Saturday, January 2, 2016

Aduan kerosakan jalan: Tak lapor macam mana nak tahu...? / Road damages report: How to know if nobody makes a report...?




Salam sejahtera dan Selamat Tahun Baru 2016 kepada semua pembaca setia Blog Jalan Raya Malaysia.

Baru sahaja masuk hari kedua tahun 2016 sudah ada yang kecoh mengenai cerita seorang lelaki meletakkan pokok pisang pada lubang di Jalan Kuala Pegang K154, Kampung Lanai, Baling, Kedah, dipercayai akibat paip pecah. Niat lelaki ini sebenarnya sangat mulia, iaitu untuk membantu pengguna jalan raya menyedari kehadiran lubang tersebut dan mengelaknya, dan juga memudahkan Jabatan Kerja Raya (JKR) Baling mengesan lubang tersebut dan seterusnya mengambil tindakan membaiki lubang tersebut. Namun, dengan tidak disangka-sangka, ada pihak tidak bertanggungjawab yang memuat naik gambar jalan berlubang tersebut ke laman sosial dan menjadikannya viral tanpa membuat sebarang aduan kerosakan jalan kepada JKR mahupun pihak berkuasa tempatan (PBT). Akibatnya, JKR tidak fasal-fasal dikecam dan dituduh culas dan sengaja tidak membaiki kerosakan jalan, sedangkan mereka sendiri pun tidak tahu.

Kepada tukang muat naik gambar tersebut, dah buat aduan kepada JKR ke belum...?

Meskipun sudah berkali-kali dinasihatkan agar melaporkan kerosakan jalan kepada JKR dan PBT, namun malangnya masih ramai di kalangan rakyat Malaysia yang masih memiliki tahap kesedaran sivik yang begitu rendah dan sekadar mengharapkan JKR untuk meronda dan mencari sendiri jalan yang rosak. Kalau laporan pun tidak dibuat, bagaimana JKR hendak mengetahui sekiranya ada jalan yang rosak...? 

Tak buat laporan langsung itu sudah satu hal. Ada juga yang membuat laporan kerosakan jalan tetapi butirannya kabur dan tidak lengkap. Kalau setakat cakap "ada jalan rosak" tetapi tidak nyatakan jalan yang mana satukah yang rosak, berapa kod laluannya serta di KM berapa, bagaimana JKR hendak mengambil tindakan pembaikan...? Kalau setakat cakap "jalan rosak" sahaja, budak tadika pun boleh buat. Justeru, jika anda tidak mahu tahap intelek anda disamakan seperti budak-budak tadika sahaja, belajarlah cara-cara membuat aduan kerosakan jalan secara lengkap dan bukannya cincai sahaja. Kalau buat laporan kerosakan jalan pun cincai, jangan pula anda marah kalau respon yang anda terima pun cincai juga.

Ada juga yang membuat aduan yang cukup lengkap, tetapi tidak dapat membezakan sama ada jalan yang dilaporkan itu jalan persekutuan, negeri ataupun perbandaran. Dalam hal ini, saya memang sudah mengenal pasti ada JKR daerah yang mengambil inisiatif menyalurkan aduan kepada PBT sekiranya jalan yang dilaporkan itu sememangnya jalan perbandaran, ataupun PBT yang menyalurkan aduan kerosakan kepada JKR sekiranya jalan yang rosak itu jalan persekutuan ataupun negeri. Namun, apa yang saya kecam di sini ialah terdapat juga segelintir JKR daerah mahupun PBT yang sering "menendang" pengadu seperti bola sepak - jika jalan yang dilaporkan itu bukan jalan persekutuan atan negeri, JKR daerah tersebut sekadar menyuruh pengadu pergi membuat laporan kepada PBT, dan jika jalan yang rosak itu bukan jalan perbandaran, PBT pula menendang pengadu ke pejabat JKR pula. Dalam hal ini, saya ingin menasihatkan kepada semua pengguna jalan raya supaya belajar mengamalkan penggunaan kod laluan. Kalau anda tidak tahu, anda boleh tanya kami bila-bila masa sahaja. Kami sedia memberi tunjuk ajar tentang format kod laluan bagi lebuh raya ekspres, jalan persekutuan dan negeri pada bila-bila masa.

