Saturday, November 26, 2016

Kempen kesedaran tanah runtuh / landslide awareness campaign

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu, saya memohon maaf kerana sudah terlalu lama tidak mengemaskini Blog Jalan Raya Malaysia ini susulan masalah kesihatan, kesibukan kerja serta pelbagai hal peribadi yang lain. Kali ini saya kembali menulis untuk Blog Jalan Raya Malaysia, dan entri comeback pertama saya kali ini ialah mengenai kempen kesedaran mengenai ancaman tanah runtuh.

Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama saya menulis mengenai tanah runtuh ini. Salah satu entri terawal saya di Blog Jalan Raya Malaysia memang ada menyebut mengenai kesedaran akan bahaya tanah runtuh, tetapi ia sekadar disalin dan ditampal daripada kenyataan oleh Unit Komunikasi Korporat Kementerian Kerja Raya (KKR) pada 4 November 2011. Apa yang ingin saya tulis kali ini adalah susulan penampilan oleh Ketua Pengarah Kerja Raya, Dato' Sri Ir. Dr. Roslan bin Md. Taha dalam rancangan MHI di TV3 pada 24 November 2016 jam 8.15 pagi. Jika ada di antara anda yang terlepas menontonnya, anda boleh menonton rakamannya di sini.







Kenapa tanah runtuh...?

Sebelum saya teruskan, biar saya terangkan dahulu serba-sedikit tentang tanah runtuh. Tanah runtuh merupakan runtuhan besar-besaran yang melibatkan pergerakan tanah seperti runtuhan batu, kegagalan cerun dan aliran puing. Meskipun graviti merupakan daya dorongan utama yang menyumbang kepada kecenderungan berlakunya tanah runtuh, namun terdapat beberapa faktor luaran lain yang turut menyumbang kepada berlakunya tanah runtuh, seperti:-
  1. Aliran air bawah tanah - Aliran air bawah tanah merupakan punca nombor satu bagi kes tanah runtuh di Malaysia. Ia kerana butiran tanah mempunyai dua komponen daya utama yang membentuk asas kepada kekuatan dan kestabilannya, iaitu daya mampatan serta daya geseran ricih antara butiran tanah. Kehadiran air menjejaskan kekuatan tanah kerana ia menyebabkan butiran tanah hilang daya geseran ricih. Jika terdapat terlalu banyak air di bawah tanah, maka struktur tanah menjadi lemah dan tanah mula bersifat seperti cecair yang mudah mengalir. Fenomena inilah yang dipanggil sebagai pencairan tanah (soil liquefaction), yang seterusnya menyumbang kepada bencana tanah runtuh dan tanah jerlus.
  2. Kehilangan struktur vegetatif menegak - Selain daripada daya mampatan dan geseran ricih yang saya terangkan di atas tadi, terdapat satu lagi faktor yang turut menyumbang kepada kekuatan tanah, iaitu kehadiran tumbuh-tumbuhan. Bagaimana tumbuh-tumbuhan menyumbang kepada kekuatan tanah...? Ada tiga cara bagaimana tumbuh-tumbuhan memperkuatkan tanah. Pertama, akar menyerap air, sekaligus mengurangkan kecenderungan berlakunya pencairan tanah. Kedua, akar menambah baik saliran di dalam tanah, menjadikan air hujan yang turun mudah mengalir ke lapisan telap air di bawah tanah. Ketiga, akar-akar yang berseliran di bawah tanah menghasilkan rintangan bagi mengurangkan pergerakan tanah. Namun, sekiranya tumbuh-tumbuhan musnah secara semula jadi akibat kebakaran hutan, maka tanah hilang salah satu daya sokongan utama, menjadikan tanah runtuh semakin mudah berlaku. 
  3. Hakisan di kaki cerun oleh air sungai, glasier dan ombak laut.
  4. Cerun menjadi lemah akibat hujan lebat atau salji cair - penerangan sama seperti aliran air bawah tanah
  5. Gempa bumi - Tanah runtuh merupakan salah satu daripada bencana susulan yang diakibatkan oleh gempa bumi. Gempa bumi menjejaskan integriti tanah melalui pelbagai cara. Ia boleh menyebabkan tanah merekah. Ia juga mengalihkan beban ke cerun yang kurang stabil, menyebabkan cerun tersebut semakin tidak stabil dan seterusnya boleh runtuh. Selain itu, gempa bumi menyebabkan paip air pecah, menjadikan struktur tanah menjadi lemah dan boleh mengakibatkan tanah runtuh dan tanah jerlus akibat pencairan tanah.
  6. Letusan gunung berapi - Letusan gunung berapi menyebabkan tanah runtuh kerana kesan letusannya itu sama seperti gempa bumi. Selain itu, letusan gunung berapi turut membawa bersama banjir lumpur panas serta aliran lava, kesemuanya boleh mengakibatkan tanah runtuh.

