Thursday, July 9, 2015

FAQ mengenai kutipan tol di LPT2 E8 / FAQ about toll collection at ECE2 E8





Plaza tol sementara Jabor (gambar bawah) kini sudah pun dirobohkan bagi membolehkan pembayaran tol dibuat terus di plaza tol LPT2 tanpa perlu berhenti di Jabor - namun, tol LPT2 E8 masih lagi percuma...!!!


Salam sejahtera,

Baru-baru ini, Lembaga Lebuhraya Malaysia mengumumkan bahawa kesemua plaza tol di Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) E8 sudah pun mula beroperasi bermula 7 Julai 2015. Langkah memulakan operasi plaza tol di LPT2 E8 sememangnya tepat pada masanya bagi mengelakkan kesulitan dan masalah kesesakan di plaza tol Jabor dan plaza tol sementara Jabor, khususnya menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal disambut Jumaat hadapan. Ia susulan limitasi pada plaza tol sementara itu sendiri - ia hanya mempunyai 4 lorong tol kesemuanya, yang mana pondok tol arah Kuala Terengganu hanya menerima tiket tol Jabor sahaja, sedangkan pondok tol arah Karak pula boleh digunakan di kesemua plaza tol LPT1 E8.

Namun, pengumuman kutipan tol di plaza tol sepanjang LPT2 E8 sedikit-sebanyak menimbulkan keresahan di kalangan anak-anak Terengganu yang menggunakan lebuh raya tersebut. Ramai yang menyangkakan langkah sedemikian bermaksud penggunaan LPT2 E8 sudah mula dikenakan tol, sedangkan umum sudah pun mengetahui bahawa kutipan tol LPT2 E8 hanya akan dimulakan pada bulan Ogos ini, yang mana PLUS Malaysia Berhad diumumkan sebagai pemegang konsesi LPT2. Ia sekaligus menjadikan Lebuhraya Pantai Timur E8 sebagai laluan lebuh raya ekspres pertama yang dikendalikan oleh dua syarikat konsesi berbeza. Status tersebut juga turut menimbulkan kekeliruan bagi mekanisme kutipan tol di sepanjang kedua-dua LPT1 dan LPT2 nanti.

Untuk menjawab kemusykilan anda, biar saya sertakan FAQ bagi kutipan tol di LPT2 E8 ini.


  1. Soalan: Bilakah Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) E8 dikenakan bayaran tol...?
    Jawapan: LPT2 E8 hanya akan mula dikenakan tol bermula Ogos ini.

  2. Soalan: Habis tu kenapa plaza tol LPT2 sudah mula beroperasi sekarang...? Bukankah sepatutnya dimulakan Ogos ini...?
    Jawapan: Ogos ini merupakan masa di mana penggunaan LPT2 E8 mula dikenakan tol. Plaza tol LPT2 E8 mula beroperasi sekarang untuk mengelakkan kesesakan di Jabor berikutan sistem kutipan tol yang diguna pakai sekarang - pengguna LPT E8 dari Kuala Lumpur dilencongkan keluar ke Jabor, kena bayar tol di Plaza Tol Jabor, kemudian kena buat pusingan U selepas plaza tol dan ambil tiket tol di Jabor, masuk semula LPT2 E8 dan akhir sekali barulah tiket tol diserahkan di plaza tol sementara Jabor. Sistem sedia ada bukan sahaja leceh, malah boleh mengakibatkan kesesakan teruk terutamanya pada musim perayaan. Namun, sistem tersebut diperkenalkan kerana pada masa itu plaza tol LPT2 masih belum siap walaupun lebuh raya itu sendiri sudah dibuka sepenuhnya pada Februari 2015. Justeru, pembayaran tol kini sudah boleh dibuat terus di mana-mana plaza tol LPT2 E8 tanpa perlu berhenti di Jabor.

  3. Soalan: Jadi adakah tol di LPT2 E8 masih percuma ataupun sudah dikenakan tol...?
    Jawapan: LPT2 E8 masih percuma sehingga bulan Ogos ini. Anda hanya perlu bayar tol LPT1 E8 sahaja.

  4. Soalan: Bolehkah sistem pembayaran tol elektronik (Touch 'n Go dan Smart Tag) digunakan di kesemua plaza tol LPT2 E8...?
    Jawapan: Boleh.

  5. Soalan: Jadi bagaimana jika saya hanya menggunakan laluan LPT2 E8 sahaja (antara Kuala Terengganu dengan Jabor) tanpa melalui LPT1...?
    Jawapan: Anda hanya perlu ambil tiket tol semasa memasuki LPT2 E8 dan menyerahkannya kembali di plaza tol keluar dalam lingkungan LPT2 tanpa perlu membayar walau sesen pun. Bagi pengguna Smart Tag dan Touch 'n Go, anda hanya perlu imbas masuk dan keluar di sepanjang LPT2 tanpa sebarang pengurangan nilai kredit kad Touch 'n Go anda.

