Tuesday, February 4, 2014

Menyambut Tahun Kuda di atas kuda besi: Jalan Senawang-Paroi FT97 & Persiaran Senawang 1 FT242 / Celebrating the Year of Horse on an iron horse: Jalan Senawang-Paroi FT97 & Persiaran Senawang 1 FT242




Salam sejahtera,

Saya percaya masih ramai di kalangan pembaca Blog Jalan Raya Malaysia khususnya di kalangan kaum Cina yang masih lagi dalam mood perayaan Tahun Baru Cina. Sebagai "ang pow" khas buat para pembaca, kali ini saya bawakan satu reviu khas mengenai dua batang jalan persekutuan di Seremban. Sesuai dengan sambutan Tahun Kuda, saya mengambil kesempatan bermotosikal sambil membuat kajian mengenai Jalan Seremban-Paroi FT97 dan Persiaran Senawang 1 FT242.

Ramai di antara kita yang menyangka bahawa Jalan Seremban-Paroi dan Persiaran Senawang 1 adalah satu laluan yang sama. Apa tidaknya, Persiaran Senawang 1 memang bermula dari Senawang dan berakhir di Paroi. Malah, kebanyakan peta melabelkan Persiaran Senawang 1 sebagai Jalan Persekutuan 97. Namun, tahukah anda bahawa kesemua sangkaan tersebut sebenarnya sangat meleset sama sekali...? Memang itulah hakikat sebenarnya. Saya sendiri pun terkejut, kerana saya sendiri pun menyangkakan perkara yang sama juga. Hanya setelah saya dalam perjalanan pulang ke kampung halaman di Segamat melalui Lebuhraya Lekas E21 barulah saya sedar bahawa Jalan Senawang-Paroi dan Persiaran Senawang 1 sebenarnya adalah dua laluan yang berasingan. Jalan yang anda biasa lalui untuk memasuki Lebuhraya Utara-Selatan E21 sebaik Lebuhraya Lekas E21 berakhir itu sebenarnya bukanlah Jalan Persekutuan 97, tetapi ia sebenarnya baru lagi diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 242.

Jadi di mana sebenarnya jajaran Jalan Persekutuan 97...?




Peta laluan sebenar Jalan Persekutuan 97 (Jalan Senawang-Paroi)




Peta laluan Persiaran Senawang 1 FT242


Jalan Persekutuan 97 yang sebenarnya hanya sekadar jalan raya dua lorong biasa yang juga menghubungkan antara Paroi dengan Senawang. Mercu tanda terbaik bagi mengenal pasti jalan masuk ke FT97 ialah stesen minyak Shell Paroi di Jalan Seremban-Kuala Pilah FT51 - simpang tiga lampu isyarat yang terletak betul-betul bersebelahan Shell Paroi adalah persimpangan pangkal untuk ke FT97. Papan tanda penunjuk arah asal melabelkan Jalan Seremban-Paroi sebagai jalan pintas untuk ke Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban - atau lebuh tepat lagi, Lebuhraya Utara-Selatan E2 - tetapi tanpa sebarang kod laluan. Hanya baru-baru ini sahaja JKR Seremban mendirikan papan tanda penunjuk arah baharu, siap dengan perisai kod laluan yang begitu besar.

Kenapa Persiaran Senawang 1 bukan FT97...?

Jawapannya ada kaitan dengan sejarah perkembangan bandar Seremban itu sendiri. Senawang dibangunkan sebagai bandar satelit di pinggir Seremban. Kedudukannya yang terletak betul-betul di bahagian hujung Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban semasa lebuh raya tersebut dibuka pada 27 Mac 1974 menjadikan Senawang satu lokasi strategik untuk dijadikan kawasan perindustrian dan bandar satelit. Maka, sebatang jalan dibina dari Paroi ke Senawang sebagai jalan pintas untuk memasuki Lebuhraya KL-Seremban dari arah Kuala Pilah (melalui FT51). Jika ditinjau di sepanjang FT97, kebanyakan kawasan perumahan di situ merupakan kawasan perumahan lama yang berskala kecil. Berbeza pula dengan kawasan perumahan di sepanjang Persiaran Senawang 1, rumah-rumah dan premis-premis perniagaan di situ pula lebih baharu. Ini bermakna, Jalan Senawang-Paroi FT97 sudah tentu wujud terlebih dahulu daripada Persiaran Senawang 1 FT242. Maka, selama ini sebenarnya Persiaran Senawang 1 sekadar diwartakan sebagai jalan arteri perumahan biasa; hanya baru-baru ini sahajalah Persiaran Senawang 1 diwartakan sebagai Jalan Persekutuan, berikutan kepentingannya sebagai penghubung antara Lebuhraya Kajang-Seremban E21 dengan Lebuhraya Utara-Selatan E2 di Seremban.

Satu perkara yang menarik di sepanjang Jalan Senawang-Paroi FT97 ialah di situlah terletaknya Taman Rashidah Utama yang sebenar. Bagi peminat rock kapak 80an, lagu Taman Rashidah Utama ciptaan Bob Lokman dan dinyanyikan oleh kumpulan Wings sudah tentu masih segar dalam ingatan. Menurut satu wawancara dengan Bob Lokman sendiri, semasa Bob Lokman masih lagi muda, beliau pada masa itu baru sahaja merantau ke Seremban untuk bekerja. Semasa di Seremban, beliau terpikat dengan seorang gadis di situ, tetapi jodoh mereka tidak kesampaian disebabkan halangan umur. (kredit kepada: luvinisblog)

Jalan dua lorong Senawang-Paroi berakhir di Senawang iaitu di persimpangan lampu isyarat dengan Persiaran Senawang 1. Namun, FT97 sebenarnya masih belum berakhir lagi. Pada masa inilah FT97 menggunakan laluan Persiaran Senawang 1 sehingga ke Plaza Tol Senawang dan Exit 220 Persimpangan Senawang di Lebuhraya Utara-Selatan E2. Oh ya, persimpangan berlian yang menghubungkan antara Jalan Senawang-Paroi FT97 ini dengan Jalan Seremban-Tampin FT1 asalnya merupakan simpang empat searas sebelum ia diubah menjadi persimpangan berlian sebagaimana sekarang.

Begitulah ceritanya mengenai dua batang jalan yang selama ini dianggap sebagai satu laluan yang sama tetapi sebenarnya tidak seperti yang disangka. Kepada World Express Mapping serta penyedia peta bagi GPS, Google Maps dan Bing Maps, harap dapat memperbetulkan semula peta-peta anda agar lebih tepat dan lebih dipercayai.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Persiaran Senawang 1 FT242 dari arah Lebuhraya Lekas E21 - ramai yang menyangka bahawa jalan ini diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 97...






...tetapi jajaran FT97 yang sebenar adalah jalan raya tunggal dua lorong ini






Simpang masuk sebenar ke Jalan Persekutuan 97 dari Jalan Seremban-Kuala Pilah FT51 ialah sekadar simpang tiga biasa berlampu isyarat di sebelah Shell Paroi






Taman Rashidah Utama yang sebenar di Seremban - jom layan lagu rock kapak...!!!











Persimpangan Senawang yang menghubungkan antara Jalan Persekutuan 97 dengan Jalan Seremban-Tampin FT1 dan Lebuhraya Utara-Selatan E2

No comments:

Post a Comment