Sunday, January 24, 2016

Kursus Pemantapan Media Sosial Kementerian Kerja Raya 2016 (Bahagian 1) / 2016 Ministry of Works Social Media Enhancement Course (Part 1)



Para peserta Kursus Pemantapan Media Sosial KKR 2016 bergambar kenangan di tangga hotel
(Kredit kepada: Puan Misiah Taib)


Salam sejahtera,

Pada 22 Januari 2016, saya menghadiri Kursus Pemantapan Media Sosial 2016 anjuran Kementerian Kerja Raya (KKR) di Hotel Bangi-Putrajaya atas jemputan daripada pihak KKR sendiri. Segala-galanya bermula dengan satu SMS yang dihantar pada waktu tengah malam oleh Encik Rizal dari Unit Komunikasi Korporat KKR. Undangan untuk saya menghadiri kursus ini adalah atas permintaan daripada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof sendiri. Memandangkan seluruh warga KKR merupakan peminat besar Blog Jalan Raya Malaysia, maka sudah tentulah saya tidak mahu mengecewakan mereka semua. Terima kasih kepada Datuk Seri Fadillah, Tuan Haji Sarani Dollah, Encik Rizal, Puan Noreha Md. Ripin, Puan Misiah Taib, Puan Nurul Husna aka nyonyacyber, serta seluruh warga KKR kerana sudi menjemput saya.

Kursus ini diadakan tatkala para penganut Hindu sedang bersiap-sedia untuk menyambut perayaan Thaipusam di Batu Caves pada 24 Januari 2016. Maka, saya sudah tentulah perlu bertolak awal bagi mengelakkan kesesakan yang tidak dikehendaki. Sebagai seorang warga Batu Caves, fenomena sebeginilah yang perlu saya hadapi setiap tahun - tetapi itulah yang menjadikan Batu Caves meriah dengan penganut Hindu dan juga pelancong asing.

Untuk makan tengah hari, saya sekadar memesan makanan di kaunter pandu lalu McDonald's yang terletak sebelum Plaza Tol Sungai Besi. Rancangan asal saya ialah untuk solat Jumaat di masjid di Bandar Baru Bangi, tetapi memandangkan jalan masuk ke situ dari Lebuhraya Kajang Silk E18 pastinya sesak dengan kenderaan, saya akhirnya memilih untuk solat Jumaat di masjid Universiti Tenaga Nasional (Uniten) dan seterusnya meneruskan perjalanan melalui Jalan Sungai Merab B13.

Saya tiba di hotel pada pukul 3.00 petang. Semasa tiba di meja pendaftaran, saya diberikan beg kertas berisi pelbagai cenderahati daripada KKR dan badan-badan di bawahnya, seperti sebuah pemacu kilat USB on-the-go 8GB oleh CIDB dan sebuah power bank berkadaran 8,400 miliamp jam oleh Datuk Seri Fadillah sendiri. Sesi pertama bermula pukul 3.30 petang, tetapi saya dimaklumkan ia hanya untuk kakitangan KKR sahaja; sesi untuk saya pula hanya akan bermula jam 5.00 petang. Maka, saya pergi ke bilik untuk berehat sebentar.

Semasa menerima surat jemputan daripada KKR melalui e-mel, saya dimaklumkan bahawa saya akan menginap di bilik berdua secara berkongsi, tetapi akhirnya saya membolot satu bilik tersebut untuk diri sendiri, mungkin kerana peserta yang sepatutnya berkongsi bilik dengan saya tidak hadir. Keadaan bilik memang sangat selesa serta dilengkapi dengan kabel LAN untuk capaian internet, tetapi entah kenapa ia tidak boleh digunakan. Nasib baiklah masih ada sambungan wi-fi yang cukup baik walaupun tidaklah selaju sambungan internet Unifi di rumah. Pemandangan di luar juga begitu cantik. Dari jauh saya boleh melihat hujan sudah mula turun di Kajang dan Semenyih sebelum ia berarak ke sini, itu pun sekejap sahaja. Saya sedikit pun tidak tahu pada masa yang sama pula Shah Alam sedang dilanda ribut petir kuat berserta hujan batu.

Sementara menunggu pukul 5.00 petang, saya cuba menyambung kerja-kerja pengaturcaraan untuk permainan Concession sambil menikmati secawan kopi. Lebih kurang pukul 4.45 petang, saya menyimpan semula komputer riba yang saya pinjam daripada sahabat saya Khairul Azmi ke dalam beg sebelum turun ke bilik seminar.

