Thursday, January 28, 2016

Kursus Pemantapan Media Sosial Kementerian Kerja Raya 2016 (Bahagian 2): Kenali sekutu kuat Blog Jalan Raya Malaysia...!!! / 2016 Ministry of Works Social Media Enhancement Course (Part 2): Meet Malaysian Highway Blog's formidable allies...!!!




Salam sejahtera,

Liputan mengenai Kursus Pemantapan Media Sosial Kementerian Kerja Raya 2016 sudah pun saya tulis dalam bahagian pertama siri entri ini. Dalam bahagian kedua pula, kami ingin bawakan kepada anda sekutu-sekutu kuat kami yang turut sama dalam perjuangan kami memartabatkan jalan raya.

Sejak Blog Jalan Raya Malaysia diwujudkan pada November 2011, kami sudah pun mengumpul lebih 10 ribu pengikut di laman Facebook rasmi kami. Antara personaliti terkenal yang turut meminati kami ialah wartawan-wartawan automotif terkemuka negara seperti Hezeri Samsuri, Chips Yap dan Paul Tan, dan tidak ketinggalan juga pelumba rali terkenal negara, Karamjit Singh. Blog Jalan Raya Malaysia turut dikenali dan diminati oleh seluruh warga Kementerian Kerja Raya dan agensi-agensi di bawahnya, termasuklah Menteri Kerja Raya sendiri. Selain itu, kini sudah ada beberapa laman sosial yang turut sama memperjuangkan usaha memartabatkan jalan raya negara, seperti laman Friends of JKR dan Lebuhraya Malaysia. Jutaan terima kasih kepada anda semua yang turut serta dalam perjuangan kami memartabatkan jalan raya Malaysia.

Saya mulakan dahulu dengan sekutu kuat nombor satu Blog Jalan Raya Malaysia iaitu tidak lain tidak bukan Kementerian Kerja Raya (KKR) dan agensi-agensi di bawahnya iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB). Hubungan akrab kami bermula apabila para pegawai atasan KKR tercari-cari siapakah gerangan penulis Blog Jalan Raya Malaysia yang sering mengkaji mengenai jalan raya, menghasilkan reviu jalan raya, menulis entri-entri mengenai sejarah jalan raya serta kejuruteraan jalan raya dsb. Setelah mengetahui nama penulis Blog Jalan Raya Malaysia, mereka tertanya-tanya juga adakan penulis tersebut terdiri daripada kakitangan KKR mahupun agensi-agensi di bawahnya. Malangnya, tiada seorang pun di kalangan kakitangan KKR, JKR mahupun LLM yang bernama Mohd. Hezery bin Hussin. Maka, satu-satunya cara untuk "menarik keluar" penulis Blog Jalan Raya Malaysia yang bernama Mohd. Hezery bin Hussin hanyalah melalui undangan untuk menghadiri majlis anjuran KKR, dan hasilnya ialah saya diundang buat pertama kalinya ke ibu pejabat KKR bagi sidang media mengenai rasional tol JB EDL E14. Daripada situlah saya mula diperkenalkan dengan beberapa orang pegawai tertinggi KKR dan LLM, antaranya ialah Timbalan Ketua Setiausaha (Sektor Pengurusan) KKR, Tuan Haji Sarani Dollah dan Ketua Pengarah LLM, Dato' Ir. Haji Ismail Md. Salleh. Sejak daripada itulah saya memperoleh status selebriti oleh seluruh warga KKR - Blog Jalan Raya Malaysia serta Twitter peribadi saya diikuti oleh warga KKR, JKR dan LLM. Tidak cukup dengan itu juga, Menteri Kerja Raya iaitu Datuk Seri Fadillah Yusof sendiri turut menjadi peminat nombor satu Blog Jalan Raya Malaysia, dan undangan untuk saya menghadiri Kursus Pemantapan Media Sosial KKR 2016 adalah hasil permintaan beliau sendiri. Itulah sebabnya kenapa saya ditempatkan semeja dengan Datuk Seri Fadillah semasa malam Cybernite Dinner semasa kursus 2 hari 1 malam tersebut berlangsung.

Jujur saya katakan, KKR merupakan antara sebilangan kecil kementerian yang amat saya hormati, tatkala saya berasa bosan dengan sebilangan kementerian lain yang lebih mengutamakan agenda politik dangkal semata-mata daripada khidmat kepada rakyat. Berbeza dengan sebilangan kementerian lain, KKR meletakkan agenda membangunkan infrastruktur rakyat - terutamanya pembangunan rangkaian jalan raya dan lebuh raya - sebagai agenda nombor satu mereka, bukannya agenda mempertahankan sebilangan pemimpin politik yang berdepan dengan pelbagai skandal. Ada kalanya saya tidak sependapat dengan KKR mengenai beberapa isu seperti pembinaan terlalu banyak lebuh raya ekspres di Lembah Klang, tetapi KKR amat menghormati pandangan saya, tidak seperti beberapa kementerian yang langsung tidak mahu menerima perbezaan pendapat dan hanya mahukan "yes men" sahaja. Jika berdepan dengan isu-isu kontroversi seperti isu tol lebuh raya, mereka tidak pernah menyalahkan orang lain seperti yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menyalahkan pendahulunya, Tun Dr. Mahathir Mohamad atas isu perjanjian konsesi lebuh raya, tetapi sebaliknya mencari jalan untuk mendapatkan penyelesaian menang-menang bagi isu tersebut. Selain itu, warga KKR juga sangat merendah diri sehingga ke tahap membahasakan diri saya sebagai "Tuan Hezery", meskipun dari kalangan pegawai-pegawai tertinggi. Itulah sebabnya kenapa saya sangat sayang akan KKR.

