Thursday, May 18, 2017

FTRoadpedia Zon Selatan Part 1: Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 / Kuala Lumpur-Seremban Old Road FT1




Salam sejahtera,

Perjalanan melalui Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 merupakan pembuka kepada siri jelajah FTRoadpedia Zon Selatan. Jalan ini tidaklah panjang sangat, hanya 70 km sahaja. Namun, jalan ini telah menyaksikan bagaimana jatuh bangunnya pekan-pekan di sepanjang laluannya sebaik sahaja Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E2 dibuka pada 16 Jun 1982, dan seterusnya setelah Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) E21 pada 1 Mac 2010.

Kembara kami bermula dari ibu pejabat Kementerian Kerja Raya Malaysia di Kuala Lumpur. Kalau diikutkan, jika Kilometer Sifar Kuala Lumpur dikira dari bangunan Pejabat Pos Besar Kuala Lumpur, maka Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 bermula dari Bulatan KTM sebagai Jalan Kinabalu FT1 sehingga ke Bulatan Merdeka, seterusnya sebagai Jalan Loke Yew FT1 sehingga ke Bulatan Cheras dan sebagai Jalan Cheras FT1 sehinggalah di Cheras Sentral yang menjadi permulaan Lebuhraya Cheras-Kajang (Grand Saga) E7/FT1. Namun, kami menggunakan laluan permulaan yang berlainan. Kami menggunakan "jalan belakang" iaitu Jalan Sultan Salahuddin, seterusnya Lebuhraya Sultan Iskandar (MRR1), Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37 dan Lebuhraya Hubungan Timur-Barat KL E37 sebelum memasuki Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1.




Video reviu Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1


Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 sepanjang 70 km terbahagi kepada 3 bahagian utama. Bahagian pertama ialah Jalan Cheras FT1 dari Kuala Lumpur sehingga ke Kajang, yang mana sebahagian besarnya sudah pun dinaik taraf menjadi lebuh raya capaian terkawal yang dikenali sebagai Lebuhraya Cheras-Kajang (Grand Saga) E7/FT1. Namun, tidak semua jajaran Lebuhraya Grand Saga E7/FT1 yang menggunakan jajaran asal FT1; FT1 dilencongkan keluar di Exit 702 Persimpangan Hulu Langat, di mana ia melalui pekan Batu 9 Cheras sebelum bertemu dan bertindih semula dengan E7 di Exit 703 Persimpangan Telekom. Seterusnya, FT1 dilencongkan keluar di Exit 707 Bukit Dukung sehinggalah ke bandar Kajang.

Kami hanya keluar dari Lebuhraya Cheras-Kajang E7 di Exit 708 Persimpangan Saujana Impian untuk meneruskan perjalanan melalui Jalan Lama KL-Seremban FT1. Keadaan jalan di saki-baki jajaran Jalan Cheras FT1 sepanjang keluar dari E7 tadi ke pusat bandar Kajang boleh dikatakan agak teruk disebabkan banyak kerja pembinaan yang dilakukan, terutamanya kerja-kerja penyiapan Stesen MRT Sungai Jernih dan pelebaran Jalan Cheras FT1 Apa boleh buat, sabar sajalah. Jalan Cheras FT1 dari Kuala Lumpur secara rasminya tamat di simpang empat Pusat Bandar Kajang, di mana kami membelok ke kiri untuk memasuki bahagian kedua Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 iaitu Jalan Semenyih FT1.

Sebut tentang bandar Kajang, saya percaya rata-rata anda semua mengenali Kajang sebagai "bandar sate". Ya, seperti yang kita semua sedia maklum, Kajang terkenal dengan satenya. Apa yang membezakan sate Kajang dengan sate di tempat lain ialah daging yang digunakan lebih besar. Selain itu, sambal kacangnya juga berbeza kerana anda boleh menentukan sendiri tahap kepedasan yang anda inginkan - anda diberikan kuah kacang kosong dan sambal cili, dan anda hanya perlu membubuh sambal cili ke dalam kuah kacang mengikut tahap kepedasan yang anda inginkan, jadi sambal kacangnya benar-benar boleh diubah suai sepenuhnya (fully-customizable). Pada zaman dahulu, penjual sate di Kajang mengandar dapur pemanggang sate dan periuk berisi kuah sambal kacang pada sebatang kayu panjang untuk membolehkan mereka menjaja sate di tepi jalan raya utama di Kajang, dan cara mengandar peralatan memasak sate itu juga menjadi identiti sate Kajang. Kini, rata-rata penjual sate di Kajang menjual sate di premis-premis kekal ataupun setidak-tidaknya di gerai-gerai tanpa mengandar peralatan sate seperti dahulu. Dalam banyak-banyak pengusaha sate di Kajang, yang paling terkenal dan terbesar sudah tentunya Restoran Sate Kajang Haji Samuri yang terletak di Bangunan Dato' Nazir di sebelah Stadium Kajang. Selain restoran utamanya di situ, Restoran Sate Kajang Haji Samuri juga mempunyai banyak cawangan di serata Lembah Klang, termasuklah di R&R Elmina di Lebuhraya Guthrie E35.

