Tuesday, November 29, 2016

Modenas Elegan 250: Skuter Modenas paling elegan / Modenas Elegan 250: Modenas' most elegant scooter ever

Salam sejahtera,

Setelah sebegitu lama menyepi tanpa sebarang model baharu, Modenas akhirnya bangkit semula dengan melancarkan tiga model skuter sekaligus pada 25 November 2016, yang mana model terakhir yang dilancarkan sebelum ini ialah Modenas CT115S. 3 model skuter yang dilancarkan serentak itu ialah Modenas Karisma 125 generasi kedua, Modenas Elegan 250 dan Kymco Downtown 250i. Err... nanti sekejap, kenapa nama Kymco boleh sesat pula di dalam ini...? 

Sebenarnya, Modenas dan Kymco telah menandatangani satu perjanjian kerjasama strategik yang mana Modenas bukan sahaja berupaya membangunkan model-model baharu berasaskan model Kymco sedia ada, malah juga dilantik sebagai pengedar utama Kymco di Malaysia. Untuk pengetahuan anda, Kymco juga merupakan syarikat pengeluar motosikal tersohor di Taiwan sebagaimana jenama SYM. Sebelum ini, Kymco memang pernah ada pengedar utama di Malaysia, tetapi pemasaran yang lemah telah menyebabkan Kymco sukar menembusi pasaran Malaysia. Jika dibandingkan, SYM pula sangat agresif memasarkan produk-produk mereka sehingga ke tahap berupaya membuka kilang pemasangan mereka di Bukit Mertajam serta mengeluarkan model motosikal kapcai pancitan bahan api sulung mereka yang belum ada dikeluarkan di negara asal mereka sendiri. Susulan dengan itu, Kymco akhirnya melantik Modenas sebagai pengedar sah Kymco di Malaysia. Sebagai balasan, Modenas berupaya membina model-model skuter berasaskan produk Kymco, dan Modenas Karisma 125 generasi kedua serta Modenas Elegan 250 merupakan hasilnya. Dalam entri ini, saya akan bercerita mengenai model Elegan dahulu sebelum beralih ke Karisma pula.

Modenas Elegan merupakan siri skuter maksi keluaran Modenas yang mensasarkan penunggang skuter yang bukan sahaja mudah ditunggang di kawasan bandar raya yang sibuk, tetapi juga sangat sesuai ditunggang untuk perjalanan jauh. Antara ciri-ciri am yang ada pada skuter maksi termasuklah enjin yang lebih berkuasa, ruang simpanan barang yang besar, lampu-lampu yang besar, pelana yang selesa serta tayar yang besar. Trend skuter maksi ini dipopularkan di Eropah sebelum ia merebak ke negara-negara lain termasuklah Malaysia.

Setakat ini, sudah tiga generasi Elegan yang dikeluarkan oleh Modenas. Generasi pertama Elegan ialah Modenas Elegan 150, dilancarkan pada tahun 2004. Ia dijenamakan semula daripada model skuter maksi SYM Joyride 150. Ia digerakkan oleh enjin SOHC 4 injap 146.9 cc sejukan air, pertama kali seumpamanya dalam sejarah Modenas, yang mampu menghasilkan 13 PS (9.56 kW) pada 8,000 rpm dan tork 11.7 N-m pada 6,000 rpm. Semasa pelancarannya, Elegan ini laris bagaikan pisang goreng panas terutamana di bandar-bandar besar serta mewujudkan komuniti penunggang yang sering menjalankan aktiviti berkonvoi beramai-ramai.

Generasi kedua pula dilancarkan pada tahun 2010 dengan nama Modenas Elegan 200. Kali ini, ia dibina berasaskan model SYM Joyride Evo 200, digerakkan oleh enjin SOHC 4 injap 171.2 cc sejukan air yang berupaya menghasilkan 14.74 PS (10.99 kW) pada 8,000 rpm dan kilasan 14.94 N-m pada 6,500 rpm. Namun, entah di mana silapnya, ramai yang tidak menyedari kewujudan model skuter maksi ini, menyebabkan pengeluarannya dihentikan pada masa yang tidak diketahui. Tambahan pula, tindakan SYM memasuki pasaran Malaysia dengan model-model jenama mereka sendiri sedikit-sebanyak telah membunuh model Elegan yang berasaskan model SYM sendiri.

Susulan kegagalan generasi kedua Elegan yang menjadi mangsa kanibalisme produk, maka Modenas kali ini bekerjasama dengan syarikat lain pula, dengan harapan dapat bangkit semula. Model kerjasama sebegini sebenarnya lebih kurang sama seperti yang dilakukan oleh syarikat motosikal dari India, Bajaj yang bekerjasama dengan Kawasaki untuk menjual beberapa produk motosikal mereka untuk pasaran eksport, misalnya Bajaj Pulsar yang dijual sebagai Kawasaki Bajaj Pulsar di Asia Tenggara. Justeru, kerjasama antara Modenas dengan Kymco diharap dapat menguntungkan kedua-dua pihak, memandangkan ia merupakan satu kerjasama simbiosis.

Model Modenas Elegan 250 kali ini diasaskan daripada model skuter maksi Kymco X-Town 300i tetapi menggunakan enjin 250 cc. Tidak seperti model-model pendahulu yang menggunakan enjin 4 injap sesilinder, generasi ketiga kali ini menggunakan enjin 2 injap sesilinder yang lebih konvensional. Namun, ia tidaklah bermakna enjin Elegan 250 ini kurang canggih daripada Elegan 200, kerana Elegan 250 ini bukan sahaja merupakan produk kedua Modenas yang dilengkapi pancitan bahan api selepas Modenas 118EFI, malah ia juga jauh lebih berkuasa daripada Elegan 200. Enjin 249.1 cc SOHC 2 injap sejukan air ini mampu menghasilkan 22.4 PS (16.5 kW) pada 7,000 rpm dan tork 22.4 N-m pada 7,000 rpm. Oleh kerana ia menggunakan pancitan bahan api, maka penggunaan petrolnya sudah tentu lebih jimat daripada Elegan 200.

