Friday, December 20, 2013

Jawapan kepada Tuan Ibrahim mengenai fakta tentang tol / Answers to Tuan Ibrahim regarding the facts about toll



Salam sejahtera,

Isu kenaikan tol yang dikhabarkan akan naik pada tahun 2014 sememangnya mendapat perhatian ramai, terutamanya di kalangan penduduk Lembah Klang yang dikelilingi lebuh tol yang ada kalanya tidak memenuhi piawaian lebuh raya ekspres, memandangkan kenaikan tol sedikit sebanyak menyumbang kepada kenaikan harga barangan dan kos sara hidup. Maka, isu kenaikan kadar tol sememangnya mendapat reaksi negatif di kalangan rakyat, sehinggakan ada golongan yang merancang untuk mengadakan tunjuk perasaan menjelang malam Tahun Baru 2014 bagi membantah kenaikan tol.

Kali ini saya ingin bawakan satu perbincangan berbentuk ilmiah mengenai isu tol ini oleh Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man yang pernah disiarkan oleh akhbar Sinar Harian, kerana ada di antara pendapat beliau yang kami setuju dan tidak setuju.

Menurun Tuan Ibrahim, tiga fakta utama mengenai lebuh raya tol adalah seperti berikut:-
  1. Jumlah kereta semakin bertambah setiap hari
  2. Oleh itu, jumlah kereta yang menggunakan jalan bertol meningkat setiap hari
  3. Bayar tol tidak semestinya jalan tak sesak
Ketiga-tiga fakta tersebut sememangnya benar lagi sahih. Maka, beliau berpendapat:-
  1. Jika jumlah kereta meningkat setiap hari, maka jumlah tol yang dikutip juga bertambah
  2. Jika jumlah tol yang dikutip bertambah, maka jumlah untung juga bertambah
  3. Penyelenggaraan lebuh raya kekal pada jumlah km yang sama.
  4. Jumlah staf tak perlu bertambah kerana jumlah kutipan tol tidak berubah
Ini pula jawapan kami:-
  1. Jumlah kenderaan memang semakin meningkat, tetapi kadar pertambahan pendaftaran kenderaan tidak sama dengan kadar pertambahan pengguna setiap lebuh raya tol. Ada lebuh raya yang mencatatkan peningkatan ketara setiap tahun dan ada juga yang seakan hidup segan mati tak mahu. Sebab itulah ada lebuh raya yang untung gila tetapi ada juga lebuh raya yang mencatatkan kerugian.
  2. Memang benar jumlah untung bertambah jika jumlah tol yang dikutip bertambah berikutan pertambahan bilangan kenderaan. Ia satu matematik mudah yang mana budak sekolah rendah pun tahu mengiranya. Tetapi, harus diingatkan bahawa, seperti jawapan kami pada kenyataan pertama tadi, tidak semua lebuh raya yang untung, malah ada yang rugi seperti Lebuhraya Lekas E21, Lebuhraya Senai-Desaru E22, Lebuhraya Seremban-Port Dickson E29 dan Lebuhraya Butterworth-Kulim E15. Tambahan pula, Malaysia tidak mengamalkan kutipan tol berkelompok, satu sistem yang membolehkan hasil kutipan tol lebuh raya yang untung menampung kerugian lebuh raya yang mempunyai kadar aliran trafik yang rendah sebagaimana di Jepun. Sistem kutipan tol berkelompok dapat dijalankan di Jepun kerana dasar monopoli industri lebuh raya tol di sana.
  3. Ini satu fakta yang salah dan tidak tepat sama sekali. Pernahkah anda terfikir kenapa zaman dahulu (terutamanya sekitar tahun 1980an) kurang jalan raya yang rosak tetapi sekarang sebegitu banyak jalan raya yang rosak...? Kesemuanya berpunca daripada pertambahan bilangan kenderaan yang menyebabkan jalan raya terpaksa menampung beban yang tinggi sehingga menjejaskan kekuatannya. Selain itu, faktor kemerosotan kekuatan struktur akibat luluhawa turut menyumbang kepada peningkatan kos penyelenggaraan. Maka, jalan raya yang asalnya cuma perlu diturap semula 5 tahun sekali suatu masa dahulu kini terpaksa diturap semula setiap tahun kerana terpaksa menampung beban tinggi yang semakin meningkat secara berterusan hasil pertambahan kenderaan. Hakikatnya, ia lebih ketara di lebuh raya ekspres kerana lebuh raya ekspres memerlukan kualiti kejuruteraan yang tertinggi sesuai dengan fungsinya.
