Wednesday, February 17, 2016

Apa yang patut anda tahu tentang Proton Perdana generasi kedua / What you should know about the second-generation Proton Perdana



Hanya bahagian lampu belakang sahaja yang ditunjukkan seketika semasa pendedahan terawal model Perdana 2016 ini


Salam sejahtera,

Pagi semalam (16 Februari 2016), Proton telah membuka tempahan bagi model generasi kedua Proton Perdana yang ditunggu-tunggu selama ini. Proton Perdana generasi kedua sememangnya model yang amat ditunggu-tunggu setelah sekian lama Proton ketiadaan model segmen D setelah model generasi pertama sudah lama dihentikan pengeluarannya.

Proton Perdana generasi pertama mula dibangunkan sebagai model kereta saiz sederhana (segmen D) bagi memenuhi keperluan untuk dijadikan sebagai kereta rasmi kerajaan. Sebelum Perdana dibangunkan, model-model Proton sebelumnya hanya sekadar model-model kereta keluarga biasa yang sekadar memenuhi keperluan pengangkutan asas dari titik A ke titik B tanpa ciri-ciri mewah. Bagi kegunaan sebagai kereta rasmi kerajaan, sudah tentulah Proton perlu mengeluarkan sebuah kereta yang mempunyai ciri-ciri mewah serta menampilkan ciri-ciri keselamatan yang lebih tinggi daripada mana-mana model Proton yang lain, selaras dengan fungsi kereta rasmi kerajaan yang berfungsi bagi mengangkut para pegawai tinggi kerajaan dengan selamat, di samping sebagai simbol maruah negara. Takkanlah pegawai tinggi kerajaan pakai kereta cikai pula...? Daripada situlah lahirnya Proton Perdana.

Proton Perdana generasi pertama dibangunkan berasaskan model Mitsubishi Galant Eterna (generasi ketujuh). Model terawal Perdana digerakkan oleh enjin 2 liter 4G63 4 silinder. Namun, harus saya ingatkan di sini bahawa enjin 4G63 yang digunakan itu bukanlah jenis yang sama seperti yang digunakan pada sembilan model terawal Mitsubishi Lancer Evolution; enjin yang digunakan pada model terawal Perdana adalah dari jenis SOHC 16 injap 4 silinder yang mampu menghasilkan 135 bhp pada 6,000 rpm dan kilasan 176 N-m pada 4,750 rpm. Angka-angka ini setanding dengan enjin 16 injap M111.940 yang digunakan pada Mercedes-Benz E200 (W124) model tahun 1994, yang mampu menghasilkan kuasa kuda 134 bhp. Pada tahun 1998, enjin 4G63 digantikan dengan enjin 6A12 V6 2 liter yang lebih berkuasa, menghasilkan 148 bhp pada 6,750 rpm dan tork 179 N-m pada 4,000 rpm. Proton Perdana generasi pertama ini juga merupakan model pertama Proton yang dilengkapi dua biji beg udara dan sistem brek cegah kunci (ABS).

Seperti kebanyakan model Proton pada masa itu, Proton Perdana mempunyai jangka hayat pengeluaran yang sangat panjang. Ia mula dikeluarkan pada penghujung tahun 1994 sehingga tahun 2009. Sepanjang dekad 1990an, ia boleh dikatakan setaraf dengan model-model pesaing yang lain seperti Honda Accord dan Toyota Camry. Namun, sepanjang dekad 2000an pula, Proton Perdana sudah semakin ketinggalan dari segi teknologi yang diterapkan. Model-model pesaing sudah mula menggunakan penyaman udara kawalan digital, paparan odometer LCD serta dilengkapi sistem navigasi GPS, yang mana kesemuanya tidak ada pada Perdana. Kotak gear automatik 4 kelajuan yang digunakan pula bukanlah dari jenis elektronik dengan logik kecerunan, tetapi sekadar kawalan hidraulik tanpa logik kecerunan. Enjin V6 yang digunakan pula memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi berbanding enjin 4 silinder. Sebab itulah sepanjang dekad 2000an, jualan Perdana semakin merosot dan terus merosot, dengan hanya mengharapkan tender kerajaan bagi membekalkan kereta rasmi kerajaan sebagai sumber utama jualan. 

Sehubungan dengan itu, Proton tiada pilihan melainkan terpaksa membangunkan model generasi kedua bagi menggantikan model lama Perdana. Namun, membangunkan model serba baharu memerlukan kos yang sangat tinggi, dan ia dianggap tidak berbaloi untuk Proton yang hanya mampu menjual sedikit sahaja Perdana pada ketika itu. Maka, pilihan yang ada hanyalah penjenamaan berlesen bagi model-model keluaran syarikat lain. Cubaan pertama bermula pada tahun 2004 dengan Volkswagen, tetapi ia gagal dimeterai berikutan syarat Volkswagen yang mensyaratkan Proton untuk menjual sebahagian besar sahamnya kepada Proton, satu syarat yang tentunya ditolak mentah-mentah oleh Proton, memandangkan ia dianggap satu "penjajahan bentuk baru". Seterusnya, Proton bekerjasama dengan Mitsubishi Motors Australia pada tahun 2005 untuk menggunakan model Mitsubishi 380 sebagai asas bagi model generasi kedua, tetapi ia sekali lagi gagal kerana Mitsubishi Motors Australia mengehentikan operasi kilang mereka pada tahun 2008, sekaligus menandakan berakhirnya pengeluaran model kereta terakhir yang dibangunkan sendiri oleh Mitsubishi Motors Australia. Seterusnya, Proton cuba bekerjasama dengan Nissan pada tahun 2011 untuk menjadikan Nissan Fuga sebagai asas generasi kedua Perdana tetapi ia sekali lagi gagal.