Selain daripada enjinnya, ciri kedua yang paling saya suka mengenai Elegan 250 ini ialah papan pemukanya. Papan pemukanya ini kelihatan begitu canggih dan anggun. Selain daripada takometer dan meter laju, ia juga menampilkan paparan LCD yang memaparkan tolok bahan api, tolok suhu bendalir penyejuk, odometer, tripmeter dan jam.

Lampu-lampu Elegan 250 ini terdiri daripada sepasang lampu halogen di hadapan serta lampu belakang LED yang disusun membentuk huruf X, yang merupakan trademark bagi Kymco X-Town. Pada waktu malam, lampu-lampunya ini kelihatan begitu anggun dan mempesonakan.

Satu lagi perkara yang saya suka mengenai Elegan baharu ini ialah tangki minyaknya yang begitu besar, iaitu 12.5 liter. Dengan tangki sebesar itu, anda boleh menunggang dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru atau lebih jauh lagi dengan hanya setangki penuh sahaja. Jika dibandingkan, tangki Elegan 150 cuma sebesar 8.5 liter manakala tangki Elegan 200 pula lebih kecil, iaitu 7.6 liter. Ia berikutan lokasi tangki minyak Elegan 150 dan 200 yang terletak di bawah hendal, mengehadkan kapasiti maksimumnya. Jika dibandingkan, tangki minyak Elegan 150 terletak di bebendul antara kaki, membolehkan reka bentuk tangki minyak yang besar.

Satu lagi bonus buat pemilik Elegan 250 ialah soket pengecas USB untuk mengecas telefon pintar anda. Lokasinya tersorok di dalam kotak barangan di sebelah kiri di bawah hendal, membolehkan anda mengecas telefon pintar anda tanpa menarik perhatian peragut.

Sepanjang pemerhatian saya, boleh dikatakan bahawa Modenas Elegan 250 ini merupakan produk terbaik keluaran Modenas setakat ini. Meskipun ia sekadar model rebadge, namun ia memiliki segala pakej yang tentunya berupaya menarik perhatian bakal pembeli seperti enjin yang lebih berkuasa serta dilengkapi pancitan bahan api yang lebih jimat minyak dan mesra alam, lampu-lampu yang besar dan anggun, papan pemuka yang canggih, tangki minyak yang besar, ruang simpanan barangan yang besar dan soket USB untuk mengecas telefon pintar. Apa yang diperlukan oleh Modenas sekarang ialah strategi pemasaran dan promosi yang lebih agresif, khidmat lepas jualan yang cemerlang serta rangkaian alat ganti yang berpatutan harganya serta senang untuk dicari. Modenas Elegan 250 ini boleh dimiliki dengan harga RM13,599.80 termasuk GST tetapi tidak termasuk insurans dan cukai jalan.




Spesifikasi Modenas Elegan 250

Enjin: 4 lejang 1 silinder SOHC 2 injap sejukan cecair
Sesaran: 249.1 cc
Lubang x lejang: 72.7 x 60 mm
Kuasa kuda maksimum: 22.4 PS (16.5 kW) @ 7,000 rpm
Tork maksimum: 22.4 N-m @ 6,500 rpm
Penghidup: Elektrik
Transmisi: CVT
Brek: Cakera depan dan belakang
Berat kering: 193 kg

Apa yang saya suka
  1. Akhirnya Modenas mengeluarkan produk kedua dengan pancitan bahan api
  2. Tangki bahan api yang besar
  3. Paparan LCD pada papan pemuka yang kelihatan canggih
  4. Lampu-lampu yang besar dan anggun
  5. Ruang simpanan barangan yang besar
  6. Soket pengecas USB untuk mengecas telefon
Apa yang saya tidak suka
  1. Err...ada kelemahan ke...? Kalau ada pun, cuma setakat skuter ini berat iaitu 193 kg, tapi kalau diikutkan semua skuter maksi memang berat pun





Pandangan keseluruhan Modenas Elegan 250




Pandangan sisi Modenas Elegan 250




Lampu hadapan Modenas Elegan 250 yang besar




Lampu LED belakang Elegan ini disusun membentuk huruf X




Tidak seperti Elegan 150 dan Elegan 200 yang berasaskan skuter SYM, Elegan 250 pula berasaskan skuter Kymco dan digerakkan oleh enjin Kymco




Paparan LCD pada papan pemuka yang begitu canggih




Tangki bahan api sebesar 12.5 liter ini diisi melalui penutupnya yang terletak di celah kaki




Ruang barangan bawah pelana yang begitu besar




Soket USB untuk mengecas telefon pintar
(Semua kredit gambar: Paul Tan)

8 comments:

  1. Jadi mmg comfirm enjin dibuat oleh kymco kan....takut juga kot modenas yg buat enjin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enjin yang digunakan memang enjin Kymco, tetapi dipasang oleh Modenas di kilangnya di Gurun.

      Delete
  2. Bole saya tahu top speed scooter ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak dapat maklumat tepat mengenainya. Namun, saya jangkakan ia sekitar 140-150 km/j.

      Delete
  3. Bole saya tahu top speed scooter ini?

    ReplyDelete
  4. brake dia ada abs x??sbb nampak mcm ada abs disc..tapi xdak dalam review....mohon pencerahan pihak tuan...trimakasih...

    ReplyDelete
  5. saya pun dalam prosess nak beli ni Elegane 250, sebab harga mampu milik

    ReplyDelete