  4. Ini juga satu fakta yang tidak tepat sama sekali. Cuba buka mata sebesar-besarnya setiap kali di plaza tol, berapa ramai pekerja di situ? Di lebuh raya yang lengang, kita boleh perhatikan banyak pondok tol yang tidak dibuka. Tetapi di lebuh raya yang sesak pula, kesemua kaunter tol dibuka dan ada kalanya pekerja plaza tol terpaksa bekerja lebih masa kerana bilangan kenderaan yang bertali arus. Maka, untuk mengurangkan kesesakan di plaza tol, maka lebih banyak lorong tol baharu perlu dibuka, terutamanya lorong tunai, dan lebih ramai pekerja perlu diambil.
Maka Tuan Ibrahim berpendapat:-
  1. Bagi perniagaan sebegini yang dijamin untung, sepatutnya perjanjian dibuat mengikut jumlah untung yang harus dikutip daripada pelaburan. Contohnya, jika jumlah pelaburan ialah RM1 billion, maka keuntungan boleh dihadkan kepada RM3 billion sebelum tol dimansuhkan pada kadar tol yang sama sepanjang masa.
  2. Kadar tol tidak perlu ditambah kerana jumlah kereta sentiasa bertambah.
Ini pula pendapat kami:-
  1. Industri lebuh raya tol bukanlah industri yang menguntungkan seperti yang disangka oleh ramai pihak; sebaliknya, ia adalah satu industri yang sangat berisiko tinggi. Jika benar industri lebuh raya tol itu begitu menguntungkan sehingga boleh menjadi lubuk emas, kenapa tiada satu pun syarikat konsesi yang berani membina lebuh raya ekspres di Sabah dan Sarawak, padahal merekalah yang kini lebih memerlukan lebuh raya ekspres...? Namun, saya masih bersetuju jika dikatakan bahawa perjanjian konsesi ada kalanya bersifat berat sebelah sehingga membolehkan syarikat konsesi mengaut untung berlebihan hasil kesengsaraan rakyat membayar tol, terutamanya di beberapa lebuh raya tol di Lembah Klang seperti Lebuhraya Damansara-Puchong E11 yang sememangnya direka sebagai laluan pemeras ugut serta tiada alternatif bebas tol atau sekurang-kurangnya laluan pemintas plaza tol.
  2. Bagi lebuh raya yang tiada laluan alternatif bebas tol, kadar tol sepatutnya diturunkan atau dimansuhkan terus, kerana penggunaan laluan yang asalnya percuma kepada laluan berbayar adalah satu bentuk kezaliman terhadap penduduk di sekitarnya. Namun, bagi laluan yang memang ada alternatif yang jelas lagi nyata, saya tidak kisah mengenai kadar tol asalkan berbaloi. Bagi lebuh raya yang mempunyai kadar aliran trafik yang sangat rendah, syarikat konsesi perlu lebih mengutamakan usaha menarik perhatian pengguna jalan raya untuk menggunakannya terlebih dahulu sebelum menaikkan tol.
Ini persoalan oleh Tuan Ibrahim:-
  1. Mengapa ada pihak yang sudi buat perjanjian berdasarkan masa untuk kutipan tol dibuat? Kerana ini tidak menepati objektif kutipan tol dilakukan.
  2. Sebenarnya kutipan tol dibuat untuk memulangkan pelaburan dan juga untung yang berpatutan pada pelabur pembinaan lebuhraya.
  3. Apabila kutipan tol dilakukan berdasarkan masa tanpa mempedulikan kenaikan jumlah kereta, ia tidak adil pada pengguna lebuhraya kerana lebuhraya bertambah sesak manakala tol semakin mahal.
  4. Kutipan tol berdasarkan masa juga menyebabkan lebuh raya kekal sebagai lebuh raya berbayar pada jangka masa yang lama. Jika kutipan tol berdasarkan jumlah untung yang dihadkan, banyak lebuh raya di negara ini sudah tidak bertol.
Kami amat bersetuju dengan persoalan Tuan Ibrahim yang mempertikaikan perjanjian konsesi berasaskan masa yang disifatkannya sebagai perjanjian unilateral yang lebih menguntungkan syarikat konsesi daripada pengguna lebuh raya. Sebab itulah banyak pihak yang membantah perjanjian konsesi Lebuhraya Pantai Barat yang meletakkan tempoh konsesi 60 tahun, satu tempoh yang dianggap melampau dan tidak masuk akal sama sekali kerana ia menyebabkan syarikat konsesi untung berpuluh kali ganda daripada kos pembinaan.