Sebagai pilihan terakhir, Proton bekerjasama dengan Honda pada tahun 2012 untuk melesenkan model Honda Accord generasi kelapan sebagai asas kepada Perdana generasi kedua. Secara kebetulan, Honda sudah pun menghentikan pengeluaran Accord generasi kelapan setelah model generasi kesembilan dilancarkan pada tahun 2013. Namun, model yang disalin bulat-bulat daripada Accord generasi kelapan itu hanya diedarkan sebagai kereta rasmi kerajaan sahaja dan tidak dijual kepada pengguna biasa. Selain itu, Perdana generasi kedua (aka Accordana) itu juga dikeluarkan secara kontrak oleh kilang Honda Malaysia di Alor Gajah dan bukannya oleh kilang Proton di Shah Alam ataupun Tanjung Malim.




Rekaan lampu hadapan Proton Perdana 2016


Model yang boleh dibeli oleh orang biasa pula menggunakan reka bentuk luaran yang 100% berbeza berbanding model "Accordana" yang hanya dikhaskan untuk pegawai tinggi kerajaan. Model tersebut mula ditampilkan dalam filem Kapsul yang menampilkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir yang juga merupakan Pengerusi Proton sebagai pengguna pertamanya. Ia menampilkan lampu-lampu belakang LED yang direkabentuk dengan sebegitu cantik. Lampu hadapannya pula menggunakan lampu-lampu projektor yang direkabentuk sebegitu anggun serta dilengkapi lampu pencahayaan siang (DRL) jenis jalur LED, berbeza daripada lampu DRL Proton Preve dan Suprima S yang menggunakan beberapa biji LED putih yang disusun sebaris. Selain itu, Perdana 2016 ini juga dilengkapi empat sensor parkir di bahagian belakang, pertama kali seumpamanya pada Proton.




Gambar spyshot yang mendedahkan rekaan dalaman Proton Perdana 2016


Jika diperhatikan pada lampu-lampunya, anda langsung tidak akan menyangka bahawa Perdana baharu ini sebenarnya masih berasaskan pelantar Accord generasi kelapan. Berbeza dengan Preve, Suprima S dan Iriz yang menggunakan casis RESS (Struktur Keselamatan Diperkukuhkan) Proton, Perdana generasi kedua ini pula menggunakan casis G-CON Honda. Gambar spyshot oleh laman blog automotif Paul Tan turut mendedahkan beberapa lagi design cues Accord bagi bahagian dalaman Perdana generasi kedua itu. Papan pemuka yang digunakan agak serupa dengan Accord, tetapi ia menampilkan sistem navigasi GPS sebagai ciri standard. Penyaman udara yang digunakan juga sama seperti Accord, iaitu daripada jenis dwizon kawalan digital, juga pertama seumpamanya pada Proton. 

Dari segi enjin pula, Perdana 2016 ini turut menawarkan pilihan enjin yang sama seperti Accord generasi kelapan, iaitu sama ada enjin R20A3 2 liter SOHC i-VTEC ataupun enjin K24Z2 2.4 liter DOHC i-VTEC. Kedua-dua pilihan enjin dipadankan dengan transmisi Hondamatic H5 5 kelajuan. Namun, akan ada perubahan besar pada penghujung 2017 yang mana pada masa itu Perdana akan mula menggunakan enjin NE01 2 liter serba baru yang dikerjakan semula setelah Proton membeli kesemua paten bagi enjin tersebut daripada Petronas. Selain itu, ada kemungkinan juga enjin GDI 1.5 liter turbo serba baharu yang sedang dibangunkan oleh Proton juga dipertimbangkan sebagai pilihan enjin pada penghujung 2017. Apa pun pilihan enjin pada masa itu, kedua-duanya akan digandingkan dengan kotak gear CVT baharu dengan penukar tork oleh Aisin.




Spesifikasi awal bagi Proton Perdana 2016


Dengan pendedahan awal bagi spesifikasi Perdana 2016 ini, maka kita boleh menjangkakan pelancarannya akan disempurnakan dalam pertengahan Mac ini. Spesifikasi penuh akan saya sertakan sebaik model ini dilancarkan kelak.

Kredit berita: Paul Tan
Semua kredit gambar: Paul Tan

No comments:

Post a Comment