Seterusnya saya bawakan kepada anda sekutu kuat kedua kami iaitu syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres. Pengalaman saya menulis Blog Jalan Raya Malaysia memberi peluang kepada saya untuk bercampur gaul dengan para pemain industri lebuh raya ekspres. Daripada situlah saya dapat mengetahui bagaimana industri lebuh raya ekspres berfungsi, yang sudah tentulah jauh berbeza daripada tanggapan macai-macai politik. Seterusnya, saya berupaya untuk menerangkan sendiri akan mekanisme lebuh raya tol di Malaysia kepada masyarakat. Hasilnya, semakin ramai rakyat marhaen yang benar-benar sedar akan hakikat sebenar industri lebuh raya ekspres. Meskipun masih ramai yang enggan menerima hakikat sebenarnya, namun saya tetap tidak berputus asa kerana saya kini sedang membangunkan sebuah permainan simulasi pengurusan lebuh raya bagi memberi peluang kepada rakyat merasai sendiri bagaimana hendak menguruskan lebuh raya ekspres.

Sekutu terawal kami dari kalangan syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres ialah Kuala Lumpur-Kuala Selangor Expressway Berhad (KLSEB) yang menguruskan Lebuhraya Latar E25. Peluang tersebut terbuka setelah pihak Lebuhraya Latar E25 menganjurkan satu pertandingan Faebook "Write & Post", yang mana reviu Lebuhraya Latar E25 memenangi hadiah pertama. Ia disusuli oleh Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn. Bhd. (Kesturi) yang menguruskan Lebuhraya Duke E33 dan syarikat-syarikat konsesi lain. Namun, sebenarnya syarikat konsesi lebuh raya terawal yang menjadi sekutu saya sebelum saya mewujudkan Blog Jalan Raya Malaysia ialah Guthrie Corridor Expressway (kini dikenali sebagai Prolintas Expressway Sdn. Bhd.) yang menguruskan Lebuhraya Guthrie E35 semasa saya menjadi penyumbang untuk laman Motorways Exitlists.

Seterusnya, kita beralih kepada laman-laman sosial sekutu kami pula. Sejak Blog Jalan Raya Malaysia diwujudkan pada November 2011, terdapat beberapa laman sosial lain yang wujud atas tujuan sama untuk memartabatkan jalan raya Malaysia, tetapi dengan fokus yang berbeza. Laman sekutu kami yang pertama ialah Lebuhraya Malaysia. Fokusnya lebih kepada pembangunan rangkaian lebuh raya ekspres di samping isu nahas lebuh raya. Sementara itu pula, laman sekutu kami yang kedua iaitu Friends of JKR diwujudkan bagi memartabatkan JKR sebagai badan pelaksana pembangunan infrastruktur rakyat seperti jalan raya, bangunan kerajaan dan infrastruktur asas masyarakat seperti masjid, balai raya, sekolah, hospital dsb. Bagi mewujudkan kerjasama antara laman-laman sekutu kami dengan KKR, KKR telah menubuhkan Rakan KKR pada tahun 2014 bagi menghimpunkan semua laman sosial sekutu KKR di bawah satu payung, yang mana Blog Jalan Raya Malaysia juga merupakan sebahagian daripada Rakan KKR. Justeru, kepada para penulis blog atau laman sosial yang turut sama menyertai Rakan KKR, harap dapat maklumkan kepada kami supaya kami boleh menambah pautan ke laman-laman sosial anda.

Sekutu kuat kami yang paling terkini tidak lain dan tidak bukan ialah Ikatan Silaturrahim Brotherhood pimpinan Encik Lando Zawawi. Rasanya tidak perlulah saya perkenalkan lagi kumpulan motosikal ini yang memang sudah terkenal sebagai satu-satunya kumpulan motosikal yang berjuang memerangi jalan raya rosak yang tidak diambil tindakan segera, kerana saya memang sudah banyak kali menulis tentang mereka ini. Namun, saya pertama kali bertemu dengan Encik Lando semasa Kursus Pemantapan Media Sosial KKR 2016, di mana kami sepakat dengan Brotherhood untuk memerangi syarikat-syarikat utiliti dan segelintir pihak berkuasa tempatan (PBT) yang culas sehingga menyebabkan banyak jalan yang masih berlubang. Kepada syarikat-syarikat utiliti yang culas dan membiarkan lurang mereka bertukar menjadi lubang kubur, awas kerana kami (Blog Jalan Raya Malaysia dan Brotherhood) sudah pun mengisytiharkan perang.

Selain daripada mereka di atas ini, sekutu kami yang paling penting buat kami sudah tentulah anda semua selaku pembaca setia Blog Jalan Raya Malaysia. Kerana anda semualah suara kami untuk berjuang memartabatkan jalan raya Malaysia semakin kuat. Kerana anda semualah masyarakat Malaysia kini semakin sedar akan kepentingan memartabatkan jalan raya Malaysia dan seterusnya belajar menghargai dan menyayangi jalan raya Malaysia. Bagi kami, anda semua pejuang jalan raya Malaysia. We are all Malaysian Highway Blog.

No comments:

Post a Comment