Monday, July 8, 2013

Blog Jalan Raya Malaysia @ Cameron Highlands 2013 Part 4: Jalan Persekutuan 59 / Federal Route 59

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana lewat mengemaskini siri jelajah Blog Jalan Raya Malaysia ke Cameron Highlands, berikutan kesibukan yang saya alami dalam tempoh beberapa hari kebelakangan ini. Siri jelajah Blog Jalan Raya Malaysia ke Cameron Highlands kembali bersambung setelah memberi laluan kepada berita pelancaran motosikal kapcai pancitan bahan api pertama Modenas iaitu Modenas 118EFI.

Setelah mengambil masa sejam setengah mendaki Banjaran Titiwangsa, kami akhirnya tiba di Cameron Highlands melalui pekan Ringlet. Pekan Ringlet merupakan pekan ketiga terbesar di Cameron Highlands selepas Brinchang dan Tanah Rata. Memandangkan pendakian di sepanjang Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102 banyak melahap minyak, kami memenuhkan semula tangki minyak di stesen minyak Shell Ringlet sebagai bekalan sepanjang berada di Cameron Highlands.

Memandangkan jalan raya ini adalah jalan raya terawal serta merupakan satu-satunya laluan utama ke Cameron Highlands sebelum pembukaan Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185 dan Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102, maka sudah tentulah jalan raya ini mempunyai sejarah yang begitu panjang. Segala-galanya bermula apabila seorang juruukur British, Sir William Cameron, ditugaskan untuk mengukur kawasan sempadan Pahang-Perak pada tahun 1885. Dia kemudian menemui "satu vorteks dalam pergunungan, sementara bagi kawasan yang (cukup) luas kami mempunyai cerun landai dan tanah datar". Ia menarik perhatian Residen Perak pada masa itu, Sir Hugh Low yang ingin memajukan kawasan tersebut sebagai sebuah kawasan peranginan. Satu denai telah dibentuk melalui hutan, tetapi ia langsung tidak membawa apa-apa perubahan. Hanya pada 1 Januari 1928 barulah sebatang jalan raya dibina dari Tapah ke Tanah Rata di atas laluan denai lama tersebut dengan kos sejumlah $3 juta, satu angka yang dianggap sangat mahal pada zaman penjajah British. Projek jalan raya tersebut siap pada 14 November 1930.

Proses pembinaan projek jalan raya FT59 itu sendiri pun dipenuhi dengan cabaran dan dugaan, memandangkan ia dibina dengan banyak menggunakan kudrat tulang empat kerat berbanding jalan-jalan FT185 dan FT102 yang lebih banyak memanfaatkan teknologi kejuruteraan jalan raya terkini. Cuaca panas dan lembap sepanjang tahun banyak mempengaruhi tahap kemajuan projek - jika hujan, pembinaan pasti akan tertangguh. Selain itu, ramai pekerja yang menghidap demam malaria kerana cuaca hujan tentunya menyebabkan wujudnya banyak tempat pembiakan nyamuk. Sepanjang pembinaan, dianggarkan lebih kurang 375 orang pekerja dikejarkan ke hospital akibat demam. Akibatnya, bilangan pekerja seringkali berubah-ubah daripada serendah-rendah 500 orang kepada seramai-ramai 3,000 orang. Namun demikian, dugaan terbesar ialah bagaimana hendak mengangkut jentera-jentera berat naik ke kawasan tanah tinggi tersebut. Masalah tersebut diselesaikan dengan membina sebuah landasan kereta api sementara dan menggunakan sebuah lokomotif wap khas yang mampu menangani tahap kecerunan yang tinggi. Setelah Jalan Persekutuan 59 mula dibuka pada tahun 1931, orang-orang British serta warga tempatan mula berpindah ke Cameron Highlands dan bercucuk tanam di sana setelah mendapati keadaan iklim di Cameron Highlands sangat sesuai untuk penanaman teh dan sayur-sayuran.

