Tuesday, June 2, 2015

Lebuhraya Duke E33 Fasa 3 bakal membentuk Jalan Lingkaran Tengah KL 1.5 (MRR1.5) / Duke Expressway E33 Phase 3 may form KL Middle Ring Road 1.5 (MRR1.5)




Salam sejahtera,

Tatkala pembinaan projek Lebuhraya Duke E33 Fasa 2 sedang berjalan bagi menghubungkan antara Lebuhraya Duke E33 sedia ada dengan Jalan Tun Razak dan Jalan Sungai Buloh FT54, Ekovest Berhad melalui anak syarikatnya Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn. Bhd. (Kesturi) baru-baru ini mengumumkan untuk memanjangkan lagi Lebuhraya Duke E33 untuk membentuk satu sistem lebuh raya lingkaran terbaru di Kuala Lumpur. Ia bertujuan bagi menyediakan satu laluan sebelah timur yang menghubungkan antara lebuh raya di sebelah utara Kuala Lumpur (Lebuhraya KL-Karak E8/FT2 dan NKVE E1) dengan lebuh raya di sebelah selatan (Lebuhraya KL-Seremban E37, Lebuhraya Utara-Selatan E2 dan Lebuhraya Persekutuan FT2). 

Tidak seperti fasa-fasa sebelumnya serta lebuh raya lain di Lembah Klang yang semata-mata menghubungkan antara kawasan-kawasn utama di situ, projek Duke 3 ini pula sangat berbeza kerana ia bertujuan memirau lalu lintas luar daripada memasuki pusat bandar raya Kuala Lumpur serta menghubungkan antara stesen-stesen pengangkutan awam jika hendak ke pusat bandar raya. Dengan kata lain, anda boleh jangkakan kebanyakan daripada persimpangan di sepanjang Lebuhraya Duke E33 Fasa 3 nanti merupakan persimpangan terus ke tempat parkir stesen komuter, LRT dan MRT, atau setidak-tidaknya persimpangan ke kawasan yang berhampiran dengan stesen komuter, LRT dan MRT. Tatkala lebuh raya lain hanya disifatkan sebagai menambah parah kesesakan sedia ada dengan menggalakkan lebih banyak penggunaan kereta melalui induced demand, serius saya katakan bahawa saya sangat suka akan idea sebegini yang mana dalam projek Duke 3 ini Kesturi mahu menggalakkan lebih banyak penggunaan pengangkutan awam, dan mereka mahu melihat lebuh raya mereka benar-benar berfungsi bukan sahaja untuk memirau lalu lintas tetapi juga sebagai laluan utama ke stesen pengangkutan awam. Secara keseluruhannya, projek ini dijangkakan mampu mengurangkan sehingga lebih kurang 50,000 kenderaan daripada memasuki pusat bandar raya. Sebab itulah projek Duke 3 ini mendapat kelulusan dengan sebegitu mudah oleh Jabatan Perdana Menteri, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Kerja Raya (KKR). 

Sebenarnya sebelum ini konsep sebegini pernah cuba diperkenalkan oleh syarikat konsesi Kidex bagi mendapatkan sokongan bagi projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex), tetapi malangnya ia dibatalkan secara unilateral oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali, meskipun Kidex merupakan projek lebuh raya persekutuan dan kerajaan negeri tiada hak langsung untuk membatalkannya. Dalam projek Duke 2 bagi laluan Segambut-Bukit Maluri, Kesturi memang sudah merancang untuk membina sebuah kawasan rehat dan rawat (R&R) di Segambut yang turut berfungsi sebagai hentian park and ride bagi menggalakkan orang-orang Menjalara dan Bukit Maluri untuk menggunakan perkhidmatan KTM Komuter untuk ke pusat bandar raya.

Dalam projek Duke 3 ini, hubungan ke stesen-stesen pengangkutan awam bukan sahaja melibatkan laluan Lebuhraya Duke E33 Fasa 3 sahaja, tetapi ia turut melibatkan fasa pertama dan kedua. Selain itu, Lebuhraya Duke E33 turut dirancang bagi melengkapkan sistem Jalan Lingkaran Tengah KL 1.5, jadi ia tentunya memerlukan kerjasama dan penglibatan dua lagi syarikat konsesi iaitu Anih Berhad (bagi Lebuhraya Hubungan Timur-Barat KL E37) dan Sistem Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (Sprint) (bagi Lebuhraya Sprint E23) yang melengkapkan sistem MRR1.5 ini.

Stesen-stesen pengangkutan awam yang bakal dihubungkan dalam projek Duke 3 ini adalah seperti berikut:-
  1. Stesen KTM Segambut (sedang dihubungkan ke R&R Segambut dalam projek Duke 2)
  2. Stesen MRT Batu Kentonmen
  3. Stesen KTM Sentul
  4. Stesen LRT Setiawangsa (sudah dihubungkan melalui Exit 3306 Persimpangan Setiawangsa)
  5. Stesen LRT Jelatek
  6. Stesen LRT Chan Sow Lin
  7. Stesen LRT Salak Selatan
  8. Stesen KTM Siputeh
  9. Stesen LRT Kerinchi
  10. Stesen MRT Phileo Damansara

Sementara itu, Lebuhraya Duke E33 Fasa 3 akan dibina di atas Jalan Setiawangsa, Jalan Jelatek, Jalan Desa Pandan dan Jalan Kampung Pandan, seterusnya melalui kawasan perindustrian Chan Sow Lin dan Salak Selatan, dan berakhir di Lebuhraya Hubungan Timur-Barat KL E37 di Salak Selatan. Projek Lebuhraya Duke E33 Fasa 3 ini juga akan dikenali sebagai Lebuhraya Pintasan Bandaraya KL E33.

Setakat ini, belum ada pengesahan oleh pihak Ekovest mahupun Kesturi mengenai butiran persimpangan yang bakal dibina di sepanjang Lebuhraya Pintasan Bandaraya KL E33 ini nanti, jadi sama-samalah kita nantikan pengumuman oleh Ekovest dan Kesturi mengenainya.

Sumber berita: The Rakyat Post & The Star

No comments:

Post a Comment