Friday, April 27, 2012

Sepintas lalu: Jalan Persekutuan 6 / Overview: Federal Route 6





Salam sejahtera,

Baru-baru ini saya baru saja dimaklumkan oleh rakan saya Aiman Ab. Majid mengenai video penuh Jalan Persekutuan 6 di Pulau Pinang yang baru saja disiarkan di YouTube oleh Malfreemaps. Jutaan terima kasih kepada Malfreemaps kerana sudi memuat naik video berkenaan untuk tatapan bersama.

Secara amnya, Jalan Persekutuan 6 adalah satu laluan jalan raya sepanjang 62 km mengelilingi pulau utama di Pulau Pinang; jalan-jalan lain bertindak sebagai sokongan. Ia bermula sebagai satu siri kota sesat di Georgetown sebelum mengelilingi Pulau Pinang. Laluan ini melalui pelbagai bentuk muka bumi, daripada tanah pamah yang rata sehinggalah kawasan berbukit-bukau dengan banyak selekoh tajam. Penampilannya juga berubah mengikut petempatan yang dilaluinya, daripada jalan raya kembar yang lurus dan rata di sepanjang Georgetown-Bayan Lepas sehinggalah menjadi jalan raya tunggal biasa dan seterusnya berubah semula menjadi jalan raya kembar di jajaran Tanjung Bunga-Persiaran Gurney.

Keadaan trafik juga berubah-ubah mengikut tempat. Di sepanjang jajaran Jelutong-Bayan Lepas dan Tanjung Bunga-Persiaran Gurney, terdapat banyak kenderaan yang melalui jalan ini, memandangkan ia merupakan laluan utama. Kesesakan adalah ketara di jajaran Jelutong-Bayan Lepas, maka Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu FT3113 (dahulunya dikenali sebagai Lebuhraya Jelutong dan Lebuhraya Bayan Lepas) bertindak sebagai laluan alternatif. Sementara itu, jajaran di bahagian pantai barat (Teluk Kumbar-Teluk Bahang) pula kurang kenderaan yang melaluinya, memandangkan taburan penduduk yang kurang di bahagian tersebut.

Jika keadaan mengizinkan, saya berhajat untuk mengatur satu reviu eksklusif mengenai jalan FT6 ini dengan bantuan adik lelaki saya yang tinggal di sana. Sementara itu, biarlah video di atas menjelaskan secara sepintas lalu mengenai jalan FT6 ini.

Menguji Honda Wave 125X Ultimo di B23 Jalan Sungai Tua / Testing the Honda Wave 125X Ultimo at B23 Jalan Sungai Tua

Salam sejahtera,

Sudah lama saya tidak membuat reviu jalan raya kerana agak sibuk, ditambah lagi dengan keadaan cuaca yang tidak mengizinkan. Oleh itu, reviu jalan raya kali ini dilakukan berhampiran dengan kediaman saya di Batu Caves, iaitu di sebatang jalan raya yang boleh saya katakan sebagai antara yang terbaik di Selangor - tidak lain dan tidak bukan ialah Jalan Sungai Tua B23. Kenapa saya katakan ia antara jalan raya terbaik di Selangor? Teruskan membaca reviu jalan raya kali ini untuk mengetahuinya.

Jalan Sungai Tua, atau lebih dikenali sebagai Jalan Hulu Yam, Jalan Negeri Selangor B23 ialah sebatang jalan raya sejauh 28.2 km merentasi kaki Banjaran Titiwangsa dari Hulu Yam Baru ke Batu Caves. Ia berasal daripada dua laluan perintis - satu di sekitar Hulu Yam sehingga ke Kg. Gurney, manakala satu lagi ialah dari Batu Caves ke Sungai Tua dan Kampung Bendahara. Seterusnya, sebatang jalan raya dibina menghubungkan antara kedua-duanya semasa pembinaan Empangan Batu.

Untuk memasuki jalan ini dari arah Kuala Lumpur, anda perlu memasuki Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (MRR2) FT28 sehingga ke Persimpangan Batu Caves, dan di situ anda perlu menaiki satu jejambat yang melintasi landasan kereta api sebelum melingkar turun. Seterusnya anda akan tiba di satu persimpangan lampu isyarat, di mana anda perlu belok ke kanan untuk ke B23.

Jajaran B23 dari Batu Caves merupakan sebatang jalan raya kembar yang pada mulanya sempit sehingga melepasi Selayang Baru di mana jalan menjadi lebih luas. Namun, apa yang saya kurang senangi ialah bahagian dari Kg. Nakhoda ke Kg. Bendahara tiada lampu jalan, menjadikan jalan ini berbahaya pada waktu malam. Jajaran jalan raya kembar tamat di Kg. Bendahara.

