Saturday, October 11, 2014

Dua cerita korban (yang sia-sia) di Hari Raya Korban / Two stories of (unnecessary) sacrifices during Eid ul Adha



Ibadah korban yang menjadi sinonim dengan perayaan Hari Raya Aidiladha, sehingga menyebabkan perayaan besar umat Islam ini turut dikenali sebagai Hari Raya Korban


Salam sejahtera,

8 Oktober 2014 merupakan Hari Tasyriq Ketiga dalam kalendar Islam, bersamaan 13 Zulhijjah 1435 Hijrah. Ia bermaksud berakhirlah aktiviti takbir Hari Raya Aidiladha yang berlangsung selama empat hari berturut-turut, bermula sejak malam Hari Raya Aidiladha. Jadi, sempena dengan berakhirnya sambutan Hari Raya Aidiladha, maka kita mulakan dahulu entri ini dengan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. terhadap Nabi Ismail a.s. demi memenuhi perintah Allah s.w.t.

Seperti yang kita semua sedia maklum, Hari Raya Aidiladha disambut sempena peristiwa korban oleh Nabi Ibrahim terhadap anaknya Nabi Ismail demi memenuhi perintah Allah. Pada awalnya, baginda terasa begitu berat hati untuk menunaikan perintah tersebut disebabkan naluri baginda sebagai seorang bapa, namun Nabi Ismail menenangkan ayahanda baginda supaya meneruskan pelaksanaan perintah korban tersebut. Namun, semasa Nabi Ibrahim cuba menyembelih Ismail, satu peristiwa aneh berlaku apabila pisau tajam yang digunakan sedikit pun tidak berupaya untuk melukai Ismail sehingga ia menjadi tumpul. Rupa-rupanya, Allah telah menyelamatkan Nabi Ismail dan berfirman bahawa Nabi Ibrahim sebenarnya telah berjaya menunaikan perintah korban tersebut; sebagai gantinya, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim untuk menyembelih seekor kambing. Maka, begitulah asal-usul ibadah korban yang diamalkan masyarakat Islam semasa perayaan Aidiladha, sehingga menyebabkan Hari Raya Aidiladha turut dikenali sebagai Hari Raya Korban.

Itu cerita ibadah korban yang disunatkan kepada umat Islam. Kali ini saya ingin bawakan pula dua kisah korban yang tidak sepatutnya berlaku semasa musim cuti perayaan Hari Raya Korban. Kenapa pula saya sifatkan korban tersebut sebagai "tidak sepatutnya berlaku" dan "sia-sia"...? Sebabnya ialah dua cerita korban tersebut melibatkan nyawa-nyawa manusia yang tidak bersalah, yang terkorban bukannya di hujung mata pisau tetapi di atas jalan raya.




Nahas di KM256 Lebuhraya Utara-Selatan E1 arah utara yang melibatkan dua buah lori dan lima buah kereta
(Kredit kepada: Berita Harian dan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia)


Kisah pertama berlaku di KM256, Lebuhraya Utara-Selatan E1 arah utara selepas Terowong Menora. Ia melibatkan dua buah lori dan lima buah kereta, serta memakan dua korban dan seterusnya mencederakan 15 orang. Kedua-dua korban datang daripada sebuah Proton Saga FLX yang dilanggar secara terus oleh sebuah lori treler yang hilang kawalan akibat kerosakan brek. Kisah pemandu dan penumpang Saga FLX itu sememangnya sangat menyedihkan, kerana mereka sempat berselfie semasa memulakan perjalanan di Lebuhraya Utara-Selatan E1 untuk pulang menyambut Aidiladha di sebelah utara. Namun, keceriaan mereka sekeluarga bertukar menjadi kisah paling menyayat hati dalam sekelip mata sahaja, apabila ibu dan adik perempuan kepada pemandu Saga FLX yang duduk di kerusi belakang maut akibat dilanggar oleh sebuah lori yang dipandu oleh si pemandu bebal yang tetap ke lorong kanan meskipun mengalami masalah brek. Hati anak mana yang tidak hancur luluh apabila menyaksikan sendiri ibu dan adik kesayangannya menjadi korban si pemandu lori bangsat itu...? Sesiapa sahaja pasti tidak mampu menahan kesedihan melihat video si anak yang memandu Saga FLX itu menelefon ayahnya mengatakan ibu dan adik perempuannya maut di depan mata angkara si bajingan lahanat itu. Si penyangak jalan raya itu tetap berdegil memandu laju di kawasan bukit dan tidak menggunakan gear rendah semasa menuruni bukit - sekarang jawablah, bagaimana dia hendak membayar kembali dua nyawa yang melayang secara sia-sia akibat kecuaiannya itu...? Menyembelih leher si pemandu treler bangsat haram jadah itu dengan menggunakan gergaji rantai pun masih memadai untuk membalas kembali penderitaan mangsa-mangsa kemalangan tersebut yang langsung tidak terbela.

