Friday, January 29, 2016

Pengsan / Faint




Salam sejahtera,

Kali ini saya ingin kongsikan kepada anda apa yang berlaku kepada saya petang tadi. Semasa saya menuruni tangga di rumah saya, saya tiba-tiba berasa pening-pening lalat, menyebabkan saya pengsan secara tiba-tiba selama beberapa saat. Setelah saya sedar, saya dapati hidung saya berdarah dan cermin mata saya pecah. Akibatnya, saya menulis entri kali ini tanpa memakai cermin mata.

Bagaimana sindrom pening lalat yang boleh membawa kepada pengsan ini boleh berlaku...? Ia berlaku kerana banyak sebab. Sebab yang paling lazim adalah disebabkan tekanan darah rendah, kekurangan air dalam badan, paras gula dalam badan terlalu rendah, serangan panik dan anemia. Namun, ia juga merupakan petanda bagi masalah kesihatan yang lebih kronik seperti sakit jantung, masalah pernafasan, strok dan kejutan. Ia sudah tentunya amat mengerikan, memandangkan saya sendiri sebenarnya memang ada menghidap penyakit tekanan darah tinggi sejak di universiti lagi.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, kenapa saya menulis mengenai sindrom pening-pening lalat dan pengsan ini...? Blog ini sepatutnya berbicara mengenai jalan raya dan bukannya perubatan. Jawapannya mudah sahaja - bayangkan apa akan berlaku jika sindrom sebegini berlaku semasa anda sedang memandu ataupun menunggang motosikal...? Mengerikan, bukan...?




Jadi apa yang patut anda buat sekiranya anda berasa pening-pening lalat dan berasa seakan mahu pengsan...? Sebaik sahaja kepala anda terasa semacam, hentikan segala aktiviti anda serta-merta. Jika anda sedang memandu atau menunggang motosikal, terus berhenti di tempat selamat seperti di bahu jalan lembut. Jangan sekali-kali terus mengendalikan kenderaan bermotor selagi kepala anda masih berasa pening-pening. Segera cari tempat untuk duduk dan duduk dalam posisi menunduk supaya lebih banyak oksigen dihalakan ke otak. Jika anda menjumpai tempat sesuai untuk baring seperti bangku atau wakaf di lebuh raya, ada baiknya anda berbaring buat seketika dalam keadaan kaki anda ditinggikan supaya lebih banyak darah beroksigen dihalakan ke otak. Jika anda sudah berasa lebih baik sedikit, angkat kepala anda secara perlahan-lahan dan bukannya secara mengejut.





Sudah habis membaca entri ini...? Apa lagi, kongsikanlah entri ini supaya sahabat-handai dan ahli keluarga anda tahu untuk bertindak sekiranya ada sesiapa yang pengsan secara tiba-tiba. Tindakan pantas daripada anda tentunya berupaya untuk mengelakkan sesuatu perkara yang tidak diingini daripada berlaku. Paling penting, jangan sekali-kali mengizinkan sesiapa sahaja yang kepalanya terasa semacam daripada mengendalikan sebarang kenderaan bermotor dan tukar pemandu sehinggalah dia sihat sepenuhnya.  Tiada siapa yang mahu berlaku nahas yang tidak diingini di jalan raya bahana si pemandu yang pengsan secara tiba-tiba. Anda mampu mengubahnya.

No comments:

Post a Comment