Sebenarnya, klausa "tempoh konsesi" adalah bertujuan sebagai jaminan bagi memastikan syarikat konsesi berupaya untuk melangsaikan hutang mereka kepada pihak bank, memandangkan salah satu risiko paling utama dalam industri lebuh raya tol ialah ketidakpastian sama ada boleh untung atau tidak. Namun, jika perjanjian tersebut dibuat bagi lebuh raya yang tidak mengikut piawaian dan dibina sebagai "laluan pemeras ugut", syarikat konsesi berupaya balik modal dalam masa tidak sampai beberapa tahun sahaja. Ia adalah satu kesilapan yang dilakukan oleh Menteri Kerja Raya terdahulu iaitu Datuk Seri S. Samy Vellu, yang tidak nampak sama ada perjanjian itu menguntungkan semua pihak atau tidak. Maka, dalam perjanjian konsesi akan datang, klausa "kadar aliran trafik" perlu ditambah agar tempoh konsesi boleh ditamatkan lebih awal jika melebihi sasaran kutipan tol akibat kadar aliran trafik melebihi unjuran.

Namun, adakah segala masalah boleh diselesaikan dengan sekadar menurunkan kadar tol semata-mata? Tidak sama sekali. Jika tol diturunkan, masalah kesesakan pula semakin serius kerana pengguna akan cenderung menggunakan laluan yang percuma atau setidak-tidaknya lebuh raya yang kadar tolnya lebih murah. Bilangan kenderaan tetap tidak berkurangan. Pekerja bukannya semakin tiba awal ke tempat kerja, sebaliknya semakin lewat ke pejabat meskipun sudah bertolak sebaik sahaja selepas solat Subuh. Sebaliknya, pendekatan yang lebih baik bagi mengurangkan kadar tol dan kesesakan jalan raya dalam masa yang sama ialah dengan mengubah mod pengangkutan kepada sistem pengangkutan rel yang terbukti lebih cekap. Jika anda tetap mahu membantah kenaikan kadar tol, ada baiknya jika diadakan mogok bagi memboikot lebuh raya yang dinaikkan tolnya itu. Mogok seumpamanya pernah diadakan oleh pengguna Lebuhraya Utara-Selatan pada tahun 1990an dan ia berjaya menghalang rancangan kenaikan tol pada masa tersebut. Jadi, jika pengguna Lebuhraya Utara-Selatan pada masa itu menggunakan pendekatan yang lebih bijak, kenapa tidak kita...?

Kredit kepada: Sinar Harian

Wednesday, December 18, 2013

Projek penurapan Lebuhraya Kalabakan-Sepulot: Cuma tinggal 40 km sahaja lagi / Kalabakan-Sepulot Highway sealing project: Only 40 km left




Salam sejahtera,

Masih ingatkah dengan projek Lebuhraya Kalabakan-Sepulot yang pernah dicemari skandal songlap dan korupsi oleh kontraktor terdahulu...? Projek lebuh raya sepanjang 145 km bernilai RM565 juta yang dibina sepanjang Rancangan Malaysia Kelapan bersama-sama Lebuhraya Kimanis-Keningau dan Lebuhraya Sipitang-Tenom itu sepatutnya siap pada tahun 2008, tetapi akhirnya ia hanya disiapkan secara cincai sebagai jalan batu kerikil dengan kos spesifik RM3.9 juta sekilometer - satu angka yang tidak masuk akal sama sekali bagi jalan batu kerikil. Skandal songlap projek jalan raya yang terbesar di Sabah ini tentunya meranapkan harapan penduduk Kalabakan dan Sepulot untuk menikmati jaringan perhubungan dengan dunia luar.