Selain faktor-faktor semula jadi di atas ini, terdapat beberapa faktor lain yang disebabkan oleh aktiviti manusia seperti:-
  1. Penyahhutanan disebabkan aktiviti pembinaan dan pertanian
  2. Gegaran daripada jentera dan lalu lintas
  3. Letupan di kuari mahupun di tapak pembinaan
  4. Hasil kerja tanah yang melibatkan ubah bentuk muka bumi, paling ketara semasa pembinaan bangunan, kawasan perumahan serta jalan raya

Malaysia merupakan negara yang sangat berisiko mengalami tanah runtuh kerana Malaysia mengalami iklim panas dan lembap sepanjang tahun. Akibatnya, Malaysia berdepan dengan banyak faktor risiko yang menyumbang kepada tanah runtuh seperti aliran air bawah tanah, hakisan dan kelemahan cerun akibat hujan lebat. Namun, aktiviti pembangunan tidak terkawal telah menyebabkan semakin banyak kes tanah runtuh yang terjadi. 




Detik-detik runtuhnya Blok 1 Highland Towers pada 11 Disember 1993




Simulasi bagaimana Blok 1 Highland Towers runtuh


Dalam sejarah Malaysia, terdapat satu kes kegagalan struktur bangunan yang meragut banyak nyawa susulan aliran air bawah tanah yang membawa kepada pencairan tanah akibat pembangunan tidak terkawal, iaitu tragedi runtuhan Highland Towers pada 11 Disember 1993 yang meragut 48 nyawa. Semasa pembinaan Highland Towers, sebatang paip besar dibina bagi melencongkan aliran anak sungai di situ. Namun, pada tahun 1991, pemaju projek Bukit Antarabangsa membina lencongan air daripada tapak projek terus ke paip lencongan air di Highland Towers, menyebabkan aliran air melebihi kapasiti yang mampu ditampungnya. Akibatnya, paip tersebut pecah di beberapa tempat kerana tidak lagi mampu menampung aliran air yang terlalu banyak, lebih-lebih lagi semasa musim tengkujuh. Menjelang Oktober 1993, sudah ada kelihatan air mengalir di kawasan cerun dan di tembok penahan di Highland Towers. Hujan yang turun selama 10 hari berturut-turut sebelum hari kejadian telah mengakibatkan struktur tanah di situ menjadi lemah akibat pencairan tanah. Pada November 1993, asas bangunan sudah gagal dan rekahan mula kelihatan di jalan sekitar Highland Towers, dan rekahan tersebut semakin membesar. Inilah petanda awal berlakunya kegagalan cerun yang membawa kepada tragedi tersebut. Namun, oleh kerana tiada siasatan mengenainya dilakukan, maka cerun di sekitar Highland Towers terus menjadi semakin tidak stabil sehingga membawa kepada runtuhnya Blok 1 kondominium tersebut.




Tanah runtuh di Lebuhraya Utara-Selatan E1 dekat Gua Tempurung pada tahun 1996
(Kredit gambar: Panitia Geografi SMK Iskandar Shah, Jasin, Melaka)




Bekas jajaran lama E1 di Gua Tempurung boleh dilihat dengan jelas melalui imej satelit




Runtuhan batu di Exit 108 Persimpangan Bukit Lanjan, NKVE E1
(Kredit gambar: Kesatuan Geofizik Amerika)




Tanah runtuh di Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102 ini menyebabkan satu lencongan yang lebih sempit dibina bagi memintas runtuhan tanah




Jajaran jalan yang runtuh di Jalan Genting Sempah-Genting Highlands dekat Tokong Chin Swee digantikan dengan jejambat ini