Semasa di bilik seminar, sesi pertama masih belum berakhir lagi, jadi saya dan beberapa orang peserta lain mengambil kesempatan untuk minum petang. Sesi kedua dimulakan lebih kurang pukul 5.00 petang. Sesi kedua yang dikendalikan oleh Tuan Haji Sarani Dollah, Timbalan Ketua Setiausaha (Sektor Pengurusan) KKR menghimpunkan admin-admin laman sosial KKR dan seluruh agensi di bawahnya iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB). Selain itu, program kali ini turut menghimpunkan admin-admin bagi laman sosial sekutu-sekutu KKR di bawah payung Rakan KKR, yang mana Blog Jalan Raya Malaysia juga sebahagian daripadanya. Di sinilah saya ditemukan dengan ramai sekutu kuat Blog Jalan Raya Malaysia yang ada di antara mereka yang baru saya temui buat pertama kali.

Selain menghimpunkan admin-admin laman sosial KKR serta agensi-agensi di bawahnya di samping sekutu-sekutu KKR, sesi kedua ini juga mengetengahkan isu-isu aduan di media sosial. Ia amat penting bagi membolehkan aduan-aduan tersebut ditangani secara profesional. Sebenarnya kalau diikutkan pun, saya sendiri sudah beberapa kali menulis mengenai isu aduan di media sosial; yang paling terkini ialah isu "penanaman" pokok pisang di Jalan Kuala Pegang K154 di Baling, Kedah. Mengenai isu tersebut, saya berpendapat bahawa perkara sebegini berlaku kerana kebanyakan orang awam tidak tahu untuk membezakan antara jalan persekutuan, jalan negeri dan jalan perbandaran, sekaligus mengakibatkan aduan mereka sering ditendang seperti bola sepak. Justeru, saya merumuskan tiga sebab utama kenapa kebanyakan orang awam masih tidak tahu membezakan antara ketiga-tiga jenis jalan tersebut:-
  1. Pendidikan - Subjek Geografi KBSM langsung tidak pernah mendidik pelajar untuk mengetahui jenis-jenis jalan raya, apatah lagi untuk mengenali kod laluan dan seterusnya mengamalkan penggunaan kod laluan semasa merancang perjalanan serta semasa membuat aduan. Maka, sudah tentulah saya menghentam teruk Kementerian Pelajaran berikutan kualiti silibus Geografi KBSM yang semakin mengecewakan.
  2. Media arus perdana - Setiap kali laporan kesesakan jalan raya, stesen-stesen radio dan televisyen sekadar menggunakan nama jalan dan bukannya digandingkan dengan kod laluan, kecuali beberapa buah stesen radio swasta berbahasa Inggeris sahaja. Daripada situlah terbentuknya mentaliti "tak apa" di kalangan warga kota, sedangkan kegagalan menghayati dan menggunakan kod laluan itulah yang mengakibatkan orang ramai tidak kenal yang mana satu jalan persekutuan, negeri dan perbandaran, yang seterusnya menyebabkan banyak kesulitan seperti tersesat jalan ataupun aduan kerosakan jalan ditendang seperti bola.
  3. Papan tanda - Dalam isu papan tanda ini, JKR memang tiada masalah; malah, mereka sendiri menjuarainya terutamanya setelah program perintis transformasi papan tanda dijalankan di Kuantan, yang turut melibatkan penggunaan jata laluan yang lebih besar dan lebih terang bagi mendidik pengguna. Saya memang tabik habis. Namun, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) pula menunjukkan contoh paling teruk dalam penggunaan papan tanda, yang mana saya sifatkan sebagai sangat memalukan berikutan status Kuala Lumpur sebagai bandar raya global. Lihat sajalah papan-papan tanda jalan raya di KL, sudahlah berserabut macam belacan kerana dilonggokkan dengan sebegitu banyak nama jalan dan destinasi, kod laluan pun tak ada guna kecuali sebilangan kecil lebuh raya ekspres, letak papan tanda pun cuma di saat-saat akhir sahaja. Ku Nan, apa sudah jadi ni...? Daripada anda sibuk menjual tanah rumah rakyat kepada penyangak hartanah serta memecat ahli-ahli politik yang tidak sekepala, lebih baik anda sibukkan membaiki jalan berlubang serta papan tanda yang berserabut lagi menyesatkan. Justeru, saya ingin menyarankan kepada KKR agar dalam program kursus seumpamanya pada masa akan datang, KKR turut sama menjemput DBKL supaya saya boleh menghentam dan "membalun" mereka "kaw-kaw".