  6. Soalan: Setelah LPT2 E8 dikenakan tol, bagaimana pula dengan mekanisme bayaran tolnya...?
    Jawapan: Setelah LPT2 E8 memulakan kutipan tol, pembayaran tol akan dipecahkan kepada 2 bahagian, iaitu bahagian LPT1 (ANIH Berhad) dan LPT2 (PLUS). Misalnya, jika anda dari Temerloh ke Bukit Besi, tol yang anda bayar nanti akan dipecahkan kepada tol LPT1 (Temerloh-Jabor) dan tol LPT2 (Jabor-Bukit Besi), yang mana bahagian LPT1 akan dikreditkan ke akaun LPT1 secara automatik. Bagi contoh yang lain, juga jika anda dari Ajil ke Gambang, tol yang anda bayar dipecahkan kepada tol LPT2 (Ajil-Jabor) dan tol LPT1 (Jabor-Gambang), di mana tol LPT2 dikreditkan ke akaun LPT2 secara automatik.

  7. Soalan: Bagaimana pula dengan kadar tol LPT2 E8 nanti...?
    Jawapan: Pengumuman rasmi mengenai kadar tol LPT2 masih belum diumumkan, tetapi saya difahamkan bahawa PLUS berkemungkinan akan menggunakan kadar tol yang sama seperti LPT1 bagi tujuan penyeragaman serta bagi memudahkan pengiraan bayaran tol. Apa pun, kita tunggu sahaja pengumuman rasmi Ogos ini.

  8. Soalan: Kenapa dalam laman web PLUS tak ada pula dimasukkan LPT2 dalam senarai lebuh raya kendalian mereka...? Bukankah PLUS yang bakal memegang konsesi LPT2...?
    Jawapan: Sungguhpun PLUS memegang konsesi LPT2 Ogos ini, tidak bermakna mereka sudah pun mengendalikan plaza tol LPT2 sekarang. Buat masa sekarang, operasi plaza tol LPT2 E8 dikendalikan sendiri oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM). PLUS hanya akan memulakan peranan mereka Ogos ini.

  9. Soalan: Adakah semua hentian rehat (R&R) di LPT2 sudah mula beroperasi...?
    Jawapan: Belum. Semasa saya menguji LPT2 pada Februari 2015, masih ada hentian rehat yang masih belum siap. Hentian yang sudah siap pula masih belum beroperasi dan masih belum ada stesen minyak, tetapi tandas awamnya sudah boleh digunakan.

  10. Soalan: Saya menunggang motosikal kapcai. Di mana saya boleh mengisi minyak...?
    Jawapan: Setakat ini belum ada satu pun stesen minyak yang dibina dan beroperasi di sepanjang LPT2 E8, jadi anda perlu keluar di salah satu daripada plaza tol berikut:-
    • Exit 839 Persimpangan Cheneh - Shell Bandar Baru Cheneh (betul-betul di tepi Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14)
    • Exit 845 Persimpangan Kijal - Shell Sri Bandi (melalui FT124)
    • Exit 849 Persimpangan Paka - Petronas Bandar Ketengah Jaya (melalui FT122)
    • Exit 853 Persimpangan Bukit Besi - Shell Bukit Besi (terletak di simpang Bukit Besi di Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14)
    • Exit 858 Persimpangan Ajil - Caltex Ajil dan Petronas Ajil (kedua-duanya terletak di Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang FT14/FT106)
    • Exit 865 Persimpangan Kuala Terengganu - Caltex Tepoh (melalui Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu FT3)

  11. Soalan: Apakah nombor telefon yang perlu saya hubungi sekiranya berlaku kerosakan kenderaan mahupun aduan lampu jalan rosak, pagar rosak ataupun kenderaan memasuki lebuh raya di LPT2 E8...?
    Jawapan: Hubungi pihak Peronda LPT2 di 019-2676642, 019-2676742 atau 09-6811467.

2 comments:

  1. adakah Pihak PLUS yang membina LPT 2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak. LPT2 E8 sebahagian besar daripadanya dibina oleh kontraktor-kontraktor Bumiputera Terengganu yang dilantik oleh JKR; sepertiga lagi (33%) di bawah seliaan LLM pula dibina oleh MTD. Namun, PLUS memegang konsesi kutipan tol secara turnkey contract - pemilik sebenar LPT2 ialah kerajaan persekutuan, tetapi PLUS mengutip tol bagi pihak kerajaan.

      Delete