Thursday, January 14, 2016

Apa Kejadahnya: Persaudaraan dibalas dengan pengkhianatan / What The Hell: The brotherhood was paid by betrayal



Meskipun berdepan dengan cabaran akibat onar yang dibawa oleh seorang pegawai JKR yang tidak berpuas hati akan Encik Lando Zawawi selaku jurucakap kumpulan Brotherhood, namun inisiatif Kementerian Kerja Raya melalui Tuan Haji Sarani Dollah dalam menjalin kerjasama dengan Brotherhood tetap berjaya direalisasikan.
(Kredit gambar: Lando)


Salam sejahtera,

Jika diimbas semula pada tahun 2014, saya pernah menyatakan bahawa salah satu kejayaan terbesar Blog Jalan Raya Malaysia pada tahun 2014 ialah kejayaan kami menjalin kerjasama erat dengan Kementerian Kerja Raya Malaysia, Jabatan Kerja Raya serta Lembaga Lebuhraya Malaysia bagi mencapai misi utama kami bagi memartabatkan jalan raya Malaysia. Namun, kejayaan tersebut tidak berhasil tanpa penglibatan dua individu utama dalam KKR yang bertanggungjawab membawa kepada kerjasama sebegini, iaitu Tuan Haji Sarani Dollah selaku Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan), dan juga Datuk Seri Fadillah Yusof selaku Menteri Kerja Raya. Secara kebetulan juga, mereka merupakan antara peminat besar Blog Jalan Raya Malaysia dan turut mengikuti akaun Twitter peribadi saya.

Setelah berjaya menjalinkan kerjasama dengan Blog Jalan Raya Malaysia, kali ini Tuan Haji Sarani Dollah sekali lagi ingin mengaturkan satu kerjasama antara KKR dengan kumpulan motosikal Ikatan Silaturrahim Brotherhood pimpinan Encik Lando Zawawi. Sejak cerita kumpulan Brotherhood menampal jalan berlubang di serata Kuala Lumpur dan Lembah Klang (kini mereka sudah pun melebarkan sayapnya ke 5 buah negeri) heboh sekitar Disember 2014, mereka kini semakin mendapat perhatian terutamanya di kalangan pemain industri jalan raya. Pengguna jalan raya yang selama ini tertekan akibat masalah jalan berlubang yang tiada penyelesaian sudah tentulah menjulang Brotherhood sebagai wira mereka. Tidak kurang pula ada pihak yang tidak menyenangi kehadiran mereka, terutamanya macai-macai politik serta segelintir pihak yang "diserang" bertalu-talu oleh armada Brotherhood pimpinan Encik Lando Zawawi. Pihak yang diserang itu tidak lain dan tidak bukan pihak berkuasa tempatan, JKR daerah atau negeri, syarikat-syarikat utiliti yang memiliki lurang (baca: lubang kubur), serta wakil-wakil rakyat di kawasan bermasalah. 

Penerimaan JKR terhadap kumpulan Brotherhood juga boleh jadi berbeza-beza mengikut bahagian atau daerah. Ada pejabat JKR yang menjadikan Brotherhood sebagai sahabat mereka dan memanfaatkan mereka sebagai mata dan telinga bagi JKR bagi mengesan jalan yang rosak dan seterusnya melakukan tindakan pembetulan dengan segera. Ada juga yang menganggap Brotherhood sebagai ancaman buat mereka. Apa tidaknya, disebabkan laporan kerosakan jalan oleh Brotherhood itulah yang membuatkan pegawai-pegawai terlibat dimarahi orang-orang atasan mereka. Situasi sebegini samalah seperti pesalah disiplin di sekolah yang tidak berpuas hati akan pengawas yang melaporkan kesalahan mereka kepada guru disiplin atau pengetua sekolah, yang mana pengawas tersebut terdiri daripada kumpulan Brotherhood.

Kelantangan Brotherhood bersuara bagi memerangi aduan jalan berlubang yang tidak diambil tindakan itu mendapat perhatian KKR sendiri, yang mana KKR melalui Tuan Haji Sarani Dollah mengambil inisiatif mendekati mereka bagi menjalinkan kerjasama membanteras aduan jalan berlubang yang tidak diambil tindakan ini. Pada peringkat awalnya, usaha yang dilakukan oleh Tuan Haji Sarani memperoleh permulaan yang cukup baik. Malah, Encik Lando Zawawi turut menerima undangan bagi kursus pengurusan aduan jalan raya oleh JKR. Semua pihak sedang meraikan kejayaan kerjasama antara Brotherhood dengan JKR dan KKR. Namun, tidak lama kemudian, segala-galanya berubah apabila satu tampilan skrin WhatsApp yang memaparkan dialog yang dipercayai datang daripada seorang pegawai atasan JKR yang mengarahkan admin-admin Facebook JKR negeri untuk menyukai laman Facebook Lando Zawawi tetapi dalam masa yang sama melabelkan beliau sebagai "pendekar papan kekunci" atau "lanun". Hal inilah yang membangkitkan kemarahan kumpulan Brotherhood terutamanya Encik Lando sendiri. Akibat insiden tersebut, KKR dan JKR dituduh secara keseluruhannya mengkhianati Brotherhood, sedangkan yang membuat onar itu hanyalah seorang pegawai sahaja. Mujurlah Tuan Haji Sarani serta beberapa sahabat dalam Rakan KKR tidak patah semangat untuk meyakinkan kumpulan Brotherhood bahawa KKR merupakan sekutu bagi Brotherhood dan bukannya seteru.