Bagi memperbaiki keadaan, projek penurapan semula Lebuhraya Kalabakan-Sepulot dimulakan pada Oktober 2011 oleh kontraktor baharu, dengan kos sejumlah RM270 juta. Memang sakit hati kalau difikirkan bagaimana wang rakyat hangus begitu sahaja sepanjang tempoh asal pembinaannya akibat disonglap oleh kontraktor penyangak yang membinanya, dan kini wang rakyat terpaksa dibakar lagi untuk memperbaiki keadaan, tetapi sekurang-kurangnya kita perlu berterima kasih kepada kontraktor baharu ini kerana menunaikan tanggungjawabnya dengan penuh amanah sehinggakan sudah dua pertiga daripada jumlah keseluruhan yang sudah siap diturap setakat November 2013. Sungguhpun demikian, projek penurapan semula itu sebenarnya lewat daripada jadual asal yang sepatutnya siap pada Oktober 2013, tetapi kelewatan tersebut adalah disebabkan terdapat beberapa bahagian jalan tersebut yang sudah mendap dan rosak akibat lori-lori berat yang melalui jalan asal yang tidak sempurna itu, memerlukan kontraktor baharu tersebut untuk memperbaiki jajaran yang terjejas. Ia sememangnya memberi tekanan kepada JKR Sabah kerana mereka bukan sahaja terpaksa berdepan dengan orang ramai bagi menjawab isu skandal korupsi jalan tersebut, tetapi juga terpaksa membaikinya setelah kontraktor penyangak asal itu sudah melarikan diri. Apa pun, yang lebih penting ialah projek penurapan semula itu kali ini dilakukan oleh kontraktor baru yang lebih amanah tanpa sebarang songlap.

Kali ini saya akan memetik reviu oleh dua blogger lain yang sempat mencuba lebuh raya yang belum siap sepenuhnya itu. Terima kasih kepada Saudari Alin dan Saudara Syahrin kerana sudi berkongsi pengalaman mereka mencuba lebuh raya tersebut masing-masing pada Oktober dan Disember 2013. Menurut Saudari Alin, sepanjang menggunakan laluan tersebut, hanya tinggal lebih kurang 50 km sahaja lagi yang belum siap diturap semula setakat Oktober 2013 (reviu oleh Saudara Syahrin pula melaporkan hanya tinggal 40 km sahaja lagi), dan kita boleh menjangkakan bahawa Lebuhraya Kalabakan-Sepulot akan siap sepenuhnya pada tahun 2014. Harap-harap lebuh raya tersebut sempat disiapkan sebelum kunjungan kedua saya ke Sabah pada tahun hadapan.

Berikut saya senaraikan beberapa kelebihan dan keburukan menggunakan Lebuhraya Kalabakan-Sepulot dari Tawau ke Kota Kinabalu:-