Ada dua persoalan yang perlu dijawab berhubung kecelakaan jalan raya tersebut. Pertama, kenapa pemandu lori treler Hino yang hina itu tetap mahu menukar lorong ke lorong kanan meskipun dia sudah tahu breknya mengalami masalah...? Sepatutnya bila dah tahu brek bermasalah, dia sepatutnya berusaha untuk mengurangkan kelajuan dan berhenti, bukannya lagi nak memecut di lorong kanan...!!! Memang dasar pemandu bebal yang bodoh nak mampus, namun kemalangan itu tidak pula meragut nyawanya. Kalau dah tahu brek dah tak makan, cubalah guna brek kecemasan. Kalau brek kecemasan pun tak berfungsi, tukar ke gear yang lebih rendah secara beransur-ansur. Kalau itu pun masih tak mencukupi untuk memperlahankan kenderaan, matikan sahaja enjin dalam keadaan gear masuk. Itulah, dah tahu kawasan di situ berbukit curam, janganlah pandu laju. Sekarang bila sudah jadi nahas sebegini, mahukah dia membayar ganti rugi (termasuk ganti rugi nyawa) kepada kesemua mangsa yang dilanggarnya itu...?

Persoalan yang kedua pula, pemandu lori treler Hino yang hina itu mempunyai 24 rekod kesalahan trafik dan sepatutnya disenaraihitamkan, tetapi kenapa dia masih dibenarkan memandu di atas jalan raya...? Ke manakah perginya pemantauan penguatsaan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)...? Jika dia sudah mengumpul sebegitu banyak rekod kesalahan lalu lintas, kenapa tidak batalkan sahaja lesen memandunya itu...? Kepada JPJ dan SPAD, sila buktikan kepada saya dan seluruh rakyat Malaysia bahawa anda semua tidak tidur...!!! Lagi satu, mana perginya penguatkuasaan had laju kenderaan berat...? Mana perginya papan tanda dwihad laju...? Sudah banyak nahas jalan raya melibatkan kenderaan berat yang dipandu laju, mahu sembelih berapa ramai lagi pengguna jalan raya baru hendak bertindak...?

Itu kisah korban pertama yang bukan sahaja menyayat hati melihat betapa hancur luluhnya hati si anak tatkala melihat ibu dan adik perempuan kesayangannya maut di depan mata, malah turut menyakitkan hati apabila memikirkan nahas seumpamanya tetap terus berlaku tanpa sebarang tindakan oleh badan-badan berwajib. Masing-masing sembang kosong tetapi akhirnya keadaan tetap sama sahaja. Inilah sikap segelintir orang kita yang sudah berjuta kali terhantuk pun masih tidak terngadah juga. Nahas seumpamanya sudah terlalu banyak kali berlaku tetapi langsung tak ambil iktibar.




Kemalangan di Lebuhraya Tun Razak FT12, yang mana melibatkan si suami dengan kedua-dua isterinya serta tiga penumpang lain
(Kredit kepada: Berita Harian)


Kisah korban kedua juga tidak kurang menyayat hati. Ia berlaku di Lebuhraya Tun Razak FT12. Ia melibatkan sebuah lagi keluarga, yang mana si pemandu kereta Perodua Alza berhasrat ingin membawa kedua-dua isterinya beraya di kampung ibunya di Felda Keratong 2. Bukan senang nak cari keluarga yang mana isteri yang ramai boleh hidup sebumbung dan boleh bergurau-senda umpama adik-beradik. Namun, malang menimpa keluarga ini apabila Perodua Alza itu hilang kawalan dipercayai berpunca daripada keadaan jalan licin akibat hujan lebat. Fenomena sebegini dipanggil sebagai aquaplaning yang menjadi musuh nombor satu pengguna jalan raya ketika cuaca hujan. Saya akan terangkan mengenainya dalam entri akan datang. Akibat aquaplaning, kereta tersebut hilang kawalan sehingga makan jalan dan bertermbung dengan sebuah bas ekspres, dan seterusnya bangkai Alza itu pula dilanggar oleh sebuah Perodua Myvi. Bezanya dengan kes pertama tadi ialah kes kali ini bukan atas faktor kecuaian manusia tetapi lebih kepada faktor cuaca.

Begitulah dua kisah korban yang tidak seharusnya berlaku pada musim cuti Hari Raya Korban. Kedua-duanya begitu tragis dan menyayat hati, dan kedua-dua nahas tersebut boleh dielakkan. Oleh itu, elakkanlah daripada menjadi korban seterusnya, kerana orang-orang tersayang menantikan kepulangan anda dalam keadaan sempurna dan bernyawa, bukannya dalam keadaan jasad sudah terbujur kaku. Akhir kata, pandulah dengan cermat dan ingatlah orang yang tersayang.

1 comment:

  1. yup..sedih dengan penguatkuasaan lemah oleh pihak berwajib, tapi ramai je nak keje gov...ironinyala

    ReplyDelete