Monday, April 16, 2018

SYM VF3i 185i: Raja kapcai dengan saiz enjin terbesar / The king of underbone with the biggest engine



Imej promosi SYM VF3i 185i
(Kredit gambar: Pandu Laju)


Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah terlalu lama tidak mengemaskini Blog Jalan Raya Malaysia ini susulan kesibukan kerja serta hal-hal peribadi yang menyebabkan saya tidak dapat meluangkan masa untuk terus menulis di blog ini. Kali ini saya kembali semula dengan satu berita yang pastinya menggemparkan para peminat motosikal di Malaysia.

SYM merupakan satu jenama motosikal yang tidak asing lagi di Malaysia. Jenama SYM dikenali di Malaysia sebagai jenama skuter-skuter maksi mampu milik. Susulan kejayaan barisan skuter maksi mereka, SYM meneroka pasaran motosikal naked melalui model SYM T2 dan pasaran motosikal kapcai melalui siri model SYM Bonus 110 & motosikal kapcai pancitan bahan api pertama mereka, SYM Sport Rider 125i. Meskipun saya perhatikan jumlah pengguna SYM Sport Rider 125i tidaklah seramai model-model raja kapcai seperti Yamaha Y15ZR & Honda RS150R, namun SYM Sport Rider 125i sebenarnya mempunyai komuniti penggunanya yang begitu besar seperti kelab motosikal Sport Rider Community (SRC) dan Utara Sport Rider (USR) yang turut mendapat sokongan daripada pihak pengeluar sendiri. Maka, tidak hairanlah kenapa bilangan penggunanya semakin meningkat, ditambah pula dengan ciri-cirinya yang amat menepati citarasa peminat motosikal kapcai di Malaysia.

Susulan kejayaan model Sport Rider 125i, kali ini SYM semakin berani apabila mereka membangunkan model raja kapcai sulung mereka sendiri yang diberi nama SYM VF3i 185i. Model VF3i ini bukan sahaja mencabar model-model raja kapcai yang sedang berentap sesama sendiri iaitu Yamaha Y15ZR, Honda RS150R & Benelli RFS150, malah SYM turut mengejutkan dunia motosikal kapcai global dengan memecah rekod para pesaingnya sebagai motosikal raja kapcai dengan enjin terbesar & juga model raja kapcai pertama yang melepasi batasan 150 cc.

Genre raja kapcai bermula dengan pengeluaran model motosikal Yamaha 135LC yang menggunakan enjin 4 injap SOHC 135 cc sejukan air pada tahun 2005. Sebelum ini terdapat model Suzuki FX125 yang menggunakan enjin 4 injap 125 cc sejukan minyak & juga model Tiger Pantera 135 (pernah dijual di Malaysia sebagai Momos Pantera 135) dengan enjin 2 injap SOHC jenis baring ke hadapan seperti kebanyakan enjin motosikal kapcai lain tetapi menggunakan sejukan minyal. Sayangnya, kedua-dua model ini tenggelam kerana kurang promosi.

Seterusnya, Suzuki Belang R150 merupakan model raja kapcai pertama yang menggunakan enjin 150 cc. Enjin yang digunakan itu sebenarnya sama seperti enjin motosikal sport Suzuki FXR150 tetapi sudah dinyahtala sedikit agar bersesuaian dengan kerangka kapcai yang digunakan. Pesaing-pesaing seterusnya iaitu Yamaha Y15ZR, Honda RS150R & Benelli RFS150 kesemuanya menggunakan enjin 4 injap 150 cc sejukan cecair dengan pancitan bahan api. Hasil kejayaan model-model raja kapcai ini, maka Modenas & SYM turut serta dalam menghasilkan model raja kapcai masing-masing.

Desas-desus mengenai model raja kapcai sulung SYM mula muncul sekitar tahun 2017 susulan gambar tertulis SYM Super Moped 175i tular di laman sosial. Pihak MForce Malaysia selaku pengeluar motosikal SYM di Malaysia tidak menafikannya, tetapi pelancarannya tidak dilakukan pada tahun 2017 untuk memberi laluan kepada pelancaran Benelli RFS150, model raja kapcai yang juga dikeluarkan oleh MForce yang turut mengeluarkan motosikal jenama Benelli di Malaysia. Namun akhirnya, penantian para peminat motosikal Malaysia yang ingin melihat kelibat model raja kapcai sulung SYM berakhir semalam (15 April 2018) melalui pelancaran motosikal SYM VF3i 185i.




Video perasmian SYM VF3i


Kenapa VF3i...? Menurut pihak MForce, VF bermaksud Viciously Fast, yang bermaksud motosikal ini sangat laju & sangat "jahat" kerana saiz enjin yang sangat besar itu membolehkannya menapau model-model raja kapcai yang lain. Tidak diterangkan apa maksud nombor 3 dalam VF3i, mungkin ia bermaksud model ini lulus piawaian emisi Euro 3, sama seperti Sport Rider.