Tampilan skrin WhatsApp inilah yang membangkitkan kemarahan Encik Lando Zawawi
(Kredit gambar: Lando)


Perkembangan yang berlaku itu turut menyebabkan saya sendiri berasa sangat marah. Ia jelas menunjukkan sikap tidak profesional pegawai tersebut dalam mengendalikan aduan pengguna. Kepada pegawai tersebut, ya gaya bahasa Encik Lando ketika menyuarakan masalah kerosakan jalan raya memang kasar, tetapi anda perlu ingat baik-baik bahawa Encik Lando tetap pelanggan anda. Sebagai pelanggan, beliau memang ada hak untuk marah-marah jika aduan kerosakan jalan raya tidak ditangani sebaiknya, ditendang seperti bola ataupun dipenuhi kerenah birokrasi yang mengarut, lebih-lebih lagi apabila ia melibatkan nyawa pengguna jalan raya. Tiada sebab untuk Encik Lando ataupun mana-mana pengguna jalan raya yang lain termasuk saya untuk marah-marah jika ia tidak melibatkan nyawa manusia. Sebagai seorang pegawai JKR, anda tiada pilihan melainkan bersikap profesional dalam mengendalikan setiap aduan kerosakan jalan raya dengan adil dan saksama.

Kepada pegawai JKR yang bertanggungjawab mengeluarkan mesej sedemikian, apa yang anda lakukan ini sebenarnya sudah menconteng arang ke muka JKR. Anda memalukan JKR dengan mesej WhatsApp yang bersifat menghasut sebegini. Disebabkan perbuatan anda, seluruh masyarakat memandang serong terhadap JKR dan menganggap JKR pilih kasih dalam menangani aduan kerosakan jalan raya - kalau yang terlebih bunyi sedikit sudah tidak mahu ambil tindakan pembetulan. Beginikah rupanya seorang penjawat awam yang memikul amanah bagi menyediakan khidmat untuk rakyat...? Mana perginya aku janji anda untuk berkhidmat kepada semua lapisan masyarakat...? Tahukah anda betapa malunya Tuan Haji Sarani Dollah yang merupakan orang atasan anda sendiri kerana terpaksa menebalkan muka untuk berdepan dengan Brotherhood akibat onar yang anda lakukan itu...? Anda sudah mencemarkan nama baik Jabatan Kerja Raya Malaysia dan Kementerian Kerja Raya Malaysia, dua organisasi yang merupakan sekutu kuat Blog Jalan Raya Malaysia. Anda juga telah menconteng arang ke muka Tuan Haji Sarani Dollah dan juga Datuk Seri Fadillah Yusof. Tidakkan anda terfikir akan nasib anak dan isteri anda akibat perbuatan anda itu...? Sekarang ini masih ramai rakyat Malaysia yang menganggur dan dambakan pekerjaan sebagai penjawat awam. Anda yang sudah menjadi penjawat awam pula mensia-siakannya. Tidakkah anda mempunyai perasaan malu...?




Tampilan skrin WhatsApp yang memaparkan dialog dengan seorang lagi wakil JKR ini membuktikan bahawa hanya segelintir sahaja dalam JKR yang mengkhianati Brotherhood dan tidak mewakili JKR secara keseluruhannya
(Kredit gambar: Lando)


Disebabkan onar yang dilakukan oleh seorang pegawai tidak bertanggungjawab ini, maka KKR dan JKR sekarang mempunyai tugas sukar untuk membersihkan kembali imej mereka yang dicalarkan oleh pegawai tersebut. Bukan mudah untuk meyakinkan Encik Lando Zawawi dan kumpulan Brotherhood bahawa KKR dan JKR tidak mengkhianati beliau. Namun, berkat kesabaran semua pihak, Encik Lando Zawawi mengakui bahawa hanya segelintir sahaja yang mengkhianati beliau. Ia dibuktikan apabila seorang lagi wakil JKR memaklumkan kepada beliau bahawa inisiatif yang dilakukan oleh Brotherhood turut dicontohi oleh JKR Segamat ketika melakukan pembaikan sementara. Menurut wakil JKR tersebut, JKR Segamat menanda kerosakan jalan dengan menggunakan penyembur cat dan melakukan pembaikan sementara di jalan-jalan yang berlubang sementara menunggu peruntukan untuk pembaikan kekal. Suasana yang sebelum ini tegang kini reda kembali.

Begitulah kisahnya tentang bagaimana usaha Kementerian Kerja Raya mendekati sekumpulan pejuang jalan raya yang dikenali sebagai Ikatan Silaturrahim Brotherhood berdepan dengan cabaran seperti ada pegawai JKR yang membuat onar sehingga hampir menggagalkan usaha tersebut. Namun, berkat kesabaran semua pihak, ia tetap dapat dijayakan. Syabas kepada semua pihak. Kepada Datuk Ir. Adanan Hussain selaku Ketua Pengarah Kerja Raya, saya serahkan kepada Datuk untuk memikirkan apa bentuk tindakan tatatertib yang perlu diambil terhadap pegawai tersebut kerana telah mencemarkan nama baik JKR. Kepada pegawai tersebut, diharap agar anda menginsafkan diri sebagai seorang penjawat awam yang amanah, adil dan profesional dalam segala tindakan anda.

No comments:

Post a Comment