Sejak ia mula dibuka pada tahun 1931, Jalan Persekutuan 59 merupakan satu-satunya laluan masuk ke Cameron Highlands, dan ia hanya boleh dimasuki melalui negeri Perak iaitu dari Tapah. Orang-orang Pahang pastinya paling sengsara kerana terpaksa berjalan jauh hanya untuk memasuki daerah terkecil dalam negeri mereka sendiri. Selain itu, kebergantungan penuh terhadap jalan FT59 ini juga banyak kelemahannya. Antara kelemahan utamanya ialah risiko tanah runtuh yang menyebabkan Cameron Highlands terputus hubungan dengan dunia luar sehingga berhari-hari lamanya. Bukti paling ketara ialah tragedi tanah runtuh terburuk dalam sejarah Cameron Highlands yang berlaku di Ringlet pada 11 Mei 1961 yang mengorbankan 16 orang. Dalam tragedi tersebut, pekan Ringlet hampir lenyap daripada peta Malaysia apabila tanah runtuh menimpa 6 daripada 8 buah rumah kedai di situ.

Selain itu, keadaan jalan yang sempit serta terlalu banyak selekoh juga menyebabkan pemanduan terpaksa dilakukan dengan berhati-hati supaya tidak terbabas ke dalam gaung. Kalau ada kenderaan berat yang mendaki bukit menuju ke Cameron Highlands, pastinya pengguna jalan raya terpaksa berbaris panjang kerana tiada lorong mendaki di sepanjang perjalanan ke Cameron Highlands - satu-satunya lorong mendaki yang ada ialah di Kampung Raja menuju ke arah simpang tiga Blue Valley, itu pun kerana kecerunan di situ mencecah 10%, iaitu kecerunan paling curam di sepanjang jalan. Kecerunan purata bagi jalan FT59 ialah antara 2-3%. Pemanduan yang perlahan ini tentunya memberi kesan terhadap penghantaran produk pertanian Cameron Highlands yang memerlukan hanya produk paling segar sahaja yang sampai ke tangan pengguna akhir. Sehubungan dengan itu, dua jalan masuk baru ke Cameron Highlands telah dibina iaitu Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185 dan Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102.

Dari segi pewartaan jalan, asalnya hanya jajaran dari Tapah ke padang golf Cameron Highlands sahaja yang diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 59; jajaran dari padang golf sehingga Kampung Raja pula diwartakan sebagai Jalan Negeri Pahang C7, manakala jajaran dari Kampung Raja ke Blue Valley pula ditandakan sebagai Jalan Negeri Pahang C165. Namun, setelah pembukaan Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185, keseluruhan jajaran kini diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 59.

Setelah mendaki Banjaran Titiwangsa dari arah Felda Sungai Koyan selama lebih kurang sejam setengah melalui Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102, kami memenuhkan kembali tangki minyak di Shell Ringlet. Destinasi kami seterusnya ialah kedai teh Cameron Bharat yang terletak antara Ringlet dengan Tanah Rata untuk minum petang di situ.

Seperti yang pernah saya nyatakan dalam entri Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102 sebelum ini, dikatakan terdapat lebih kurang 750 selekoh di sepanjang Jalan Persekutuan 59 dari Tapah ke penghujungnya di Blue Valley. Namun, Habu menampatkan antara salah satu lurusan yang membolehkan anda memotong setelah sebegitu lama mengekori kenderaan perlahan. Habu juga menempatkan empangan hidroelektrik pertama di Malaysia yang diuruskan oleh Tenaga Nasional Berhad. Meskipun sudah berusia lebih daripada empat dekad, namun ia tetap berjasa menjana elektrik daripada pergerakan air sungai untuk menerangi negara, sungguhpun ia tidak secekap dulu akibat keadaan empangan yang semakin kering-kontang akibat kerakusan manusia menodai kesucian flora dan fauna Cameron Highlands demi keuntungan wang ringgit semata-mata.

Sebaik tiba di kedai teh Cameron Bharat, kami berehat sambil menikmati secawan teh, menikmati panorama indah ladang teh Cameron Bharat. Sudah berjam-jam kami menunggang dari Kuala Lumpur ke Cameron Highlands, maka masa petang sebeginilah yang sesuai bagi menikmati keindahan Cameron Highlands sambil melegakan badan yang letih lesu.

