Monday, October 8, 2018

FTRoadpedia Sarawak Part 3: Jalan Teluk Melano-Sematan FQA1, jalan super two pertama di Sarawak / Teluk Melano-Sematan Road FQA1, the first super two highway in Sarawak

Salam sejahtera,

Salah satu produk pelancongan di Sarawak yang masih belum dieksploitasi sepenuhnya ialah kecantikan pantai selatan Sarawak dari Lundu sehingga ke Teluk Melano. Namun, selama ini pekan Sematan merupakan petempatan paling barat yang dihubungkan melalui jalan raya - lebih spesifik lagi, Jalan Kuching-Sematan FQA1. Namun, petempatan paling barat di Sarawak sebenarnya ialah Teluk Melano yang terletak hanya 3.7 km dari Tanjung Datu, titik paling barat di negeri Sarawak serta terletak 3 km daripada pekan Temajuk di Kalimantan Barat, Indonesia.

Teluk Melano merupakan sebuah kampung dengan jumlah penduduk sekitar 279 orang. Kegiatan ekonomi utama para penduduk di sini ialah perikanan. Untuk ke Teluk Melano, satu-satunya laluan ke sana adalah dengan menaiki bot dari jeti Sematan yang mengambil masa selama lebih kurang 45 minit, dengan tambang sekitar RM10. Namun, perkhidmatan bot terpaksa dihentikan setiap kali keadaan laut bergelora, menyebabkan penduduk Teluk Melano terputus hubungan dengan dunia luar. Sebenarnya memang ada jalan denai dari Sematan ke Teluk Melano, tetapi denai tersebut melalui hutan tebal dan juga perlu meredah sungai yang dipenuhi buaya.

Berasa kasihan akan nasib penduduk di Teluk Melano, Ketua Menteri Sarawak terdahulu yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Datu, Allahyaham Pehin Sri Adenan Satem memohon kepada kerajaan persekutuan agar membina sebatang jalan raya baharu dari Sematan ke Teluk Melano, dengan sokongan daripada Menteri Kerja Raya pada masa itu, Datuk Seri Fadillah Yusof. Alhamdulillah, kerajaan persekutuan bersetuju membina sebatang jalan super two dari Sematan ke Teluk Melano sepanjang 32 km sebagai salah satu komponen projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak. Projek jalan super two pertama di Sarawak ini mula dibina pada September 2015. Sayangnya, arwah Tok Nan kita lebih dahulu dijemput Ilahi sebelum sempat menyaksikan projek jalan super two pertama di Sarawak ini dijangka siap pada 19 Januari 2019. Maka, reviu eksklusif Jalan Teluk Melano-Sematan ini saya dedikasikan khas buat arwah Tok Nan.

Semasa rombingan FTRoadpedia tiba di Sematan, kami berkesempatan untuk makan tengah hari dan seterusnya mendengar taklimat daripada wakil Lebuhraya Borneo Utara (LBU) mengenai perkembangan projek Jalan Teluk Melano-Sematan ini. Secara amnya, Jalan Teluk Melano-Sematan sepanjang 32 km ini merupakan jalan super two (jalan raya tunggal berspesifikasi JKR R5) dengan lebar lorong 3.5 m dan had laju reka bentuk 100 km/j. Setelah makan, kami mencuba jalan tersebut dengan menaiki beberapa buah lori pikap dan kenderaan utiliti sukan (SUV).




Video tahap perkembangan projek Jalan Teluk Melano-Sematan
(Kredit video: Lebuhraya Borneo Utara Sdn. Bhd.)


Jalan Teluk Melano-Sematan ini bermula dari sebuah persimpangan searas di KM2 Jalan Kuching-Sematan sebelum melalui bulatan pertama yang hanya sekadar bulatan tunas dua kaki sahaja. Tidak pasti apakah fungsi bulatan tersebut, tetapi saya mengandaikan bulatan tersebut berfungsi untuk pembangunan masa hadapan di pekan Sematan. Dari bulatan tersebut, kami meluncur laju. Serius seronok...!!! Apa tidaknya, sebahagian besar jalan tersebut sudah siap diaspal, tetapi masih ada sebilangan kecil lagi yang masih lagi jalan batu kerikil yang belum diturap lagi.