Untuk memastikan tiada satu pun aduan kerosakan jalan raya yang anda ajukan kepada JKR mahupun PBT yang tidak diambil tindakan, atau lebih teruk lagi ditongsampahkan, sila baca betul-betul dan ikuti prosedur yang kami senaraikan di bawah:-
  1. Dapatkan kod laluan bagi jalan yang bermasalah - Kod laluan bagi sesebuah jalan raya dilabelkan di dalam jata laluan berbentuk heksagon kuning. Ada banyak cara untuk mengenal pasti kod laluan, sama ada melalui papan tanda jalan raya, batu penunjuk jarak, ataupun sekadar menggunakan aplikasi Google Maps ataupun Waze sahaja. Jika ia hanya terdiri daripada nombor sahaja, bermakna jalan tersebut ialah jalan persekutuan. Jika kod laluan bermula dengan huruf E, bermakna jalan tersebut ialah lebuh raya ekspres. Jika kod laluan bermula dengan huruf selain E, maka jalan tersebut ialah jalan negeri. Jika tiada kod laluan langsung, bermakna jalan tersebut ialah jalan perbandaran ataupun jalan kampung.
  2. Dapatkan maklumat KM berapa lokasi jalan yang rosak - Cara memperoleh maklumat lokasi di KM berapa adalah bergantung kepada jenis penanda jarak yang digunakan. Bagi majoriti jalan persekutuan dan negeri, penanda jarak yang digunakan adalah daripada jenis batu penanda kilometer yang ditempatkan setiap 1 km. Baca nombor berwarna hitam pada bahagian paling bawah batu penanda jarak - nombor tersebut dikenali sebagai nombor seksyen oleh JKR, dan maklumat inilah yang paling dikehendaki oleh JKR dalam membantu mengesan lokasi kerosakan jalan. Untuk membantu mereka mengecilkan skop carian, dapatkan bacaan pada dua batu penanda jarak yang merangkumi lokasi kerosakan supaya lingkungan kawasan kerosakan dapat dikenal pasti dengan lebih tepat. Bagi semua lebuh raya ekspres serta sesetengah jalan persekutuan seperti Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (KL MRR2) FT28 pula, penanda jarak yang digunakan adalah dari jenis papan tanda seksyen atau hektometer yang ditempatkan setiap 100 m. Baca terus nombor di papan tanda tersebut. Bagi jalan perbandaran pula, tiada sebarang penanda jarak yang digunakan, jadi anda terpaksa bergantung 100% kepada mercu tanda penting berhampiran lokasi.
  3. Buat laporan kerosakan kepada kedua-dua JKR dan PBT - Tujuan utama kenapa anda perlu melaporkan aduan kerosakan jalan kepada kedua-dua JKR dan PBT dan bukannya satu pihak sahaja adalah bagi mengelakkan diri anda daripada ditendang seperti bola. Dengan menyalurkan aduan kepada kedua-dua pihak, maka tiada lagi alasan munasabah kenapa jalan yang rosak masih tidak dibaiki. Langkah ini paling mustahak sekiranya anda tidak tahu membezakan antara jalan persekutuan, negeri mahupun perbandaran.




Cara paling mudah untuk membuat aduan jalan adalah dengan menggunakan aplikasi Aduan Jalan KKR


Ada banyak cara untuk anda melaporkan kerosakan jalan kepada JKR. Jika anda menggunakan telefon pintar, cara paling mudah adalah dengan memasang aplikasi Aduan Jalan KKR yang boleh dimuat turun di Google Play Store (Android) mahupun Apple App Store (iOS). Aplikasi tersebut paling berguna untuk golongan yang buta kod laluan kerana anda hanya perlu menghidupkan GPS, mengambil gambar, mengisi butiran dan mengklik butang Hantar. Jika anda tiada telefon pintar ataupun jika telefon anda tidak menyokong aplikasi tersebut, anda masih boleh membuat aduan di https://aduan.jkr.gov.my. Selain itu, anda juga boleh salurkan aduan anda melalui laman Facebook rasmi JKR ataupun melalui Twitter (@JKRMalaysia). Oh ya, setiap kali saya membuat aduan kerosakan jalan raya melalui Twitter, saya turut menandakan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof (@PetrajayaMP) supaya aduan jalan raya yang saya kemukakan mendapat perhatian sehingga ke peringkat Menteri Kerja Raya sendiri.

Setelah aduan kerosakan selamat dihantar kepada JKR mahupun PBT, kita tunggu sahaja apa tindakan yang bakal diambil oleh JKR atau PBT. Sekiranya tindakan pembetulan sudah pun diambil, tunjukkanlah budi bahasa anda dengan mengucapkan terima kasih. Namun, jika maklumat yang lengkap sudah diberi dan aduan sudah banyak kali dihantar tetapi masih tiada tindakan yang diambil, ataupun sekiranya PBT dan JKR daerah menendang anda seperti bola, maka anda memang berhak untuk marah-marah dan mengecam tindakan sebegitu. Kita sebagai pengguna jalan raya yang membayar cukai jalan setiap tahun sudah tentunya tidak mahu wang cukai jalan kita disia-siakan oleh keculasan pihak yang sepatutnya diamanahkan menyelenggara jalan raya kita. Lagipun, adalah tidak adil sekiranya kumpulan motosikal Brotherhood pula yang menampal lubang-lubang puaka di jalan raya, sedangkan mereka sedikit pun tidak menerima wang cukai jalan bagi menampal lubang walau sesen pun.





OK - Cara betul membuat laporan kerosakan jalan melalui Facebook - nyatakan kod laluan serta lingkungan KM berapa lokasi kerosakan jalan




OK - Cara betul untuk membuat aduan melalui Twitter




OK - Setelah tindakan pembetulan diambil oleh JKR / PBT, tunjukkanlah budi bahasa anda dan ucapkanlah terima kasih kepada mereka




KO - Hanya setakat beritahu jalan berlubang tetapi tidak dinyatakan apa kod laluannya serta di KM berapa




KO - Walaupun kali ini lebih mendalam sedikit, tetapi masih tiada maklumat yang dikehendaki iaitu kod laluan serta di KM berapa



Bacaan tambahan:-
  1. Prosedur betul bagi melaporkan kerosakan jalan melalui Twitter
  2. Aduan Jalan KKR - cara paling mudah membuat aduan kerosakan jalan

1 comment:

  1. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan. ,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu oleh 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemiutang dalam talian sah dengan kredit dan ia tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saya kawan-kawan untuk mendapatkan nasihat mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan adalah mudah tanpa tekanan dan semua penyediaan dilakukan melalui pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan . Pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan 900 juta. Saya sangat gembira kerana Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Cik Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651- 243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya Kabu Layu, anda boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut
    melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih kepada anda semua.

    ReplyDelete