Sunday, January 31, 2016

Hari Wilayah Persekutuan 2016: Apa yang patut dibanggakan dengan jalan raya Kuala Lumpur...? / 2016 Federal Territory Day: What else should I have to be proud of Kuala Lumpurian roads...?

Salam sejahtera,

Esok (1 Februari 2016), Kuala Lumpur dan dua buah lagi Wilayah Persekutuan iaitu Putrajaya dan Labuan akan menyambut Hari Wilayah Persekutuan buat kesekian kalinya. Oleh itu, sempena Hari Wilayah Persekutuan pada hari esok, maka sudah tentulah saya mengambil kesempatan untuk membuat perbandingan antara ketiga-tiga Wilayah Persekutuan tersebut dari segi memartabatkan jalan raya.




Hampir kesemua papan tanda di Labuan tidak mempamerkan jata laluan masing-masing


Saya mulakan dengan Wilayah Persekutuan Labuan terlebih dahulu. Meskipun Labuan sepatutnya berbangga kerana mempunyai siri jalan persekutuan yang tersendiri iaitu siri 700 ataupun L700, namun semasa saya "bermain-main" dengan Google Maps Street View, penemuan saya pula sangat mengecewakan. Sepanjang saya "bermain-main" dengan Google Maps Street View, saya dapati setakat ini boleh dikatakan hampir kesemua papan tanda jalan raya di Labuan tidak menyertakan jata laluan masing-masing, meskipun terdapat sebegitu banyak jalan persekutuan siri 700 di Labuan. Perkembangan sebegini sudah tentu amat mendukacitakan kerana ia menunjukkan seolah-olah Jabatan Kerja Raya (JKR) Labuan langsung tidak berbangga akan rangkaian jalan persekutuan siri 700 mereka.

Seterusnya, saya teruskan pula dengan Wilayah Persekutuan Putrajaya. Memandangkan Putrajaya merupakan Wilayah Persekutuan terkecil, maka sudah tentulah bilangan jalan persekutuan di Putrajaya juga paling sedikit iaitu hanya dua sahaja, iaitu Jalan Persekutuan 29 (Lebuhraya Putrajaya-Cyberjaya FT29) dan Jalan Persekutuan 30 (Persiaran Selatan FT30, Persiaran Timur FT30 dan Persiaran Utara FT30). Tentang papan tanda di sepanjang FT29, saya tabik habis kerana kebanyakan papan tanda di sepanjang FT29 sudah diganti baru siap dengan jata laluannya sendiri bagi menggantikan jata laluan lama B15 (yang kini sudah pun dilucutkan pewartaannya berikutan pewartaan semula sebagai jalan persekutuan) dan nombor persimpangan. Cuma papan tanda di sepanjang FT30 pula yang saya sifatkan sebagai mengecewakan, kerana tiada satu pun jata laluan FT30 dipamerkan pada mana-mana papan tanda di sepanjang FT30, termasuklah penanda jarak hektometernya. Apa tidaknya, papan-papan tanda di sepanjang FT30 itu dipasang semasa Putrajaya mula-mula dibuka, jadi sudah tentulah tiada jata laluan FT30 dipamerkan kerana pada masa itu ia memang belum diwartakan lagi sebagai jalan persekutuan. Justeru, saya ingin menggesa JKR Putrajaya agar menggantikan kesemua papan tanda di sepanjang Persiaran Selatan / Persiaran Timur / Persiaran Utara FT30 kepada jenis yang ada jata laluan - lagipun, papan-papan tanda tersebut sememangnya sudah "sizen" dan terlalu lama.

Akhir sekali, kita teruskan dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pula. Kenapa pula saya letakkan Kuala Lumpur paling kemudian...? Kerana saya mahu gunakan kesempatan ini untuk menghentam dan membalun "kaw-kaw" akan pihak yang sepatutnya bertanggungjawab menyelenggara jalan-jalan raya di ibu kota, iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Berbeza daripada dua lagi Wilayah Persekutuan yang lain, seluruh rangkaian jalan raya sepanjang 2,010 km yang ada di Kuala Lumpur diuruskan oleh DBKL, dan ini termasuklah enam batang jalan persekutuan yang ada di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, iaitu:-
  1. Jalan Persekutuan 1 - Jalan Cheras FT1, Jalan Loke Yew FT1, Jalan Maharajalela FT1, Jalan Kinabalu FT1, Jalan Kuching FT1 dan Jalan Ipoh FT1
  2. Jalan Persekutuan 2 - Lebuhraya Persekutuan FT2, Jalan Syed Putra FT2, Lebuhraya Sultan Iskandar FT2, Jalan Pahang FT2 dan Jalan Kampung Bandar Dalam FT2.
  3. Jalan Persekutuan 28 - Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (KL MRR2) FT28
  4. Jalan Persekutuan 54 - Jalan Kuala Selangor-Kepong FT54
  5. Jalan Persekutuan 68 - Jalan Gombak FT68
  6. Jalan Persekutuan 217 - Lebuhraya Bukit Jalil FT217




Kuala Lumpur tetap menunjukkan contoh paling teruk dalam memartabatkan jalan raya negara. Sudahlah hampir kesemua papan tanda tidak mempamerkan jata laluan, ada juga papan tanda yang seolah-olah menampakkan kejahilan DBKL dalam ilmu geografi




Kepada si tukang buat papan tanda ini, berapa gred yang diperolehi dalam subjek Geografi KBSM semasa peperiksaan PMR dahulu...? Kuantan terletak di sebelah timur, kenapa pula papan tanda ini melencongkan pengguna jalan raya ke sebelah barat pula...?