Jika dibandingkan dengan Jalan Cheras FT1 di Kajang tadi, Jalan Semenyih FT1 pula lebih lebar, iaitu 4 lorong sehinggalah ke pekan Semenyih. Namun, tidak semua jajaran Jalan Semenyih FT1 dari Kajang ke Semenyih terdiri daripada jalan raya kembar; ada juga masanya jalan tersebut menjadi jalan raya tunggal. Sementara itu, Exit 2101 Persimpangan Kajang Selatan yang menghubungkan jalan FT1 ini dengan Lebuhraya Lekas E21 membentuk sempadan antara bandar Kajang dengan pekan Semenyih.

Semenyih merupakan salah satu pekan yang pernah terbunuh ekonominya bahana pembukaan Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E2. Keadaan ini berlaku kerana Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E2 (dan seterusnya membentuk sebahagian Lebuhraya Utara-Selatan E2) menggunakan laluan yang selari dengan landasan kereta api, menjadikan jarak antara FT1 dengan E2 semakin jauh terasing. Namun, kadar urbanisasi di Lembah Klang yang melimpah sehingga ke Semenyih menjadikan Semenyih diserap sebagai sebahagian kawasan Lembah Klang. Pembangunan di Semenyih semakin ketara sebaik projek Lebuhraya Kajang-Seremban E21 (pada masa itu dikenali sebagai Kaseh sebelum ia berubah nama kepada Lekas pada tahun 2006) mula diumumkan pada tahun 1997. Antara limpahan pembangunan di Semenyih termasuklah pembinaan kampus University of Nottingham di Jalan Broga B34, tidak jauh dari pekan Semenyih, di samping pembinaan Tesco Semenyih dan pembukaan banyak taman perumahan baharu.

Kami singgah sebentar di MARA Japan Industrial Institute tidak jauh sahaja lagi dari Beranang untuk sarapan pagi. Di situ, kami makan sate sebagai juadah sarapan kami. Ya, pagi-pagi lagi dah makan sate. Terkejut...? Sebenarnya jika anda rajin mengembara menggunakan jalan persekutuan dan belajar mengenai budaya penduduk setempat yang tinggal di sepanjang laluannya, situasi sebegini bukanlah sesuatu yang pelik, kerana itulah yang dikatakan sebagai budaya penduduk setempat. Sama jugalah seperti di Kijal di mana orang-orang di situ makan lemang seperti biasa di luar musim Hari Raya. Di MARA Japan Industrial Institute juga diadakan satu majlis flag-off ringkas sebelum meneruskan perjalanan ke checkpoint seterusnya di Rembau.

Semasa kami meneruskan perjalanan, pekan seterusnya yang kami lalui ialah pekan Beranang. Pekan Beranang itu sendiri masih lagi sebuah pekan koboi, tetapi pada pagi itu secara kebetulan terdapat ramai orang membeli-belah kerana ada pasar pagi di situ. Jika diperhatikan, Beranang merupakan pekan yang paling teruk terjejas setelah pembukaan Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E2 35 tahun dahulu. Kini, meskipun kegemilangan pekan Beranang sudah tidak lagi dapat dikembalikan,namun sudah banyak kawasan perumahan baharu yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan susulan pembinaan Lebuhraya Lekas E21. Malah, pekan Beranang kini sudah disambungkan ke E21 melalui Exit 2102A Persimpangan Eco Majestic yang dibuka pada 19 Oktober 2016.

