Monday, January 18, 2016

Media Jalan Raya Malaysia: Jadilah Seperti Rashid / Malaysian Highway Media: Be Like Rashid

Salam sejahtera,

Kali ini saya ingin berkongsi satu cerita mengenai satu fenomena Internet yang sedang heboh diperkatakan di Malaysia sekarang. Fenomena yang saya maksudkan sekarang itu tidak lain dan tidak bukan sudah tentulah "Jadilah Seperti Rashid"

Apa hebatnya si Rashid ini...? Laman Facebook Jadilah Seperti Rashid ini diwujudkan sebagai seloka yang ada kalanya mempunyai unsur sindiran terhadap cara hidup tidak baik yang sering diamalkan oleh orang-orang kita. Namun, tidak seperti cara biasa orang lain menyindir dengan kata-kata yang ada kalanya menyakitkan hati, Jadilah Seperti Rashid ini pula menggunakan watak Rashid yang "menegur" dan "memberi nasihat" penuh seloka supaya semua orang mencontohi perbuatan Rashid. Ia konsep yang cukup mudah tetapi ternyata berkesan. Menurut maklumat awal yang saya perolehi, laman Facebook Jadilah Seperti Rashid ini diilhamkan daripada laman Be Like Bill dari United Kingdom tetapi diolah mengikut citarasa tempatan. Dalam masa lebih kurang 2 hari selepas laman tersebut diwujudkan, laman Facebook Jadilah Seperti Rashid berjaya memperoleh lebih 200,000 sukaan, dengan purata sekitar 70 sukaan sejam. Hebat, kan...? Watak Rashid ini turut mendapat perhatian Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin dan pernah beberapa kali ditampilkan dalam akhbar-akhbar tempatan dan baru-baru ini oleh TV3.

Soalnya, siapa sebenarnya Rashid ini...? Temuramah oleh TV3 yang disiarkan dalam Buletin Utama semalam mendedahkan empat orang admin di sebalik laman Facebook Jadilah Seperti Rashid iaitu Muhsin, Ahmad, Sham dan Yusuf - tiada siapa pun di antara mereka berempat ini yang bernama Rashid. Namun, menurut temuramah tersebut, sebenarnya ada lagi 4 orang admin yang masih belum didedahkan identiti mereka tetapi turut bersama-sama berkarya atas nama Rashid. Dengan kata lain, watak Rashid tersebut ternyata watak fiksyen semata-mata yang sengaja dicipta bagi "menyindir" atau "menegur" perbuatan negatif orang-orang kita secara relaks dan santai.

Soalnya, kenapa pilih nama Rashid...? Kenapa bukan Mamat, Sharifuddin, Razak, Ah Chong dan sebagainya...? Bagi menjawab persoalan tersebut, admin laman Jadilah Seperti Rashid ada menulis satu kemaskini status berhubung pemilihan nama Rashid. Menurut mereka, nama Rashid ini memang dipilih kerana perkataan "Rashid" bermaksud "penunjuk jalan" dalam Bahasa Arab. Malah, kerajaan khalifah Islam pertama selepas kewafatan Rasulullah juga dinamakan sebagai kerajaan Kulafa' ar Rashidin, yang secara harfiahnya bermaksud "barisan pentadbir yang menunjukkan jalan". Ia kerana setelah kewafatan Rasulullah, kehidupan masyarakat Islam pada ketika itu menjadi kelam-kabut dan hilang arah kerana hilangnya Rasulullah yang selama ini menjadi menunjuk jalan kepada mereka. Namun, memandangkan adalah mustahil untuk Rasulullah hidup kembali, maka empat orang khalifah memikul tanggungjawab yang ditinggalkan oleh Rasulullah iaitu sebagai ketua negara bagi menyatupadukan umat Islam dan memakmurkan negara Islam. 

Jika diikutkan kepada konteks Jadilah Seperti Rashid pula, admin-adminnya mengakui bukan senang hendak menegur perbuatan negatif segelintir orang-orang kita. Kalau ditegur cara lembut, para pembuat onar tidak akan mengendahkannya dan hanya akan menjadi semakin "naik lemak". Namun, dika ditegur cara kasar pula, tahu pula mereka melenting ataupun terasa. Maka, pendekatan yang digunakan oleh laman Jadilah Seperti Rashid ini adalah dengan menggunakan watak Rashid berserta seloka berkias yang bersifat menegur ataupun menyindir tetapi dengan cara yang santai, dengan harapan bagi menunjukkan bahawa apa yang dilakukan segelintir orang-orang kita selama ini sebenarnya tidak betul.

Secara peribadinya, saya sendiri turut menyukai konsep Jadilah Seperti Rashid ini. Apa tidaknya, mereka turut memaparkan nasihat atau sindiran terhadap perbuatan buruk segelintir pengguna jalan raya kita. Namun, saya hanya kongsikan sebahagian sahaja gambar "nasihat" Rashid dalam entri ini, memandangkan adminnya sangat rajin memuat naik gambar (sekitar 10 gambar "nasihat" Rashid dimuat naik setiap hari); selebihnya, saya akan kongsikan secara berkala dalam laman Facebook Blog Jalan Raya Malaysia.

Laman Facebook: Jadilah Seperti Rashid
































Semua kredit gambat: Jadilah Seperti Rashid

No comments:

Post a Comment