Kalau diikutkan, bilangan jalan persekutuan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sedikit sahaja, tetapi kenapa rata-ratanya begitu tidak terurus...? Jawapannya amat mudah - sistem inventori jalan raya di Kuala Lumpur sangat teruk; ataupun, saya patut katakan bahawa mereka memang tiada langsung sistem inventori jalan raya. Hal ini dibuktikan dengan ketiadaan jata laluan pada lebih 95% papan tanda jalan raya Kuala Lumpur, yang mana ia satu perkara yang amat memalukan sama sekali. Kalau papan tanda jalan persekutuan pun langsung tidak dipamerkan jata laluannya, maka sudah tentulah mereka tiada sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, meskipun saya pernah menggesa agar sistem sedemikian diwujudkan. Disebabkan DBKL langsung tiada sistem kod laluan, pelancong asing dan orang-orang luar yang bergantung sepenuhnya kepada kod laluan sudah tentunya sering tersesat, ditambah pula dengan beberapa papan tanda jalan raya DBKL yang seolah-olah menampakkan kebodohan dan kejahilan mereka sendiri dalam ilmu geografi. Selain itu, ketiadaan kod laluan juga mengakibatkan aduan kerosakan jalan di Kuala Lumpur lambat diambil tindakan oleh DBKL. Tanpa penggunaan jata laluan serta penanda jarak, maka pengadu tiada maklumat mengenai laluan dan di km berapa berlakunya kerosakan. Sebab itulah kumpulan motosikal Brotherhood yang menurap jalan berlubang muncul. Nak buat aduan jalan rosak kepada DBKL melalui Facebook...? Tak payahlah, tiada satu pun aduan jalan rosak melalui laman Facebook DBKL yang dijawab dan diambil tindakan. Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor pula lebih sibukkan hal menjual tanah rumah rakyat kepada penyangak hartanah atas alasan "subsidi bersilang" yang ternyata karut, memecat ahli-ahli parti yang tidak sekepala dan bersekongkol dengan kumpulan perampas kuasa di Kedah daripada melakukan penambahbaikan terhadap segala cacat-cela dalam sistem inventori jalan raya Kuala Lumpur. Jika kumpulan Brotherhood bising tentang isu jalan berlubang dan bertindak menampal sendiri jalan berlubang bahana tiada tindakan daripada DBKL, tahu pula Ku Nan menuduh mereka sengaja mencari publisiti. Pandai pula Datuk Bandar Kuala Lumpur terdahulu, Datuk Ahmad Phesal mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka. Pandai pula Datuk Ahmad Phesal "menagih simpati" orang-orang KL dengan menceritakan "kesukaran" DBKL hendak menguruskan lebih 2,010 km rangkaian jalan raya dalam kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. 

Namun, mujurlah Pengarah Eksekutif Pelaksanaan Projek dan Penyelenggaraan DBKL, Datuk Ir. Tan Keng Chok mengambil inisiatif mendekati dan bekerjasama dengan kumpulan Brotherhood untuk sama-sama memerangi jalan berlubang di ibu kota. Pun begitu, masih tiada inisiatif langsung pun daripada DBKL bagi memperbaiki segala cacat-cela dan kebobrokan dalam sistem inventori jalan raya Kuala Lumpur. Sebelum ini saya sudah pun bising dan menggesa agar DBKL mengadakan sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sehingga mendapat perhatian daripada Kementerian Kerja Raya (KKR) sendiri, namun DBKL tetap buat bodoh juga. Kepada DBKL, jangan salahkan pengguna jalan raya dan jangan reka cipta drama TV jika pengguna jalan raya naik angin dan memviralkan jalan-jalan rosak di KL sehingga habis tercalar reputasi DBKL sebagai badan yang diamanahkan untuk menyelenggara lebih 2,010 km rangkaian jalan raya di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Serius saya katakan, saya sudah letih hendak marah-marah dan berbuat bising berulang kali atas perkara yang sama. Sampai bila saya patut terus menghentam dan membalun DBKL "kaw-kaw" akan hal penggunaan jata laluan dan pembangunan sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur...? Berubahlah. Takkanlah DBKL mahu saya berubah menjadi "Encik Lando Zawawi kedua" baru terhegeh-hegeh hendak bertindak seperti pahat dengan penukul...? Malulah pada negeri-negeri lain di Malaysia yang begitu memartabatkan sistem kod laluan jalan persekutuan dan negeri sehingga ke tahap melancarkan kempen transformasi papan tanda jalan raya seperti di Kuantan sebelum ini. Kepada Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan, jangan menganggap anda berdua sudah selamat, kerana saya masih ada perkara yang saya perlu bising-bising kepada anda. Kepada JKR Putrajaya, sila gantikan papan tanda di sepanjang Persiaran Selatan FT30, Persiaran Timur FT30 dan Persiaran Utara FT30 dengan papan tanda baharu yang disertakan dengan jata laluan. Kepada JKR Labuan, sila gantikan kesemua papan tanda jalan raya yang ada di Labuan dengan jenis yang disertakan dengan kod laluan. Jangan sampai pengguna jalan raya marah-marah kerana aduan kerosakan jalan raya tidak diambil tindakan segera bahana ketiadaan jata laluan pada papan tanda sebagai rujukan.

No comments:

Post a Comment