Kelebihan
  1. Lebih jimat masa - Perjalanan dari Tawau ke Kota Kinabalu melalui Lebuhraya Kalabakan-Sepulot hanya mengambil masa lebih kurang 5-6 jam berbanding jalan biasa (Jalan Persekutuan 13, 22 dan 1) yang mengambil masa lebih kurang 8-10 jam.
  2. Kurang kenderaan - Dari segi tahap perkhidmatan, tahap perkhidmatan Lebuhraya Kalabakan-Sepulot boleh diberikan gred A; hanya setelah berada di Kimanis barulah tahap perkhidmatan turun kepada sekitar B hingga C. Dengan kata lain, sangat kurang kenderaan yang melaluinya. Laluan biasa pula kebanyakannya boleh diberikan gred B atau C, bergantung kepada tempat dan masa.
  3. Lebih jimat minyak - Kurang kenderaan dan jarak yang pendek membolehkan penggunaan bahan api yang lebih jimat, kerana anda hanya perlu meluncur sahaja tanpa memerlukan kuasa yang banyak untuk memecut atau memotong.
  4. Laluan yang siap berturap berada dalam keadaan yang sangat bagus - Kebanyakan jajaran Lebuhraya Kalabakan-Sepulot beraspal mulus kerana baru sahaja siap diturap, tetapi masih ada baki 50 km lagi yang belum siap diturap. Namun, kerja-kerja pembinaan yang dapat anda saksikan sepanjang perjalanan mampu memberikan keyakinan kepada anda bahawa kualiti turapan jalan ini tidak akan mengecewakan setelah ia siap kelak.
  5. Panorama indah - Sepanjang lebuh raya ini, anda disajikan dengan pemandangan hutan dara yang masih belum diteroka. Jika anda pencinta alam sekitar, anda juga boleh singgah ke Maliau Basin yang memang terletak dalam laluan lebuh raya ini.
Keburukan
  1. Tiada stesen minyak - selepas Felda Umas, stesen minyak seterusnya berada di Nabawan, tetapi bekalan minyak di sana tidak berapa stabil dan boleh cepat habis. Dengan kata lain, anda mungkin perlu melalui jarak sekurang-kurangnya 180 km tanpa stesen minyak. Kepada penunggang motor kapcai, jangan gunakan jalan ini tanpa membawa bersama dua botol bekalan petrol simpanan bersaiz sekurang-kurangnya 4 liter setiap satu. Jika terserempak dengan stesen minyak, isi minyak sepenuh-penuhnya.
  2. Jalan terlalu sunyi - Lebuhraya Kalabakan-Sepulot adalah jalan raya baharu yang sebahagian besarnya melalui kawasan tidak berpenghuni. Jadi pastikan anda bersedia dengan peralatan membaiki kecemasan terutamanya kit membaiki tayar. Pastikan kenderaan berada dalam keadaan paling sempurna kerana keadaan yang sunyi bermaksud tiada bengkel kereta atau motosikal sepanjang lebih 200 km.
  3. 50 km (dan semakin berkurangan) jalan batu kerikit tidak berturap - Sungguhpun sebahagian besar lebuh raya ini beraspal mulus kerana baru saja diturap, tetapi jangan lupa bahawa ia masih belum siap sepenuhnya. Kepada penunggang motosikal, seeloknya tunggu sahajalah sehingga jalan ini siap sepenuhnya, kerana menunggang melalui jalan batu kerikil menyebabkan pengendalian merosot dan mudah hilang kawalan.
  4. Banyak lori balak - Memandangkan lebuh raya ini sebahagian besarnya melalui kawasan hutan, maka terdapat banyak lori balak yang mengangkut lori balak, yang mana kebanyakannya mengangkut muatan berlebihan. Inilah punca utama kerosakan jalan ini. Tambah memburukkan keadaan, tiada stesen penguatkuasaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi mengambil tindakan terhadap lori-lori lebih muatan ini. Di jajaran jalan batu kerikil, lori-lori ini boleh melayangkan batu-batu kerikil longgar sehingga memecahkan cermin kereta, jadi berhati-hatilah.
  5. Tiada hentian rehat - Keadaan jalan yang sunyi dan melalui kawasan tidak berpenghuni menyebabkan tiada hentian rehat, menyebabkan kesulitan kepada pengguna jalan raya untuk makan, menunaikan solat dan "melepaskan hajat" mereka. Namun percayalah, pasti akan banyak kampung dan pekan yang tumbuh bagai cendawan lepas hujan bagi memenuhi keperluan asas pengembara. Bukti paling jelas ialah pembinaan Lebuhraya Papar-Sindumin FT1 dan Lebuhraya Tamparuli-Ranau FT22 yang menyaksikan banyak pekan dan kampung yang tumbuh dan berkembang.
  6. Tiada liputan telefon bimbit - juga kerana kawasan masih baharu dan masih tiada penduduk. Namun, ketiadaan menara-menara pemancar telefon bimbit sudah tentu menyukarkan perhubungan terutama pada saat-saat kecemasan.
Begitulah sedikit-sebanyak rumusan yang dapat saya petik daripada reviu oleh Saudari Alin dan Saudara Syahrin ini. Semoga jalan ini berjaya disempurnakan sebelum kunjungan kedua saya ke Sabah tahun hadapan kelak. Jutaan terima kasih buat JKR Sabah dan kontraktor baharu bagi projek ini kerana sudi menjayakan projek Lebuhraya Kalabakan-Sepulot dengan penuh amanah dan dedikasi demi memenuhi harapan rakyat luar bandar yang memerlukan infrastruktur asas bagi mengubah taraf hidup mereka.

Kredit kepada: Saudari Alin dan Saudara Syahrin

Tuesday, December 17, 2013

Istilah "lebuh raya" yang kabur / The ambiguous "highway" term









Istilah "lebuh raya" tidak semestinya merujuk kepada jenis spesifik jalan raya yang bersifat seperti Lebuhraya Karak E8/FT2 (gambar atas), tetapi ia juga boleh merujuk kepada jalan raya dua lorong biasa seperti Lebuhraya Tun Razak FT12 (gambar tengah), hatta jalan batu kerikil sekalipun seperti Lebuhraya Kalabakan-Sepulot (gambar bawah).


