Wednesday, April 9, 2014

Lagi maklumat mengenai Lebuhraya Duke E33 Fasa 2 didedahkan oleh Kesturi / More information regarding Duke Expressway E33 revealed by Kesturi




Salam sejahtera,

Berikutan pengumuman pembinaan fasa kedua Lebuhraya Duke E33 oleh Kesturi dan Ekovest Bhd. pada penghujung tahun lalu, kami telah mengadakan satu analisis mengenai jajaran yang bakal dibina bagi fasa kedua E33 ini. Baru-baru ini, Kesturi telah melancarkan satu blog khas bagi menerangkan mengenai jajaran yang bakal dibina dalam projek fasa kedua Lebuhraya Duke E33 serta perkembangan pembinaannya, boleh dilayari di http://dukehighway2.blogspot.com.





Kali ini, saya akan dedahkan bagaimana rupa jajaran Lebuhraya Duke E33 Fasa 2 yang hendak dibina itu. Kita mulakan dengan Hubungan Tun Razak terlebih dahulu, yang menghubungkan antara Lebuhraya Duke E33 dengan Jalan Tun Razak:-
  1. Hubungan Duta akan dibina di atas Jalan 1/48A (di Bandar Baru Sentul), Jalan 9/48A dan Jalan Pahang sebelum berakhir di Jalan Tun Abdul Razak.
  2. Selain itu, satu lagi laluan cabang turut dibina bagi menghubungkan Plaza Tol Sentul dengan Jalan Gombak FT2/FT68. Sebuah persimpangan bertingkat jenis trompet akan dibina di Jalan Gombak FT2/FT68 betul-betul di sebelah bangunan Wisma Ekovest. Laluan cabang ini dihubungkan ke Hubungan Karak dan Hubungan Tun Razak melalui simpang LILO.
  3. Plaza Tol Sentul akan diperbesarkan dengan menambah enam lagi lorong tol untuk laluan dari arah utara (Hubungan Karak) ke Hubungan Tun Razak.
  4. Bagi penamat Hubungan Tun Razak di Bulatan Pahang, susur keluar masuk bagi Jalan Tun Razak arah jam dibina sebegitu panjang di atas Jalan Tun Razak dan dijangka akan berakhir di jejambat Jalan Tun Razak dekat Institut Jantung Negara. Sementara itu pula, susur keluar masuk ke Jalan Tun Razak arah lawan jam pula dibina sekadar tanjakan susur keluar masuk biasa sahaja di Bulatan Pahang, jadi anda boleh jangkakan masalah jalinan (weaving) yang berterusan di situ.






Berikut merupakan maklumat bagi Hubungan Sri Damansara pula:-
  1. Persimpangan Segambut yang menjadi permulaan kepada Hubungan Sri Damansara akan dibina betul-betul di lintasan kereta api di Segambut, dengan mempergunakan Jejambat Segambut sedia ada. Seterusnya, Hubungan Sri Damansara dibina di sebelah timur landasan kereta api dan kemudian melintasi landasan kereta api tersebut untuk ke Plaza Tol Segambut yang dibina di sebelah Taman Sri Sinar Driving Range. Seterusnya, Hubungan Sri Damansara dibina di atas Jalan 1/38A dan Jalan Taman Bukit Maluri sehingga ke penghujungnya di KL MRR2 FT28.
  2. Persimpangan Bandar Manjalara yang selama ini merupakan persimpangan separa berlian berlampu isyarat akan diubah menjadi persimpangan aliran bebas.
  3. Plaza Tol Segambut dibina dengan jumlah lorong tol sebanyak 18 kesemuanya.

Kerja-kerja pembinaan Lebuhraya Duke E33 Fasa 2 melibatkan penutupan beberapa buah jalan sedia ada selama 26 bulan, iaitu Jalan 1/48A, Jalan 9/48A (kedua-duanya di Bandar Baru Sentul), serta jajaran Jalan Taman Bukit Maluri / Jalan 1/38A dari simpang Jalan Helang Sawah sehingga Jalan 3/62B.

No comments:

Post a Comment