Setelah puas menikmati secawan teh Cameron Bharat, kami tanpa membuang masa lagi terus mencari tempat penginapan di Tanah Rata mahupun di Brinchang. Namun, kami nampaknya telah dihampakan kerana dengan tidak disangka-sangka terdapat sebegitu ramai pelancong tempatan dan luar yang sedang mencari tempat penginapan. Kami berasa sungguh hairan kerana cuti sekolah sudah pun habis tetapi masih terdapat sebegitu ramai manusia yang hendak ke Cameron Highlands untuk bercuti, di mana majoritinya ialah orang Malaysia sendiri. Hotel-hotel yang kami pergi kesemuanya sudah penuh dan semua bilik sudah dihuni hingga licin. Hanya tempahan bilik untuk keesokan harinya sahaja yang ada kerana pada masa itu kebanyakan pelancong tempatan sudah pun pulang ke rumah masing-masing. Setelah kami gagal mendapatkan walau satu pun bilik untuk kami menginap meskipun jam sudah menunjukkan sudah hampir pukul 7.00 petang, kami terpaksa turun ke Ipoh melalui FT185 dan menginap sahaja di situ; keesokan paginya barulah kami naik semula ke Cameron Highlands. Kami tiba di Simpang Pulai pada pukul 8.15 malam dan menginap selama satu malam di Pulai City Hotel, sebuah hotel bajet yang terletak betul-betul di simpang pangkal Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185. Masa malam kami dihabiskan dengan mengunjungi Uptown Tambun bersama-sama dua orang rakan kami yang bermastautin di Ipoh iaitu Pearl dan Harvey.

Keesokan paginya tanpa membuang masa lagi kami naik semula ke Cameron Highlands melalui FT185 (untuk kisah pengembaraan kami sepanjang FT185, nantikanlah entri mengenainya). Setibanya di Brinchang, tanpa membuang masa lagi kami terus mencari hotel. Nasib kami amat baik kerana dapat bilik pertama di tingkat satu, menunjukkan bahawa kami berjaya memperoleh bilik setelah kebanyakan orang sudah pulang.

Ada 8 buah pekan kesemuanya di Cameron Highlands, di mana 7 daripadanya terletak di sepanjang Jalan Persekutuan 59. Lembah Bertam adalah satu-satunya pekan yang tidak terletak di jalan FT59 sebaliknya ia terletak di Jalan Persekutuan 102. Tiga buah pekan diwartakan sebagai bandar utama di situ iaitu Brinchang, Tanah Rata dan Ringlet. Tanah Rata merupakan ibu daerah Cameron Highlands, sungguhpun ia kini merupakan pekan kedua terbesar di Cameron Highlands hanya di belakang Brinchang. Jika anda hendak mengisi minyak, hanya Ringlet dan Brinchang sahaja yang mempunyai stesen minyak; Tanah Rata pernah memiliki sebuah stesen minyak tetapi ia sudah lama ditutup, dan bekas tapak stesen minyak tersebut kini menempatkan sebuah medan selera. Ketiadaan stesen minyak di Tanah Rata menyukarkan penduduk serta pelancong yang hampir kehabisan minyak, kerana sungguhpun jarak antara Tanah Rata dan Brinchang hanya 4 km, namun harus diingat bahawa pendakian bukit menjadikan sesebuah kenderaan lebih lahap menggunakan bahan api. Selain itu, saya juga menggesa agar sebuah lagi stesen minyak turut didirikan di Simpang Tiga Blue Valley.

Jalan Persekutuan 59 ini secara amnya mempunyai sebegitu banyak selekoh tajam, memaksa anda untuk banyak bersilat di sepanjang laluan tanpa henti. Sebab itulah had laju di sepanjang FT59 ini begitu rendah, iaitu dalam lingkungan 30-50 km/j sahaja. Selekoh paling terkenal di sepanjang jalan ini tidak lain dan tidak bukan ialah "selekoh S" yang terletak berhampiran Kea Farm. Perjalanan penuh berliku dalam daerah Cameron Highlands tidak begitu terasa kerana anda disajikan dengan pemandangan indah kebun sayur, kebun strawberi, tanaman bunga, kaktus dan ladang teh. Maka, sudah tentulah lawatan anda ke Cameron Highlands tidak akan lengkap tanpa singgah sebentar membeli produk-produk pertanian di sini, sekurang-kurangnya membeli strawberi serta produk-produk berasaskannya seperti jem.