Di sebelah malam pula diadakan Cybernite Dinner yang memerlukan para peserta untuk berpakaian serba oren. Ia merupakan majlis makan malam yang turut dihadiri Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof. Kejutan pertama pada malam tersebut ialah saya duduk semeja dengan Datuk Seri Fadillah, seolah-olah seperti sudah dirancang. Bukan senang hendak duduk semeja dengan menteri. Kejutan kedua ialah Encik Lando Zawawi dari kumpulan Brotherhood serta isteri, di samping wakil Brotherhood Utara yang juga merupakan pembaca setia Blog Jalan Raya Malaysia iaitu Saudara Izzat Prime.

Saya mengambil kesempatan beramah mesra dengan Datuk Seri Fadillah serta beberapa orang pegawai tertinggi dalam KKR dan JKR. Saya juga sempat membocorkan sedikit maklumat mengenai projek permainan simulasi pengurusan lebuh raya yang saya namakan Concession, termasuklah gambaran penamat buruk bagi permainan tersebut. Nak tahu bagaimana penamat buruknya, tunggu versi beta dikeluarkan dan cuba kalah dalam permainan tersebut.

Pertandingan karaoke turut diadakan semasa malam Cybernite Dinner tersebut. Namun, penyertaan hanya terhad kepada 10 orang sahaja. Saya terselamat...!!! Pertandingan tersebut turut disediakan hadiah, tetapi saya tidak perasan apa hadiahnya kerana pada masa itu saya sedang sibuk berbincang dengan Encik Lando, Saudara Izzat, Tuan Haji Sarani, Datuk Seri Fadillah dan Dato' Ir. Roslan (Timbalan Ketua Pengarah JKR) mengenai isu jalan berlubang. Saya amat menghargai kesungguhan Datuk Seri Fadillah dan Dato' Ir. Roslan yang sudi duduk semeja dan berbincang mengenai isu tersebut. Berikut saya rumuskan beberapa hasil utama perbincangan tersebut:-
  1. Antara alasan popular yang sering diberikan bagi menjawab persoalan kenapa jalan raya tidak dibaiki ialah tiada peruntukan. Datuk Seri Fadillah menegaskan bahawa alasan "tiada peruntukan" tidak dibenarkan bagi menjawab aduan pengguna. Sebabnya, penyelenggaraan jalan raya kali ini sudah diswastakan; maka, syarikat konsesi akan menuntut bayaran terus daripada Kementerian Kerja Raya. Tugas JKR pula sekarang lebih kepada pemantauan. Justeru, kepada penerima aduan, sekiranya anda memberikan jawapan "tiada peruntukan", maka bersiap-sedialah untuk menghadap Ketua Pengarah Kerja Raya dan Menteri Kerja Raya sendiri.
  2. Hasil perbincangan dengan Encik Lando dan Saudara Izzat, kami mendapati masih ada 2 lagi pihak yang bermasalah dan perlu "dibalun kaw-kaw", iaitu pihak berkuasa tempatan (PBT) dan syarikat utiliti yang mempunyai lurang (manhole). Menurut Saudara Izzat, tatkala JKR Pulau Pinang dan JKR Kulim memberikan kerjasama yang cukup baik, PBT dan para pemilik lurang (baca: lubang kubur) pula sebaliknya. Menurut Saudara Izzat lagi, Telekom Malaysia (TM) merupakan pemilik lurang yang paling lahanat di kawasan utara kerana langsung tidak bertindak terhadap aduan lurang mereka yang mendap dan berlubang teruk - atau dengan kata lain, mereka buat bodoh sahaja. Tentang PBT pula, Majlis Perbandaran Kulim boleh pula tidak menjumpai lokasi jalan berlubang berhampiran dengan ibu pejabat mereka sendiri. Justeru, saya mewakili Blog Jalan Raya Malaysia dan Encik Lando mewakili Brotherhood sepakat untuk menghentam dan memerangi PBT mahupun pemilik lurang yang culas dan membiarkan sahaja jalan raya berlubang tanpa sebarang tindakan.
  3. Turut sama dalam perbincangan kami ialah admin JKR Johor. Pihak JKR Johor telah memberikan kerjasama yang cukup bagus terutamanya setelah isu jalan raya di Pasir Gudang berlubang. Malah, mereka jugalah yang bertanggungjawab membawakan syarikat konsesi penyelenggaraan dari Mersing untuk menampal lubang di lintasan kereta api di Pasir Gudang yang berlubang teruk, meskipun jalan tersebut sah jalan perbandaran di bawah pengurusan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG). Namun, MPPG memberi alasan kononnya ia di dalam kawasan rizab Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). Insiden JKR Johor membaiki lintasan searas yang sepatutnya di bawah tanggungjawab MPPG menyebabkan MPPG dihentam teruk di media sosial. Itulah padah menggunakan alasan yang tidak boleh diterima sama sekali.
  4. Encik Lando mencadangkan agar diadakan satu "permainan" atau "perlumbaan", iaitu siapa paling dahulu jumpa lubang, yang mana "pemainnya" terdiri daripada sesiapa sahaja, baik rakyat marhaen biasa, JKR, PBT, Brotherhood, Blog Jalan Raya Malaysia atau sesiapa pun. Paling penting, jangan benarkan si mangsa menjadi orang pertama paling dahulu menjumpai lubang, kerana jika mangsa menjumpainya, maka semua pemain dianggap sudah tewas.
  5. Sejak Brotherhood mula menampal jalan pada tahun 2008, mereka disanjung sebagai wira oleh pengguna jalan raya, tetapi ada juga pihak yang tidak senang akan kehadiran mereka. Pihak yang saya maksudkan itu tidak lain dan tidak bukan ialah segelintir pegawai-pegawai bagi PBT mahupun JKR serta macai-macai politik. Malah, Encik Lando sendiri sudah banyak kali menerima ugutan bunuh daripada golongan-golongan tersebut. Kepada para pegawai culas tersebut, sila bersiap-sedia untuk berdepan dengan tindakan tatatertib oleh pihak pengurusan JKR mahupun KKR, kerana bos-bos besar KKR dan JKR - termasuklah Menteri Kerja Raya - merupakan sekutu kuat Brotherhood dan Blog Jalan Raya Malaysia.