Salam sejahtera,

Kali ini saya ingin membuka satu topik perbincangan yang agak menarik, iaitu penggunaan istilah "lebuh raya". Ia adalah hasil daripada pertanyaan oleh Saudara Johari Mohamed Salleh, seorang pengunjung setia laman Facebook Blog Jalan Raya Malaysia. Jika anda perhatikan betul-betul, ramai yang bercanggah pendapat mengenai penggunaan istilah "lebuh raya". Ada yang mengatakan "lebuh raya" mestilah bersifat seperti Lebuhraya Utara-Selatan yang dibina sebagai jalan raya kembar dengan sekurang-kurangnya 4 lorong tanpa sebarang lintasan searas, mempunyai had laju yang tinggi, tiada jalan keluar masuk terus ke mana-mana premis hartanah, dan keluar masuk hanya melalui persimpangan bertingkat berlainan aras yang dihadkan bilangannya dan dihubungkan ke jalan raya arteri sahaja. Ada juga yang mengatakan "lebuh raya" adalah jalan raya utama jarak jauh yang menghubungkan antara 2 lokasi utama. Jadi mari kita perhatikan siapa yang betul...!!!

Sebenarnya, dakwaan oleh kedua-dua belah pihak adalah betul. Tak percaya...? Cuba rujuk kepada maksud istilah "lebuh raya" di dalam Kamus Dewan. Menurut Kamus Dewan, istilah lebuh raya bermaksud "jalan raya utama yg lebar, biasanya menghubungkan sebuah bandar (bandar raya) dgn bandar (bandar raya) lain". Dengan kata lain, mana-mana jalan raya utama hatta jalan tanah merah sekalipun boleh dianggap sebagai "lebuh raya", selagi ia memenuhi fungsi asasnya sebagai penghubung utama antara dua bandar utama. Definisi oleh Kamus Dewan itu langsung tidak menyebut mengenai keperluan mekanisme kawalan masuk penuh sebagai kriteria untuk melayakkan sesebuah jalan raya untuk dipanggil sebagai "lebuh raya". Jika kita kaji balik penggunaan istilah lebuh raya, istilah tersebut memang sudah digunakan sebelum pembangunan rangkaian lebuh raya ekspres di Malaysia. Ia samalah seperti penggunaan istilah "highway" dalam Bahasa Inggeris, yang memang sudah lama digunakan sebelum pembangunan Sistem Lebuh Raya Interstate di Amerika Syarikat pada 29 Jun 1956.

Bagi sesiapa yang terlalu biasa menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, jangan terkejut jika ada yang memanggil jalan raya dua lorong biasa seperti Jalan Persekutuan 12 sebagai "lebuh raya". Penggunaan istilah "lebuh raya" bagi merujuk kepada jalan raya 2 lorong utama paling ketara di beberapa kawasan seperti di Sabah dan Sarawak, memandangkan mereka tiada jalan raya khusus yang dikenakan kawasan masuk penuh untuk dipanggil sebagai "lebuh raya".

Sebenarnya, jenis jalan raya seperti Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 adalah tergolong dalam satu kategori lebuh raya yang lebih khusus iaitu "lebuh raya ekspres". Lebuh raya ekspres adalah khusus bagi merujuk kepada jalan raya yang dikenakan kawalan masuk penuh, melalui penggunaan persimpangan bertingkat berlainan aras yang dihadkan bilangannya bagi menggantikan persimpangan searas, pemasangan pagar di sepanjang laluan bagi mencegah haiwan ataupun manusia melintasi lebuh raya, serta ketiadaan akses terus ke mana-mana premis hartanah. Maka, semua lebuh raya ekspres sememangnya lebuh raya, tetapi sesebuah lebuh raya tidak semestinya leluh raya ekspres.

Kesimpulannya, semua lebuh raya ekspres adalah lebuh raya, tetapi tidak semua lebuh raya itu lebuh raya ekspres. Maksud sebenar istilah "lebuh raya" ialah laluan jarak jauh utama dari titik A ke titik B; maka ia boleh merujuk kepada mana-mana jalan raya biasa ataupun jenis jalan raya khusus dengan kawalan masuk penuh. Oleh itu, tidak perlulah kita berbalah mengenai penggunaan istilah "lebuh raya" ini, kerana dakwaan daripada kedua-dua pihak kesemuanya betul, selagi ia memenuhi peranannya sebagai penghubung utama antara dua tempat yang berbeza. Kepada Dewan Bahasa dan Pustaka, saya ingin mencadangkan agar definisi khusus bagi istilah "lebuh raya ekspres" turut dimasukkan dalam edisi terkini Kamus Dewan supaya tidak berlaku khilaf di kalangan penutur Bahasa Melayu.