Jika anda ingin mengetahui sejarah jalan FT59 sejak zaman penjajah lagi, saya cadangkan agar anda mengunjungi muzium Time Tunnel Gallery yang terletak hanya 1 km dari pekan Brinchang. Di muzium itu, anda akan dibawa menerokai sejarah Cameron Highlands sejak zaman penjajah sehingga sekarang. Malah, suasana kedai kopi zaman dahulu pun turut diabadikan dalam Time Tunnel Gallery. Harga tiket masuk sangat murah iaitu RM5 sahaja, dan tiket itu juga melayakkan anda untuk mendapat diskaun 20% untuk minum di kafeteria di situ. Di situ juga menempatkan sebuah kebun strawberi yang membenarkan pengunjungnya memetik sendiri buah strawberi dengan dikenakan bayaran sebanyak RM30 bagi 500 g strawberi dan RM50 bagi 1 kg strawberi yang dipetik. Sebenarnya ada banyak lagi kebun strawberi yang lain di Cameron Highlands, maka terpulanglah kepada anda untuk mengunjungi kebun yang mana satu yang anda rasa lebih memudahkan.

Kea Farm pula merupakan pusat jualan sayur-sayuran segar Cameron Highlands. Semasa kami mengunjunginya, jalan penuh sesak sehingga beberapa kilometer jauhnya. Apa boleh buat, kami terpaksalah melupakan hasrat membeli sayur-sayuran di situ.

Pada hari terakhir lawatan kami ke Cameron Highlands, kami kembali semula ke Jalan Gunung Brinchang FT432 yang pernah kami tawan dua tahun lalu menggunakan motosikal sebelum mendaftar keluar dari hotel dan seterusnya pulang ke Kuala Lumpur. Rancangan asal kami ialah untuk pulang semula ke Kuala Lumpur melalui Lebuhraya Utara-Selatan E1, tetapi keadaan jerebu yang makin parah pada masa itu memaksa kami untuk meminda rancangan tersebut dan sebaliknya pulang melalui Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102 dan Jalan Persekutuan 8.

Ikuti entri seterusnya mengenai Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Bahagian lurusan FT59 di Habu






Jalan masuk ke kebun teh utama Boh di Habu melalui Jalan Negeri Pahang C168






Jalan lama FT59 memerlukan anda banyak bersilat di sepanjang perjalanan






Kebun teh Bharat makin dekat






Antara deretan gerai menjual cenderamata di Cameron Highlands






Panorama indah FT59 dari kedai teh Cameron Bharat






Ladang teh Cameron Bharat yang tidak jauh dari Tanah Rata






Selekoh yang semakin cantik apabila menghampiri Tanah Rata






Selekoh ini nampak cantik, tetapi awas, ia bukan tempat sesuai bermain drift






Entah kenapa jalan FT59 penuh sesak termasuklah di selekoh S yang paling terkenal di Cameron Highlands






Lautan kenderaan membanjiri Kea Farm






Kea Farm penuh sesak sehinggakan tiada tempat untuk parkir






Simpang ke Gunung Brinchang FT432






Kuala Terla, salah satu pekan kecil di sepanjang FT59






Kampung Raja, pekan pertama yang dilalui sekiranya anda memasuki Cameron Highlands melalui Lebuhraya Timur-Barat Kedua FT185






Asalnya jajaran dari Kampung Raja ke Blue Valley diwartakan sebagai Jalan Negeri Pahang C165, tetapi kini keseluruhan jalan lama Cameron Highlands diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 59






Penamat Jalan Persekutuan 59 di Simpang Tiga Blue Valley

No comments:

Post a Comment