Sebaik tamat malam Cybernite Dinner, saya pulang ke bilik untuk tidur, manakala Encik Lando dan isteri serta Saudara Izzat pulang ke rumah kerana Saudara Izzat tumpang bermalam di rumah mereka sebelum pulang ke utara keesokan harinya dengan membawa bersama dua kampit tar untuk menampal lubang.

Keesokan harinya, slot ketiga dimulakan pada pukul 8.30 pagi selepas sarapan. Slot ceramah berjudul Trend Teknologi Media Sosial Terkini disampaikan oleh Encik Erwin Khairul bin Ahmad dari Jabatan Penerangan. Dalam ceramah tersebut, admin-admin media sosial KKR dan agensi-agensi di bawahnya diajar tentang teknik menambah sukaan laman, teknik penceritaan serta pelbagai teknik lain bagi meningkatkan penglibatan orang awam dalam kemaskini status. Bagi mereka, slot kali ini sudah tentunya sangat penting, memandangkan mereka terdiri daripada penjawat awam. Maka, sudah tentulah mereka diwajibkan untuk memberi penerangan dan mempertahankan dasar-dasar kerajaan. Ia memang termaktub dalam aku janji sebagai penjawat awam yang mewajibkan mereka untuk taat setia melaksanakan semua dasar kerajaan tanpa banyak soal.