Satu perkara menarik di pekan Beranang ialah terdapat satu jalan yang dikenali sebagai Jalan Bukit Kepong di situ. Namun, ia tidak akan membawa anda ke pekan Bukit Kepong di daerah Muar, Johor yang terkenal dengan tragedi penyembelihan beramai-ramai anggota polis dan ahli-ahli keluarga mereka di situ oleh pengganas komunis. Untuk ke Bukit Kepong yang terkenal dengan peristiwa penyembelihan tersebut, anda perlu gunakan Jalan Muar-Labis J32 untuk ke sana.

Sempadan negeri Selangor-Negeri Sembilan terletak betul-betul selepas pekan Beranang. Seperti edisi Pantai Timur sebelum ini, ramai kakitangan konsesi penyelenggaraan jalan (dalam kes ini, Roadcare) yang berkumpul beramai-ramai dan melambai-lambai ke arah konvoi kami. Terima kasih atas sokongan anda semua ya!

Sebaik melepasi sempadan negeri Selangor-Negeri Sembilan, perjalanan ke Seremban hanya tinggal 23 km sahaja, manakala checkpoint kami seterusnya di Rembau hanya tinggal 47 km sahaja lagi. Sebaik melepasi sempadan negeri, Jalan Semenyih FT1 berubah namanya kepada Jalan Mantin FT1, dan di situlah pekan terakhir yang bakal kami lalui sebelum tiba di Seremban.

Sedikit sejarah mengenai asal-usul Mantin. Sebenarnya, nama asal bagi Mantin ialah Setul. Namun, semasa kedatangan penjajah British di Tanah Melayu, para pegawai British tertarik apabila mendapati terdapat banyak bijih timah di kawasan tersebut, lalu orang-orang putih memanggil Setul sebagai "Many Tin" yang bermaksud banyak (bijih) timah. Berita penemuan kawasan yang kaya dengan bijih timah di situ menarik kedatangan banyak pelombong Cina ke Setul. Namun, disebabkan kesukaran untuk orang-orang Cina pada masa itu untuk menyebut Many Tin, maka sebutan mereka berubah menjadi "Mantin", dan ia kekal menjadi nama pekan tersebut sehinggalah ke hari ini.

Simpang masuk ke Lebuhraya Lekas E21 melalui Exit 2104 Persimpangan Mantin membentuk sempadan selatan bagi pekan Mantin. Selepas persimpangan tersebut, Jalan Mantin FT1 berubah kepada jalan pergunungan mendaki kaki Banjaran Titiwangsa. Jalan berubah menjadi jalan 2+1 Di situ asalnya terletak satu hutan rekreasi Bukit Galla tetapi akhirnya telah ditutup bagi memberi ruang kepada pembinaan Lebuhraya Lekas E21, dan sekarang pintu masuknya sudah tidak lagi dapat dijejaki. Kini, satu-satunya jalan untuk ke Bukit Galla sekarang hanyalah melalui pekan Labu.

Laluan mendaki tadi kemudian bertukar menjadi laluan menuruni bukit. Ia menandakan kami semakin menghampiri bandar Seremban. Sebaik tiba di kaki bukit, kami melintasi bahagian bawah Lebuhraya Lekas E21 buat kali terakhir. Laluan seterusnya berubah kembali menjadi laluan mendaki, dan di situlah terletaknya simpang masuk ke E21 melalui Exit 2105 Persimpangan Setul. Laluan mendaki tadi kemudian berubah kepada laluan menuruni bukit, dan sebaik sahaja kami menuruni bukit, kami secara rasminya sudah memasuki bandar Seremban.

Tidak seperti laluan di sebelah selatan iaitu Jalan Seremban-Tampin FT1, jalan ini kekal jalan raya tunggal meskipun setelah berada di pusat bandar Seremban. Jika dibandingkan, Jalan Seremban-Tampin FT1 kini sudah pun dinaiktaraf menjadi jalan raya kembar sehinggalah ke Stesen Kereta Api KTM Sungai Gadut. Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 tamat di permulaan utara pasangan sehala FT1 di Seremban. Dari situ, kami memintas pusat bandar Seremban melalui Jalan Dato' Siamang Gagap dan seterusnya melalui Jalan Lingkaran Dalam Seremban N1 sehinggalah ke persimpangan Jalan Seremban-Tampin FT1.