Lebih kurang 500 m dari Kg. Bendahara, terdapat satu simpang tiga di mana anda perlu belok ke kanan untun meneruskan perjalanan ke Hulu Yam; jika anda jalan terus, anda hanya akan berakhir di Empangan Batu. Sebaik sahaja anda belok ke kanan, pendakian bermula di kaki Banjaran Titiwangsa. sebelum menuruni bukit menuju ke pinggir tasik Empangan Batu. Jajaran berbukit di sini memang curam dengan selekoh yang tajam, dengan kecerunan melebihi 10%. Saya terpaksa turun ke gear dua untuk mendaki bukit curam dan mengharungi selekoh tajam dengan kelajuan antara 40-60 km/j, sebelum menuruni bukit ke pinggir tasik Empangan Batu.

Jajaran selepas Empangan Batu agak landai dan saya berupaya memecut sehingga 100 km/j di laluan berkenaan, sebelum memulakan kembali pendakian. Motosikal saya menjadi perlahan semula. Kelajuan jatuh sehingga 70 km/j dan saya terpaksa turun ke gear tiga untuk mengekalkan semula kelajuan ke sekitar 70-80 km/j. Saya meneruskan pendakian sehingga berada di sebuah genting di sempadan daerah Gombak-Hulu Selangor, lebih 400 m dari aras laut. Di genting tersebut, terdapat ramai orang yang singgah di tepi jalan mengumpul air bukit yang dikatakan lebih bersih daripada air paip.

Sepanjang perjalanan, saya disajikan dengan ketenangan dan kehijauan alam semula jadi, yang dieksploitasikan melalui beberapa pusat perkelahan.Walaupun motosikal saya terpaksa bekerja keras untuk mendaki, namun saya tetap menunggang dengan relaks untuk menikmati sendiri ketenangan dan kehijauan alam yang disajikan sepanjang B23.

Sebaik mula menuruni bukit, cerun curam yang berterusan menanti saya, dengan kecerunan lebih 10%. Sungguhpun ia curam, namun ia tidak berapa berkelok-kelok berbanding semasa di Empangan Batu. Ia membolehkan saya memecut awal sebelum mula mendaki bukit dalam perjalan balik untuk mendapatkan momentum dan mengekalkan kelajuan sehingga ke puncak.

Sebaik jalan kembali rata, kebanyakan jajaran berbaki lebih kurang 9 km adalah agak lurus, namun ia tidak bermakna tiada selekoh langsung. Masih ada lagi selekoh yang perlu diratah. Buktinya ialah terdapat selekoh berbahaya berdekatan dengan Sekolah Menengah Sains Hulu Selangor. Semasa menghampiri Hulu Yam Baru dekat Kg. Pasir juga anda perlu berhati-hati kerana terdapat selekoh terakhir betul-betul sebelum jambatan dan seterusnya simpang tiga. Papan tanda penunjuk arah di situ hanya dipacakkan betul-betul di simpang tiga tersebut; belok kanan ke Kg. Gurney, dan belok kiri untuk meneruskan perjalanan ke pekan Hulu Yam Lama. Harus diingat bahawa laluan B23 tidak tamat di simpang tiga itu sahaja, sebaliknya hanya tamat di satu simpang tiga di pekan Hulu Yam Baru itu sendiri - belok kanan ke Genting Highlands, manakala jalan terus ke Hulu Yam Lama di mana B23 bertukar sebagai Jalan Negeri Selangor B57.

Kini tibalah masanya untuk saya mengulas sedikit mengenai motosikal Honda Wave 125X Ultimo yang saya tunggang bagi ujian jalan raya kali ini. Motosikal tersebut berupaya menghasilkan keluaran kuasa kuda 9.3 PS @ 7,500 rpm dan tork 10 N-m @ 5,500. Sepatutnya angka-angka ini menunjukkan bahawa motosikal ini begitu perkasa, tetapi sebenarnya Honda Wave ini terasa agak malas untuk memecut terutamanya ketika mendaki bukit. Ia adalah kerana nisbah penurunannya yang saya rasakan begitu kecil. Akibatnya, kelajuan maksimum yang boleh dicapai hanyalah sekitar 110 km/j. Mungkin rasional pemilihan nisbah gear penurunan yang begitu rendah membantu menjimatkan minyak terutamanya di bandar, namun saya rasakan nisbah tersebut kurang sesuai untuk perjalanan jauh terutamanya ketika mendaki bukit. Ia boleh diselesaikan dengan menggunakan pasangan gegancu yang lebih besar sedikit (gegancu 14 gigi di hadapan dan gegancu 36 atau 37 gigi di belakang, berbanding gegancu 35 gigi yang asal) untuk meningkatkan pecutan serta kelajuan maksimum.