Seperti yang saya terangkan tadi, SYM VF3i 185i ini menggunakan enjin paling besar yang pernah dipasang pada motosikal kapcai. Ia ditenagai enjin 1 silinder SOHC 4 injap 183 cc sejukan cecair dengan pancitan bahan api. Dengan ukuran lubang x lejang 63.5 mm x 57.8 mm, enjin ini menghasilkan kuasa 13.2 kW (17.94 PS) pada 8,500 rpm & tork 15.3 N-m pada 7,500 rpm. Angka-angka ini pastinya sangat "jahat" kerana mampu menapau model-model raja kapcai lain iaitu Yamaha Y15ZR (kuasa kuda 11.3 kW / 15.5 PS @ 8,500 rpm; tork 13.8 N-m @ 7,000 rpm), Honda RS150R (kuasa kuda 11.5 kW / 15.6 PS @ 9,000 rpm; tork 13.5 N-m @ 6,500 rpm) & Benelli RFS150 (kuasa kuda 11.3 kW / 15.5 PS @ 8,500 rpm; tork 13 N-m @ 7,000 rpm). Kuasa enjin VF3i dihantar ke roda belakang melalui transmisi 6 kelajuan dengan klac manual, berupaya memecut sehingga kelajuan maksimum 155 km/j. Seterusnya, motor ini dihentikan oleh brek-brek cakera hadapan & belakang. Enjin ini hanya didatangkan dengan penghidup elektrik sahaja tanpa penghidup tendang. 

Bahan api disuap daripada tangki sebesar 7 L kepada enjin oleh sistem pancitan bahan api Keihin dengan ECU 16 bit. Tatkala model-model raja kapcai lain menggunakan tangki bahan api yang begitu kecil, tangki SYM VF3i ini pula merupakan tangki bahan api terbesar bagi motosikal kapcai. Dengan tangki sebesar ini, MForce mendakwa bahawa motosikal ini mampu ditunggang dari Bukit Mertajam sehingga ke Kuala Perlis sejauh 179 km dengan hanya setangki penuh.

Mengenai lampu-lampu yang digunakan pula, hanya lampu kepala & lampu nombor plat belakang sahaja yang tidak menggunakan LED manakala lampu-lampu lain kesemuanya menggunakan LED termasuklah lampu isyarat membelok. Jika dibandingkan dengan Sport Rider pula, Sport Rider menggunakan lampu isyarat membelok jenis mentol biasa. Itu tidak jadi hal kerana di portal e-dagang Lazada ada banyak lampu isyarat membelok LED yang boleh dipasang pada Sport Rider bagi menggantikan lampu isyarat membelok jenis mentol. Yang penting, lampu-lampu yang digunakan itu sangat cantik pada waktu malam.

Seperti model-model raja kapcai yang lain, SYM VF3i ini menggunakan gabungan takometer analog dengan panel meter digital yang mengandungi meter laju, tolok bahan api, penunjuk kedudukan gear, odometer, tripmeter & jam. Tidak seperti SYM Sport Rider yang garisan merahnya terletak pada 11,000 rpm, garisan merah pada SYM VF3i pula terletak pada 9,000 rpm. Tiada tolok suhu enjin, tetapi motor ini mempunyai lampu amaran panas lampau yang turut ada pada kesemua model motosikal kapcai sejukan cecair kecuali Benelli RFS150 yang mempunyai tolok suhu enjin. Oh, seperti Sport Rider, VF3i ini juga mempunyai lampu Oil Check yang boleh diset semula setiap kali menukar minyak enjin.

Paling menarik mengenai SYM VF3i ini ialah harganya. Harganya terletak dalam lingkungan harga raja-raja kapcai lain tetapi anda dapat enjin yang lebih besar & lebih berkuasa. Dengan harga antara RM8,467.28 bagi varian biasa hingga RM8,785.28 bagi varian SE, SYM VF3i 185i didatangkan dengan tiga warna iaitu biru, merah & hitam (varian SE sahaja). SYM VF3i 185i ini akan menemui anda di kedai-kedai motosikal di seluruh negara bermula Mei ini & didatangkan dengan jaminan 2 tahun atau 20,000 km (yang mana dahulu).

Jadi bagaimana...? Nampak jahat kan...? Tak apalah, saya lebih selesa dengan jentera SYM Sport Rider 125i saya kerana yang paling penting, ia kurang panas berbanding model-model raja kapcai.

