!

Dari arah Puchong, Shah Alam dan USJ, sila masuk ke Persiaran Saujana Puchong. Sebaik sahaja selepas selekoh 90 darjah ke sebelah kiri, terus himpit ke lorong kanan. Belok kanan ke Jalan SP1/1, simpang pertama di sebelah kanan selepas selekoh 90 darjah ke sebelah kiri tadi. Sebaik anda memasuki Jalan SP1/1, belok kiri ke Jalan SP 1/4 di simpang pertama yang anda temui. Selepas selekoh 90 darjah ke kiri, belok kanan. Teruskan perjalanan melalui jalan raya tidak bernama ini sehingga anda menemui simpang pertama di sebelah kanan. Belok kanan ke Suria Puchong, dan masuk semula ke LDP E11 melalui jalan susur masuk dari Suria Puchong.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Selatan (arah Puchong / USJ / Shah Alam) melalui Saujana Puchong
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Bagaimana pula dengan laluan balik...? Laluan balik juga sama mengelirukan, jadi baca dan fahamkan dengan teliti supaya anda tidak akan tersesat. Dari arah Putrajaya, keluar dari LDP E11 di Exit 1123 Persimpangan Seri Kembangan dan belok kanan ke arah Seri Kembangan. Seterusnya, belok kiri di simpang pertama selepas Exit 1123. Anda akan dibawa ke Suria Puchong. Seterusnya, anda akan dilencongkan ke ke Jalan Suria Puchong 2. Belok kanan dan seterusnya belok kiri sebanyak 2 kali untuk memasuki jalan tidak bernama yang saya nyatakan tadi. Seterusnya, anda hanya perlu ikut arah berlawanan daripada panduan sebelumnya sehinggalah anda bertemu semula dengan LDP E11 di simpang Persiaran Saujana Puchong. Sekarang, anda perlu mencari pusingan U untuk ke arah utara, memandangkan anda akan dilencongkan ke kiri ke Plaza Tol Puchong Selatan. Untuk membuat pusingan U, keluar ke Exit 1121 Persimpangan Bukit Puchong tetapi jangan belok kanan. Sebaliknya, belok kiri ke satu jalan susur selepas Jalan Bukit Puchong dan anda akan menemui satu terowong di sebelah kanan. Blok kanan ke terorong tersebut dan seterusnya belok kiri ke jalan susur yang akan membawa anda ke arah utara melalui LDP E11.

Nampak rumit bukan...? LDP E11 sememangnya satu lebuh raya yang sukar dipintas disebabkan oleh dasar "ke laut" oleh Menteri Kerja Raya terdahulu, Datuk Seri Samy Vellu yang beranggapan laluan pintasan tol LDP E11 tidak diperlukan langsung atas alasan dangkal. Akibat "dasar ke laut" tersebut, LDP E11 sering dicemuh dan dianggap sebagai "lebuh raya pukat tunda" terutamanya oleh orang-orang Puchong yang tentunya paling menderita kerana dikelilingi plaza tol di sebelah utara, selatan dan barat. Bagi mereka yang sudah puas merasa azab kerana "dipau" setiap hari ketika melalui LDP E11, panduan pemintas tol ini memang khas buat anda - tetapi kalau jalan pintasan yang saya nyatakan di atas ini sesak pada awal pagi dan lewat petang, jangan merungut pula ok...? Jadi apa lagi, sebar-sebarkanlah panduan pemintas tol ini kepada rakan-rakan serta saudara-mara di Puchong dan jadikanlah ia viral.

Selamat mencuba...!!!

3 comments:

  1. Cara nak bypass Plaza Tol Puchong Selatan tu tak valid rasanya. Admin pernah lalu ke jalan tu?

    ReplyDelete
  2. Masih boleh guna kan tapi perlu ingat pintasan itu akan melalui tanah milik persendirian. Maka perlu bersoal jawap dengan pegawai keselamatan. Lagi satu jalan itu akan ditutup dari pukul 12 malam sehingga 6 pagi.

    ReplyDelete
  3. Thanks admin berusaha mencari jalan alternatif untuk mengelak LDP ni..tapi tak boleh nk buat mcm mne juga..jln alternatif tu kebanyakannya lagi memanjangkan masa perjalanan..seriously mmg rasa nak gi robohkan je tol Sunway and tol nk menghala ke Hicom tu..bala ape bayar RM2.10 lepas pagar tol je masuk jem..patut tol kt Sunway tu dah boleh dihapuskan..jalan alternatif nk pintas LDP ni dah lama jugak sy study..tp xde jalan yang logik dan memudahkan untuk elok tol kat LDP ni..hurm..mudah-mudahan perjanjian konsesi LDP ni cepatlah habis..dlu Touch N Go isi RM50 tahan 2 mggu..skrg ni smggu dh habis...='(

    ReplyDelete