
Salam sejahtera,
Hari ini (23 Ogos 2014) menandakan bahawa cuma tinggal seminggu sahaja sebelum Blog Jalan Raya Malaysia memulakan ekspedisi ke Lebuhraya Timur-Barat FT4 dari Gerik ke Jeli sejauh 123 km. Seperti yang saya nyatakan dalam entri pengumuman mengenainya, projek reviu jalan raya ini memakan kos yang tinggi kerana perlu bergerak jauh ke utara, di samping melibatkan penginapan. Oleh itu, saya sekali lagi ingin merayu kepada para pembaca yang budiman agar sudi menderma sama ada melalui akaun bank, kad kredit / debit ataupun akaun PayPal, agar projek reviu ini dapat dijayakan.
Sementara itu, JKR Perak pula sedang mengumpulkan koleksi gambar-gambar pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4 daripada bekas pekerja mereka yang menjayakan projek Lebuhraya Timur-Barat FT4 ataupun daripada waris-waris mereka. Selain itu, JKR Perak turut mewawancara beberapa orang bekas pekerja yang terlibat menjayakan projek tersebut.
Kenapa pula JKR Perak begitu bersungguh-sungguh untuk mengumpul dan mengarkibkan bahan-bahan sejarah mengenainya...? Selalunya, setiap kali Hari Kebangsaan, rakyat diseru agar mengenangkan perjuangan para pemimpin serta pahlawan kemerdekaan dalam membebaskan negara daripada cengkaman penjajah. Namun, satu perkara yang sering dianggap enteng oleh orang-orang kita ialah pengorbanan pihak yang bertanggungjawab menjayakan projek infrastruktur untuk rakyat sambil berdepan dengan ancaman musuh negara. Dalam konteks entri ini, JKR Perak ingin mengajak rakyat agar menghargai jasa dan pengorbanan para pekerja JKR bersama-sama anggota tentera membina Lebuhraya Timur-Barat FT4 sambil berdepan dengan ancaman komunis yang masih lagi bermaharajalela di kawasan Hulu Perak meskipun negara sudah pun merdeka daripada penjajah British.
Tanpa membuang masa lagi, saya akan kongsikan gambar-gambar kenangan projek pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4, ihsan daripada JKR Perak. Koleksi gambar dalam entri ini akan dikemaskini sebaik JKR Perak memperoleh koleksi gambar tambahan.

Feri sungai terpaksa digunakan untuk mengangkut kenderaan, jentera dan pekerja JKR, memandangkan lebuh raya ini merentasi Empangan Temengor


Gambar para pekerja JKR di tapak projek


Land Rover pun perlu diangkut menggunakan feri sungai

Tiang-tiang bagi Jambatan Pulau Banding

Tenuk pun berminat dengan projek Lebuhraya Timur-Barat FT4...!!!

Berhimpun sempena penyerahan kerja di sempadan Perak-Kelantan

Para pekerja JKR berdoa memohon perlindungan daripada Allah sebelum memulakan kerja pembinaan


Kerja-kerja membubuh lapisan asas batu kerikil



Lagi gambar kenangan para pekerja JKR yang membina Lebuhraya Timur-Barat FT4

Bersama beberapa orang penduduk Orang Asli


Tragedi 23 Mei 1974 - Sebanyak 64 buah jentera milik JKR yang diletupkan oleh pengganas komunis, menyebabkan kerugian yang sangat besar kepada JKR. Kos membaiki enjin sahaja bagi kesemua jentera yang terjejas memakan belanja sejumlah RM2.56 juta


Ada di antara bekas-bekas pegawai tertinggi JKR yang memulakan karier mereka di tapak projek Lebuhraya Timur-Barat FT4



Lagi gambar kerja-kerja pembinaan Lebuhraya Timur-Barat FT4 yang sedang berlangsung pada tahun-tahun 1970an
Kredit gambar: JKR Perak
No comments:
Post a Comment