Satu lagi kelemahan yang saya dapat kesan sepanjang menunggang motosikal ini ialah suspensi belakangnya yang saya rasakan terlalu lembut, menyebabkan saya tidak berapa berani untuk meratah selekoh dengan lebih rakus. Jika suspensi lebih keras digunakan, maka sudah tentulah penunggang berupaya untuk mengambil selekoh dengan lebih sempurna kerana pengendalian menjadi bertambah baik.

Apa pun, perjalanan kali ini sememangnya menyeronokkan walaupun dengan menaiki motosikal kapcai, kerana itulah semangat penunggang motosikal sejati yang berupaya menghargai keindahan alam semula jadi sepanjang tunggangan. Mungkin suatu hari nanti saya akan menguji motosikal saya menaiki Genting Highlands pula.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.



Permulaan B23 di Batu Caves


Sepasang pusingan U di Kg. Nakhoda


Belok kanan untuk meneruskan perjalanan ke Hulu Yam


Pendakian bermula di sini


Menuruni cerun curam dan selekoh tajam berhampiran Empangan Batu


Panorama indah di Empangan Batu


Serius jalan ini memang curam


Simpang di Hulu Yam Baru ini bukan penamat B23


Penamat sebenar B23 di pekan Hulu Yam Baru

Ahmad Said kecewa LPT E8 fasa 2 lewat siap / ECE E8 Phase 2 delays disappointed Ahmad Said

DUNGUN: Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, melahirkan kekecewaannya terhadap Kementerian Kerja Raya kerana lewat membuka semula tender bagi menyiapkan pembinaan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 2 membabitkan dua laluan yang masih terbengkalai.

Beliau berkata, kementerian sepatutnya membuka tender untuk melantik semula kontraktor yang lebih berwibawa bagi membolehkan dua pakej yang belum siap iaitu pakej 7 laluan Paka-Kemaman sejauh 13.7 kilometer dan pakej 4 laluan Stesen Mardi-Ibok sejauh 3.7 kilometer dilaksana secepat mungkin.

"Saya sangat berharap agar kementerian dapat mempercepatkan proses membuka tender untuk melantik kontraktor lain bagi menyiapkan pembinaan jalan raya di dua laluan itu.

"Jika ia mengambil masa panjang, ini akan merugikan banyak pihak terutama kerajaan negeri kerana kos kewangan semakin meningkat selaras dengan kelewatan itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan lawatan kerja bermula dari Plaza Tol Gemuruh, Kuala Terengganu hingga ke Plaza Tol Bukit Besi di sini, hari ini.

Ahmad yang turut diiringi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Za'abar Mohd Adib, juga meninjau keseluruhan laluan LPT sejauh 63.4 kilometer itu, termasuk laluan yang masih dalam pembinaan di sepanjang susur keluar Bukit Besi-Kuala Dungun.

Beliau berkata, jika kontraktor baru yang bakal dilantik itu memberi komitmen terhadap pembinaan dua laluan yang terbengkalai itu, ia dijangka siap dalam tempoh enam bulan sahaja.

"Ini kerana bagi laluan pakej 4, kerjanya sudah siap 60 peratus manakala bagi pakej 7, ia sudah siap 50 peratus," katanya.

Sehubungan itu, kerajaan negeri mensasarkan pembukaan LPT itu sepenuhnya sebelum akhir tahun depan. - BERNAMA



DUNGUN: The General Minister of Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, expressed his disappointment towards the Ministry of Works due to late opening of new tenders to complete the two unfinished sections of the East Coast Expressway (ECE) Phase 2.

He said, the ministry was supposed to open a new tender to re-appoint more credible contractors in order to resume the unfinished two packages, i.e. Package 7 Paka-Kemaman section with the length of 13.7 kilometres, and Package 4 Mardi Station-Ibok with the length of 3.7 kilometres, as soon as possible.

"I really hope that the ministry could hasten the process of opening the new tender to appoint other contractors to complete the two unfinished sections.

"If it takes too long, it will be a loss for many parties especialy the state government because the financial cost will increase due to the delays," he said.

He released the statements in a press conference after a site visit from Gemuruh Toll Plaza, Kuala Terengganu to Bukit Besi Toll Plaza here today.

Ahmad, who was accompanied by the Chairman of the State Infrastructure and Public Amenities Development Committee, Datuk Za'abar Mohd Adib, also monitored the entire ECE route with the total length of 63.4 kilometres, including the segments that are still under construction along the Bukit Besi-Kuala Dungun exit.

He said, if the newly appointed contractors prove full commitment towards the completion of the unfinished two sections, the entire expressway will be able to be completed within just six months.

"It is because the Package 4 is 60% complete while the Package 7 is 50% complete," he said.

Therefore, the state government expected the opening of the entire length of the ECE by the end of next year. - BERNAMA



Sumber / Source: Berita Harian