Destinasi kami seterusnya ialah di Rembau. Apa tempat menarik yang ada di Rembau sehingga menjadi checkpoint kami yang seterusnya...? Saksikanlah dalam entri seterusnya.

Untuk galeri gambar penuh, sila klik sini.







Kami tidak menggunakan Jalan Kuching FT1, Jalan Loke Yew FT1 dan Jalan Cheras FT1 untuk memasuki Jalan Lama KL-Seremban FT1 - sebaliknya kami gunakan "jalan belakang" ke Lebuhraya Sultan Iskandar FT2...






...dan seterusnya Lebuhraya Hubungan Timur-Barat KL E37 sebelum memasuki Lebuhraya Grand Saga E7/FT1






Kembara kami ke Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 bermula di Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1 - selebihnya, anda boleh tonton video di atas






Penamat Jalan Cheras FT1 di Persimpangan Bandar kajang - belok kiri untuk ke Jalan Semenyih FT1






Jalan Semenyih FT1 di Kajang






Perjalanan masih berbaki 42 km dari bandar Kajang ke Seremban






Masih belum meninggalkan bandar Kajang tetapi had laju sudah naik ke 90 km/j






Exit 1805 Persimpangan Kajang Prima untuk memasuki Lebuhraya Kajang SILK E18






Exit 2101 Persimpangan Kajang Selatan membentuk sempadan antara bandar Kajang dengan pekan Semenyih






Jajaran Jalan Semenyih FT1 dari Exit 2101 sehingga ke pekan Semenyih kini sudah dilebarkan bagi mengurangkan kesesakan di situ, memandangkan Jalan Semenyih FT1 merupakan laluan utama ke Kajang dan Kuala Lumpur






Pekan Semenyih






Simpang ke Jalan Semenyih-Banting FT31 yang dahulunya Jalan Negeri Selangor B18 - mohon JKR Hulu Langat agar menggantikan papan tanda ini dengan kod laluan baharu






Persimpangan ke University of Nottingham Kampus Semenyih melalui Jalan Broga B34






Selepas pekan Semenyih, jarak ke Seremban kini hanya tinggal 33 km sahaja lagi






Ada restoran McDonald's di sini






Lambakan kawasan perumahan baharu yang membuktikan limpahan pembangunan di Semenyih






Jalan Semenyih FT1 menyempit menjadi jalan 2 lorong






Membelok ke kanan untuk ke MARA Japan Indstrial Institute untuk sarapan dan majlis pelepasan ringkas






Upacara flag-off yang disempurnakan oleh Datuk Seri Fadillah Yusof dan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin






Pekan Beranang yang sudah menjadi pekan koboi. Diharap jelajah FTRoadpedia kali ini dapat membantu mengembalikan semula kegemilangan pekan Beranang






Bukit Kepong yang menjadi lokasi tragedi penyembelihan anggota polis oleh tentera pengganas komunis tidak terletak di sini






Akhirnya memasuki Negeri Sembilan...!!!






Seperti biasa, pasti ramai warga konsesi penyelenggaraan yang berkerumun dan melambai-lambai ke arah konvoi kami setiap kali di sempadan negeri mahupun daerah






Perjalanan ke Seremban masih berbaki 23 km






Memasuki pekan Mantin - persimpangan ke Jalan Mantin-Lenggeng N34






Suasana di pekan Mantin






Hanya tinggal 14 km sahaja lagi...!!!






Simpang masuk ke Exit 2104 Persimpangan Mantin untuk memasuki Lebuhraya Lekas E21






Meninggalkan pekan Mantin






Jalan Mantin FT1 berubah menjadi jalan pergunungan mendaki kaki Banjaran Titiwangsa






Melintasi bahagian bawah Lebuhraya Lekas E21






Menuruni bukit pula






Menghampiri Exit 2105 Persimpangan Setul. Selekoh ini kelihatan jelas dari arah Lebuhraya Lekas E21






Simpang ke Exit 2105 Persimpangan Setul






Main drift sedap ni :p






Menuruni bukit buat kali terakhir sebelum tiba di Seremban






Akhirnya kami tiba di Seremban






Pangsapuri di Lobak, Seremban






Penamat Jalan Lama Kuala Lumpur-Seremban FT1 di bahagian utara pasangan sehala FT1 di Seremban

No comments:

Post a Comment