Laman sesawang rasmi: http://www.sym.net.my





Spesifikasi SYM VF3i 185i 2018

Enjin: 4 lejang 1 silinder SOHC 4 injap sejukan cecair
Sesaran: 183 cc
Lubang x lejang: 63.5 x 57.8 mm
Kuasa kuda maksimum: 17.94 PS (13.2 kW) @ 8,500 rpm
Tork maksimum: 15.3 N-m @ 7,500 rpm
Penghidup: Elektrik
Transmisi: 6 kelajuan dengan klac tangan manual
Sistem bahan api: Pancitan bahan api elektronik (EFI)
Brek: Cakera (depan & belakang)
Berat kering: 124 kg
Kapasiti tangki bahan api: 7 L
Kelajuan maksimum: 155 km/j (dakwaan pengeluar)
Penggunaan bahan api: 25.57 km/L (lebuh raya; dakwaan pengeluar)

Apa yang saya suka
  1. Enjin terbesar dalam kategori kapcai (185 cc)
  2. Harga lebih kurang seperti model raja kapcai lain tetapi dapat enjin lebih besar
  3. Tangki bahan api terbesar dalam kelasnya (7 liter)
  4. Lampu-lampu yang sangat cantik
Apa yang saya tidak suka
  1. Saiz enjin lebih daripada 150 cc bermaksud anda tidak akan merasa lagi cukai jalan semurah RM2
  2. Tiada penghidup tendang untuk kegunaan di saat kecemasan






Pandangan hadapan SYM VF3i 185i




Pandangan sisi SYM VF3i 185i




Pandangan penjuru SYM VF3i 185i




Pandangan belakang SYM VF3i 185i




Motor ini tiada penghidup tendang




Enjin 185 cc yang digunakan ini digandingkan dengan transmisi 6 kelajuan




Tangki minyak 7 liter ini adalah yang terbesar berbanding mana-mana model kapcai lain




Panel meter digital bagi SYM VF3i




Kedudukan radiator




Motor ini menggunakan brek cakera di sebelah hadapan...




...dan belakang




Pelindung ekzos yang terbukti berkesan melindungi kaki pembonceng daripada melecur
(Semua kredit gambar: Paul Tan)

23 comments:

  1. Aku dh ade sym ni..emm pengeluar ckp speed yg dorg bgi 155..tapi aku agak dh dari awal lagi..dorg bgi speed 122 je..nk cari ecu x tahu kat mne untuk model ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah ada reviu kelajuan maksimum iaitu 142 km/j oleh Lensa Seepol World, boleh ditonton di https://www.youtube.com/watch?v=NMrxvhhy84E

      Delete
  2. Klu di semanjung rasanya alat ganti utk sym185 ni memang tidak menjadi masalah....klu di sabah mungkin ada masalah sikitlah....coz saya nak juga dptkan sym185 ni...tpi itulah masalah nya ....bagaimana dgn alat ganti utk motor ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah dan Sarawak kena beli motor Demak sebab kilang ada di sana.

      Delete
  3. Berapa jauh boleh pegi fulltank pd kelajuan 100/110kmj. Boleh share?

    ReplyDelete
  4. Baru beli, keluar kedai terus test dapat 140kmj.. tu x pulas habis lagi.. tp ada masalah sikit.. penutup skrew bahagian pipi kiri terbang hilang entah ke mana.. minyak injin bersembur keluar.. baru 4 jam daftar JPJ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kilang dan service centre kat Bukit Mertajam jalan Rozhsn Alma tepi stesyen minyak Petron.

      Delete
  5. Minat gak ngam motor ni. Cuma alat ganti je risau takut payah dpt... Order lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasihat saya, sertai kelab SYM VF3i yang boleh anda cari di serata media sosial. Dengan menyertai kelab ini, anda akan dapat mengetahui alat ganti motosikal lain yang serasi dengan VF3i, di samping kedai-kedai yang menyimpan stok alat ganti motor ini & juga ahli-ahli yang menjual alat-alat ganti.

      Delete
  6. Baru ganti minyak hitam petronas 10w40 (3000km), spark plug xtukar br,tp lampu mintak oil check menyala. Blh sy tau knp?

    ReplyDelete
  7. nk tnye,knpe mtr bru kluar kdai hari ini dan bwk mtr xsmpi 70km tp signal tempreture naik...
    nk kata kips x run tp.run..

    ReplyDelete
  8. apa la admin. mmg la tk der kick start sbb sistem dia mcm kete dh. klu bateri kong tk pyh la ssh2 nk start sbb akan rosakan ecu dan rectifier. tuka jer bateri baru. sbb tu motor generasi baru mmg tk pasang benda2 ni dr cc kecik sampai la cc plg beso.
    rodtax rm30 tahunan bkn hari2 byr pn. tp hari2 senyum tapau benelli,ysuku,rs150, lc135 bikin

    ReplyDelete
  9. bagaimana dengan ketahanan enjin vf3i utk jangkamasa lama?

    ReplyDelete
  10. https://kilimadventure.com/#

    ReplyDelete
  11. Dah ada lc 135 v1 ,tp tgk sym ni macam mari pulak,dlm angan² lagi ni

    ReplyDelete