Tanah runtuh juga sering berlaku di jalan raya di Malaysia. Pada tahun 1996 misalnya, berlaku kejadian tanah runtuh yang meragut nyawa seorang pemandu lori setelah lori yang dipandunya ditimbus tanah runtuh di Lebuhraya Utara-Selatan E1 di Gua Tempurung, menyebabkan Hentian Sebelah Gua Tempurung Arah Utara terpaksa dirobohkan bagi membina laluan baharu yang memintas runtuhan tersebut. Tanah runtuh juga kerap melanda Jalan Genting Sempah-Genting Highlands, yang mana runtuhan yang berlaku dekat Tokong Chin Swee telah menyebabkan sebuah jejambat dibina bagi menggantikan jajaran yang runtuh. Semasa saya bercuti di Cameron Highlands pada tahun 2011 dan 2013 juga saya dapat menyaksikan beberapa kejadian tanah runtuh di sepanjang perjalanan, yang mana kes tanah runtuh terbesar di Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102 telah mengakibatkan satu laluan lencongan yang lebih sempit dibina bagi memintas runtuhan tersebut.






Dua jalan raya pergunungan utama yang dipantau keadaan cerunnya oleh JKR iaitu Lebuhraya Timur-Barat Kedua (Simpang Pulai-Gua Musang) FT185 (atas) dan Lebuhraya Tamparuli-Ranau FT22 (bawah)


Bagi mencegah kejadian tanah runtuh yang sering berlaku di Malaysia daripada meragut banyak nyawa dan harta benda, maka Jabatan Kerja Raya (JKR) menubuhkan Cawangan Kejuruteraan Cerun pada tahun 2004. Ia ditubuhkan susulan kes runtuhan batu di Exit 108 Persimpangan Bukit Lanjan di NKVE E1, menyebabkan laluan tersebut terpaksa ditutup selama beberapa bulan untuk kerja-kerja pembersihan. Setelah lebih sedekad beroperasi, Cawangan Kejuruteraan Cerun JKR telah banyak terlibat dalam aktiviti kejuruteraan dan pemuliharaan cerun-cerun berisiko di Malaysia, khususnya yang terletak di jalan raya, bangunan dan kawasan kediaman.




Bagaimana rumput boleh mengukuhkan cerun daripada risiko tanah runtuh


Jadi apakah kaedah yang dilaksanakan bagi mengukuhkan cerun-cerun yang berisiko ini...? Pendekatan yang paling asas sudah tentulah melalui penanaman rumput serta pembinaan sistem saliran yang lebih baik, tetapi terdapat banyak lagi pendekatan yang lebih ekstrim seperti dalam gambar-gambar di bawah ini:-




Wall stone




Contiguous bore pile




Gabion wall




Hybrid anchor




Micropile, soil nail, R.C. wall




R.E. wall




Rock armour




Rock fill




Rubble wall




Stone pitching




Power mesh

(Kredit gambar: Mohd. Yunus @ Apenk)


Jadi apakah peranan anda selaku orang awam dalam melindungi nyawa dan harta benda anda daripada menjadi mangsa tanah runtuh...? Awasi tanda-tanda awal yang saya senaraikan ini:-

  1. Kemunculan mata air pada cerun atau tembok
  2. Tembok, tiang atau pagar yang condong & pokok tumbang secara tiba-tiba
  3. Terdapat bonjolan pada kaki cerun atau tembok & longkang beralih daripada kedudukan asal
  4. Rekahan besar pada permukaan tembok, cerun atau asas bangunan
  5. Gelongsoran batu-batu kecil (petanda besar)



Sekiranya berlaku salah satu daripada tanda-tanda awal ini, jangan tunggu lagi. Laporkan segera kepada Cawangan Kejuruteraan Cerun JKR dengan menelefon 1300-888-557. Selain itu, sekiranya anda dapati terdapat paip air pecah, sila laporkan segera kepada pihak pengendali bekalan air untuk dibaiki segera kerana air yang mengalir secara berterusan daripada paip yang pecah boleh mengakibatkan pencairan tanah yang menyumbang kepada tanah runtuh mahupun tanah jerlus.

Cerun yang selamat menyelamatkan nyawa.

No comments:

Post a Comment