Berbeza pula dengan saya selaku penulis Blog Jalan Raya Malaysia yang bukan terdiri daripada kakitangan kerajaan, saya tiada obligasi untuk mempertahankan mana-mana parti politik, apatah lagi pemimpin politik yang berdepan dengan bermacam jenis skandal. Sebaliknya, saya memilih untuk bersekutu dengan Kementerian Kerja Raya kerana kami berkongsi matlamat yang sama iaitu memartabatkan rangkaian jalan raya negara. Selain itu seluruh warga KKR - daripada pekerja biasa sehinggalah kepada Menteri Kerja Raya sendiri - memberikan kerjasama penuh dalam membantu saya menjayakan matlamat tersebut, termasuklah menyediakan sebuah perpustakaan bagi membolehkan saya (dan Aiman Abmajid) mencarigali segala maklumat yang kami kehendaki mengenai jalan raya.  Apa sahaja dasar yang bagus sudah tentulah saya menyokongnya. Namun, jika sekiranya ada isu yang bercanggah dengan dasar serta garis panduan yang diberikan, maka sudah tentulah saya mengkritiknya. Antara contoh yang boleh anda perhatikan ialah isu penggunaan sebahagian jalan FT5 untuk dijadikan sebahagian laluan Lebuhraya Pantai Barat E32. Saya mengkritik bukan kerana suka-suka hendak mengkritik, tetapi kerana saya mahu jalan raya Malaysia benar-benar dimartabatkan tanpa sebarang bentuk pencabulan. Sebagaimana yang telah saya nyatakan dalam kursus 2 hari 1 malam ini, saya memang seorang yang sangat cerewet dan mempunyai pengharapan yang begitu tinggi. Sebenarnya, para pegawai tertinggi dalam KKR memang mahu saya terus kekal sebegini, kerana daripada situlah Blog Jalan Raya Malaysia terus berperanan penting dalam mekanisme check and balance bagi KKR, sekaligus membolehkan KKR menjalankan penambahbaikan terhadap segala kelemahan yang dikenal pasti. Itulah sebabnya kenapa saya sangat sayang akan Kementerian Kerja Raya - kerana mereka benar-benar mendengar, prihatin dan bertindak terhadap permasalahan yang dihadapi rakyat marhaen.

Slot ketiga berakhir jam 11.30 pagi. Sebelum semua peserta menikmati juadah makan tengah hari, kami bergambar kenangan di tangga hotel. Setelah selesai, saya mengemas beg barangan saya untuk pulang supaya saya boleh terus pulang sebaik selepas makan tengah hari. Semasa makan tengah hari, Puan Noreha mengirimkan kepada saya sebotol kecil kuah rojak buah yang diberikan oleh Pak Tam. Jutaan terima kasih kepada Pak Tam atas pemberian ini.

Saya bertolak pulang lebih kurang pukul 1.30 tengah hari. Namun, keadaan jalan dari arah selatan sangat sesak berikutan kes seorang pemandu BMW bangsat yang melanggar lari tiga orang penganut Hindu dari Seremban di Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37 yang hendak ke Batu Caves untuk sambutan Thaipusam. Kesesakan di situ terlalu teruk sehingga mengakibatkan brek kereta saya menjadi terlampau panas dan tersekat, memaksa saya untuk berhenti di stesen minyak untuk menyiram air pada angkup dan cakera brek bagi menyejukkan brek tersebut. Tidak cukup dengan itu, jalan raya turut sesak di pusat bandar raya berikutan tunjuk perasaan membantah Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), mengakibatkan saya hanya tiba di rumah jam 4.00 petang.

Apa pun, jutaan terima kasih saya ucapkan kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof serta seluruh warga KKR kerana mengundang saya untuk menghadiri kursus sebegini. Juga jutaan terima kasih kepada Datuk Seri Fadillah kerana sudi duduk semeja dengan saya semasa malam Cybernite Dinner. Semoga hubungan akrab sebegini dapat dikekalkan.

Untuk galeri gambar penuh, sila klik sini.







Sesi kedua kursus yang dikendalikan oleh Tuan Haji Sarani Dollah, Timbalan Ketua Setiausaha (Sektor Pengurusan) Kementerian Kerja Raya






Saya semasa sesi kedua kursus






Antara peserta yang hadir dalam kursus sepanjang 2 hari 1 malam ini






Sambil berkursus, sambil itu juga saya "curi-curi" menaip kod sumber untuk permainan Concession






Sempat juga saya membuka Blog Jalan Raya Malaysia...!!!






Inilah admin laman sekutu kami, Friends of JKR






Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof memberikan ucapan semasa malam Cybernite Dinner






Saya semasa malam Cybernite Dinner






Sesi karaoke semasa malam Cybernite Dinner






Saya turut tidak melepaskan kenangan bergambar dengan Datuk Seri Fadillah Yusof
(Maaf Datuk Seri, saya terpaksa downgrade kepada dumb phone buat sementara setelah telefon Sony Xperia Z saya dicuri tahun lepas)






Bersama-sama Encik Lando Zawawi dan Saudara Izzat Prime






Saya bergambar bersama-sama Encik Lando dan isteri, Saudara Izzat Prime, Tuan Haji Sarani, Puan Noreha dan ramai lagi






Saya semasa hari terakhir kursus






Slot terakhir Kursus Pemantapan Media Sosial KKR






Bilik penginapan saya sepanjang kursus di Hotel Bangi-Putrajaya

No comments:

Post a Comment