Sepanjang Jalan Teluk Melano-Sematan ini, terdapat 6 buah jambatan yang dibina di sepanjang laluan. 4 daripadanya memang sudah siap. hanya tinggal jambatan kelima dan keenam. Jambatan keenam yang menyeberangi Sungai Samunsam merupakan jambatan terpanjang. Sebenarnya, Sungai Samunsam ini tidaklah lebar sangat, tetapi jambatan ini dibina lebih panjang kerana ia dibina di Kawasan Perlindungan Hidupan Liar Samunsam yang menempatkan spesies kera bekantan (Nasalis larvatus) yang banyak mendiami kawasan hutan di sini. Maka, jambatan ini sengaja dibina sepanjang 270 m bagi membolehkan kera-kera ini melintas di bawah jambatan tanpa perlu risau akan risiko dilanggar kereta. Semasa saya menulis entri ini (7 Oktober 2018), bentangan bagi kedua-dua jambatan tersebut sudah pun siap dilancarkan, hanya tinggal pemasangan papak, tembok pengadang dan seterusnya penurapan.

Meskipun Jalan Teluk Melano-Sematan ini sebahagian besarnya melalui kawasan tanah pamah yang rendah, sebenarnya ia turut melibatkan dua pendakian bukit. Pendakian kedua lebih menarik kerana anda boleh nampak kelibat Laut China Selatan, menunjukkan bahawa anda sudah hampir tiba di Teluk Melano. Sebaik menuruni bukit, jalan ini melalui dua buah bulatan - bulatan pertama dihubungkan ke Teluk Melano manakala bulatan kedua pula sekadar bulatan tunas. Saya difahamkan bahawa bulatan kedua itu sengaja direka sedemikian untuk dijadikan pintu masuk ke Taman Negara Tanjung Datu, taman negara terkecil di Sarawak, di mana pengunjung memparkir kereta di bulatan tersebut dan menapak melalui denai hutan dari situ. Kami berpatah balik ke bulatan pertama yang membawa kepada penamat sebenar jalan ini di Teluk Melano. Jalan Teluk Melano-Sematan dimatikan di Teluk Melano sebagai bulatan air mata, di mana rombongan kami berhenti dan bergambar kenangan di situ.

Sepanjang saya mencuba jalan ini, saya mendapati Jalan Teluk Melano-Sematan ini sememangnya bakal menjadi jalan raya terbaik dan paling menyeronokkan di Sarawak semasa ia dibuka kelak. Mungkin akan ada yang bertanya, "Habis Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1 nanti bagaimana...?" Sabar dulu, lebuh raya kembar FQA1 cuma akan siap sepenuhnya tahun 2021, baru boleh cerita. Jalan Teluk Melano-Sematan pula akan siap lebih awal.

Jalan Teluk Melano-Sematan sememangnya pusaka yang ditinggalkan oleh arwah Tok Nan khas buat rakyat Sarawak, terutamanya penduduk di Sematan dan Teluk Melano. Jalan ini bakal mentransformasikan Teluk Melano daripada sebuah perkampungan nelayan yang kecil kepada sebuah pekan yang makmur, lebih-lebih lagi sekiranya ia dihubungkan ke Temajuk sebagai satu lagi pintu lintasan ke Kalimantan kelak. Pesan saya, setelah jalan ini siap kelak, jagalah jalan ini baik-baik kerana jalan ini pusaka peninggalan Tok Nan buat rakyat Sarawak.

Ikuti sambungan seterusnya dalam entri Jalan Kuching-Sri Aman FQA1.

Galeri penuh bagi Lebuhraya Pan Borneo FQA1 boleh dilihat di sini.





Melalui Jalan Kuching-Sematan FQA1 untuk memasuki tapak projek Jalan Teluk Melano-Sematan




Jalan Teluk Melano-Sematan ke arah Sematan




Bulatan tunas pertama - ambil pusingan pukul 9 (belok kiri) untuk teruskan perjalanan




Kebanyakan jajaran sudah siap diaspal segar - seronok...!!!




Jambatan pertama yang sudah siap




Melntasi Jalan Negeri Sarawak Q518 di Kampung Pueh




Jambatan ini pula belum siap tembok pengadangnya




Ladang kelapa sawit di sebelah kiri, hutan di sebelah kanan




Jambatan Sungai Samunsam ini hanya tinggal bentangan terakhir sahaja untuk dilancarkan sebelum papak jambatan dibina




Menuruni bukit di pendakian tertinggi tidah jauh dari Teluk Melano




Bulatan kedua terakhir - ambil pusingan pukul 3 (belok kanan) untuk ke Teluk Melano




Bulatan ini sebenarnya jalan mati yang bakal dijadikan pintu masuk ke Taman Negara Tanjung Datu




Penamat Jalan Teluk Melano-Sematan sebagai bulatan air mata di Teluk Melano

No comments:

Post a Comment